Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråg ang nyköpt laddare och nätaggregat!

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Fråg ang nyköpt laddare och nätaggregat!

    Halloj!

    Har investerat i en ny laddare(hitec h4 multicharger 4*120 watt 8amp/utgång eller parallelkopplad 2*240 16amp) och ett nätaggregat på 30 Amp till denna.
    Nätaggregatet kan man ställa mellan 12-18 volt.
    Laddaren skall ha 480-500 watt för att prestera fullt ut enligt handboken.
    Om jag tar 18 volt*30 Amp så får jag 540Watt.
    När jag ställer in nätaggregatet på 18 volt så varnar laddaren för high voltage nånting!
    Betyder detta att man måste dra ner volten till ca 16.5 volt då?
    16.5*30Amp ca 500 Watt!
    Är inte så vass vad gäller ellära men varför varnar den så här?

    //Pierre

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Halloj!

    Har investerat i en ny laddare(hitec h4 multicharger 4*120 watt 8amp/utgång eller parallelkopplad 2*240 16amp) och ett nätaggregat på 30 Amp till denna.
    Nätaggregatet kan man ställa mellan 12-18 volt.
    Laddaren skall ha 480-500 watt för att prestera fullt ut enligt handboken.
    Om jag tar 18 volt*30 Amp så får jag 540Watt.
    När jag ställer in nätaggregatet på 18 volt så varnar laddaren för high voltage nånting!
    Betyder detta att man måste dra ner volten till ca 16.5 volt då?
    16.5*30Amp ca 500 Watt!
    Är inte så vass vad gäller ellära men varför varnar den så här?

    //Pierre
    Krana ner spänningen en smula.(typ 17.8 eller så) Laddarens definition av 18volt är sällan samma som nätaggregatets :P
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Halloj!

    Har investerat i en ny laddare(hitec h4 multicharger 4*120 watt 8amp/utgång eller parallelkopplad 2*240 16amp) och ett nätaggregat på 30 Amp till denna.
    Nätaggregatet kan man ställa mellan 12-18 volt.
    Laddaren skall ha 480-500 watt för att prestera fullt ut enligt handboken.
    Om jag tar 18 volt*30 Amp så får jag 540Watt.
    När jag ställer in nätaggregatet på 18 volt så varnar laddaren för high voltage nånting!
    Betyder detta att man måste dra ner volten till ca 16.5 volt då?
    16.5*30Amp ca 500 Watt!
    Är inte så vass vad gäller ellära men varför varnar den så här?

    //Pierre
    Du har resonerat helt rätt. Effekt = spänning x ström. Max ström är 4x8=32A och Max utmatad effekt är 4x120=480W och Max inmatad effekt 500W då blir max inmatad spänning 500/32=15,6V. Ställ aggregatet på 15V så får du ut tillräcklig effekt. Tänk på att nätaggregat och laddare kanske inte klarar Max belastning under längre tid. Jag skulle inte belasta med mer än 75% vid laddning 1C för att inte utmana....
    Lycka till
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    OK!
    Nu är jag med

    Tack för hjälpen!!!

    //Pierre

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Du har resonerat helt rätt. Effekt = spänning x ström. Max ström är 4x8=32A och Max utmatad effekt är 4x120=480W och Max inmatad effekt 500W då blir max inmatad spänning 500/32=15,6V. Ställ aggregatet på 15V så får du ut tillräcklig effekt.
    Göran
    Du är rätt på att Effekt = spänning x ström, men att vrida ner spänningen blir ju fel. Om nätagget kan ge 18v och 30A så kommer man ju bottna det om man ställer det på 15volt och drar 500watt. 500watt på 15volt blir ju 33A. 500watt på 18volt blir 28A. Så du tänker lite fel här, men måste upp i spänning på nätdelen om den nu är begränsad till 30A. Oavsett vilket skall man alltid mata in så hög spänning som möjligt för att få ner strömmen.
    Superhero

  6. #6

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Eh....hjärngymnastik detta.....
    Kan det inte vara så enkelt som att dra ner volten på aggregatet till 16,5 volt ca så har man ju 500watt eller?
    Aggregatet ger ju 540 watt...18*30 max.
    Laddaren vill ha 480-500 watt står det.

    //Pierre

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Eh....hjärngymnastik detta.....
    Kan det inte vara så enkelt som att dra ner volten på aggregatet till 16,5 volt ca så har man ju 500watt eller?
    Aggregatet ger ju 540 watt...18*30 max.
    Laddaren vill ha 480-500 watt står det.

    //Pierre
    Jo absolut. Men du ska ha så hög spänning som möjligt. Tål laddaren 18volt så ska du köra in 18volt. Men nätagget kanske säger 18volt men ger 18.2V i verkligheten, så prova vrid ner bara lite åt gången.
    Superhero

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du får ju ställa nätaggregatet efter laddaren inte tvärt om.
    Kolla vad laddaren klarar som max spänning, säkert 16 volt. Ställ då nätaggregatet på 15.8 volt för att ha lite marginal. Kom ihåg att hög spänning äter laddare till frukost så var försiktig med ha för mycket volt in.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag antar du menar denna laddare http://hitecrcd.com/products/charger...harger/product
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	277_1_H4_right.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	43789

    Det står input voltage 11-18V DC.
    Ditt nätaggregat vet jag inte vilket det är. Men om du skaffar dig en digital voltmeter så kan du mäta spänningen. Du ska ha högsta möjliga spänning som laddaren inte klagar på, för att kunna ladda med största möjliga effekt. Räkna med att laddaren tar 20% av inmatad effekt i omvandlingsförlust.

    Om man antar att ditt nätaggregat går att ställa in på 17V, så skulle det ge 30A och tillförd effekt till laddaren blir 510W, lite mindre än vad laddaren vill ha. Räkna med att laddaren omvandlar 20% av tillförd effekt till värme. Du i så fall kan använda 408W till laddning.

    Detta innebär att du kan köra 3 kanaler på full effekt och en kanal på halv effekt.
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Det är många parametrar att ta hänsyn till och ni har alla rätt i sakfrågan men om man skall sammanfatta så blir mitt resonemang följande:
    Att ta ut maxeffekt straffar sig alltid! Grejerna håller inte i längden!
    Boven är oftast höga omvandlingsförluster pga hög värmeutveckling i effektkretsarna med kortare livslängd som följd!
    Skaffa i stället fler accar så du kan ladda med förstånd och ändå få effektivt nyttjande!
    Ladda inte på maxeffekt utan att övervaka värmeutvecklingen (kan ställas in för att larma/avbryta i bättre laddare)!
    Tumregel: ladda max 75%
    Sån är verkligheten!
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag antar du menar denna laddare http://hitecrcd.com/products/charger...harger/product
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	277_1_H4_right.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	43789

    Det står input voltage 11-18V DC.
    Ditt nätaggregat vet jag inte vilket det är. Men om du skaffar dig en digital voltmeter så kan du mäta spänningen. Du ska ha högsta möjliga spänning som laddaren inte klagar på, för att kunna ladda med största möjliga effekt. Räkna med att laddaren tar 20% av inmatad effekt i omvandlingsförlust.

    Om man antar att ditt nätaggregat går att ställa in på 17V, så skulle det ge 30A och tillförd effekt till laddaren blir 510W, lite mindre än vad laddaren vill ha. Räkna med att laddaren omvandlar 20% av tillförd effekt till värme. Du i så fall kan använda 408W till laddning.

    Detta innebär att du kan köra 3 kanaler på full effekt och en kanal på halv effekt.
    Japp den laddaren är det och detta nätaggregat http://www.skyrc.com/image/cache/dat...SU-720x480.jpg

    Kör jag på fullt alltså 18 volt på agget så skriker laddaren men drar jag ner agget till 17.5 så funkar det.
    Ska jag köra så eller dra ner det ytterliggare?
    Vill absolut inte elda upp nåt men samtidigt vill man ju kunna utnyttja fullt ut också hmm!
    Laddaren ska ju tåla 18 volt står det ju så jag antar att laddaren känner av 18 volt när agget står på 17.5 volt då för över 17.5 volt så varnar laddaren och vill inte ladda!
    Om jag nu sätter agget på låt säga 16 volt istället för 17.5 volt......sliter det då mindre på laddaren eller? och tappar man kapacitet?
    Laddaren vill ha 480-500 watt och överstiger jag då 500 watt från agget så funkar inte laddaren eller? och under 480 watt så funkar den inte då heller eller?
    Jag är som sagt inte vass på ellära......vill bara ha en lämplig inställning så man inte förstör nåt
    Jag vill kunna ladda 4st 5s 4000mah lipos på 1C i alla fall....det var därför jag köpte den.

    //Pierre

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Pierre
    Inga problem att ladda 4st 5S 4000Mah på 1C. Belastar laddaren med 84W per kanal=4x84=336W som är 67% effektuttag. Självklart måste inte laddaren belastas med någon undre effektgräns den mår helt enkelt bättre under maxeffekt!
    Kör på bara
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Pierre
    Inga problem att ladda 4st 5S 4000Mah på 1C. Belastar laddaren med 84W per kanal=4x84=336W som är 67% effektuttag. Självklart måste inte laddaren belastas med någon undre effektgräns den mår helt enkelt bättre under maxeffekt!
    Kör på bara
    Göran
    Låter bra!
    Har en liten fundering till!
    I manualen för laddaren står det så här under setup:
    (Input current limit) ....maximum current from powersupply can be adjusted by this function.In order to get maximum performance,use 11-18 volt 500 watt or more powersupply.Default setting is 20A ca 250 watt for safety reason.If the powersupply is lower then 500 watt please adjust max current to prevent overload.

    Ska jag ändra till 30 amp där då? eller ska jag låta det vara på default 20 amp?
    Vad gör det för skillnad? Ändrar jag det till 30 Amp så kanske det går att köra aggregatet på 18 volt/540 watt istället för bara 15 volt som jag har ställt det på nu?

    Med vänlig hälsning.Pierre

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •