Reklam

 
Sidan 4 av 19 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #61
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Kan dra en parallell till pistolskyttet som jag har hållit på med i två decennier. För 5-6 år sedan blev det mer och mer populärt med några alternativa skytteformer till det traditionella 25 meters banskyttet. Vår klubbstyrelse uppmärksammade detta och tillät dessa skytteformer samt gjorde även vissa anpassningar av anläggningen medan två av våra närmaste klubbar i de angränsande kommunerna motarbetade dessa former av skytte. Vi har stadigt ökat vårt medlemsantal de senaste åren medan en av de andra klubbarna knappt har någon verksamhet kvar och den andra har stängt helt...
    Låter ju riktigt trevligt, anpassa sig och öka gemenskapen, precis det jag är för.

    En fråga är ju om inte du hade varit bekymrad om medlemmarna i din klubb började skjuta prick på annan plats än skjutbanan? (Jag har ingen aning om det är lagligt eller ej)
    Superhero

  2. #62
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En fråga är ju om inte du hade varit bekymrad om medlemmarna i din klubb började skjuta prick på annan plats än skjutbanan?
    Så du menar att det skulle vara jämförbart med att flyga på annan plats än på ett flygfält, hoppas att du inte är allvarlig?

    Lagstiftningen runt skjutvapen är av naturliga skäl mycket mer omfattande än för modellflyg och ska naturligtvis så också vara.
    Parallellen var ett exempel på olika förhållningssätt till förändring samt konsekvenserna av det.

  3. #63
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Så du menar att det skulle vara jämförbart med att flyga på annan plats än på ett flygfält, hoppas att du inte är allvarlig?

    Lagstiftningen runt skjutvapen är av naturliga skäl mycket mer omfattande än för modellflyg och ska naturligtvis så också vara.
    Parallellen var ett exempel på olika förhållningssätt till förändring samt konsekvenserna av det.
    Varför skulle man inte kunna jämföra det? Förr var ju skjutvapnen i samma sits som modellflyget är i idag. Nytt, exotiskt och fritt. Jag säger inte vad som är rätt eller fel, men tycker absolut man kan jämföra modellflyg med att tex träna paintball i en park.
    Superhero

  4. #64

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Ok ,, loggar in å kollar läget nu på kvällen ,,Här är det sig tyvärr likt En egentligen ganska mesig hobby redan full av regler som är nog ofarligare än någon annan hobby , Ändå skall det pressas fram mera ytterligheter och regler , Istället för att koncentrera ilska mot de få som missköter sig ,, så pågår allmän pajkastning vilket innebär att grenen vi alla sitter på sågas av. .
    En mesig hobby som orsakade två dödsfall förra året.

    Skickats med min Texas TI99 4A
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #65

    Standard

    Ok ,, loggar in å kollar läget nu på kvällen ,,Här är det sig tyvärr likt En egentligen ganska mesig hobby redan full av regler som är nog ofarligare än någon annan hobby , Ändå skall det pressas fram mera ytterligheter och regler , Istället för att koncentrera ilska mot de få som missköter sig ,, så pågår allmän pajkastning vilket innebär att grenen vi alla sitter på sågas av. Hur orkar ni ? ,,, Byt Hobby till ultimatefighting ,hockey , Motocross eller basejumping om detta är så farligt ,,, Pust !!

  6. #66

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    En mesig hobby som orsakade två dödsfall förra året.

    Skickats med min Texas TI99 4A

    Det bor 7 000 000 000 (7 miljarder ) på jorden ,, borde väll säga en del ,,,

  7. #67

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Trollvarning

    Skickats med min Texas TI99 4A
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Trollvarning

    Skickats med min Texas TI99 4A

    Jo kanske är jag ett fult Troll , men dock inte farligt , men jag har ett stort kontaktnät muntligen genom väldigt många vänner som håller på med diverse grenar av modellflyg , väldigt många av oss är trötta på hur det skrivs ner i negativ anda allt för ofta . Om man går in på forum om massor av mera farligare hobbys , men där pågår ett oftast entusiastisk tekniksamarbete i en mera positiv anda , Om någon oinvigd går in och läser här så kan de ju nästan tro att det kriminellt med modellflyg så mycket det älskas att paragrafryttas bland en del modelflygsfolk och gärna hitta på fler regler än vad som finns .
    I alla hobbys finns det tyvärr såna som går över gränsen . Om exempelvis det ligger en film på ett mc-forum där någon kör som en vettvilling med en Suzuki Hayabusa Mc på allmän väg , så brukar reaktionerna bli av forummedlemmar att ,, Hoppas föraren åker dit för polisen . INTE att alla som kör Suzuki Hayabusa skall stoppas , ev förbjudas .
    Man får intryck ibland att att man lätt vill dra alla över en kam i vissa grenar .
    Har provat de flesta grenar nu utom friflyg .
    Då jag råkade mest illa ut var när man höll på med Metanolplan och skar sig någon gång av propen på fingrarna (men ingen fara).
    Helt tillbuds fritt för mig (och mina vänner ) har det faktiskt varit med Fpv med långsam multikopter .
    Att flyga Fpv handar inte för alla att flyga på höga höjder , blir goare känsla och finare film av att flyga sakta på låg höjd, kanske max 70 meter .
    Blir heller inte bättre av att flyga på max räckvidd ifrån sig .Eller flyga bredvid flygplatser ,över folk m,m andra dumheter som paserar sunt förnuft .
    Det där med flygfällt kan ja i många fall förstå nödvändigheten och fördelar med för många framför allt de som bor i och runt de mera befolkade delarna av Sverige .
    Men nu är det ju så att alla bor inte i eller bredvid städer .
    Det finns något som heter landsbygd . Jag och många med mig i Sverige bor bra långt till närmsta flygklubb . Och att köra bil för mycket är nog farligare än modellflyg
    Men på landet har ofta fördelen att känna flera markägare till stora gärden långt från bebyggelse där man kan flyga för sig själv på ett sätt som känns säkrare och trevligare än något annat man gjort i livet .
    Vill inte reta nån med att nämna detta men ,Känns dessutom väldigt mycket säkrare om jag och en kompis åker till någon stor slätt vi får låna för att leka med 700 helis än att stå på en klubb där det kan finnas massor av folk ,hundar, bilar.
    Förhållanden kan vara olika för oss och hoppas även att vi (Troll) som bor på 'landet' kan få fortsätta med denna underbara hobby i framtiden. God natt

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Jo kanske är jag ett fult Troll , men dock inte farligt , men jag har ett stort kontaktnät muntligen genom väldigt många vänner som håller på med diverse grenar av modellflyg , väldigt många av oss är trötta på hur det skrivs ner i negativ anda allt för ofta . Om man går in på forum om massor av mera farligare hobbys , men där pågår ett oftast entusiastisk tekniksamarbete i en mera positiv anda , Om någon oinvigd går in och läser här så kan de ju nästan tro att det kriminellt med modellflyg så mycket det älskas att paragrafryttas bland en del modelflygsfolk och gärna hitta på fler regler än vad som finns .
    I alla hobbys finns det tyvärr såna som går över gränsen . Om exempelvis det ligger en film på ett mc-forum där någon kör som en vettvilling med en Suzuki Hayabusa Mc på allmän väg , så brukar reaktionerna bli av forummedlemmar att ,, Hoppas föraren åker dit för polisen . INTE att alla som kör Suzuki Hayabusa skall stoppas , ev förbjudas .
    Man får intryck ibland att att man lätt vill dra alla över en kam i vissa grenar .
    Har provat de flesta grenar nu utom friflyg .
    Då jag råkade mest illa ut var när man höll på med Metanolplan och skar sig någon gång av propen på fingrarna (men ingen fara).
    Helt tillbuds fritt för mig (och mina vänner ) har det faktiskt varit med Fpv med långsam multikopter .
    Att flyga Fpv handar inte för alla att flyga på höga höjder , blir goare känsla och finare film av att flyga sakta på låg höjd, kanske max 70 meter .
    Blir heller inte bättre av att flyga på max räckvidd ifrån sig .Eller flyga bredvid flygplatser ,över folk m,m andra dumheter som paserar sunt förnuft .
    Det där med flygfällt kan ja i många fall förstå nödvändigheten och fördelar med för många framför allt de som bor i och runt de mera befolkade delarna av Sverige .
    Men nu är det ju så att alla bor inte i eller bredvid städer .
    Det finns något som heter landsbygd . Jag och många med mig i Sverige bor bra långt till närmsta flygklubb . Och att köra bil för mycket är nog farligare än modellflyg
    Men på landet har ofta fördelen att känna flera markägare till stora gärden långt från bebyggelse där man kan flyga för sig själv på ett sätt som känns säkrare och trevligare än något annat man gjort i livet .
    Vill inte reta nån med att nämna detta men ,Känns dessutom väldigt mycket säkrare om jag och en kompis åker till någon stor slätt vi får låna för att leka med 700 helis än att stå på en klubb där det kan finnas massor av folk ,hundar, bilar.
    Förhållanden kan vara olika för oss och hoppas även att vi (Troll) som bor på 'landet' kan få fortsätta med denna underbara hobby i framtiden. God natt
    +1

  10. #70
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är detta jag menar, lägg er energi på att rekrytera fler till hobbyn istället för att hitta på regler. Jag blir så trött, vet flera som slutat vara med i förbund och klubb bara för att det hackas, kan ni inte sköta sådana här diskussioner i ett slutet forum där vi andra slipper se det. Fick ett nytt meddelande igår om att ytterligare en hoppar av rcff för han tycker forumets stämning är så negativt. Ver inte vad som hänt men använd er energi istället till positiva saker, alla är olika och varför skapa regler för sådant som ni tror är farligt. Flyger ni själv FPV som nämns ofta i denna diskussion, vad har ni emot detta? Vill ni förbjuda den delen som tar över mer och mer av hobbyn? Jag undrar nog om ni inte är mest rädda för nya inslag i hobbyn som gör att det traditionella flyget tappar ytterligare fäste och fälten blir färre och färre. Sluta nu, jag säger det igen, använd er energi någon annanstans där den behövs och sprid positiv energi istället.

    Tveksam medlem till fortsatt medlemskap
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #71
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tycker Vi FPV utövare har fått stå emot mycket skit i detta forumet av medlemmar som inte förstår bättre, ta hela förra året tex, nu har vi delat forumet i fpv och modellflyg för att det var så mycket gnäll. Kanske det är dax att forum polisen börjar ta bort negativa inlägg som här sänker stämningen. Några har startat eget forum på Facebook och andra kanaler men lämnat förbundet pga detta, själv funderar jag också på det, men eftersom jag är modellbyggare finns det en själ inom mig som lockar, men gränsen är nådd och snart rinner det över. Varför skapa restriktioner, varför inte istället försöka få beslutsfattare att lätta på reglerna istället, skulle underlätta för alla.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #72
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vad ska man med ett forum till om man inte kan diskutera obekväma saker. Vi brinner alla för vår hobby och vill försvara den med näbbar och klor. Det är väl klart att tonen ibland kan bli lite hård, men det visar väl snarare att fler är engagerade. Det som sker i trådarna är ju en enda stor brainstorming där vi försöker hitta bra lösningar. Att lämna förbundet för att man tycker det tjafsas för mycket är väl ändå att sticka huvudet i sanden (vilket strutsar faktiskt inte gör). Vi har ett par trådar här på forumet där tonen stundtals är hård. Men alla andra trådar som ångar av glädje och entusiasm tycker iaf jag i så fall klart väger upp "gnället".
    Och vad gäller RC-hobbyn så tycker jag att den bästa lösningen är att vi själv får ha frihet under ansvar så länge som möjligt. De chanserna kan öka om vi visar en enad och stark organisation/organisationer som arbetar för säkerhet och miljö inom vårt område. Och där fyller dessa diskussioner faktiskt en funktion.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #73
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vad ska man med ett forum till om man inte kan diskutera obekväma saker. Vi brinner alla för vår hobby och vill försvara den med näbbar och klor. Det är väl klart att tonen ibland kan bli lite hård, men det visar väl snarare att fler är engagerade. Det som sker i trådarna är ju en enda stor brainstorming där vi försöker hitta bra lösningar. Att lämna förbundet för att man tycker det tjafsas för mycket är väl ändå att sticka huvudet i sanden (vilket strutsar faktiskt inte gör). Vi har ett par trådar här på forumet där tonen stundtals är hård. Men alla andra trådar som ångar av glädje och entusiasm tycker iaf jag i så fall klart väger upp "gnället".
    Och vad gäller RC-hobbyn så tycker jag att den bästa lösningen är att vi själv får ha frihet under ansvar så länge som möjligt. De chanserna kan öka om vi visar en enad och stark organisation/organisationer som arbetar för säkerhet och miljö inom vårt område. Och där fyller dessa diskussioner faktiskt en funktion.
    Idag håller jag med dig Ove!
    Superhero

  14. #74

    Standard

    Bra skrivet Ove .
    I väst Sverige där jag agerar har ett par kritiker gnällt på Fpv .
    Jag har bjudit med dom så de har fått testat själva , Idag är de mycket goda kompisar till mig med daglig kontakt då de håller på med samma gren . Jag och dessa farbröder brukar b.l.a åka runt på landsbyggden och ta kort på Kyrkor , slott och dricka kaffe Jäklar vad trevligt vi har det !
    Jag och fler eldsjälar med mig vädjar,, ni få kritiker som finns kvar ,, förstör inte för oss med denna oskyldiga trevliga hobby.

  15. #75
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Bra skrivet Ove .
    I väst Sverige där jag agerar har ett par kritiker gnällt på Fpv .
    Jag har bjudit med dom så de har fått testat själva , Idag är de mycket goda kompisar till mig med daglig kontakt då de håller på med samma gren . Jag och dessa farbröder brukar b.l.a åka runt på landsbyggden och ta kort på Kyrkor , slott och dricka kaffe Jäklar vad trevligt vi har det !
    Jag och fler eldsjälar med mig vädjar,, ni få kritiker som finns kvar ,, förstör inte för oss med denna oskyldiga trevliga hobby.
    Det låter också himla fint och precis så det funkar här också. När man väl förklarat vad det handlar om och att man i mitt fall kör halvgas just pga det är uppvisning och säkerheten går före personliga rekord så är alla med på noterna. Kritiker på ett nischat forum finns alltid, men dem lär inte vara orsaken till ev förstörelse av hobbyn... snarare tvärt om.
    Superhero

  16. #76

    Standard

    kritiker som tar till ytterligheter och framställer enstaka undantag i dåligt dager , kan skada riktigt mycket ,och på ett sjukt felaktigt sätt .

    Om man skulle ta reda på vad kritiker brinner för så man själv kunde leta fel tillbaks och förstöra ,,, eller nej,, så lågt sjunker man absolut inte ! (men man har ju lust och många gör nog det )
    Men det är meninglöst att ens försöka var kvar här och försvara .
    Tack för mig också från detta forum
    Senast redigerat av Putteman den 2014-02-21 klockan 23:51.

  17. #77
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    kritiker som tar till ytterligheter och framställer enstaka undantag i dåligt dager , kan skada riktigt mycket ,och på ett sjukt felaktigt sätt .

    Om man skulle ta reda på vad kritiker brinner för så man själv kunde leta fel tillbaks och förstöra ,,, eller nej,, så lågt sjunker man absolut inte ! (men man har ju lust och många gör nog det )
    Men det är meninglöst att ens försöka var kvar här och försvara .
    Tack för mig också från detta forum
    eeh? om det var ett svar på mitt inlägg så var det märkligt...
    Superhero

  18. #78
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    kritiker som tar till ytterligheter och framställer enstaka undantag i dåligt dager , kan skada riktigt mycket ,och på ett sjukt felaktigt sätt .

    Om man skulle ta reda på vad kritiker brinner för så man själv kunde leta fel tillbaks och förstöra ,,, eller nej,, så lågt sjunker man absolut inte ! (men man har ju lust och många gör nog det )
    Men det är meninglöst att ens försöka var kvar här och försvara .
    Tack för mig också från detta forum
    eeh? om det var ett svar på mitt inlägg så var det märkligt formulerat... förklara gärna närmare i så fall
    Superhero

  19. #79

    Standard

    Kan inte förstå att vissa ska känna sig träffade, denna ide att få till något så att vi kan vara före "storebror" . En plats att köra på, lite enkla regler för ALLA som flyger radiostyrda farkoster. Självklart ska jag kunna gå ut på en äng och flyga bara det sker med förnuft.
    Ponera, en dag händer en olycka, ett flygplan in i en tankbil som explodera på grund av att chaffisen körde av vägen. Detta kommer massmedia att gotta sig i och alla noviser som inte vet ett skit om vad det handlar om skriker efter förbud. Detta kommer att drabba oss alla, har vi regler så drabbar det bara den skyldige.
    Eller?
    Difference between men and boys is the price of their toys

  20. #80

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Kan inte förstå att vissa ska känna sig träffade, denna ide att få till något så att vi kan vara före "storebror" . En plats att köra på, lite enkla regler för ALLA som flyger radiostyrda farkoster. Självklart ska jag kunna gå ut på en äng och flyga bara det sker med förnuft.
    Ponera, en dag händer en olycka, ett flygplan in i en tankbil som explodera på grund av att chaffisen körde av vägen. Detta kommer massmedia att gotta sig i och alla noviser som inte vet ett skit om vad det handlar om skriker efter förbud. Detta kommer att drabba oss alla, har vi regler så drabbar det bara den skyldige.
    Eller?
    Eller en häst som springer ut på vägen, eller en fotboll som flyger in i rutan, eller....

    Det finns redan regler som täcker det mesta, eller? Varför skapa ännu fler regler för de som följer dem ändå? Vari ligger det nya regelförslaget?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •