Reklam

 
Sidan 6 av 19 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #101


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?"
    Ja - du tycks ju veta allt så då är det väl så - oavsett hur verkligheten ser ut...

  2. #102
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    MasterZap, hur ska reglerna vara tycker du? Låt oss höra hur reglerna borde vara utformade.

  3. #103
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Post

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    MasterZap, hur ska reglerna vara tycker du? Låt oss höra hur reglerna borde vara utformade.
    Lysande fråga!

    Jag tror det viktiga är att inte dra allt RC flyg över samma kam. LOS flygning i 8-or/cirklar på ett fält är någonting totalt annorlunda än FPV flygning i GPS läge för fotosyfte. Jag tror nog att mitt största problem idag är att alla dessa saker dras över en och samma kam.

    Jag har inget intresse av (eller ens kunskap) att peta på reglerna för icke-FPV Line-Of-Sight flygning, det får någon annan göra, men för FPV skulle jag vilja se någonting i stil med detta:



    - - - - - - - Förslag på Regelverk för FPV - - - - - -

    Definitioner:

    LOS (Line Of Sight) definieras här som att faktiskt observera modellen eller vara inom 50 meters avstånd, eller flyga inomhus.

    Icke-LOS definieras här som att faktiskt inte kunna observera modellen eller inte kunna extrapolera dess position vid korvarig blockering av t.ex. träd eller vara längre än 500 meter från piloten.



    Grundregel:

    FPV REGELFÖRSLAG #0: FPV flyg måste göras på ett sådant sätt att piloten hela tiden vet vart modellen finns, vilken riktning den är på väg, och måste ha tillräcklig kännedom om området kring modellen för att framföra den på ett säkert sätt med hänsyn till byggnader, personer samt andra potentiell luftfarkoster i luftrummet. Förlust av video- eller kontrollsignal måste alltid kunna hanteras på ett säkert sätt.


    För att kunna följa denna basala grundregel kan vi ha ett antal mer konkreta under-regler:


    FPV Katergorisering
    FPV delas upp i ett antal principella kategorier, dels på vikt/storlek, dels teknisk förmåga:


    Vikt:
    FPV REGELFÖRSLAG #1: Forkoster över xxx gram (kom på en siffra, men säg 3 kg? 5kg? Whatever?) lyder per automatik under transportstyrelsens regler om dessa skall flygas utanför LOS, och kan endast framföras klassade som UAS kategori 2.


    Teknisk Förmåga:
    Här delar vi upp i självreglerande eller icke självreglerande. D.v.s. saker som, vid förlust av kontroll kan på något sät "sköta sig själv" (T.ex. stanna upp i luften, "return to home" e.t.c.)

    FPV REGELFÖRSLAG #2: Icke-självreglerande FPV flygplan får inte flygas utanför LOS under någon omständighet, och om piloten inte kan övergå från FPV flygning till LOS flygning på ett snabbt och säker sätt måste en spotter som håller koll på modellen via LOS och kan ta över alltid finnas till hands. Buddy box rekommenderas starkt men är endast ett krav om det är det enda säkra sättet att överföra kontrollen från piloten till spottern.


    Flygmetod
    Här delar vi upp i hovrande (typ multirotor, d.v.s. saker som kan stanna i luften) och annat (typ flygplan)

    FPV REGELFÖRSLAG #3a: Luftfartyg som kan hovra (d.v.s. "parkera" i luften vid neutralt spakläge) tillåts att flygas utanför LOS om flygning kan ske på ett sådant sätt att man vid eventuell förlust av videosignal kan endera parkera modellen och flytta videomottagaren, alternativt på ett kontrollerat och säkert sätt "backa" modellen tillbaka in inom säker videoräckvidd.

    FPV REGELFÖRSLAG #3b: Icke-hovrande flygfartyg (vars framfart i luften inte kan stoppas utan krävs för bärigheten) får endast flygas utanför LOS ifall dessa är utrustade med return-to-home, och all flygning måste ske inom halva den i förväg uttestade videoräckvidden.


    Positionering

    FPV REGELFÖRSLAG #4: Modellens position måste kontinuerligt kunna verifieras på minst ett ytterligare sätt förutom det man ser via FPV. Detta kan vara t.ex.
    - att samtidigt se den i LOS
    - ha en spotter som har koll på modellen LOS, följer i kikare, e. dyl.
    - GPS telemetri eller liknande


    FPV REGELFÖRSLAG #5: Modellen skall alltid framföras med stor hänsyn för eventuella risker, med det primära siktet på en kontinuerlig riskanalys "vad skulle hända om motorn stannade nu"... d.v.s. inte flyga över/mot ömtåliga / farliga saker, trafik, folksamlingar eller hovra rakt över person som inte har vetskap om flygfarkostens position. Snabb passage av ovanstående kan ske men endast undantagsvis och med stor försiktighet (t.ex. om man måste korsa en allmän väg gör det så snabbt och säkert som möjligt)


    FPV REGELFÖRSLAG #6: FPV modell måste alltid tydligt märkas med ägarens namn, adress, telefonnummer och email, samt eventuellt callsign för ev. licenspliktig radioutrustning ombord. Ägaren (eller ägarens eventuella försäkrningsbolag) är alltid ansvarig för eventuella skador som uppstår, såvida detta inte täcks av eventuell klubbtillhörighet (som t.ex. vid flyning på av klubben iordningställt fält eller linknande - kolla ev. flygklubbs regler!)



    - - - - - - - Slut förslag på Regelverk för FPV - - - - - -


    Tja... nånting sådant. Man kan tweaka allt i oändlighet... eller man kunde nöja sig med regel #0, för det är ändå det som är grunden i det hela: Flyg säkert, och var beredd att hantera eventuellt signalbortfall på något sätt... d.v.s. det måste alltid finnas NÅGON plan B. Om plan B är en spotter, en "go to home" funktion, eller en liten ängel som kommer ner med en hov och hämtar modellen tycker jag är ointressant... men den måste finnas.


    All for now.


    /Z

  4. #104
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    MasterZap,

    Imponerande regelförslag.....men vad händer om en magnet lossnar i en motor?

    Jag skall tillägga att jag kan väldigt lite om FPV och dess säkerhet så jag skall egentligen inte lägga mig i.
    Men frågan kvarstår.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #105
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mmmmm..Intressant...Jag föreslår att du gör följande:
    Bilda ev. en förening,ta med dig ditt förslag till transportstyrelsen,förklara för dem varför deras nuvarande regler inte passar dig/ er och återkom sen gärna här och berätta hur det gick..
    Lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #106

    Standard

    Det var många fina förslag - har du tänkt på vilka myndigheter som är inblandade?
    Anledningen till att jag undrar är att en del direkt strider mot gällande regler...

    Jag har själv tampats med alla inblandade (Säksam, PTS, Transportstyrelsen, Strålsäkerhetsmyndigheten)
    ...och insett att det är bara att följa reglerna istället för att hitta på egna...


    Att många väljer att kalla mig grinig är helt enkelt pga att jag råkar veta detta och anpassar mig till det - inte tvärtom.
    Jag ser det som min skyldighet att informera likasinnade om ansvaret i vår hobby/sport.
    Se det som att man berättar för någon om reglerna i fotboll - det är inte ok att ta bollen med handen...


    ...Den stora skillnaden är att om man berättar något sådant här så får man skit för det...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #107

    Standard

    MasterZap: FPV borde klassas som något helt annat, en helt annan sport/hobby. Med ett eget förbund och regler.
    Nej, mer regler gör ingen nytta bara fler som skiter i det.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Var kommer detta med diverse flygande farkoster leda. Man behöver inte vara speciellt flygkunnig för att få en kamera på en flygande modell. Är nog så att det kommer att bli begränsningar om vi inte sköter oss, inte bara miljö tänkande utan den personliga integriteten mm.
    Min tanke var att försöka samla dessa modeller som inte kräver flygfält, organisera dessa i en förening och försöka få till ”lekplatser” av kommun.
    Det kommer att hända olyckor för hur mycket elektronik vi än stoppar i modellerna så kommer en del att ramla ner från himlen och orsaka skador.
    Problemet är väl att nå ut till dom som fått sin ”julkapp” och vill flyga, kan ju vara något för dom som säljer dessa att informera om.

    Öppen för diskussion.
    Håller med om att FPV öppnar upp nya frågeställningar än tidigare men tidigare fick en hel del folk en radiostyrd modell i julklapp så problematiken fanns redan tidigare utanför frågan om FPV.

    Gillar inte den otroligt grova generaliseringen som någon gjorde som svar på ditt inlägg. Det finns massor med FPV flygare som tar ansvar, är med i en modellflygklubb, sköter sig etc. Angående frågan om den personliga integreteten så finns redan lagar som styr det. Det är förrbjudet att titta in genom någons fönster oavsett om det görs stående på gräsmattan eller via ett FPV system.

  9. #109
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Transportstyrelsen har redan gjort beräkningar på hur stora FPV's/UAS som kan tillåtas. Det handlar om massa och anslagskraft. Flygindustrin lägger ner miljontals dollar på att certifiera sina flygplan så att de kan klara en fågel kollision med en fågel vägande si eller så många kilo. Onödigt att vidare diskutera huruvida man ska ha regler för FPV/UAS eller inte. Transportstyrelsen skulle bryta sina egna lagar om man inte reglerade FPV/UAS. En FPV som kanske väger 2 hg kan ställa till med skador för miljonbelopp om den exempelvis passerar ett trafikflygplans motorer. Varje fläktblad i en B737-motor kostade för tio år sedan 16000 dollar/st.
    Jag tycker därför det är viktigt att förstå och uppskatta att Transportstyrelsen gör skillnad på modellflyg = inom synhåll, och FPV/UAS utom synhåll. Bokis och jag kan vara ganska stolta över att vi faktiskt lyckades övertyga Transportstyrelsen om att det var den enda och vettiga definitionen för att undvika en reglering av modellflyget. Transportstyrelsen öppnade med att de skulle ta de Danska reglerna kring modellflyg rakt av... (vilket SMFF faktiskt enades med sina danska kolleger om att anamma).

    De danska reglerna finns HÄR!

    Man konstaterar att Danska Luftfartsstyrelsen är långt efter redan innan de startat. Man får ENDAST använda 35 Mhz radio för kontrollen... Minsta avstånd från flygplats minst 5 km, 8 km till militärt fält. Max flyghöjd 100 meter. För modeller 7 - 25 kg gäller dessutom; Radio på 35 Mhz, flygning endast på godkända modellflygfält, giltig ansvarsförsäkring måste finnas, flygning ska äga rum under överinseende av en organisation godkänd av Luftfartsverket och utföras i amatörmässigt syfte. Reglerna ska följas och vara godkända av Luftfartsverket. Det ska finnas ett fritt luftrum på minst 100 X 300 meter, flygplatsen ska vara godkänt av modellflygorganisation som i sin tur är godkänt av Luftfartsverket. Markägaren ska vara informerad om aktiviteten. Radioanläggningen ska vara godkänd enligt kraven från år 2002! (m.a.o. 35 Mhz).

    Så tyvärr är det tvunget att vi hela tiden jobbar på att behålla den knivskarpa gränsen mellan modellflyg och FPV/UAS som vi har i Sverige. Flyger man FPV går det ju bra - om man har en person vid sin sida som hela tiden har ögonkontakt med FPV'n.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #110
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror gärna att ni gör ett bra jobb för oss alla, vi tackar er alla.

    Jag tror ändå att modellflyget kommer att förändras i framtiden och har faktiskt gjort så redan och regler behöver förnyas, ibland blir de bättre- och ibland passar de inte vår verksamhet.

    Bara en ide: För oss som nu kämpar med våra FPV farkoster kanske det skulle vara möjligt att få till ett luftrum där vi kan hålla till, någonstans i Sverige(smålänska skogarna, längst en strandkant eller fjäll areal)? Där vi fritt kan härja, i en box med vissa mått, jag har inga problem att föra radiokontakt med pilot eller flygplats och berätta att vi har en farkost uppe i ett visst område. Som ett prov i allafall att utvärdera, där myndigheter/militär kollar på oss och vi kan ta lärdom av varandra.
    Nu spårar jag ut, men inget är hemligt längre och världen är öppen med stort informationsflöde.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #111

    Standard

    Ytterligare en liten idé för UAS utom synhåll:

    Varför inte jobba för en registrering av farkosterna/operatörerna för tex farkoster kategori 1A, men få undantag från vissa av de övriga reglerna enl kapitel 6 och sedan lägga begränsningen till att flygning får bara ske utanför kontrollerat luftrum och/eller begränsad höjd?

    Naturligtvis skall även samma regler/rekommendationer som gäller för annat modellflyg också uppfyllas.

    Till detta skulle man kunna lägga någon typ av certifiering efter en grundläggande kurs innan man får sitt första tillstånd.

    Där skulle klubbar och förbund kunna arbeta aktivt för att ta fram en standardiserad kurs och även stå för genomförandet. Detta är inte konstigare än att flygklubbar genomför pilotutbildningar för fullskalaflyg.

    Argumentet är att de med tanke på utvecklingen inom hobby-UAS utom synhåll kommer få ett stort antal "lagbrytare" som står utanför all kontroll och pga brist på anpassade regler kommer flygandet i gråzonen och utanför den, öka dramatiskt i samma takt som tekniken blir tillgänglig för privatpersoner.

    Efter att skummat igenom Transportstyrelsens föreskrifter, så fattar jag det som att man som modellflygare formellt bryter mot dom när man flyger en liten Hubsan in bakom knuten på sitt eget hus, men om man flyger en riktigt STOR farkost som syns på långt håll för en spotter är jag inom dom?! Har jag fattat det rätt?

    Naturligtvis blir det lättare för Transportstyrelsen att ignorera ett sådant förslag för då har de aldrig godkänt sådan flygning och i händelse av incidenter så kan de säga att det inte var deras fel. Detta istället för att ge sig in i processen att ta fram anpassade föreskrifter.
    Ett villkorat undantag enl kap 6 skulle göra att Transportstyrelsen inte skulle låsa sig fast i permanenta föreskrifter utan har möjlighet att ändra förutsättningarna eller dra in tillstånden på ett enklare vis.

    Diskussionen här på forumet ser jag mer som en diskussion om att UAS-flygare som inte följer föreskrifterna kommer göra att all modellflygning kommer att få restriktioner om de inte "sköter sig"? Har jag fattat det rätt?

    Jag tror att alla som redan flyger UAS utom synhåll idag gärna vill vara lagliga, men regelsystemet gör det svårt att göra det på en hobbynivå.
    Eventuellt kommer de att behöva sitt eget intresseorgan för att driva saken framåt hos myndigheter och som AM uttrycker det, att övriga modellflyget vill hålla sig på distans till frågan genom att dra en knivskarp gräns. Detta för att undvika sammanblandning hos myndigheter med övrig verksamhet, vilket kan vara förståeligt .

    Men vad vet jag? Jag håller ju inte ens på med FPV och kan knappt flyga ett ordinärt modellplan.....
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-25 klockan 15:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #112
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det var många fina förslag - har du tänkt på vilka myndigheter som är inblandade?
    Anledningen till att jag undrar är att en del direkt strider mot gällande regler...
    Jo visst men det faktum ATT det strider mot nuvarande regler är ju exakt anledning till att jag efterfrågar nya!!!

    MasterZap: FPV borde klassas som något helt annat, en helt annan sport/hobby. Med ett eget förbund och regler.


    Kanske det.... och speciellt "flygfotografering med radiostyrd helikopter".

    Nej, mer regler gör ingen nytta bara fler som skiter i det.


    Men det är ju det som är exakta problemet. Eftersom det inte finns nån vettig regel för t.ex. FPV utom synhåll, tänker folk kanske "Shit, jag bryter lagen ändå, så jag skiter i radiolicens för min sändare och struntar egentligen i säkerhetsavstånd eller nånting, eftersom det inte finns en chans att göra rätt för sig ändå".

    Tror inte det är en bra väg.

    Bokis och jag kan vara ganska stolta över att vi faktiskt lyckades övertyga Transportstyrelsen om att det var den enda och vettiga definitionen för att undvika en reglering av modellflyget.


    Jo, om Danska reglerna var alternativet så är ju detta bra jobbat måste jag säga!

    Samtidigt är det väl inte världens bästa uppdelning. Okay, den är enkel... men förhindrar gör ju som sagt Hubsan X4 runt knuten till ett lagbrott, vilket känns LITE dumt, gör det inte??



    Imponerande regelförslag.....men vad händer om en magnet lossnar i en motor?


    Nånting flyger eventuellt åt h-vete?

    Eftersom detta ALDRIG kan helt undvikas (att en motoriserad flygande tingest får för sig att flyga åt ett eget håll) tog jag medvetet INTE med nåt om detta i mina "regler".

    Det är lixom en sak man får "ta", och piloten får ta sitt ansvar för eventuella skador. Detta kan ju precis lika gärna ske på det hyperreglerade modellflygfältet så jag ser egentligen ingen anledning att specificera det explicit. Jag antar att det är sådant här som regler om "50 m till alla saker" och annat finns för? Men det är ju inte rimligt att t.ex. fotografera ett hus med en GoPro som är så vidvinklig att om du är 50 meter ifrån är huset in flugskit i mitten....

    Det är ju heller inte unikt för flygande motoriserade saker utan kan hända med bilar, mopeder, skotrar, eller vad som helst.


    /Z

  13. #113

    Standard

    Hubsan FPV är precis lika farlig som alla andra multicoptar. Får man den i ögat så bli man garanterat blind.

    Som nämnt innan fler regler=fler som skiter i det eller helt och hållet inte ens bli intresserade av att testa hobbyn.

  14. #114
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Efter att skummat igenom Transportstyrelsens föreskrifter, så fattar jag det som att man som modellflygare formellt bryter mot dom när man flyger en liten Hubsan in bakom knuten på sitt eget hus, men om man flyger en riktigt STOR farkost som syns på långt håll för en spotter är jag inom dom?! Har jag fattat det rätt?
    Du har fattat rätt, och det är exakt mitt problem.

    I övrigt totalt medhåll i allt du säger.

    Jag skulle inte ha nåt emot att ta en utbildning (håller t.ex. på att ta radiolicens t.ex. för att kunna använda den sändare jag vill) eller krav på kontakt med torn i kontrollerat luftrum om man ska flyga över 50m i en CTR eller 200m i en TIZ/TMA.

    Man skulle kunna ha en enkel webbtjänst där jag klickar in "jag står här och tänker flyga kopter inom 500m radie och 100m höjd i 10 minuter" som en app på sin telefon som automatiskt informerar lokala torn.... hur svårt kan det vara? (Det skulle t.o.m. kunna vara en inbyggd finess i koptern... 3g beacon med live GPS position till all närliggande flygledning)


    /Z

  15. #115
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Hubsan FPV är precis lika farlig som alla andra multicoptar. Får man den i ögat så bli man garanterat blind.

    Som nämnt innan fler regler=fler som skiter i det eller helt och hållet inte ens bli intresserade av att testa hobbyn.
    Jo men det gäller ju ett pappersflygplan med. Faktiskt måste man nog prata med tornet innan man kastar pappersplan om man bor in en CTR.....

    /Z

  16. #116

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Leksaksfabrikanten Silverlit har gjort sin tolkning att det är tillåtet att flyga inomhus och i trädgården.

    Annars tror jag det är amerikanarna som kommer att försöka reda ut denna FPV soppa.


    Varför inte en enkät som man gör i USA eller svara på den om det går härifrån. Transportstyrelsen har säkert koll på vad som händer i världen.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2014-02-25 klockan 18:37.

  17. #117

    Standard

    Gör en enkät och se hur många som tycker att det behövs nya lagar och regler här i Sverige , ser att det är några få här och samma personer som hela tiden strävar efter nya lagar och regler som begränsar våran hobby
    U

  18. #118
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Gör en enkät och se hur många som tycker att det behövs nya lagar och regler här i Sverige , ser att det är några få här och samma personer som hela tiden strävar efter nya lagar och regler som begränsar våran hobby
    U
    Hoppas du inte räknar in mig här... mitt problem är ju att befintliga regler är FÖR restriktiva och begränsande. Ja vi kanske kan behöva "fler" regler... men inte för att "begränsa" utan precis tvärt om!

    /Z

  19. #119

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Hoppas du inte räknar in mig här... mitt problem är ju att befintliga regler är FÖR restriktiva och begränsande. Ja vi kanske kan behöva "fler" regler... men inte för att "begränsa" utan precis tvärt om!

    /Z
    Samma här. Jag skulle gärna vilja kunna dra iväg över ängar, skog och sjöar hemmavid när det blir tillåtet som hobby.

  20. #120

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Samma här. Jag skulle gärna vilja kunna dra iväg över ängar, skog och sjöar hemmavid när det blir tillåtet som hobby.
    Det är ju här skon klämmer...

    Enda sättet är att börja lobba för ett undantag eller anpassning av regelverket till hobbyverksamhet och detta kommer bara kunna göras i en dialog med Transportstyrelsen.
    Detta går nog inte som enskild person utan då måste det ske på ett organiserat sätt och med tillräckligt många utövare bakom sig. Annars kommer de helt enkelt inte orka bry sig.

    Det är som sagt varken Rcff eller lokala klubbar som ställt upp reglerna och vad jag förstår av AM's inlägg så var det bara med blotta förskräckelsen resten av modellflyget undkom regelverket om UAS och där blev skiljelinjen just att man flyger inom synhåll.

    Kan förstå frustrationen, men nu hamnade kniven just där och det är egentligen inte så mycket att diskutera.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-25 klockan 22:46.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •