Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Frg ang nykpt laddare och ntaggregat!

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard Frg ang nykpt laddare och ntaggregat!

Halloj!

Har investerat i en ny laddare(hitec h4 multicharger 4*120 watt 8amp/utgng eller parallelkopplad 2*240 16amp) och ett ntaggregat p 30 Amp till denna.
    Ntaggregatet kan man stlla mellan 12-18 volt.
    Laddaren skall ha 480-500 watt fr att prestera fullt ut enligt handboken.
    Om jag tar 18 volt*30 Amp s fr jag 540Watt.
    Nr jag stller in ntaggregatet p 18 volt s varnar laddaren fr high voltage nnting!
    Betyder detta att man mste dra ner volten till ca 16.5 volt d?
    16.5*30Amp ca 500 Watt!
    r inte s vass vad gller ellra men varfr varnar den s hr?

//Pierre

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlgg
    Halloj!

Har investerat i en ny laddare(hitec h4 multicharger 4*120 watt 8amp/utgng eller parallelkopplad 2*240 16amp) och ett ntaggregat p 30 Amp till denna.
    Nr jag stller in ntaggregatet p 18 volt s varnar laddaren fr high voltage nnting!
    16.5*30Amp ca 500 Watt!

//Pierre
    Krana ner spnningen en smula.(typ 17.8 eller s) Laddarens definition av 18volt r sllan samma som ntaggregatets :P
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Halloj!

16.5*30Amp ca 500 Watt!

//Pierre
    Du har resonerat helt rtt. Effekt = spnning x strm. Max strm r 4x8=32A och Max utmatad effekt r 4x120=480W och Max inmatad effekt 500W d blir max inmatad spnning 500/32=15,6V. Stll aggregatet p 15V s fr du ut tillrcklig effekt. Tnk p att ntaggregat och laddare kanske inte klarar Max belastning under lngre tid. Jag skulle inte belasta med mer n 75% vid laddning 1C fr att inte utmana....
    Lycka till
    Gran
    En dag utan att ha lrt sig ngot nytt r en frlorad dag!

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

OK!
    Nu r jag med

Tack fr hjlpen!!!

//Pierre

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlgg
    Du har resonerat helt rtt. Effekt = spnning x strm. Max strm r 4x8=32A och Max utmatad effekt r 4x120=480W och Max inmatad effekt 500W d blir max inmatad spnning 500/32=15,6V. Stll aggregatet p 15V s fr du ut tillrcklig effekt.
    Gran
    Du r rtt p att Effekt = spnning x strm, men att vrida ner spnningen blir ju fel. Om ntagget kan ge 18v och 30A s kommer man ju bottna det om man stller det p 15volt och drar 500watt. 500watt p 15volt blir ju 33A. 500watt p 18volt blir 28A. S du tnker lite fel hr, men mste upp i spnning p ntdelen om den nu r begrnsad till 30A. Oavsett vilket skall man alltid mata in s hg spnning som mjligt fr att f ner strmmen.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Eh....hjrngymnastik detta.....
    Kan det inte vara s enkelt som att dra ner volten p aggregatet till 16,5 volt ca s har man ju 500watt eller?
    Aggregatet ger ju 540 watt...18*30 max.
    Laddaren vill ha 480-500 watt str det.

//Pierre

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Eh....hjrngymnastik detta.....
    Kan det inte vara s enkelt som att dra ner volten p aggregatet till 16,5 volt ca s har man ju 500watt eller?
    Aggregatet ger ju 540 watt...18*30 max.
    Laddaren vill ha 480-500 watt str det.

//Pierre
    Jo absolut. Men du ska ha s hg spnning som mjligt. Tl laddaren 18volt s ska du kra in 18volt. Men ntagget kanske sger 18volt men ger 18.2V i verkligheten, s prova vrid ner bara lite t gngen.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Du fr ju stlla ntaggregatet efter laddaren inte tvrt om.
    Kolla vad laddaren klarar som max spnning, skert 16 volt. Stll d ntaggregatet p 15.8 volt fr att ha lite marginal. Kom ihg att hg spnning ter laddare till frukost s var frsiktig med ha fr mycket volt in.
    Ken
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag antar du menar denna laddare http://hitecrcd.com/products/charger...harger/product
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	277_1_H4_right.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	43789

Det str input voltage 11-18V DC.
    Ditt ntaggregat vet jag inte vilket det r. Men om du skaffar dig en digital voltmeter s kan du mta spnningen. Du ska ha hgsta mjliga spnning som laddaren inte klagar p, fr att kunna ladda med strsta mjliga effekt. Rkna med att laddaren tar 20% av inmatad effekt i omvandlingsfrlust.

Om man antar att ditt ntaggregat gr att stlla in p 17V, s skulle det ge 30A och tillfrd effekt till laddaren blir 510W, lite mindre n vad laddaren vill ha. Rkna med att laddaren omvandlar 20% av tillfrd effekt till vrme. Du i s fall kan anvnda 408W till laddning.

Detta innebr att du kan kra 3 kanaler p full effekt och en kanal p halv effekt.
    fredrik

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Det r mnga parametrar att ta hnsyn till och ni har alla rtt i sakfrgan men om man skall sammanfatta s blir mitt resonemang fljande:
    Att ta ut maxeffekt straffar sig alltid! Grejerna hller inte i lngden!
    Boven r oftast hga omvandlingsfrluster pga hg vrmeutveckling i effektkretsarna med kortare livslngd som fljd!
    Skaffa i stllet fler accar s du kan ladda med frstnd och nd f effektivt nyttjande!
    Ladda inte p maxeffekt utan att vervaka vrmeutvecklingen (kan stllas in fr att larma/avbryta i bttre laddare)!
    Tumregel: ladda max 75%
    Sn r verkligheten!
    Gran

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Jag antar du menar denna laddare http://hitecrcd.com/products/charger...harger/product
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	277_1_H4_right.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	43789

Det str input voltage 11-18V DC.
    Ditt ntaggregat vet jag inte vilket det r. Men om du skaffar dig en digital voltmeter s kan du mta spnningen. Du ska ha hgsta mjliga spnning som laddaren inte klagar p, fr att kunna ladda med strsta mjliga effekt. Rkna med att laddaren tar 20% av inmatad effekt i omvandlingsfrlust.

Om man antar att ditt ntaggregat gr att stlla in p 17V, s skulle det ge 30A och tillfrd effekt till laddaren blir 510W, lite mindre n vad laddaren vill ha. Rkna med att laddaren omvandlar 20% av tillfrd effekt till vrme. Du i s fall kan anvnda 408W till laddning.

Detta innebr att du kan kra 3 kanaler p full effekt och en kanal p halv effekt.
    Japp den laddaren r det och detta ntaggregat http://www.skyrc.com/image/cache/dat...SU-720x480.jpg

Kr jag p fullt allts 18 volt p agget s skriker laddaren men drar jag ner agget till 17.5 s funkar det.
    Ska jag kra s eller dra ner det ytterliggare?
    Vill absolut inte elda upp nt men samtidigt vill man ju kunna utnyttja fullt ut ocks hmm!
    Laddaren ska ju tla 18 volt str det ju s jag antar att laddaren knner av 18 volt nr agget str p 17.5 volt d fr ver 17.5 volt s varnar laddaren och vill inte ladda!
    Om jag nu stter agget p lt sga 16 volt istllet fr 17.5 volt......sliter det d mindre p laddaren eller? och tappar man kapacitet?
    Laddaren vill ha 480-500 watt och verstiger jag d 500 watt frn agget s funkar inte laddaren eller? och under 480 watt s funkar den inte d heller eller?
    Jag r som sagt inte vass p ellra......vill bara ha en lmplig instllning s man inte frstr nt
    Jag vill kunna ladda 4st 5s 4000mah lipos p 1C i alla fall....det var drfr jag kpte den.

//Pierre

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Pierre
    Inga problem att ladda 4st 5S 4000Mah p 1C. Belastar laddaren med 84W per kanal=4x84=336W som r 67% effektuttag. Sjlvklart mste inte laddaren belastas med ngon undre effektgrns den mr helt enkelt bttre under maxeffekt!
    Kr p bara
    Gran

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlgg
    Pierre
    Inga problem att ladda 4st 5S 4000Mah p 1C. Belastar laddaren med 84W per kanal=4x84=336W som r 67% effektuttag. Sjlvklart mste inte laddaren belastas med ngon undre effektgrns den mr helt enkelt bttre under maxeffekt!
    Kr p bara
    Gran
    Lter bra!
    Har en liten fundering till!
    I manualen fr laddaren str det s hr under setup:
    (Input current limit) ....maximum current from powersupply can be adjusted by this function.In order to get maximum performance,use 11-18 volt 500 watt or more powersupply.Default setting is 20A ca 250 watt for safety reason.If the powersupply is lower then 500 watt please adjust max current to prevent overload.

Ska jag ndra till 30 amp dr d? eller ska jag lta det vara p default 20 amp?
    Vad gr det fr skillnad? ndrar jag det till 30 Amp s kanske det gr att kra aggregatet p 18 volt/540 watt istllet fr bara 15 volt som jag har stllt det p nu?

Med vnlig hlsning.Pierre

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •