Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: F bort epoxy frn mlad glasfiber?

Standard F bort epoxy frn mlad glasfiber?

Har ett flyg (Kyosho Kelly F1) som frre garen limmade p blyvikter vid stjrten p bgge sidor med enorma mngder epoxylim. Detta lim lossnar ltt frn kldsel, men inte frn denna mlade yta, det gr, men svrare. Frslag? Vrma? Slnga hela flyget? Karva bort med kniv och mla om? Annat tips? Det sitter bra, men krafsar man med skalpell s sprtter det bort smsm bitar. Hr och dr r limmet lite mjukare och lossnar lttare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Jo n det gr inte att f bort s slng hela flyget.
    Kan komma och hmta bort det
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Vrmepistol?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Hej, nr jag plastar brukar jag ofta grovputsa epoxy/glasfiber med vanlig vinkelkap. Smek ytan med ltta svepande rrelser ungefr som man brer smr p en macka. Prova p ngot stlle dr det r lite tjockare fr att hitta rtt knsla/teknik och vinklar. Kr ner laminatet till dess det r tunt nog att kunna sprttas bort. Bandfil r ju ocks ett alternativ nr det sista ska avverkas.

Vrme tror jag inte p.
    /Johan

Standard

Yeeh jag vill se Micke g p flyget med vinkelslipen.
    Kanske dremeln skulle vara lite mera mttligt.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Standard

Hej, jag frstr hur du tnker.
    Visst, kan man dremla bort skrpet i ett nafs, s hller jag med dig helt och hllet!
    Jag tror man mste ha vgat prova att SMEKA en yta med skivan fr att se hur bra man kan kontrollera avverkningen. Det r snabba fjderltta touchar jag syftar, inget annat. Jag brukar luta skivan 45 grader eller mer och sen brer jag som en smrkniv och tar nn 1/10-dels mm per svep. Nyttja den INTE som sgklinga!! Vinkelkap frutstter frsts att man har full tkomst s att man inte rkar toucha det som inte ska rras.
    /J

Standard

Mhmm... finns det nt mne som lser upp epoxy d? Men d far vl vita frgen med... plasten... ?

Standard

Ne, ingen av standardkemikalierna vad jag vet.
    /J

Edit: Thinner i nn timme funkar enligt den hr lnken - http://www.wikihow.com/Remove-Epoxy
    Problemet r att materialet bakom epoxin lr vl bli kass ocks.
    Senast redigerat av johanvm den 2014-02-11 klockan 21:18.

Standard

Epotex sljer Epoxy och epoxylsare, kpte fr mnga r sedan. Det fanns en snllare och en elakare som jag fick tjata mig till

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag kpte en begagnad seglare fr en del r sedan... Dr var det "slabbatt" med epoxy p diverse olmpliga stllen... Och efter att ha provat alla metoder jag knner till s kom jag fram till att pillande med ett s tunt knivblad som mjligt gav det bsta och enklaste resultatet. Det r precis som att dr r rester av slppmedel, s Epoxyn biter inte riktigt, s om man bara kan f upp en kant s gr det fint att f resten att slppa med lite mild vertalning...
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Just med skalpell jag suttit och krafsat utan att frstra ytan under. Men det sitter nog fast bra mste jag sga, fr man upp en liten kant s sprtter en liiiten bit bort. Borde va skottpengar p folk som stter fast allt med epoxy dr man kan anvnda annat... grr...

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Vrme och ett X-Actoblad (nr 11)!
    Antingen varmluftpistol eller ldkolv, eller en kombination av bgge.

Standard

Tackar! Ska prova. =)

Standard

Om du vill brja lite frsiktigt s kan du ju prova att vrma med en hrfn frst. Vissa epoxylim bli lite segare/mjukare redan vid de temperaturerna man stadkommer med en hrfn.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •