Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Bästa rökoljan.....

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
    som tittar fram mitt i avgasporten.
    Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.
    Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

    Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
    som tittar fram mitt i avgasporten. Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.
    I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

    Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/lat...lots--tech-tip

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Rökpump hittade jag hos Airmedia,
    Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/lat...lots--tech-tip
    Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

    Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

    Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

    Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.






    Superhero

  4. #24
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlägg
    Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

    Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd.
    Bra med reflektioner! Kärran har en kanisterdämpare.

    Jag har inte heller nån erfarenhet av röksystem men jag har glott runt lite för att snappa upp
    hur det går till

    Matsa...

  5. #25
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

    Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/lat...lots--tech-tip


    Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.
    Jajjemen den videon inspirerade mig hur jag ska göra en injektor för rökoljan, då kan man göra fler
    i olika storlekar att byta ut om man vill.

    Ett bra tips till!
    Man brukar märka ganska snart om man glömt bort att locktitea på en bensinare.
    Förra Årets premiär motorstart blev lite komisk när skevrodren på min nya SBach 342 55cc ramla nedåt
    då skruvarna till servo oken ramlade ur

    Matsa...

  6. #26
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

    Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

    Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

    Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.






    Bra med tips kring detta här, tackar för det.

    Matsa...

  7. #27
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Nu har man kommit igång med lite prylar för röksystemet.

    Tillverkade ett block i aluminium med helicoil insatsgänga
    i M8 för bra hållbarhet om man vill prova olika munstycken.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1180.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	43922
    Gjorde 2 "munstycken" så man kan byta vid behov
    ett har ca 0,3mm öppning och det större ungefär 0,5mm.
    Munstycket tätas mot alublocket med kopparbricka.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1183.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	103,8 KB 
Id:	43923
    Monterat på plats, undras bara om tygonslangen
    som ska sitta på röret klarar värmen?

    Nu återstår att försöka få in en tank på runt 5dl och att
    beställa en rökpump och en acc för ändamålet.

    Matsa...

  8. #28
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Snyggt Mats!
    Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)
    Ove (AM) Nielsen

  9. #29
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Snyggt Mats!
    Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)
    Tackar för det Ove
    Jag beställde precis en rökpump av dig.

    Mitt munstycke sitter 2 cm från cylinderns ytterkant så jag hoppas det blir bra.

    Jag provade med maskinrent på sprayflaska att mata munstyckena, det blir
    som en bred fin dusch. Denna dusch blir ungeför 20 mm bred när den träffar
    taket på mitt aluminiumblock.

    Tank blir en på 3 dl, större blir svårt att få plats med i SBachen.
    Det ska iaf bli kul att testa nu i vår

    Matsa...

  10. #30
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Nu har jag testat rökeriet, så här gick det.



    Gillar bara inte att det forstsätter att rycka lite när jag stänger brytaren för pumpen.
    Sen så går det rätt så fort att tömma en 3Dl tank kan jag lova

    Matsa...

  11. #31
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Att det ryker efter du har slagit av pumpen kan ju bero på två saker. Antingen så själdrar den in rökvätskan(vilket vore lite knepigt i ju med att avgaserna borde trycka tillbaka men man vet aldrig) eller så sprutar du in alldeles för mycket och du fyller ljuddämparen men olja(mest troligt)
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur mycket olja öser du in Matsa?

  13. #33

    Standard

    Hej Mats, kul att se att det funkar! Har du mixat pumpen mot gasen? Kan ju va bra så kommer det inte in lika mycket vid låg/halvgas.
    Vilken rökvätska använde du i filmen?
    Jag har också gjort ett munstycke på samma sätt som du, men utan förvärme. Det funkade bra men jag har bara provkört på marken en gång.
    Så hittade jag babyolja på öb, kostar 44kr litern, ska bli kul att testa om det funkar

  14. #34
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Ok försöker svarar allehopa på ett inlägg

    Jag misstänker att pumpen själv släpper igenom lite olja fastän den är avstängd.
    Sedan så ligger tanken högre än själva munstycket också, men jag kan inte få
    den lägre eftersom att canistern tar upp all plats nedtill.

    Jag har ställt in så att gaskanalen är mixad med kanal 8 som pumpens esc sitter på
    och den går så sakta som jag törs köra den utan att den tjyvstannar, och den ökar flödet liiite
    i takt med gaspådraget.

    Igentligen får man väl vara rätt nöjd med tanke på att det ryker hyffsat på första försöket.
    Men en större tank skulle inte vara fel.Motorn går fint på tomgång också med rökeriet påslaget.

    Rökoljan jag använder köpte jag hos HAB och den heter Super DRI.
    Babyolja för 44kr Litern låter ju intressesant! Hör gärna av dig Cykelbudet om det funkar bra
    för jag har bara 300 meter till ÖoB

    Matsa...

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.

  16. #36
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.
    Då ligger jag rätt bra till, uppskattningsvis så räckte röken i 3 - 4 minuter med min 3dl tank.

    Matsa...

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=220303
    och det räcker läääänge...
    Retroholic!

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=220303
    och det räcker läääänge...

    Skillnaden är att ute i naturen behöver du enorma mängder rök. Vi säger att svansen efter flygplanet blir 1meter i diameter, eller vi hugger 1 kvadratmeter. 200meter rök, dvs en förbiflygning blir alltså 200m³ rök. Röken måste dessutom vara väldigt tät när man på ett disco i princip bara adderar lite rök för att se ljuseffekterna bättre.

    Jag tror att flygplanet på filmen ovan kommer behöver minst 3ggr så mycket rök för att det skall upplevas maffigt i luften eller vad vi skall säga. Det är ju dock en enkel sak att testa sig fram i mängd rök, sen är det en teknik att skapa denna mängd utan att hälla in för mycket olja.
    Superhero

  19. #39
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag brukade också tillägga följande hjälpte: Stor diameter på proppen med liten stigning för att få motorn till att arbeta med högre varvtal med bibehållen hastighet och därmed öka rökflödet ur ljuddämparen. Så gjorde jag när jag höll på med rök på 90-talet, tror även jag gjorde likadant på Moki-stjärnan i början av 2000.

    Jag byggde dessutom en rökdämpare i 0.25 SS plåt med flera kammare, ökad volym och större utsläpp för att få mer värme och rök ur systemet.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #40

    Standard

    Nu har jag testat babyoljan, det funkade bättre när jag spädde ut med lite lampolja. Men riktiga rökoljan är fortfarande bättre.

    Ren babyolja
    http://youtu.be/8RpS5U1h2s0

    Med lampolja, typ 25-30%
    http://youtu.be/57VwvRsh-Bk

    Bluemax rökolja
    http://youtu.be/xmhDppAO6J0

    Läste på rcgroups att biodisel är bra, ska se om jag kan få tag på lite.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •