Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ortofoto eller hederligt gammalt flygfoto.

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    1
    Jobb
    Systemutvecklare, Scrummare, mm.
    Klubb
    RFK-Utvandrarna

    Standard Ortofoto eller hederligt gammalt flygfoto.

    Hej

    Jag har tänkt börja med lite flygfoto på skogsgården för att leta vindfällen och ha kul. Passar ju inte riktigt in under FPV, men det var nog det närmaste jag kunde komma och det är nog här de största tekniknerdarna håller till.

    Jag är ganska ny på radioflyg rent generellt, men helt och hållet var det gäller flygfoto och allt man kan tänkas behöva till det, så om det är någon som har en bra guide/tutorial för ämnet vore jag mycket tacksam för länkar.

    Egentligen letar jag nog efter en shoppinglista på saker som behövs och bra förklaringar på hur saker kopplas osv, men det kanske man inte får förrän man köpt dom. Jag tänkte böra smått och jobba mig uppåt. Hoppar nog över FPV i första läget och koncentrerar mig på att ta bilder neråt. FPV kommer garanterat senare. :)

    Vad jag tänkt.

    Flygplan eller multirotor.
    Först tänkte jag flygplan, då det ger längre flygtid och räckvidd, men sedan insåg jag att om man skall vara laglig måste jag ha planet inom synhåll hela tiden och då klarar man sig förmodligen med en multirotor i vilket fall. Multi ger ju betydligt lättare start och landning än ett flygplan om man är i skogen dessutom. Skulle dock helst köra flyg. Billigare att komma igång om inget annat (tänkte mig en Bixler 2 som första).

    Autopilot.
    Finns ju en uppsjö. Av de jag kikat på verkar Ardupilot passa bra med sin datormjukvara för planering av uppdrag. Vad behöver man för att få ground control att fungera (http://store.3drobotics.com/products/3dr-radio).

    Kamera
    Vad skall jag tänka på för att autopiloten skall kunna prata med min kamera? Är ju trevligt om bilderna taggas med GPS och vinkel och allt vad man vill ha med om man skall använda exempelvis VisualSFM, CMVS eller Agisoft.

    Vad mer?
    Ja, behöver jag något mer förutom radio, accar och allt det vanliga?

    Alla tips mottages tacksamt!

    Tar jag mig vatten över huvudet? Förmodligen, men annars lär man sig ju inget. Lovar att göra en tutorial på mina erfarenheter om det blir något av projektet. ;)

    Mvh Carl

  2. #2

    Standard

    Välkommen Carl!

    Vi har ju pratat lite tidigare via mail och jag slår ett slag för Ardupilot på flygplan.
    Du får gärna vara med mig någon gång när jag flyger så skall jag demonstrera hur smidigt det är att fylla de önskemål du har om att hitta vindfälld skog mm

    Jag styr allt från min spakradio - då behöver man inte släpa med en laptop som markstation.
    valet av kamera kan vara lurigt men mitt tips där är en Canon med CHDK (kontrollera dock så att den kameran du tänkt använda har stöd för CHDK)

    Ardupilot (arduplane) kan även styra hur ofta kort skall tas när planet flyger över området i fråga - då är alternativen på kamera större.

    En fördel med Ardupilot är att den elektroniken kan flyttas över till en Quad och där programmeras om så funkar det precis lika bra där...då slipper du inköp av tex DJI för Quad och Ardupilot för flyget.


    MVH
    UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Har lurkat här en stund. Men ordet vindfällen fick mig att registrera en användare. Har ingen erfarenhet av radiostyrt flyg mer än en riktigt misslyckad 5 sekunders flygtur för 30 år sedan. Samt ett 299 kronorsflygplan i trädgården.

    Jag vill låta ett plan flyga över ett skogsskifte och fotografera det för att leta vindfällen. men även för att göra aktuella skogsplaner och fota med infrarött för att se hur det växer. Men vindfällen är det primära just nu. En flygande vinge som X8 verkar praktisk med allt utrymme som finns, men är de svårare att flyga än en glidare? Inget för nybörjare då?

    Ardupilot verkar bra, men vad mer behövs? Behöver ingen FPV till att börja med (tror jag), det verkar för övrigt vara en riktig djungel.

    Mjukvara för att få kameran att fota och sedan för att mappa bilderna är en djungel för en nybörjare. Har hittat mjukvaror som är dyr och ännu dyrare. Finns inget opensource inom området?

    Sändare? Funkar en gul rackare från Hobbyking? De är ju billigare än vad en 4 kanalers var för 30 år sedan. Eller ska man slå till på en FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D direkt?

    Bör man hänga kameran i en gimbal för att fota vertikalt, eller flyger planen tillräckligt lugnt?

    EDIT: Förlåt att min första post blev en trådkapning...

    /Skogshuggarn

  4. #4

    Standard

    Vi gör just detta i mitt andra bolag som heter swescan. Vi har flugit mycket stormskog åt bolagen ett tag nu.
    Hör av dig till peter@swescan.se
    www.swescan.se

  5. #5

    Standard

    Men, jag vill ju flyga själv, ju

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Om du inte har prylar så är det nog billigare att anlita någon som både har full utrustning och kunskap.

  7. #7

    Standard

    Jag som trodde rcflygs forum var ett forum för folk som har rc-flyg som hobby .
    Mitt första inlägg missuppfattades nog, men vindfällena var egentligen bara en ursäkt för att börja med denna hobby och kanske förena nytta med nöje, så alternativkostnaden är av mindre betydelse.
    Nåväl, jag har funnit information som jag kommer att gå vidare med.

    /Skogshuggarn

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •