Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Första rc bil, lite frågor?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Första rc bil, lite frågor?

    Jag har förut enbart hållt på med multikoptrar och flygplan men nu kom det även bil in i samlingen. Jag har aldrig ägt en rcbil innan och har några frågor. Självklart blev det en elbil då el är det enda jag känner mig lite hemma på.

    Första jag upptäckte var att de går sjukt snabbt, och att de blir väldigt smutsiga när man kör vid en grushåla.

    Men hur ska man rengöra den efteråt? Jag har torkat med trasa och försökt få bort all sand och grus men de känns nästan omöjligt att få bort precis allt. Ska allt bort, eller gör det något om den är lite smutsig främst runt hjul upphängningen.

    Är det något annat som jag bör tänka på? Hört att man kan smörja in känsliga delar i vaselin, stämmer detta?

    Finns det något mer som man ska tänka på ang rc bilar?

    Mvh Defuncta

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    För att få bort all skit, så ta ut elektroniken om det går, samt ta av hjul och dess hubbar. Sedan kan du spola av bilen i duschen, med mjuk stråle. Torka av och låt den sedan torka, alla lager smörjer du in med lite olja efteråt. sk symaskins olja fungerar utmärkt,eller om du har så är silikonspray/olja ett bra alternativ. Alternativ så låter du det torka in, och sedan går du lös med tandborste eller så där du kommer åt. Lite smuts är ingen fara egentligen, men kan ju slita på alla leder, så var noggrann vid t.ex axlar mm som vid bärarmar etc.

    Vaselin skulle fungera att skydda med iaf ett tag. Att fortfarande räkna med nyskick på bilen efter någon ack eller två i en grushåla är bara att glömma Bara inse att alla bilar blir skitiga =))

  3. #3

    Standard

    Tryckluft är nog enklast o snabbast, om man har tillgång till kompressor.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Standard

    silikonspray har jag eller airsoft smörjmedel tror dock att det är samma som silikonspray. Får gå lös en omgång med tandborsten senare. Dock tycker jag att kugghjulet som sitter helt öppet den som driver kardanen till hjulen borde skyddas på något sätt, är väl inte bra om de kommer lera på den?

    Vilka delar tål vatten och vilka tål inte vatten, fartreglaget förstår jag inte tål vatten men hur är det med motor, hjulupphängning dämpare osv?

  5. #5

    Standard

    Jag har haft några bilar och visst, det är en del mekande. Men de bilar jag skötte om mest, dvs spolade av, putsade, rengjorde, underhöll osv, de fick absolut minst körtid. Mest körtid fick jag med de bilar jag aldrig rengjorde, bara körde o körde, skakade av det värsta när det torkat. När nåt gick slut, så bytte man delen. I slutänden vart det väldigt lite tid på mek- och putsborden. Visst, bilen håller längre om man byter saker o ting före de går helt slut, men efter ett tag har man rätt bra koll på vad man ska kasta ett snabbt öga på. En gång i året så rengjorde jag bilarna rejält och gjorde dem klara för säsongen. Då hittade man lager som var slut, packningar, damasker, skruvar som va borta, rejält slitna delar osv. Bygg så grejerna tål vatten bättre, smörj inte med sånt som drar till sig smuts.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Hej Jag har en liten MiniRave 4WD borstlös som jag klädde in i en plastpåse. Tog av hjulen så axlarna stack ut och öppnade upp mot karosstaket så den fick kylning. Fungerar suveränt inget smutsigt alls och motorn höll sig handvarm och det är nog för att jag mest kör på is och snö så den biten sköter sig automatiskt så att säga hehe Bra att kunna öva radiostyrt när vädret sätter p för flygandet. bara brassa på så ungarna springer bena av sig.. /m
    Senast redigerat av multipass den 2014-02-10 klockan 07:38.

  7. #7

    Standard

    Då kommer det en till fråga ... Har kört ett par accar med bilen nu, och har upptäckt att däcken liksom wobblar nästan. Är detta normalt efter bara någon timmas körning drygt. Ska man dra åt hjulmuttern?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Vad är det för bil vi pratar om? Men ja kolla hjulmuttrarna så att de sitter lagom hårt bara. Däcket skall ju inte glappa sidledes så att säga, kanske nån halv millimeter sådär. Men inte heller vara så stenhårt åtskruvat så att det knappt kan snurra Att däcken vobblar kan bero på att du fått in skit/vatten eller så i eller utanpå fälgen typ, men finns givetvis mer och andra orsaker.

  9. #9

    Standard

    Som Ken1 skrev så är det förmodligen vatten i däcket eller lera/skit inne i fälgen som gör att däcket blir obalanserat och vobblar.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Vad är det för bil vi pratar om? Men ja kolla hjulmuttrarna så att de sitter lagom hårt bara. Däcket skall ju inte glappa sidledes så att säga, kanske nån halv millimeter sådär. Men inte heller vara så stenhårt åtskruvat så att det knappt kan snurra Att däcken vobblar kan bero på att du fått in skit/vatten eller så i eller utanpå fälgen typ, men finns givetvis mer och andra orsaker.
    De wobblar inte när man kör direkt, men när man känner på dem känns de lite väl lösa typ som på en bil som har 2 riktigt kassa spindelleder. Glappar kanske 1,5-2 mm, känns väldigt sladdriga men kanske ska vara så. Har ingen aning . Är de någon som vet vilken hylls storlek det är till hjulen?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    6mm är väl vanligast, iaf på 1:10 o liknande. oftast följer det med passande verktyg till hjulmuttrarna
    Glapp sidledes kan botas med tunna shims om det upplevs som ett problem. Men om du inte tävlar eller så, då behöver du inte vara direkt orolig. Kör på o ha skoj Förr eller senare river man ändå ner bilen för att fixa o trixa lite och då passar man på att byta slitna delar osv.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    6mm är väl vanligast, iaf på 1:10 o liknande. oftast följer det med passande verktyg till hjulmuttrarna
    Glapp sidledes kan botas med tunna shims om det upplevs som ett problem. Men om du inte tävlar eller så, då behöver du inte vara direkt orolig. Kör på o ha skoj Förr eller senare river man ändå ner bilen för att fixa o trixa lite och då passar man på att byta slitna delar osv.
    Då ska ja införskaffa 6mm, ingick inget verktyg ... Tror inte det är nått problem bara det att de måste bli en jävla påfrestning när man kör rätt fort och får sladd...

  13. #13

    Standard

    Rengöring: dränk bilen i wd40 och ta en diskborste och gnugga. Blås av med tryckluft. Använder SU vatten är det extra noga med wd40 på lager och så. 2mm glapp i hjulhubbarna är inget problem. Kolla bara så allt sitter att ingen skruv är på väg ut eller så.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag spolar av bilarna med slangen ute. De flesta bilar/komponenter jag har är vattenskyddade, de andra har jag gjort täta med universalsilikon. Sen tandborste, babywipes, WD40.

    Vått grus, lerpölar, "gräsklipp" skitar ned bilarna något alldeles otroligt och ju mer man sladdar runt desto värre blir det!

    Jag har gjort små, ca 2mm hål i alla däck med en håltång. Då åker vattnet ut.

    Pillandet efter körning tar tid men jag tycker det är givande så därför gör jag i ordning bilarna efter varje körning.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •