Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Mini-DLG

  1. #21

    Standard

    Utan skev är mer utmaning för mig då man blir lätt beroende av dem - det är kul att försöka kontrollera med enbart sida/höjd.

    Som tur är så kör man ju mycket sidoroder så det finns viss vana iallafall...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Enbart sidoroder är inga större problem så länge man har hyfsad V-form på vingen. Och en aning anfallsvinkel.
    Svängarna blir dock lite yvigare, men vid landning kan det t.o.m. vara enklare med enbart sidoroder.
    Vissa Oldtimers och många seglare använder ju detta, och med lite träning kan man även få till nåt som liknar en roll!
    Retroholic!

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en Elf och där är det sida + höjd som gäller. Förstår inte riktigt detta med "utmaning" med att flyga med sidroder i st f skev på denna typ av kärra som ju är konstruerad för sidroder-styrning (= rätt stor V-form på vingen). Jag har båda rodren på högerspaken så man flyger ju på samma sätt som om det vore skev/höjd. Största utmaningen är som jag redan nämnt att kasta upp den högt och inte tappa höjd när man går ur den branta stigningen - samt givetvis att försöka hitta termik ifrån dessa låga utgångshöjder. Sen måste jag säga att Elf är ett litet bygg-mästerverk - så lätt men ändå styv i konstruktionen och väldigt elegant rent byggtekniskt.
    Roger

  4. #24

    Standard

    Jag håller med om sidoroder vs skev, jag tänker nog inte direkt på vilket utan flyger bara som det är...
    Det jag märker av är att efter mycket multirotorflygning brukar jag fortsätta koordinera svängarna med vänsterspaken oavsett om flygplanet har sidoroder eller inte.

    Elfen är väl viktmässigt på gränsen av vad som är möjligt för sin storlek?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •