Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Bästa rökoljan.....

  1. #1

    Standard Bästa rökoljan.....

    Någon som kan tipsa om den "bästa" rökoljan man kan köpa färdigblandad
    Jag menar alltså den som ger mest rök.
    Skall användas till en 3w 157cc


    Tack på förhand

  2. #2

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Provade disel ock röd atf olja en gång rök rätt bra hälften hälften.
    färdigblandad inte en aning.

    Thomas

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Rökolja är klurigt. Det är givetvis ett kriterie att det skall ryka mycket. Sen finns det fler aspekter så som dess flampunkt, viskositeten, om den löser upp material eller färg i din modell etc. Exempelvis så tar viss rökvätska eld vid lägre temperaturer än andra, det kan bli jättedåligt om man kladdat med olja i/runt modellen. Viss olja är trögflytande så att alla pumpar/installationer inte orkar med den. Viss olja är mer aggressiv så som hydraulolja.

    Ofta tullar man på någon egenskap när man försöker hitta billigare alternativ. Men jag förstår problemet, det går åt mycket rökolja om det skall synas och den är inte billig om man väljer tex Super dri.
    Superhero

  4. #4
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Jag har testat en massa olika blandningar utan bra resultat, men med Super Dri röker det utav bara f-n. Används av fullscalaflyg också, dyr men bra!

    Mer info! www.mdw-aviation.com

    Mvh. Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Paraffinolja använder flera fullskalaflygare jag känner. Biltema har små förpackningar - för den som vill testa.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Paraffinolja använder flera fullskalaflygare jag känner. Biltema har små förpackningar - för den som vill testa.
    Låter inte det lite kladdigt??
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Tack som vanligt för era idéer/erfarenheter
    Roger! Du vet inte om man kan få tag i Super dri oljan i Sverige?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Jag har hört att 3W:s rökolja är överlägset bäst.

  9. #9
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    113
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hab säljer super dri har jag bestämt för mig

  10. #10


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag har provat många oljor och upplever att Super Dri ger den tjockaste och vitaste röken. 3W oljan funkar oxå ganska bra.
    Diesel ger en mörkgrå tråkig rök som fort försvinner.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det spelar även stor roll om man förvärmer oljan, hur man sprejar ut den och vilken temperatur avgaserna har. Tamjets har en variant av munstycke med en liten sked bakom som de hävdar halverar mängden rökvätska.

    Tänk även på att "diesel" inte är en produkt utan snarare ett namn på en standard att hålla sig innanför. diesel kan alltså vara väldigt olika beroende på var och när man handlar. Viss diesel kan ryka mycket, annan ingenting.

    Superhero

  12. #12

    Standard Bästa rökoljan.....

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det spelar även stor roll om man förvärmer oljan, hur man sprejar ut den och vilken temperatur avgaserna har.
    Hej!
    Funderar över det där med förvärmningen; läste runt lite och någon skrev att man ska ta värmen från annat än avgaserna, tex linda runt flänsarna, för att annars så kyler man bara avgaserna och nettovärmen blir ung samma. Stämmer det?

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hej!
    Funderar över det där med förvärmningen; läste runt lite och någon skrev att man ska ta värmen från annat än avgaserna, tex linda runt flänsarna, för att annars så kyler man bara avgaserna och nettovärmen blir ung samma. Stämmer det?
    Nej det är inte sant. En 3W 157 puttar ut 13.6kW på vevaxeln, verkningsgraden är väl i regionen 25%, så du borde vaska ungefär 40kW i värme. Det mesta försvinner via avgaserna som är 1000grader varma. Att man skulle kyla bort 40kW med rökvätskan är inte rimligt
    Superhero

  14. #14
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Vänt lite nu, min krök te bensinaren är hårdlödad med silverlod som har smältpunkt 640 grader.
    Kan väl aldrig bli så varmt som 1000 grader då borde jag flyga med raka rör nu

    Matsa... som tänker prova på att börja röka, alltså med planet förståss.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Vänt lite nu, min krök te bensinaren är hårdlödad med silverlod som har smältpunkt 640 grader.
    Kan väl aldrig bli så varmt som 1000 grader då borde jag flyga med raka rör nu

    Matsa... som tänker prova på att börja röka, alltså med planet förståss.
    Blir metallen lika varm som avgaserna? Hur varmt är det inne i motorns förbränningsutrymme som är av aluminium?
    Superhero

  16. #16

    Standard

    Är det någon som har testat biodisel? Känns liksom bättre att köra med det än vanlig disel...
    ryker bättre/sämre? Luktar det lika illa som vanlig disel (som jag har hört att det gör..),

    (Själv har jag bara testat blue max rökvätska, den rök juh men jag har inget att direkt jämföra med)

  17. #17
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Blir metallen lika varm som avgaserna? Hur varmt är det inne i motorns förbränningsutrymme som är av aluminium?
    Nja, visst i förbränningsögonblicket är gaserna väldigt varma, men en gas som expanderar blir ju också kallare, så gaserna som kommer ut från avgasporten är inte mer än 5-600 grader normalt sett, har man ett högre mottryck kan gaserna bli något varmare, på en fyrtaktare med turbo ända upp till 900 grader, men det är väl vanliga 2-taktare vi pratar om här.

  18. #18

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag brukar kolla avgastemperaturen på avgasringen (moki 4-takt), och den ligger på ung 110-120° direkt efter landning. Inga hiskeliga temperaturer alltså. 2-taktare däremot har nog betydligt högre temperaturer.
    /Lelle

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är som synes en himla skillnad på avgastemp och vad kringvarande komponenter har för temp. Frågan som gjorde att jag reagerade var just att värma rökoljan med avgaserna vilket inte påverkar rökmängden negativt.
    Superhero

  20. #20
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jäpp, så här hade jag tänkt å göra:

    Jag hade tänkt mig att få förvärmning på rökoljan på det ca 5cm rostfria ravgasrör som finns strax bakom motorn.
    Kopparrör skulle man kunna använda där och sno runt några varv.

    Motorn är en DLE-55 RA med bakutblås, väldigt lättstartad så den är jag nöjd med.

    Sedan ett block av aluminium mellan cylinderavgasporten och den rostfria avgasflänsen som nu redan sitter där.
    15mm aluminium borde vara lagom tjocklek.

    I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
    som tittar fram mitt i avgasporten.
    Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.

    Rökpump hittade jag hos Airmedia, men är inte säker på hur stor tank man ska välja än.

    Så är det tänkt, någon som har idér och tips på detta då det blir mitt första försök med rök ombord?

    Matsa...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •