Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bygg en GoPro 2/3 Quad med Brushlessgimbal och Autopilot för 2000:-

  1. #21

    Standard

    Hallå!

    Jag har beställt samma ram som dig och en till APM, denna gång 2.6 (har idag 2.5)

    Jafg ser att du satt APMen på ovansidan, vilket är vettigt med tanke på platsbristen i maskinen.
    Jag har dock ESCarna ute på armarna och enbart PCBn inne i ramen.

    Min fundering: Vad tror du om att göra en hylla i mitten av maskinen och sätta APMen där (självklart med dämpningskuddar)?

    Med tanke på att GPS/Kompass sitter i separat enhet borde väl inte utrustningen störas ut när den sitter precis uvanför PCBn?

    Vad sägs?

  2. #22
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag ser inga problem med att sätta en 2.6 APM inne i ramen eftersom du har kompassen utanför...
    Den sitter ju lite mera skyddat där om olyckan skulle vara framme.

  3. #23
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Säljer nu denna Spider till förmån för nya projekt (kul att bygga..)
    Se under säljes...

  4. #24

    Standard

    Som den nya ägaren (yay!) av Spidern har jag sprungit på ett problem nu när jag ska sprätta igång den.Den vill hemskt gärna dra åt vänster och framåt så den slår över när jag gör en arm och ska lyfta.Spelar ingen större roll om jag ökar throttle sakta eller om jag drar på ordentligt, sistnämnda var riktigt dumt av mig för nu har jag två proppar för lite.När jag kikar i Mission Planner (version 1.3.1) och väljer Flight Data så står Yaw konstant och blippar runt 46-48 deg, ska det verkligen vara så ?Kanske bara är jag som är lite väl grön på det här, men ska den inte stå på noll ?Jag har kalibrerat allt enl. wizarden under "initial setup" så där har jag iaf inte fuskat medvetet...Firmware är Arducopter v3.1.3 ifall det spelar nån avgörande roll.

  5. #25

    Standard

    Just det ja, radion är en Turnigy 9x...

  6. #26
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Vad menar du med att yaw blippar?
    Ja den funkade ju klockrent sist jag flög den så det borde ju vara nåt strul med radiosetupen...
    Har du alla barer i radiokalibreringen i mitten med centrerade spakar och går dom åt samma håll som du rör spaken?

  7. #27

    Standard

    En bild säger mer än tusen ord...

    Det blev bättre efter det att jag kalibrerat om kompassen, men den står ändå och vandrar mellan 5.20-5.-80 nånstans.
    Radion är centrerad när jag gör kalibreringen även om pitch och roll gick åt fel håll från början,
    vilket jag helt skyller på Turnigyn. Men det var ju enkelt fixat genom att göra en reverse på de
    kanalerna i radion.

    Jag tror inte det är nåt fel på APMen egentligen, det är nog snarare hur den lirar ihop med radion...
    Men som sagt, ska yaw verkligen röra på sig när quaden står på golvet nedanför skrivbordet ?
    Detta fastän radion är avstängd och endast usbsladden är ansluten.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yaw.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	145,6 KB 
Id:	45328  

  8. #28
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Kompassen kan nog variera lite speciellt inomhus med en massa elektriska fält från alla prylar... Men den ska peka i rätt väderstreck iallafall. Med en så här pass liten quad då brukar jag hålla den i ett fast grepp i ena handen ovanför huvudet och köra den med lite trottelpådrag, då kan man känna att den håller emot när man vrider åt olika håll samt att den reagerar åt rätt håll när man ger input på radion. Det brukar spara några propellrar...

  9. #29

    Standard

    ingen dum ide alls
    ska ta å testa det bara mina proppar kommer från hobbyking...

    Blir att låna en laptop från jobbet också, så jag kan köra kalibreringen igen fast utomhus istället.
    Då har man iaf eliminerat ev. störningar pga grejerna hemma.

  10. #30
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Mycket bättre att köra kompasskalibreringen ute. Du ska nog även slå på auto declination i setupen...för jordens magnetfält är ju väldigt vinklat neråt uppe på dina breddgrader. Jag brukar sedan den stabiliserats slå av autodeclination igen.

  11. #31

    Standard

    Nu flyger den igen
    Lite mer pill på radion var det som behövdes...
    En kanal som skulle vara i reverseläget och sen en trimpot som inte var korrekt i märkningen var tricket.
    Förutom en kalibrering av allt utomhus, som jag gjorde bara för att helgardera.

    Nu är det bara att läsa på sig om vad alla flyglägen är för nåt, för just nu så är det bara Stabilize på alla lägen.

  12. #32

    Standard

    Just det ja, istället för att hålla fast den så kan man sätta throttle spin som slow när man gör en arm på den.
    Då kan man prova pitch/roll på radion lite lätt och se att rätt proppar roterar fortare, så slipper man vara nära quaden.

  13. #33
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sne Visa inlägg
    Nu flyger den igen
    Lite mer pill på radion var det som behövdes...
    En kanal som skulle vara i reverseläget och sen en trimpot som inte var korrekt i märkningen var tricket.
    Förutom en kalibrering av allt utomhus, som jag gjorde bara för att helgardera.

    Nu är det bara att läsa på sig om vad alla flyglägen är för nåt, för just nu så är det bara Stabilize på alla lägen.
    Jag rekommenderar att du testar Loiter som nästa steg.. Det är ett bra sätt att kolla att alla automatiska inställningar har blivit rätt.. Du kan flyga den i loiterläget så mera trottel =stiger mindre sjunker, samt flytta den till en ny GPS position med Pitch roll spaken. om du vill landa i loiter så är det bara minska trotteln till den landar. När den landat och propparna saktat ner dra trotteln till noll och slå över till stabilize igen... Funkar loiter bra så kan du testa RTL som nästa steg och till sist ett AUTO mission...

  14. #34

    Standard

    Jo, loiter låter som nästa steg.
    Auto vill jag inte prova förrän jag är ute på ett flygfält helt själv, så ifall nåt går riktigt fel så klipper jag iaf inte nån som är ute å söndagspromenerar.

  15. #35

    Standard

    Nu har jag testat Loiter också... Den är ju hur snäll som helst att flyga i det läget.
    Enda som man möjligen kan ha lite tankar runt är att den tar en liten stund på sig att stabilisera sig i position när man kört fram den till stället man vill hovra i. Så ett par korrigeringar krävs oftast.

    Fler batterier och nån form av OSD måste jag nog ta å skaffa så jag inte klantar mig, som på sista batteriet i kväll, och kör in i failsafe på batterivolten så den automatlandar.
    2200mAh räckte visst bara i 8 minuter..

    Landningen blev lite väl snabb, men det kanske går att justera nånstans om man tar å läser på sig i Mission Planner.

    Men som helhet är jag 100% nöjd med den, båda tummarna upp för bygget Grimm
    Det här kommer att bli en skitbra quad att filma från i sommar.
    Väl spenderade pengar... även om det kommer att bli fler på diverse tillbehör...

  16. #36

    Standard

    Skulle det kunna funka med 4s 4000mAh på den ramen? Och vilka motorer och proppar skulle passa?
    "Allting beror på allting"

  17. #37

    Standard

    Både motorer och esc ska klara 4s enl. inköpslistans länkar (se första sidan)...
    Finns förslag på proppar på motorlänken hos HobbyKing.

    Vad gäller ramen kan jag inte svara på det, jag är lite för ny på det här med multirotor
    Däremot så testade jag idag ett 3s Zippy 5000mAh batteri, vilket gav 13.45min flygtid innan den autolandade med batterifailsafe satt på 10.5v.
    Iofs så var det mest loiterläge på flygningen och en del hovring, men i min värld så duger det perfekt.

  18. #38

    Standard

    Hej.
    Jag har glidit runt här ett tag nu o känner mej nästan mogen för att ta steget att bygga en egen quad. Har några nybörjarfrågor.
    Jag vill definitivt lära mej både byggandet, inställningarna och flygandet. Är detta kit som inköpslistans länkar (första sidan) ett bra kit att starta med? Den lilla erfarenhet jag har är att jag har en Hubsan som jag övar/ flyger med.
    Jag vill så småningom kunna flyga, fota och köra FPV, men kommer att börja flygandet utan kamera för att lära mej.
    Är detta kit en bra grund för att så småningom bygga på det med kamera/FPV?
    Med eran erfarenhet vad skulle ni isåfall ändra på i inköpslistan? Om det blir en tusenlapp dyrare men "rätt från början" så är det ok för min del.
    Vad fattas för mej att köpa för att få den o flyga, radio och batteriladdare? Är det nått mer? Kablar? Jag har ju inga egna delar ännu.
    Är detta en lämplig radio till detta kit och vad jag vill göra i framtiden? http://www.hab.se/spektrum-dx6i-med-...155-c-778.aspx för avancerad eller för vek?

    Några andra tipps på lämplig inköpslista som inkluderar Autopilot, GPS, och Motorer, proppar, ESC.

    Kommer att vara tacksam för all hjälp jag får av er som varit med och vet vad ni talar om.

  19. #39
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jajje Läs även i denna tråd där finns väldigt mycket information http://www.helisweden.se/showthread.php?t=10190

    Radion som du länkar till räcker precis men om du i framtiden vill kunna styra kamera mm. så är det för lite med 6 kanaler.
    Jag rekommenderar minst 8 kan eller mer eftersom det går åt 5 kanaler bara för att flyga quaden plus kanske även gimbal pan, tilt och ev avtryckare på kamera

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Min quad med APM är jäkligt seg i Loiter-läget, alldeles för seg för att använda det som FPV-läge.
    finns det någon bra lösning på det?

    Vill kunna flyga med bra fart men behålla samma och och eller ha gps-låsning när jag släpper spakarna.

    Vad gör jag fel?
    Ja du får ändra på hastigheten i dina loiter inställningar. Den är ställd mycket lägre nuförtiden för att motverka för hastiga bortflygningar om gps glitchar. Det var rätt spännande att slå på loiter flrra året och den kunde dra iväg åt något random håll glrsnabbt. För gpsen krångla med flr få sateliter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •