Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Frsta 3d krran, kpt rtt grejor?

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Studerande, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard Frsta 3d krran, kpt rtt grejor?

Impulskpte en sdan hr: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...able_KIT_.html
    Och kpte en sdan hr motor:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ess_motor.html

Tnkte kra med 9x4.7 och 3s eftersom den setupen gav mest tryck. Jag har 3 stycken Hitex HS-65 p hyllan s tnkte anvnda dessa eller finns det kanske ngon nackdel med att anvnda dessa? Kanske 3 styck hxt500 r att fredra?
    Annars terstr bara ett reglage och batterier och lite annat smtt och gott. Funderar p om ett lite snabbare reglage kan vara till frdel? Funderar p ett multistar 10a...
    Jag tnkte 3s 500mah kanske borde blir bra? Men jag r helt novis nr det kommer till dem hr sm rackarna s jag kanske tnker fel p ngot omrde. Ngon som har lite tips att ge?

Standard

Du kommer inte att kunna anvnda en motor som drar 9,5amp med ett 10amp reglage, kp turnigy multistar 15amps istllet

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Citat Ursprungligen postat av phixip Visa inlgg
    Du kommer inte att kunna anvnda en motor som drar 9,5amp med ett 10amp reglage, kp turnigy multistar 15amps istllet
    Kom p det Fr bli ett sdant

Standard

OM det finns i lager i Europa s tycker jag att du ska bestlla ifrn hobbykings europalager

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

behver lite grejor som inte finns i eu och vill helst hlla ihop allt till en order men annars r det en bra ide

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ngra klargranden eftersom det gller nybrjare inom den dla konsten...
    Hur mycket en motor "drar" beror p bl a belastningen (propp-storleken), ackspnningen, hur duktig acken r p att lmna ifrn sig strm (=lgt inte motstnd) samt givetvis motorn som sdan. Det gr m a o inte att sga "som drar 9,5 A" om man inte mtt just den setup'en. Det r m a o inget sjlvuppfyllande att en motor som r specad till t ex max 9,5 A ocks drar den strmmen utan det beror p mnga olika faktorer som jag nmnt ovan.
    I detta fall verkar det ju vara en rtt typisk inomhus-krra i EPP och vid inomhus-flygning s r en typisk setup en motor runt 16--20 g med ett KV runt 1800--2200, en GWS-SF 8*4,3" propp samt en 2S300--2S400-ack. Sen ltta servon (typ 5 g), ltt mottagare (3 g) och ett 6--10A fartreglage - allt beroende p vilken slutvikt krran fr. Den brukar ofta ligga i intervallet 140--200 g fr EPP-krror med en spv runt 800 mm. Speciellt om man skall flyga inomhus s gller det att frska hlla nere totalvikten s mycket man kan fr en ltt krra flyger alltid bttre n ett tyngre exemplar av samma krra. Men rdet r egentligen universellt s frsk bygga ltt.
    Sen om man istllet vill flyga utomhus s brukar en del anvnda en 3S-ack i st f 2S men d br man mta s att drivlinan klarar den hgre inmatade effekten.
    Roger

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Ngra klargranden eftersom det gller nybrjare inom den dla konsten...
    Hur mycket en motor "drar" beror p bl a belastningen (propp-storleken), ackspnningen, hur duktig acken r p att lmna ifrn sig strm (=lgt inte motstnd) samt givetvis motorn som sdan. Det gr m a o inte att sga "som drar 9,5 A" om man inte mtt just den setup'en. Det r m a o inget sjlvuppfyllande att en motor som r specad till t ex max 9,5 A ocks drar den strmmen utan det beror p mnga olika faktorer som jag nmnt ovan.
    I detta fall verkar det ju vara en rtt typisk inomhus-krra i EPP och vid inomhus-flygning s r en typisk setup en motor runt 16--20 g med ett KV runt 1800--2200, en GWS-SF 8*4,3" propp samt en 2S300--2S400-ack. Sen ltta servon (typ 5 g), ltt mottagare (3 g) och ett 6--10A fartreglage - allt beroende p vilken slutvikt krran fr. Den brukar ofta ligga i intervallet 140--200 g fr EPP-krror med en spv runt 800 mm.
    Sen om man istllet vill flyga utomhus s brukar en del anvnda en 3S-ack i st f 2S men d br man mta s att drivlinan klarar den hgre inmatade effekten.
    Roger
    Jo allt det vet jag om, jag brukar g efter dem givna specifikationerna p grejorna och n s lnge inga missden.... Har ngra 2s 450 accar som jag har till mina fatshark men dem brjar bli rejlt trtta (tar 20 minuter att ladda och hller i tv sekunder om dem anvnds i en maskin) och lite extra drag r inget jag ogillar s fr nog bli 3s 500 men kan ju lika grna lgga med ngra 2s 300 bara fr att testa och om inte dem blir bra s kan man alltid hitta p ngot annat kul.... Och jag tror det enklaste blir att bestlla 3 styck 5 gramare, vafr ha fina karbondrevade hitec servon p 10 gram var p en slit-och-slng-maskin?
    Mottagare fr bli den minsta jag har och det r en 6 kanalare p 10 gram men jag kan plocka av skalet och anvnda krympslang (kanske lda bort den tunga orginalantenn och lda p ny coaxkabel och p s vis spara ngra gram?) och d borde vikten landa p typ 5 gram s det borde bli lagom.

Ngra tips p flygteknik och vad jag ska se upp med? r hovra s enkelt att brja i hg alpha och bygga drifrn? Hur ska utslagen se ut? 100% med en liten nypa expo? Vad rekomenderas?

Jag tackar fr tipsen!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tnk p att du mste ha hgre KV nr du kr med 2S-ackar jmfrt med motorer gjorda fr frmst 3S-ackar. Stora utslag p 3D-krror inomhus krver oftast (dock hgst personligt) mycket expo - jag har nog typ -60% p mina inomhuskrror (Futaba-sndare - andra kan ha + istllet).
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •