Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Setup till Formosa

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Setup till Formosa

    Hej, jag fick en Formosa häromdagen.
    Vad kan vara lämplig motor/propeller acc till en sån.
    Lämpliga servon?

    mvh

  2. #2

    Standard

    Är det GWS gamla Formosa du menar; 1:an eller 3D/2:an?
    Har flugit 1:an med nån 60-70g motor på kV15-1600 och 8x4DD med 3S1300 och har en kvar med en ~40g+ kV drygt 700 med 9x4.7SF som fungerar med 3S460 fast det får inte blåsa många sekundmeter då. HXT900 servon fungerar utmärkt runtom.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Hur ser man skillnad? Sitter en 3D version dekal på den så den borde det vara.

  4. #4

    Standard

    googla så hittar du bilder, första hade mindre roderytor.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I alla fall 1:an var ju byggd i frigolit så den var ju inte över sig tålig. Vill minnas att motorkåpan var väldigt skör och landställsinfästningen var inte så lyckad. Kör man utan landställ så rekommenderas folding-propp. Sök på GWS Formosa på "grannforumet" Svenskt Modellflyg - men sök i "allt" för vi talar om trådar som är ca: 10 år gamla.
    3D-Formosa är inte alls som den "vanliga" utan en typ depron-kärra - http://www.gws.com.tw/english/produc.../3dformosa.htm
    Formosa "I" - http://www.gws.com.tw/english/product/airfly/f3a.htm
    Formosa II - http://www.gws.com.tw/english/produc...y/formosa2.htm
    Roger

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Setup till Formosa

    1:an ligger på 90cm spännvidd, 2:an 110cm.

    Edit, Roger hann före, jag började skriva men blev tvungen att lägga barn..

    En kompis har nyligen byggt ihop en 2:a, den är i "vanlig" friggo.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2014-02-03 klockan 20:14.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Edit, Roger hann före, jag började skriva men blev tvungen att lägga barn..
    Din tid kommer också när du slipper "natta" dina barn... Hoppas det gick bra - själv vill jag minnas att man blev minst lika trött som ungarna när man skulle läsa för dom. Så en liten slummer kunde det nog bli ibland...
    Roger

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ....själv vill jag minnas att man blev minst lika trött som ungarna när man skulle läsa för dom. Så en liten slummer kunde det nog bli ibland...
    Roger
    Jodå, en liten slummer när man läst sagan o nattat brukar vara en skön vilostund.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    Ska mäta för att vara säker men motorkåpan ser ut som 1an, kabinhuven är i friggo den också.

    Den måste flygas innan den krashas

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Mitt absolut första rcplan var en Formosa 1-kopia, en "Supersonic F3A", som kom med sällsynt trött borstad motor, nimh-ack och billig 35Mhz-skräpradio med väldigt mkt störningar inbyggt. En sånhär, men min vill jag minnas att jag köpte från R2Hobbies.com. (Finns ej kvar i deras sortiment nu iaf)
    Såhär ser den ut:
    http://www.radiostyrda-modeller.se/d...product_id=129

    Gick åt mycket lim i början, då jag aldrig flugit innan, eller kört i simulator.
    Men den lever faktiskt ännu. Nåt hekto tyngre av alla lagningar, men flyger faktiskt fortf fint.
    Den fick ganska snart en modernare borstlös setup och jag hittade en billig Futaba 2.4 Ghz för att slippa störningarna.
    Först bidde det en "vanlig ringklockemotor" med tillhörande esc från dåvarande Hobbycity, numera Hobbyking.
    Numera sitter det nån 60-70g motor i, 1200kv om jag inte minns fel. Länge sen jag flög den inser jag nu...

    Senast redigerat av jocke1963 den 2014-02-04 klockan 20:59.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kolla recensionerna, den första du länkar till verkar ha problem med bakre lagret.
    Den andra verkar bättre.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Standard

    Det satt tydligen inte orginal borstad motor i den. Utan en växlad borstlös E-flite Park 370 http://www.e-fliterc.com/Products/De...rodID=EFLM1000
    Måste leta propeller. Står ingen spec på fartreglaget, sitter en såndär liten röd BEC kontakt på den. Kanske var i minsta laget, motorn är specad för 8A kontinuerligt men dessa kontakter tål väl bara 6A eller nått sånt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •