Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Mini-DLG

  1. #1

    Standard Mini-DLG

    Jag är total nybörjare på DLG men fick en sån här i födelsedagspresent av min fantastiska fru.



    Jag har ingen kastteknik alls och i 2 plusgrader hittade jag ingen termik. Dagens högsta var 29m och längsta flygning runt 45 sekunder men kan bara säga: FY TUSAN VAD KUL DET ÄR!!!

    Det tråkiga är att nu vill man ju ha en större också.........

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tror det finns en polaris i säljes avdelningen , min absoluta dlg favorit
    livsfarligt med dlg man fastnar så otroligt lätt.
    Termik hittar man när man minst anar det även om det inte är en varm sommardag
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Jag har en likdan och den är helkul att kasta omkring. Den flyger bra på lite hang också...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Trevligt!

    Vad har du för batteri i din? Jag fick ta till en AAAA-4cells NiMh för att få TP någorlunda rätt.
    Testade först med 1S 300mAh LiPo och det funkade bra men blev för lätt i nosen. Jag flyger den med en FrSky V8R4-II som bara väger 3,5g, är ju trist att behöva lägga i extravikt i nosen på planet...

  5. #5

    Standard

    Har en likadan.
    Skitkul att svinga, visst inga jätte höjder el. Flygtider.
    Tyckte att tailboomen var lite klen så den byttes. Samt vingens infästningar lossnade från röret.
    Ok...Några häftiga landningar hjälpte väl till också, är nu bytt mot glasfiber(metspö) blev lite baktung då, så ca 20gr bly i nosen nu kanske blir bättre på hanget istället?
    Hittade senare en A2:a på köp&sälj. som hänger i garaget i väntan på bättre tider och varmare väder..

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    ....men kan bara säga: FY TUSAN VAD KUL DET ÄR!!!
    Det tråkiga är att nu vill man ju ha en större också......
    Kanske dags för dig oxå att bygga en Manta...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Ja Jocke, jag skulle kanske börjat där... Men då hade du haft rätt och så kan vi ju inte ha det...

  8. #8

    Standard

    Jag har en FrSky D4FR i min (utan plasthöje). Till detta har jag Hobbyking Altimeter samt en TURNIGY Voltage Booster.

    Långa kablar har jag snurrat runt en 3mm rundstav för att "krulla" dem lite.


    Strömkälla är Turnigy nano-tech 300mah eller ett 150mAh LOSI som är mycket tyngre...

    Om jag kör med LOSi accen så tar jag bort Volt-Boostern
    Senast redigerat av UndCon den 2014-02-11 klockan 12:23.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag håller just nu på och testar frsky D4fr , funkar riktigt bra har haft lite svårt att lite på frskymottagare innan men nu verkar dom funka.
    har det i min polaris för tillfället, i min andra dlg har jag en 4ch sbus futaba utan skal. fördelen med frsky är ju att man kan plugga i en altimeter i den
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Jag har några D4R-II som funkar riktigt bra men D4FR ser ju ut att vara ännu mindre. V8R4-II som jag har i Mini DLGn har inte telemetri men jag har en höjdmätare från Eagletree som går att köra fristående. Dock missar man loggningen och får "bara" maxhöjd sedan start.

    Förresten, på bilder och recensioner jag sett på planet kommer det med blå budgetservon. Jag fick emax servon i min... Riktigt imponerad av dem är jag också, tysta och snabba.


  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    Ja Jocke, jag skulle kanske börjat där... Men då hade du haft rätt och så kan vi ju inte ha det...
    Hehe!!
    Är det en ELF eller HK-varianten du fått av din snälla fru, förresten?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det ser inte ut som en Elf i alla fall... Den är betydligt trängre i kroppen och mottagaren sitter i vingen.
    Roger

  13. #13

  14. #14

    Standard

    Fusk....jag fick de blåa servona - men de kanske kommer med Emax i senare produktioner?

    Denna lilla glidare finns även med 4ch dvs lite längre spännvidd och skevroder.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har så smått börjat köra med just dessa Emax-servon där jag behöver lite lättare (typ 4,5 g) men ändå hyfsade servon - t ex i inomhuskärror. Har dock inte nån större erfarenhet ännu men dom ser lovande ut.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Nykastad i 40 minuter.
    Nu har jag ont i armen...



    Lite skumma saker har jag fått åtgärda.

    Fenan är limmad i klädseln, ett "känt" fel som alla verkar vara drabbade av. Förr eller senare lossnar den vid landning. Limma om den utan klädsel emellan så funkar det igen.

    Vingen "styr" dåligt på fästena den är skruvad i, fästena är korta och hålen i vingen jämnstora hela vägen. Jag satte i centrumhylsor från några propellerar för att styva upp det hela, funkade bra.

    Jag har fått limma en liten spricka i bommen under vingen så Joonis har rätt i att den verkar lite klen eller så borde infästningen av vingen vara bättre gjord.

    Med lite, lite lyft i svag vind och 4 plusgrader drog sig flygningarna mot minuten idag. Härligt!

  17. #17

    Standard

    Har läst på lite om servona - det får bli nästa beställning.

    Jag har trimmat in min inomhus...enkelt att få ett fint rakt kast när vinden är kontrollerad.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har köpt Emax ES9051 ifrån Banggood senaste gången. Fungerade bra men det tog nog drygt 2 vecor med leveransen.
    Roger

  19. #19

    Standard

    Ska man satsa på den med skev eller utan?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det är en liten DLG a'la Elf så är nog totalvikten av viss betydelse och det talar för att undvika extra servon. Min Elf väger flygklar rätt exakt 90 gram för att ha nåt att jämföra med. Sen gäller det ju att kunna kasta också och det är nog den största utmaningen..
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •