Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Y-6 eller tricopter och skulle vilja ha tips

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard Y-6 eller tricopter och skulle vilja ha tips

    Jag har haft strul med min y-6 . Den har kort flygtid och är orolig I luften. Hade rctimers 650kv med 30esc afro, och provade 12 och 13" propellrar på den med samma resultat. WKM som styrsystem och vikt ca 3kg.

    Funderade på antingen sätta nya motorer tiger motorer 710kv eller bygga om den till tricopter. Vad skulle ni gjort och varför?
    Någon som har liknande problem och en lösning på det?

    Nu har jag köpt 3 motorer för att ev. göra om den till tricopter. Köpte rctimers 5010-14 360kv med 15 och 16" propellrar. 3st 20esc afro slim. Vad för servo ska jag ha till bakre armen på tricoptern? Hur installera man det på en WKM? Har ingen erfarenhet av det alls,

    Jag har WKM och funderar om det blir för tungt att hänga på en gopro och få en hyfsad flygtid.
    Ja vad skulle ni göra och är det någon som kör med tiger 710kv på sin y-6 med lyckat resultat? vad för esc används då?

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag har en Hexa ca 3,5 kg med Tiger 2814 kv 710 och motorn är trevlig och går bra och lyfter bra med Tigers Esc 30 A MEN precis som du så får jag väldigt korta flygtider på 6-7 min har provat olika lipos proppar mm , tyvärr kan man bara köra 4 S med den motorn för receptet verkar vara att gå upp på 6 S och motorer med lågt kv värde och större proppar typ 14 för att få flygtider jag vill ha på 10-12 min iaf , tyvärr kostar det rätt mycket, sådana motorer kostar runt 700 kr styck + ett antal nya accar dvs runt 6000 kr iaf , just nu tänker jag prova en Y6 light och se om den orkar lyfta min Nex med en enkel gimbal för Foto , Film tycker jag Gopron 3 an räcker kvalitetsmässigt för min del
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Jag har en Tarot 690s med tiger motors 710 och kör med antingen 12 eller 13" carbon propeller och som du får jag ca 10min flygtid med en gopro. vikt ca 3.2kg. Jag kör med 4s 6.0. supernöjd med den men vill ha en y-6 eller tricopter som kan ha min gopro och min hexa får ta med sig nexen. Håller med att det blir dyrt att experimentera för att få bästa resultat. Någon som kan tipsa om jag ska sätta ihop y-6 med mina andra tigers 710kv som ajg har liggande eller sätta på mina rctimers 360kv med 16"propellrar.
    http://www.rctimer.com/product_575.html

  4. #4

    Standard

    Om jag förstod dig rätt så tänker du köra en tricopter på WKM men den har inte stöd i sin konfiguration för detta.
    Dock har jag med en del trixande och mixande kört tricopter med en Naza och visst den flög men det blir aldrig så bra som med en FC som har naturligt stöd för det.

    Jag har byggt en hel del Y6 till folk som har dem till att fota med och en Y6 är mer känslig för hur den är konfigurerad jmf med vanlig hexa. Det går inte att bara slänga på delar "för att prova" utan allting påverkar vartannat, speciellt om man även ska ha lite mer flygtid. Normalt sett anses en Y6 ha 78% effektivitet jmf med en motsvarande hexa men jag har kommit upp i ca 91-92% som bäst. Y6 är bra om det blåser (om den är rätt byggd) men man får alltid räkna med en kortare flygtid.
    En av Y6orna jag byggde hade Axi 2814/22 kv765 och ägaren anser den vara "en buss" vilket får anses vara en komplingang för fotoflyging när det blåser.

    Flygvikt 3,8kg med nex5 och objektiv, flygtid 10 min med gamla accar, med nya bra accar ca 12min.


    Citat Ursprungligen postat av bob Visa inlägg
    Jag har haft strul med min y-6 . Den har kort flygtid och är orolig I luften. Hade rctimers 650kv med 30esc afro, och provade 12 och 13" propellrar på den med samma resultat. WKM som styrsystem och vikt ca 3kg.

    Funderade på antingen sätta nya motorer tiger motorer 710kv eller bygga om den till tricopter. Vad skulle ni gjort och varför?
    Någon som har liknande problem och en lösning på det?

    Nu har jag köpt 3 motorer för att ev. göra om den till tricopter. Köpte rctimers 5010-14 360kv med 15 och 16" propellrar. 3st 20esc afro slim. Vad för servo ska jag ha till bakre armen på tricoptern? Hur installera man det på en WKM? Har ingen erfarenhet av det alls,

    Jag har WKM och funderar om det blir för tungt att hänga på en gopro och få en hyfsad flygtid.
    Ja vad skulle ni göra och är det någon som kör med tiger 710kv på sin y-6 med lyckat resultat? vad för esc används då?
    Senast redigerat av Halcon den 2014-02-16 klockan 11:03.

  5. #5
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Har precis gjort om min Hexa till en Y6. Jag har 710kV motorer med 30A opto Esc. Just nu kör jag 11".
    De närmaste dagarna kommer att testa flyga och återkommer med mera info.
    Har postad lite bilder i Hexa tråden.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Ja jag var lite snabb med att bara anta att WKM skulle stödja tricopter. Det blir att fixa y-6 an igen och prova rctimers 360kv med 20esc afro slim och hoppas att den kan lyfta en nex och flygtiden kan bli något längre än 10min. Några funderingar på configuration?

  7. #7

    Standard

    Frågan är om du vill ha lång flygtid i svag vind eller kunna flyga när det blåser?
    De motorer du har nu som du länkade till har ett väldigt lågt varvtal ....

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Bäst resultat blir det om det inte blåser men I detta landet så är ju det sällsynt. jag har tittat på olika filmer och blir ju inte klokare på vad för konfiguration man ska ha på hexan eller y-6an.
    Jag har ju min tarot 690 med tigers 710 motorer som jag är supernöjd med. Den är lite väl tung och ger max 10min med en gopro. Tänkte sätta dit en nex nu och då stiger ju vikten. Visst kan jag minska lite vikt här och där men inte så värst många gram. Då är det ju frågan vilka motorer man ska välja för att kunna ligga på 10-15min+ med nexen. Det var då jag tänkte bygga nytt men insåg att Tricoptern blir väl lite väl klen och WKM inte supporter den. Y-6 an jag byggde med både tiger 710kv och rctimers 650kv blev inge bra resultat. Då känns helt plötsligt det rätt att boosta hexan med bättre motorer så jag kan lyfta tyngre och samtidigt få mer flygtid. Någon som har någon idè? Eller andra förslag? Någon som byggt retracteable landningsställ till sin fotohexa av flygplans ställ? såg ett par filmer och är sugen att prova istället för att köpa för flera tusen så fanns det på hobbyking.
    Senast redigerat av bob den 2014-02-17 klockan 22:20.

  9. #9
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bob Visa inlägg
    Bäst resultat blir det om det inte blåser men I detta landet så är ju det sällsynt. jag har tittat på olika filmer och blir ju inte klokare på vad för konfiguration man ska ha på hexan eller y-6an.
    Jag har ju min tarot 690 med tigers 710 motorer som jag är supernöjd med. Den är lite väl tung och ger max 10min med en gopro. Tänkte sätta dit en nex nu och då stiger ju vikten. Visst kan jag minska lite vikt här och där men inte så värst många gram. Då är det ju frågan vilka motorer man ska välja för att kunna ligga på 10-15min+ med nexen. Det var då jag tänkte bygga nytt men insåg att Tricoptern blir väl lite väl klen och WKM inte supporter den. Y-6 an jag byggde med både tiger 710kv och rctimers 650kv blev inge bra resultat. Då känns helt plötsligt det rätt att boosta hexan med bättre motorer så jag kan lyfta tyngre och samtidigt få mer flygtid. Någon som har någon idè? Eller andra förslag? Någon som byggt retracteable landningsställ till sin fotohexa av flygplans ställ? såg ett par filmer och är sugen att prova istället för att köpa för flera tusen så fanns det på hobbyking.
    Som jag fattat det är det motorer med lågt kv typ dessa http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2281 och större proppar samt 6 S för att uppnå det om man vill kunna lyfta de vikterna och få bra flygtider annars får man gå ner i vikt , jag vet ingen som har 2814 kv 710 och bra flygtider på 4S om man inte flyger väldigt lätta multis
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Har TM 2814 710kv i min y6 o tycker flygtiden är rimlig. Ca 8-10 min på en 5amp acc med 3,7kg flygvikt.
    Min erfarenhet av rctimers motorer är att dom är väldigt hungriga. Kan istället rekommendera Hobbykings Multistar om du vill komma billigare undan.
    Jag kör med Multistar 3508 580kv i en T690.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Vad har du för propellrar till din Y-6. Jag körde min y-6 med wkm på en massa olika propellrar med samma tråkiga resultat. 5-7min. Den vägde 3.2kg.
    Vad är din flygtid med 3508 I din t690? vad för lipos? 4 eller 6s?

  12. #12
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Har TM 2814 710kv i min y6 o tycker flygtiden är rimlig. Ca 8-10 min på en 5amp acc med 3,7kg flygvikt.
    Min erfarenhet av rctimers motorer är att dom är väldigt hungriga. Kan istället rekommendera Hobbykings Multistar om du vill komma billigare undan.
    Jag kör med Multistar 3508 580kv i en T690.
    Det är den första jag hört med de resultaten med den motorn , jag har samma vikt ca på en vanlig hexa och får flygtider på på 6-7 min på 4S 2 X 5000
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Funderade under dagen om jag skulle förlänga min Tarot 690 med 400mm armar och montera rctimers 320kv med 15". Skulle det medföra battre flytid och ändå hyfsat stabil I luften?

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bob Visa inlägg
    Vad har du för propellrar till din Y-6. Jag körde min y-6 med wkm på en massa olika propellrar med samma tråkiga resultat. 5-7min. Den vägde 3.2kg.
    Vad är din flygtid med 3508 I din t690? vad för lipos? 4 eller 6s?
    På y6 har jag xoar 12x4 på övre motorer och 12x6 på undre. O ja det är 4-cell jag kör med. Testade många olika setuper innan jag var nöjd. Kolla min byggtråd på Y6:an på "hexa"kategorin.

    I t690 hovrar jag strax över 12min på en 5amp acc. Vikt ca3kg o proppar är TM 12x5,5.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    jag vill ju inte ha en större hexa än 690 för det blir bara klumpigt att transportera. Någon som provat 580kv till till sin hexa. Någon annan ide om hur man kan lyfta en nex och få schysst flygtid, ca8-9min. Det är väl svårt antar jag

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bob Visa inlägg
    jag vill ju inte ha en större hexa än 690 för det blir bara klumpigt att transportera. Någon som provat 580kv till till sin hexa. Någon annan ide om hur man kan lyfta en nex och få schysst flygtid, ca8-9min. Det är väl svårt antar jag
    Som jag nämnde tidigare så sitter det 580kv multistar på min T690 och TM12x5,5 snurror.
    Nu har jag ingen nex5 i. Men med c:a ett halvkilo nyttolast och 4cell med 12amp så är jag i luften nära 20min.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Ja det är nog det jag ska satsa på. Har du 40amp esc på den? tänker prova att montera 450mm armar istället för dem som sitter där och då kan jag få lite större propellrar.Det är inte så att du har några 580kv till övers?

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bob Visa inlägg
    Ja det är nog det jag ska satsa på. Har du 40ampAfra esc på den? tänker prova att montera 450mm armar istället för dem som sitter där och då kan jag få lite större propellrar.Det är inte så att du har några 580kv till övers?
    Afro 30 amp.
    Nej inga över.
    Går att ha 13" proppar med orginalarmarna.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag började köra 6s och 380kv motorer är sedan dess frälst.förra årets 3s med 3530 motorer flög 4-5min på 4000mah 13x4 proppar. Årets med 6s 6000mah flyger och 15x5 4108 multistar aka sunnysky 4108 flyger 12min

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Stanna med y6 du får teotsallt säkerheteb då en motor går bort att kunna landa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •