Reklam

 
Sidan 13 av 19 FörstaFörsta ... 389101112131415161718 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #241
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Skillnaden är den att JET flyg sker organiserat med stort engagemang från de aktiva på avsedd plats och med ett stort säkerhetsarrangemang från klubbarnas sida både på banan och utanför. Flygningen sker på ett begränsat område och ej över bostadsområden utom synhåll för piloten.

    Mvh
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av Kvaddcopter Visa inlägg
    Korrekt ;P
    Största faran för alla RC Piloter lär ju vara dem själva faktiskt, sätter en JET pilot ett plan i publiken kan det ju vara slutet för dem också, beroende på vilken sida lagstiftarna vaknat på den dagen
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #242

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Boopidoo!
    Jag vet att det är tillspetsat och kanske överdrivet.
    http://www.youtube.com/watch?v=w5i6FU538eA
    I detta fall ingen tung snabbgående maskin, men lik förbannat en crash och det spelar egentligen ingen roll om det var kroppen som vek sig eller videolänken som inte höll måttet, crashar man 2 km utanför klubbens fält är det illa nog.

    Mvh
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Skillnaden är den att JET flyg sker organiserat med stort engagemang från de aktiva på avsedd plats och med ett stort säkerhetsarrangemang från klubbarnas sida både på banan och utanför. Flygningen sker på ett begränsat område och ej över bostadsområden utom synhåll för piloten.

    Mvh
    Magnus
    Vem blev skadad? Ska vi börja leta i arkivet efter personskador som skett med jetflyg? Eller menar du att det aldrig har skett personskador inom den genren? Ska vi börja leta efter filmklipp som visar spektakulära jetkrascher?

    Hur som helst så leder inte detta med RC-flygare som påpekar brister i andras intressen till något som helst positivt. Varför ska det vara så svårt att försöka se det positiva i varandras intressen istället?

  3. #243

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!
    Tänker på detta med säkerhet.
    En Jet turbin kärra i skala 1:5 kommer svischandes över huset i 250 blås lastad med en sisådär 10L flygfotogen.
    Piloten styr pryttlarna 3km från där farkosten befinner sig. Ett bortfall i kommunikationen i 2 sekunder kan få otroliga konsekvenser med kanske brand och dödsfall som facit. Skulle räcka med en olycka och sen var den hobbyn förstörd. Tror vi måste inse att myndigheterna kommer att göra det absolut enklaste i ett sånt fall och det är att förbjuda hobbyn eller grenar av den.

    Vad är det då för grejer som används, jo förmodligen något som någon har varit billigast på att tillverka. Räcker med att ett ESC brinner så är olyckan ett faktum. Sen vet ju alla att det inte är det vi kan göra som är det roligaste utan det som vi kanske skulle kunna klara av att göra. Vi människor söker hela tiden nya utmaningar som ibland fungerar men som många gånger misslyckas.

    Övertygad om att någon kommer att testa gränser gällande detta med FPV, hoppas bara att inte någon av oss är i närheten när det går åt helvete.
    Hoppas verkligen inte att Ni som flyger JET börjar flyga FPV utan att se kärran i reality, Ni är smartare än så.


    Mvh
    En som är lite orolig för vad som kan hända med vår hobby
    Magnus
    Grov generalisering att FPV flygare använder utrustning med låg kvalitet och stor risk för failure. En kvalificerad gissning säger mig att många av de UHF-system som (förvisso olagligt) används av många FPV flygare är både dyra och långt mer avancerade än de flesta system som sitter i majoriteten av RC jetkärrorna i Sverige.

    I övrigt så håller jag med dig 100% att jet inte lämpar sig för FPV.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  4. #244

    Standard

    Det är inte olagligt med UHF RC.

    Apropå felkällor och dåligt fungerande modeller så undrar jag hur vanligt det är i andra RC genrer att mäta modellen och alla dess delsystem med frekvensspektrumanalysator för att bygga en så tillförlitlig modell som möjligt? Inom FPV är det faktiskt ganska vanligt.

  5. #245
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det är inte olagligt med UHF RC.

    Apropå felkällor och dåligt fungerande modeller så undrar jag hur vanligt det är i andra RC genrer att mäta modellen och alla dess delsystem med frekvensspektrumanalysator för att bygga en så tillförlitlig modell som möjligt? Inom FPV är det faktiskt ganska vanligt.
    Jo men det finns ju en anledning till det också, i vanliga moddeller har man normalt sett inte så mycket elektronik som stör ut varandra.
    Tycker att fokus har har dragit iväg till nått helt annat, man kan bara konstatera att i princip alla modellplan kan vara livsfarliga punkt. Och så länge man håller sig inom relementet så tillåts dom vara det.
    Lägg energi på att försöka resonera fram en vettig regeländring istället för att peka finger på andra typer av modellflyg som faktiskt redan flyger lagligt.

  6. #246
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Nu tycker jag inte vi ska klanka på varandras grenar inom RC-flyg (jag tror alla tycker alla andras ser vansinnigt och livsfarligt ut, helt ärligt).

    Jag ber om ursäkt om jag startade det genom att dra in friflyg, men det var mest kombinationen att först blivit åthutad av två förbund med "allt utom LOS är inte RC och vi tar inte i det med tång, stick iväg, irriterande människa" och sedan av en slump snubbla på en mycket trevlig och rar SM-mästare i grenen, som berättar för mig hur det fungerar, och att de minsann får finnas under klubbens regi.... jag fick lixom inte ihop logiken där. Och om nån vill reda ut den logiken för mig är jag tacksam, annars lämnar vi det ämnet... men jag tycker inte vi ska hålla på att racka ner på varandras grejor.

    En bra posting ovan var om risktagande. Livet är ett kalkylerat risktagande. Satte mig just med en kopp kaffe i min stora dubbelsäng. Det är en kalkylerad risk att jag klantar till det och spiller ut kaffe över hela eländet och får en massa tvättjobb. Men jag bedömer att det skall funka. Lite så är det med RC-flygning. Man gör en riskanalys, bedömer området.

    T.ex. flyger jag aldrig över folk (som inte är absolut medvetna och med på det av speciella filmskäl) eller egentligen över nånting som skulle ta skada av att 1.7 kg plast trillade ner på det. T.ex. filmade jag en kyrka nyligen och såg till att aldrig flyga på den sida vägen passerade.

    Men samtidigt är det ju lite lustig att jag som flyger 1.7 kg plast otroligt försiktig är den läskiga farbrorn, emedan säkert hundra fler-tons klumpar metall susade förbi mig på sagda väg under tiden och som säkert kunde dödat mig flera gånerg om (ifall de fått sin version av en "flyaway") emedgan jag stod där, det skiter folk i...

    /Z

  7. #247

    Standard

    Nu har vi nog alla förstått att flygning bortom LOS inte längre räknas som Modellflyg, dvs om du gör det så gäller inte de försäkringar som täcker "Lagligt" RC flyg.

    Jag har funderat på vad man gör sig skyldig till om det skulle skita sig rejält, kommer TS se det som att du flyger UAS klass 3 utan tillstånd?

  8. #248


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MasterZap - jag köper delvis din jämförelse i slutet av ditt förra inlägg (även om en 1,7 kg klump som faller fritt är oerhört farlig - tror inte du vill testa att träffas av den) men vad är egentligen problemet ? Är det att du själv inte vill engagera dig i att försöka ändra de regler som faktiskt finns och som vi t v får finna oss i att följa ? Som flera redan sagt redan - engagera dig i t ex RCFF och tag tillsammans med likasinnade fram ett förslag på rimliga regeländringar och diskutera dessa med TS. Din "argumentation" mot befintligt regelverk (och syrliga kommentarer) kommer garanterat inte att initiera varken SMFFs eller RCFFs styrelser att dra igång den processen - förmodligen för att dom vet vilka "motståndare" dom har inom TS tillsammans med att dom också har andra väsentliga uppgifter att utföra för oss modellflygare. Men om du och andra entusiastiska FPV-flygare verkligen vill ha en ändring - och inte bara klaga - så gå ihop och gör ett grundligt jobb, försök hitta en väg att ge större frihet men en väg som inte heller kolliderar med andra intressen. Sen kan säkert resp styrelse se till att ni får möjlighet att diskutera ert genomarbetade förslag med representanter för TS.
    Men åter - istället för att klaga så sätt igång och jobba istället. Du och andra kommer absolut ingen vart med att bara klaga och dessutom ställa olika modellflyggrenar mot varandra. Det är genom hårt och metodiskt arbete ni skulle kunna nå framgång och ingen annan gör jobbet än de som anser att nuvarande regelverk är helt uppåt väggarna - alltså ni själva.
    RCFF har redan sträckt ut handen så greppa den och dra igång processen ! Jag kan nog mer eller mindre gå i god för att varken SMFF eller RCFF har något emot ännu friare regelverk men som vanligt är det mycket att göra för styrelser och jobb som dessutom utföres på ideell basis. Så nånstans måste man prioritera - och denna punkt ligger f n inte överst i prioordningen.
    Roger

  9. #249

    Standard

    Det hela blir intressantare:

    http://www.suasnews.com/2014/03/2794...s-plan-appeal/


    Kort historia...Trappy flög ett uppdrag och blev anmäld av FAA

    men
    //the FAA doesn’t have the authority to regulate the airspace//

    FAA verkar inte ha rätt att bestämma sådant så gränsen dras någonstans mellan stora och små drönare

    // FAA lacked the legal authority to regulate small drones //


    Vad är då avgörande ? stor eller liten ?

    FAA motsvarar väl här av Transportstyrelsen om jag inte minns fel?


    Och i slutänden vet vi att det är USA som styr vad resten av världen skall göra så de reglerna kommer troligen även att trilla ner på oss i framtiden
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #250
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det finns som vanligt två sidor av allt: http://www.faa.gov/news/updates/?newsId=76381
    Det man kan konstatera är att de grovt missbedömt antalet i sin prognos..
    Vi får se vad som händer i slutändan.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #251

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Hej. En liten fråga bara. Det skrivs mycket om att inga försäkringar gäller om man kør utanfør LOS. Men dom flesta som kør FPV kør även utanfør något klubbfält. Då finns inte eller något føsäkringsskydd om jag fattat rätt. Har jag rätt ? När jag kør FPV øver grannens åker eller skog så kan jag väll aldrig få nån førsäkring som gäller där.

  12. #252

    Standard

    Jo, RCFFs försäkring gäller även utanför flygfält.

  13. #253

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jo, RCFFs försäkring gäller även utanför flygfält.
    OK. Vad täcker førsäkringen? Om jag nu kør vanligt modellflyg hemma på tomten och jag kør in i grannens bil, är jag skyddad då?

  14. #254


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Läs RCFFs säkerhetsregler - det är såvitt jag förstått dom som styr.
    Roger

  15. #255
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Läs RCFFs säkerhetsregler - det är såvitt jag förstått dom som styr.
    Roger
    Jo tillochmed jag fattar det så att är du med i RCFF och flyger FPV hemma (men enligt deras säkerhetsregler, d.v.s. inom LOS) så skall försäkringen gälla?

    Nu är jag inte medlem (inte än i alla fall) men så har jag förstått det... det är ju lixom hela finessen med RCFF!

    /Z

  16. #256

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Jag får nog bli medlem!

  17. #257
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Snubblade över detta:

    "Judge overturns first FAA fine against drone operator"

    http://www.usatoday.com/story/travel...urned/6167759/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #258

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av masterson Visa inlägg
    Jag får nog bli medlem!
    Det gör du rätt i!

  19. #259

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av masterson Visa inlägg
    OK. Vad täcker førsäkringen? Om jag nu kør vanligt modellflyg hemma på tomten och jag kør in i grannens bil, är jag skyddad då?
    Jag föreslår att du läser igenom våra försäkringar. Det är inte så enkelt att det är en drulle försäkring på det sättet. Dessutom är självrisken 9000:- till att börja med. Våran försäkring är inte en alena rådande som gör att man kan göra hur som helst vart som helst. Det krävs ett visst ansvar också.

    http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Forsakring
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #260
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jag föreslår att du läser igenom våra försäkringar. Det är inte så enkelt att det är en drulle försäkring på det sättet. Dessutom är självrisken 9000:- till att börja med. Våran försäkring är inte en alena rådande som gör att man kan göra hur som helst vart som helst. Det krävs ett visst ansvar också.

    http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Forsakring
    Fråga: Hur ofta har försäkringen använts? Finns det nåt data/statistik på det?

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •