Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

mne: Svar p Lnstyrelsens beslut om restriktionsomrden

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard Svar p Lnstyrelsens beslut om restriktionsomrden

Jag fick svar frn handlggaren p Lnsstyrelsen i Malm.

Hej Ove och tack fr ditt brev!

Som framgr av Lnsstyrelsens begran till regeringen, se bifogad fil, s har Lnsstyrelsen inte beslutat om att infra restriktionsomrden fr luftfart. Lnsstyrelsepersonal och allmnhet har under senare r varit vittnen till ett antal incidenser inom sk skyddade omrden dr bl a de freteelser som omnmns i begran skrmt djurlivet.

Ett av lnsstyrelsens mnga uppdrag r att skydda naturvrden. I Sknes nationalparker och naturreservat finns sk ordningsfreskrifter som frbjuder allmnhet och markgare att stra djurlivet. Dessa freskrifter r beslutade med std av Miljbalken. Ljud, rrelser, hur fort ngon eller ngot rr sig, nrgngen nrvaro eller rent av ”blotta nrvaron” m m kan av olika arter upplevas olika strande. Freskrifterna kan vara lite olika utformade dr vissa r mer allmnt hllna och dessa kompletteras ibland med mer precisa frbud. Lnsstyrelsen kan t ex frbjuda, med std av Miljbalken; start och landning av luftfartyg. vrigt anvndande av luftrummet, dvs luftfart, r inte Lnsstyrelsen bemyndigad att reglera. Den exakta grnsdragningen mellan miljbalkens och luftfartslagstiftningens tillmpningsomrden r dock otydlig enligt vad Lnsstyrelsen erfar. Klart r att regeringen r den myndighet som kan besluta om permanenta restriktionsomrden vad gller t ex flyghjd.

Lnsstyrelsen anser inte att den luftfartslagstiftning, inklusive tillhrande frordningar och freskrifter, p det vis den r utformad i dagslget vad gller t ex minimiflyghjder och hnsyn r tillrcklig fr att skydda knsligt djurliv- ven om den fljs. Fr att uppn syftet med att skydda omrden fr djurlivet begr drfr Lnsstyrelsen att regeringen gr det mjligt att skrpa bestmmelserna vad gller anvndande av luftrummet ver vissa omrden som har srskilt knsligt djurliv, varav flera ingr i den internationella vtmarkskonventionen Ramsar.

Lnsstyrelsen har under rendets gng diskuterat med handlggare p Nringsdepartementet och Transportstyrelsen om bakgrunden till begran, mjligheterna att infra freskrifter och ocks den vidare hanteringen av rendet. Om Regeringen vljer att g vidare med Lnsstyrelsens begran kommer, efter vad Lnsstyrelsen erfarit, en remisshantering att ske.

Fr att med std av Miljbalken ndra ordningsfreskrifter i ett befintligt skyddat omrde, t ex ett naturreservat, krvs inget remisshanterade. Fr ngra r sedan gjorde Lnsstyrelsen en versyn av ordningsfreskrifterna i naturreservaten kring Falsterbohalvn. Denna versyn gllde de bestmmelser som reglerade kite- och vindsurfning, anvndande av vattenskoter och hur fort man fr frdas till sjss. Fr att n en bred frankring valde Lnsstyrelsen att bjuda in freningar som utvade vattensporter till en dialog och frslagshandlingarna remitterades ocks. Vad gller eventuella restriktioner fr luftfart fr slunda behrig myndighet skta den fortsatta hanteringen.

Fr underlag om bl a Sknes naturreservat hnvisas till:

http://gis.lst.se/lanskartor/

http://www.lansstyrelsen.se/SKANE/SV...s/default.aspx

Fr underlag om strningsincidenser s rr det sig om Lnsstyrelsens personals observationer och observationer frn allmnheten inklusive freningar. nskar du ta del av vetenskapliga studier om hur fglar eller andra djur pverkas av olika mnskliga fritidsaktiviteter eller andra aktiviteter kan jag rekommendera dig att gra en skning p Internet. Dr finns mngder med vetenskapliga studier baserade p fltobservationer.

Vnliga hlsningar,
    Eva O*******
    - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Mitt svar:

Hej Eva,
    Tack fr ditt svar.

Sjlvklart ska vi vrna vr natur och viltet. Alla br p ett ansvarsfullt stt bidra till att vi mnniskor kan leva i symbios med naturen. Exempelvis rr sig en modellflygare mnga timmar i naturen – oftast p ett modellflygflt eller plats dr sdan aktivitet bedrivs. Bland uppemot tiotusen modellflygare finns det vldigt f kommentarer kring hur viltet strst av verksamheten. Det finns mnga vittnesbrd om hur viltet tvrtom inte brytt sig alls. Rdjur, hjortar, hstar, kor och fgel visar inga tecken p att vara skrmda av modellflyget. Drfr r det frvnande att lsa Er skrivelse att modellflyg skulle skrmma viltet. Man undrar om det r ett ANTAGANDE eller ett skerstllt faktum.

Jag har lst igenom ditt svar och vill grna ha svar p fljande punkter:

”Lnsstyrelsepersonal och allmnhet har under senare r varit vittnen till ett antal incidenser inom sk skyddade omrden dr bl a de freteelser som omnmns i begran skrmt djurlivet”.
    • Var finns dokumentationen kring dessa iakttagelser? Har ”drabbade” parter varit med vid besluten, eller r det ett ensidigt beslut fattat av lnstyrelsens miljenhet? V.v skicka dokumentationen.

” Ett av lnsstyrelsens mnga uppdrag r att skydda naturvrden. I Sknes nationalparker och naturreservat finns sk ordningsfreskrifter som frbjuder allmnhet och markgare att stra djurlivet. Dessa freskrifter r beslutade med std av Miljbalken. Ljud, rrelser, hur fort ngon eller ngot rr sig, nrgngen nrvaro eller rent av ”blotta nrvaron” m m kan av olika arter upplevas olika strande”.
    • Jag efterlyser ven de dokument som styrker pstendet. (Inom modellsporten har vi som sagt motsatt erfarenhet. Rddjur, hjortar, hstar, kor och fglar upplevs som om de ver huvud taget inte bryr sig om modellflyg).

” Freskrifterna kan vara lite olika utformade dr vissa r mer allmnt hllna och dessa kompletteras ibland med mer precisa frbud. Lnsstyrelsen kan t ex frbjuda, med std av Miljbalken; start och landning av luftfartyg. vrigt anvndande av luftrummet, dvs luftfart, r inte Lnsstyrelsen bemyndigad att reglera. Den exakta grnsdragningen mellan miljbalkens och luftfartslagstiftningens tillmpningsomrden r dock otydlig enligt vad Lnsstyrelsen erfar. Klart r att regeringen r den myndighet som kan besluta om permanenta restriktionsomrden vad gller t ex flyghjd”.
    • Sjlvklart r grnsdragningen otydlig och svr. Men solklart r att restriktioner och begrnsningar av ljud och rrelse i naturen ska – och mste – omfatta all verksamhet, inte bara vissa aktiviteter som i de fall som nu pekas ut. En samling fgelskdare uppfattas skerligen mer strande av viltet n ett modellflygplan som befinner sig p betydligt strre avstnd. Djur reagerar ju endast p hndelser och ljud i dess omedelbara nrhet. Allt som befinner sig mer n 50 – 75 meter bort ligger utanfr djurens ”alert”-omrdet. Allts strs djuren inte. Jag har sjlv erfarenhet av luftfart som yrkespilot. Trots kanoner, sirener, blixtljus och fordon r det svrt att skrmma bort fglar och djur p flygplatserna.

” Lnsstyrelsen anser inte att den luftfartslagstiftning, inklusive tillhrande frordningar och freskrifter, p det vis den r utformad i dagslget vad gller t ex minimiflyghjder och hnsyn r tillrcklig fr att skydda knsligt djurliv- ven om den fljs”.
    • D r vl en logisk fljd att lagstiftningen rivs upp och all – enligt Er – strande verksamhet frbjuds? Det kan ju inte vara s att vissa aktiviteter vljs ut och begrnsas medan andra lmnas drhn. Var finns rttsskerheten om beslut fattas p exempelvis miljenheten utan att drabbade parter har mjlighet att inverka p besluten?

” Fr att med std av Miljbalken ndra ordningsfreskrifter i ett befintligt skyddat omrde, t ex ett naturreservat, krvs inget remisshanterade. Fr ngra r sedan gjorde Lnsstyrelsen en versyn av ordningsfreskrifterna i naturreservaten kring Falsterbohalvn. Denna versyn gllde de bestmmelser som reglerade kite- och vindsurfning, anvndande av vattenskoter och hur fort man fr frdas till sjss. Fr att n en bred frankring valde Lnsstyrelsen att bjuda in freningar som utvade vattensporter till en dialog och frslagshandlingarna remitterades ocks. Vad gller eventuella restriktioner fr luftfart fr slunda behrig myndighet skta den fortsatta hanteringen”.
    • Jag har inte hrt att ngon frening varit nrvarande p Era sittningar. Modellflyg – som jag representerar – r dessutom ingen luftfart, det r en rekreation. Modellflyg betraktas av myndigheter och Transportstyrelsen som leksaker och berrs inte av restriktioner och begrnsningar. Det finns dock ngra modellflygklubbar i landet som begrnsats i sin verksamhet av den lokala miljmyndigheten. I de flesta fall rr det sig om ett direkt vergrepp d myndigheten konstaterat att inga tilltna bullerniver verskridits, men nd infrt begrnsningar efter eget gottfinnande. S att generalisera – som nu grs frn Er sida - visar p en oroande okunskap. Modellflyg r allt frn modeller som vger ngra f gram till stora modeller som kan vga upp mot exempelvis 25 kilo. Det finns tv stora frbund som organiserar landets modellflygare. Totalt har vi ca 6000 medlemmar. Det finns ven uppskattningsvis ytterligare ngra tusen utvare som inte r anslutna till frbunden. Men gemensamt r att vr hobby utfrs p ett ansvarsfullt stt och med hnsyn taget till omgivningen och djurlivet.

Avslutningsvis efterlyser jag ter kopior p de skrivelser som innehller klagoml p modellflyg och de andra aktiviteter som Ni beslutat ska begrnsas. Handlingar som rimligtvis utgjort beslutsunderlag fr Era beslut.

Mvh
    Ove Nielsen
    Ordf. Svenska RC-Flygfrbundet.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Bra att du tar dig tid Ove till dessa skrivelser. Fr dom fria hnder krs vi snart ver...

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

MYCKET bra skrivet, Ove!
    Instmmer med Jonny, och jag tror att det bara r antaganden frn Lnsstyrelsens sida. Ngon miljmupp TROR att djurlivet blir strt.

Vet du hur 'det-andra-frbundet' har agerat??
    Retroholic!

Standard

Som fd flygledare kan jag intyga problemen vi hade med fgel och vilt p banorna och hur svrt det r att medelst skrmselteknik (skott, hga ljudniver av olika slag m.m.) f bort dem.

Mycket bra skrivet - ska bli intressant att flja denna diskussion samt svaret frn Lnstyrelsen.

Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    hus MFK /Jet-Skne

Standard

Tack Ove fr ditt engagemang!
    Hoppas bara att dom lyssnar p dej,
    men jag tror dom r hrt styrda av miljmaffian!
    -------www.ahusmfk.net------

Standard

Klockrent!
    Miljnissarna r dremot ett knepigt slkte.
    De stretar med precis allt infr byggandet av en motorbana hr, som tex vxtfaunan som r hotad vad gller sllsynta fridlysta vxter.
    Snart gr de runt RC-fltet och hittar nn vxt som mste skyddas och s r det hus i hemvete.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    8
    Jobb
    mek
    Klubb
    MK 3Aviatrer

Standard

BRA OWE, Intresant
    Stora maskiner Mnga cylindrar, Turbin oss.
    Kivikabiggles

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    398
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Tackar ocks fr ditt engagemang Ove! Mycket bra svarsbrev. Det blir spnnande att flja detta rende.

/Ville

Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    164
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Instmmer i lovorden Ove!

Bra jobbat.

Anders
    Ibland blser det mer n ibland!

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Bra att ni tminstnne frsker.
    //Lasse

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Tack fr stdet.

Jag tycker det r viktigt att ifrgastta det rttsliga skyddet man har nr milj- och hlsoskyddsmnniskor har fria hnder att styra och stlla efter eget huvud. Vid all annan prvning mste ju alla parter ha chans att pverka besluten. Milj- och hlsoskydd verkar fungera som en domstol dr frsvar och jury saknas och endast klagare och domare dmer. Man kan inte heller - tycker jag - peka ut en grupp aktiviteter, medan annan verksamhet fr fortstta oinskrnkt. Likhet infr lagen. Det mest skrmmande r att de flesta beslut som inskrnker freningars frihet bygger p antaganden och "fikabordssnack". Tyvrr har milj och hlsoskyddskontoren i kommunerna oinskrnkt makt att efter eget huvud besluta - vilket r unikt i ett rttssamhlle. Det ska inte vara mjligt att exempelvis frbjuda alla Volvobilar att hlla max 30 km/tim medan alla andra fr hlla 50 km/tim. Men det r faktiskt vad Milj- och Hlsoskyddet har rtt att gra.
    Ove (AM) Nielsen

mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlgg
    34
    Jobb
    Sjukpensionr
    Klubb
    MFK Looping, Gvle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

Standard

Bra Ove!
    Rtt ska vara rtt. Ska det tas beslut s ska det gras p fakta och inte lsa antaganden. Dessutom ska det ju som du svarat inte riktas mot enskilda, utan omfatta allt och alla i s fall.
    Tack fr att du slss fr allas vrt intresse!
    MvH
    //Patrik Johansson

Standard

Bra jobbat Ove.
    Ljligt, har Lnsstyrelsen inget bttre att gra. Skrmma djur har inget med Miljbalken att gra, dr handlar det om djurens fortplantning. Tror att djuren blir mer rdda fr en person p Lnsstyrelsen n ett modellflyg. Frganr vilket man borde begrnsa frst.
    Det djuret som troligen blivit mest skrmd r nog ett tvbent "djur" som gillar att klaga.
    Jag personligen tvivlar p att det har med varken milj eller djur att gra utan ngon som knner sig bevakad. I dagslget kan alla kpa flyg med kamera och kan ana att det ven kan missbrukas.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...fotografering/

Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    282
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Jttebra Ove
    Jag reagerade mest ver att Natura 2000 omrden nmns av lnstyrelsen och dr finns tydliga.regler om att det ska vara betydande strning fr att man ska vidta tgrder till skillnad frn en konkret frsmring dr man inte har denna marginal i ordet "betydande", se kapitel 3 i http://ec.europa.eu/environment/natu...of_art6_sv.pdf. S det kanske gr att dra nda till EU kommissionen om det skulle behvas!

/ Ingemar

Standard

Jag bor typ 10 meter frn ett Natura 2000-omrde. Dom har sgat ner trn som galningar dr senaste dagarna, det har strt mig, jdra oljud! =) Frdelen: Jag har nu mer utrymme att flyga p. ;-) Dessutom har jag nu bttre sjutsikt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Nytt svar frn Lnsstyrelsen i Skne:

Hej Ove!
    Tack fr dina synpunkter. Om Regeringen vljer att ta upp Lnsstyrelsens begran kommer frgan att remisshanteras och du och andra verksamhetsutvare har d mjlighet att framfra era synpunkter till behrig myndighet. I vrigt hnvisas till svaren i Lnsstyrelsens tidigare mejl.

Vnliga hlsningar,
    Eva
    Mitt svar:
    Hej igen Eva,

Varfr kan jag inte f svar p frgorna jag stllt och varfr fr jag inga KOPIOR p de skrivelser som inkommit till Lnsstyrelsen i rendet? Det r offentliga handlingar.

Jag hoppas Ni frstr allvaret i de beslut ni fattar – det berr och pverkar tiotusentals medborgare - och d borde Ni visa oss alla en strre respekt.

Vi kommer att driva frgan vidare om det skulle behvas. Var finns rttsskyddet i samhllet om lnsstyrelse- och kommuners miljenheter har fria hnder att fatta beslut efter eget tyckande och utan prvning?

S ter igen – Skicka kopior p samtliga dokument som ligger till grund fr Ert beslut att infra restriktionsomrden och drigenom begrnsa rrelsefriheten fr medborgarna.

Mvh

Ove Nielsen
    Ordf. Svenska RC-Flygfrbundet
    Ove (AM) Nielsen

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Det r det som kan bli svrt,det blir en massa tyckande o frutfattade meningar.
    Bra jobbat Ove!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    hus MFK /Jet-Skne

Standard

Tack n en gng Ove! Du r en klippa!
    Hller Thomas om att det skulle va intressant
    att hra vad det andra frbundet gr i frgan.
    -------www.ahusmfk.net------

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlgg
    Tack n en gng Ove! Du r en klippa!
    Hller Thomas om att det skulle va intressant
    att hra vad det andra frbundet gr i frgan.
    Spelar egentligen ingen roll,eller hur?
    Frgan vcktes hr och det r bra att ngon tar tag i det,oavsett vem..
    Mer intressant tycker jag det r om Lnsstyrelsen presenterar underlaget och
    varifrn det kommer om det sker..
    Misstnker som sagt att det r tyckande och frdomar som ligger bakom ngot slikt...
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    141
    Jobb
    Statlig anstlld
    Klubb
    hus MFK

Standard

Hej Bokis en kvist r ltt att kncka men flera kvistar i hop r mycket svrare att kncka eller hur

Mvh Trapperwolf

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •