Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Flyga vinge vs vanligt svårighetsgrad?

  1. #1

    Standard Flyga vinge vs vanligt svårighetsgrad?

    Jag har länge varit inne på att köpa en vinge, men hur mycket svårare är det att flyga en vinge emot ett vanligt flygplan?

    Har bara flygit segelplan och bixtler tidigare. Har flygit vinge ganska mycket i phoenix rc sim men tycker inte alls att modellerna beter sig speciellt realistiskt, då jag inte har några problem med varken helikoptrar eller flygplan i simen.

    Så kort och gott hur funkar de att flyga vinge, det är fpv som hägrar....


    mvh Defuncta

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hej
    flygande vingar får jag nog säga flyger rätt så likt vanliga flygplan om man får tp och allt rätt.
    några grader uppåt på roderna brukar jag köra som standard och helst lite framtung när man provflyger.
    en vinge kan ibland vara riktigt svår att få ur tipstalls och liknande, medans andra aldrig stallar
    Jag tycker definitivt inte att vingar är klurigare att flyga på något sätt.
    (allt enligt egna erfarenheter)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ofta har man skjutande propellrar vilket gör roderresponsen sämre i låg fart. "Pulsar" du lite med gasen i lågfartsvängar så brukar rodren ta bättre och likaså mindre risk att den klipper.
    Men annars inga speciella problem om du håller TP rätt.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Har en TechOne Neptune vinge med en 70 mm EDF. Flyger övertygande bra, lätt att handstarta med vänster hand om du ger ordentligt med gas. Bra fart men glidflyger också bra - inga dåliga tendenser. Gav mig mycket självförtroende som nybörjare - EDF fungerar ju också som en bra prop-saver. Flyger den mest när det blåser för mycket för mina andra el-kärror - har flugit upp till 20 min på en 2200 ack. /Pelle

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det jag märkt med vinga vs träkors
    - Kan vara lurigare att handstarta innan man får till tekniken
    - Då det är så kort kropp och korda är TP väldigt känsligt, se till att få den rätt bara

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En fördel med vinge med skjutande propeller är att du kan trimma ut den med motorn avstängd. Då kan du både få rätt på tyngdpunkt och hur mycket uppåt rodren ska peka.

    Det har jag gjort med min Techone Teksumo. Den enda stora skillnaden är att jag inte har sidoroder så jag kan inte flyga knivegg. Men det går ju att modifiera till sidoroder Då en vinge har mycket mindre bromsande verkan "drag" så kan vingen flyga väldigt mycket snabbare med samma inmatade effekt. Men om man är försiktig med gasen kan man flyga lika långsamt som ett plan. Dock är stallningarna lite värre då de är svårare att häva (du har ingen sida att stötta med och i princip fungerar bara rodret på den vinge som inte stallar), men det går för det mesta att gasa sig ur en stallning. När jag flög en lika tung Parkmaster med samma batteri fick jag flygtid på 8 minuter, när jag bytte till vinge och gasade försiktigt fick jag 15 minuter. Nu är jag dock nere på 10 minuter då jag flyger mycket snabbare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0072.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	258,6 KB 
Id:	38622
    fredrik

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Enklast av allt är att flyga vingar med propellern fram. De är stabila även i låga farter eftersom de skjuter luft över rodderytorna. Nackdelen är att de inte blir lika snabba som om motorn suttit bak. Det blir faktiskt ganska exakt samma sak som att flyga ett vanligt plan.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skjutande proppar medför dock en risk för handskada om man håller vingen undertill när man kastar. Man får helt enkelt föra handen framåt/neråt så man slipper en tuggande propp på översidan av handen...
    För att fortsätta på dvogonens tankar om dragande propp så får man ju i regel plats med en större propp framtill och därmed kan man få ner varvtalet på motorn för små, skjutande proppar genererar ju tyvärr rätt mycket oljud. Och sen försvinner ju risken med att proppen tuggar i sig handen...
    Roger

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skjutande proppar medför dock en risk för handskada om man håller vingen undertill när man kastar. Man får helt enkelt föra handen framåt/neråt så man slipper en tuggande propp på översidan av handen...
    För att fortsätta på dvogonens tankar om dragande propp så får man ju i regel plats med en större propp framtill och därmed kan man få ner varvtalet på motorn för små, skjutande proppar genererar ju tyvärr rätt mycket oljud. Och sen försvinner ju risken med att proppen tuggar i sig handen...
    Roger
    Har tränat en del på DLG-stil kast på vingen. Ger 50-75% gas, håller långt ut på ena vingen och sveper upp den i luften med rak arm. Fungerar fintfint när man har tekniken.

    Ang propeller, kör med en styv 7x4.5 tillsammans med en 1450kv motor på en 1m EPP vinge. Går obegränsad vertikalt, bra vridmoment och flyger runt 10min med 1000mAh 3s. Känns som en rätt stor och grov prop för den typen av vinge (går tyst med).

  10. #10

    Standard

    Jag kastar min vinge(toro 900) utan att motorn går. Den glidflyger fint många meter innan jag måste slå på motorn. Är lite mer orolig när jag "handlandar"

  11. #11
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag har en viss erfarenhet av flygande vingar.Köpte en av Mft för flera år sedan o flög hang på observatoriekullen i
    Prag,Rovijn Kroatien mm. Lyckades göra köttfärs av ett finger i Växjö.Sedan lärde jag mig. Zagi the Wing har två öron på vingspetsarna
    men det hindrar inte att man håller den i valfri vingspets o snurrar,kastar, iväg den. Den lilla rotation som
    uppstår stabiliseras direkt. Inga hårda kast utan bara "fnätta" iväg den. Så himla lätt o skadefritt. Det ser
    svårare ut än det är.
    Mogge

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag fick prova en vinge i onsdags och hade aldrig flugit en vinge tidigare, men det gick skit lätt som om jag alltid flugit vinge.

    Dock inte FPV, men vadå.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Måste också pröva vinge så det blev två stycken när man var i farten.
    Lätta att bygga och nu blir det att skaffa lite elektronik till dom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_3677.JPG 
Visningar:	204 
Storlek:	444,3 KB 
Id:	43768
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Öronen" (ja, det heter kanske winglet) på vingspetsarna är ju liiite i vägen om man skall "DLG-kasta" känns det som. Men man borde kunna klämma dit en litet grepp i nån form utanför "örat" om man anstränger sig lite... Kanske nån form av "T-grepp" som man limmar in i vingen och låter sticka ut några cm... Utseendet är väl det tråkiga med vingarna - för nog är en vanlig kärra betydligt trevligare att titta på...
    Roger

  15. #15

    Standard

    "discusstart" är problemfritt

    se hur jag startar här:
    Senast redigerat av administrator den 2014-02-14 klockan 16:30.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - där behövde du ju bara hålla uppe kärran så startade den själv i motvinden... Men det går säkert bra även i lite lugnare väder fast "diskus" var det ju inte riktigt tal om - men det kanske inte heller behövs.
    Roger

  17. #17

    Standard

    och så lite träning på att landa den i handen så kan man flyga på alla möjliga och omöjliga ställen
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Nej det behövs verkligen inte diskus - inte på en så liten vinge...greppa framkanten och dra iväg den (med eller utan vind)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Östersundsträffen 2012, 28/6-1/7 som vanligt
    Av K-Å i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 14:34
  2. en FPV Vinge
    Av NickeL i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 17:28
  3. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  4. Vinge upp!
    Av Gösta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 22:07
  5. EPP-vinge ?
    Av jocke1963 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •