Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
Grov generalisering att FPV flygare använder utrustning med låg kvalitet och stor risk för failure. En kvalificerad gissning säger mig att många av de UHF-system som (förvisso olagligt) används av många FPV flygare är både dyra och långt mer avancerade än de flesta system som sitter i majoriteten av RC jetkärrorna i Sverige.

I övrigt så håller jag med dig 100% att jet inte lämpar sig för FPV.

Med vänlig hälsning, Kajaken
Vad har motorn för betydelse? Ingen! Det är ju storlek och fart som har betydelse. En jetmodell avsedd för endamålet skulle vara en utmärkt plattform.

Ang användande av mer osäkra prylar så tror jag inte kvaliteten på de lösa komponenterna som sådana är boven. Komplexiteten med flera system som kopplas ihop i kombination med ofta bristande utbildningsnivå spelar stor roll. Okej, vi lägger till det självklara i text att alla är inte nybörjare och många har bra koll. Dock är det många nybörjare som poppar upp och blir världsmästare över en natt, dem har helt enkelt inte koll och är farligare än någon med mera efrarenhet.

Jag har bara sett FPV ett begränsat antal gånger och då var det absolut inte bekymmersfritt trots att användarna i mina ögon verkar erfarna. Min telemetri fick skulden för att släcka bilden för en pilot, denna losade som man ska och kunde lätt ta över visuellt. Inget hände eftersom denne följde regelboken. En annan pilot drog ur en av sina egna kablar till någon vital del, tappade kontrollen och störtade på andra sidan en bilväg bortom los. Som jag förstod det så var det ett påkrokat radiosystem på vanliga RC-sändaren som slutade funka.

Så visst är risk för failure större än hos konventionella RC-flyg, i synnerhet om man pratar jet där det fortfarande riktar sig mot de som är beredda att satsa lite mera på sin hobby. Ofta används det välkända fabriksbyggda radiosystem och förhållandevis enkla system.