Reklam

 
Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 4910111213141516171819 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #261
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Grov generalisering att FPV flygare använder utrustning med låg kvalitet och stor risk för failure. En kvalificerad gissning säger mig att många av de UHF-system som (förvisso olagligt) används av många FPV flygare är både dyra och långt mer avancerade än de flesta system som sitter i majoriteten av RC jetkärrorna i Sverige.

    I övrigt så håller jag med dig 100% att jet inte lämpar sig för FPV.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    Vad har motorn för betydelse? Ingen! Det är ju storlek och fart som har betydelse. En jetmodell avsedd för endamålet skulle vara en utmärkt plattform.

    Ang användande av mer osäkra prylar så tror jag inte kvaliteten på de lösa komponenterna som sådana är boven. Komplexiteten med flera system som kopplas ihop i kombination med ofta bristande utbildningsnivå spelar stor roll. Okej, vi lägger till det självklara i text att alla är inte nybörjare och många har bra koll. Dock är det många nybörjare som poppar upp och blir världsmästare över en natt, dem har helt enkelt inte koll och är farligare än någon med mera efrarenhet.

    Jag har bara sett FPV ett begränsat antal gånger och då var det absolut inte bekymmersfritt trots att användarna i mina ögon verkar erfarna. Min telemetri fick skulden för att släcka bilden för en pilot, denna losade som man ska och kunde lätt ta över visuellt. Inget hände eftersom denne följde regelboken. En annan pilot drog ur en av sina egna kablar till någon vital del, tappade kontrollen och störtade på andra sidan en bilväg bortom los. Som jag förstod det så var det ett påkrokat radiosystem på vanliga RC-sändaren som slutade funka.

    Så visst är risk för failure större än hos konventionella RC-flyg, i synnerhet om man pratar jet där det fortfarande riktar sig mot de som är beredda att satsa lite mera på sin hobby. Ofta används det välkända fabriksbyggda radiosystem och förhållandevis enkla system.
    Superhero

  2. #262

    Standard

    <- Den som landade i åkern. Var inte så långt bort men det kvittar när det inte finns låsbara kontakter till ezuhf (synd att immersion är för dumma för att ta till sig feedback).


    Problemet med jet är ju den ökade brandrisken. Om ett elflyg går i backen så blir det inte ett eldklott (kan hända med jet om man inte stänger av motorn i tid vad jag har förstått) utan det tar någon minut och sen brinner det. Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar och jag har ändå böjt ett batteri 40grader genom att "landa" med nosen före i 200km/h efter ett kina reglage slutade fungera.
    Senast redigerat av neu den 2014-03-14 klockan 09:40.

  3. #263
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    <- Den som landade i åkern. Var inte så långt bort men det kvittar när det inte finns låsbara kontakter till ezuhf (synd att immersion är för dumma för att ta till sig feedback).


    Problemet med jet är ju den ökade brandrisken. Om ett elflyg går i backen så blir det inte ett eldklott (kan hända med jet om man inte stänger av motorn i tid vad jag har förstått) utan det tar någon minut och sen brinner det. Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar och jag har ändå böjt ett batteri 40grader genom att "landa" med nosen före i 200km/h efter ett kina reglage slutade fungera.
    Det är nog mer slumpen som styr branden i alla krascher. De flesta jetkrasher jag sett har varit utan brand faktiskt. De mest spektakulära var på Jetpower när 3st av de största och snabbaste modellerna förverkades under en demo. En av dem gick i backen i bra fart, någon minut senare frontalkolliderade de två kvarvarande nos mot nos 350+350km/h(?!)
    Superhero

  4. #264
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    ....Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar ......
    En kompis kraschade sin foam-Cessna, lipot flög fram inne i kroppen och blev punkterat av en av skruvarna i främre landstället. Det blev ingen brand, men det rök iaf en del..

    Edit, hittade filmen, en av mina första på Youtube, därav kvalite´n...
    Senast redigerat av administrator den 2014-03-14 klockan 20:24. Anledning: la till film
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #265
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!

    Brandrisken har vi med oss vad vi än flyger med, finns det spänning, elektronik, risk för korstslutningar, gnistbildning, överbelastningar, bränsle i form av Fotogen, frigolit balsa etc etc så finns det en potentiell risk för brand.
    Sköt själv ett ESC i en av mina kärror för ett par år sedan som såg väldigt spektakulärt ut och jag lovar att det blev en fin liten brasa vid landningen som turligt nog kunde släckas då det hände på vårt flygfält. Hade varit halvjobbigt om det skett
    1km därifrån. En JET Turbin kan säkert utgöra en fin plattform monterad på exempelvis en segelkärra avsedd för ändamålet. Att de sen finns kärror som väger 25kg och gör 300 blås är kanske en annan sak. Tro mig jag har inget emot FPV som företeelse och flygform, tvärtom. Tycker bara att det är lite läskigt med avstånden och vad som kan hända på färden. Om det finns några som lägger ner pengar på radio och mottagare kan jag nog säga att JET flygarna gör det, säkert i parentet med de som flyger FPV. Vill bara med detta säga att jag hoppas att alla tar ansvar för sitt flygande och tänker igenom sin rutt innan man stiger till verket.

    Mvh
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    <- Den som landade i åkern. Var inte så långt bort men det kvittar när det inte finns låsbara kontakter till ezuhf (synd att immersion är för dumma för att ta till sig feedback).


    Problemet med jet är ju den ökade brandrisken. Om ett elflyg går i backen så blir det inte ett eldklott (kan hända med jet om man inte stänger av motorn i tid vad jag har förstått) utan det tar någon minut och sen brinner det. Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar och jag har ändå böjt ett batteri 40grader genom att "landa" med nosen före i 200km/h efter ett kina reglage slutade fungera.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  6. #266
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

    För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

    TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  7. #267


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När det gäller helikoptrar så håller jag med dig till stor del MasterZap - i alla fall när dom flyger i närheten av där man står och speciellt när dom är lite större. Jetmaskiner är avsevärt ovanligare och flygs normalt bara där det finns stora, asfalterade fält och flygarna är mestadels väldigt erfarna och använder sällan billigt "Kina-skit" så normalt sett är jag inte speciellt orolig för jetkärrorna. Sen är det så att även en kärra på nåt kg - och då speciellt "vinglösa" farkoster a'la multikoptrar - nog inte är så roliga att träffas av om den plötsligt ramlar ner. Tror ingen av oss vill bli träffad av t ex en 3-4 kg multikopter i fritt fall - för att ta ett exempel. Fast i grunden skall vi inte ställa olika grenar emot varandra och både större helisar och jetkärror flygs för det mesta på RC-fält där man ofta är mera observant på föremål på himlen än hemma i sin villaträdgård.
    Roger

  8. #268

    Standard

    Har gått över gärdet några ggr när folk flygit 3d över mitt huvud med rätt stora helikoptrar så nog flygs de lite varstans också. Har dock aldrig sett en jetkärra där.

    Dock helt sant att det inte för något gott med sig att racka ned på andra genrer.

  9. #269

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

    För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

    TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.


    /Z

    Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
    Flyg fort och lågt

  10. #270
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
    Och sånt tar försäkringsbolagen i?

    Men dom är skitnödiga när jag flyger 800 meter bort?

    Wow.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  11. #271

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Fråga: Hur ofta har försäkringen använts? Finns det nåt data/statistik på det?

    /Z
    Sorry tråden växer så fort att man missar inlägg... Mig veterligen har vi två fall.
    -Ett fall där en råkade få in fingrarna i en propeller, utgången av det fallet var någon form av ersättning för skadan och lidelse. Har tyvärr inte mera information om detta.

    -Det andra fallet var en olycka vid inomhusflygning, vet inte heller här utfallet då personerna i fråga pratat direkt med IF.

    Dvs vi är hyffsat skadefria. Sen finns det säkert flera fall som aldrig framkommit till oss där parterna nyttjat egna försäkringar.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #272
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Och sånt tar försäkringsbolagen i?

    Men dom är skitnödiga när jag flyger 800 meter bort?

    Wow.



    /Z

    Du väljer återigen att missförstå och håna tanken med vad som är: Vi är ansvarförsäkrade om vi pysslar med modellflyg och följer våra säkerhetsrekomendationer,gör vi inte det så har RCFF inte någon försäkring..
    Att försäkra vad TS anger som luftfartyg är något helt annat..
    Hur enkelt som helst tycker jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #273
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
    Men det är en skillnad, dem som flyger sådana flygplan har koll på sina grejor och flyger på ett sätt som är så säkert som möjligt. Det är tigermotharna som trillar ner bakom pilotlinjen i depån på löpande band.

    Du har ett jättestort fel i ditt påstående, det är inte farten som dödar, det är smällen. En smäll med en Tigermoth i 50km/h är värre än ingen smäll i 700km/h.

    Du är ju ansvarig i vår klubb för säkerhetsutbildning, där i finns säkerheten. Inte i hastigheten.

    De flesta somnar av att åka i 1000km/h med en Coca cola i handen på jumbojetten. Fart är ingenting.
    Superhero

  14. #274
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

    För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

    TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.

    /Z
    Du har rätt samtidigt väldigt fel. När jag flyger mina maskiner som är ännu snabbare så flyger jag på ett eftertänksamt sätt. Jag flyger alltid utåt, en åtta med svängarna utåt. Min maskin går dubbelt så fort som F3D pylonmaskinerna och jag får alltid frågan om jag inte kan flyga pylonbanan för skojs skull, men jag säger alltid nej, för jag svänger inte inåt publiken helt enkelt.

    Att flyga FPV på en kilometer trollar bort översikten, du tappar helt periferiseendet vilket gör att du har väldigt begränsad koll på vad som finns runt om. En sådan flyning i 30km/h kan och är farligare även om farten bara är en tjugondel.

    Så farten är inte farlig, det är smällen som är boven.
    Superhero

  15. #275

    Standard

    Nja, jag tycker nog att situationsöversikten är betydligt bättre vid FPV-flygning. Det händer aldrig att man tappar bort hur modellen är riktad etc. Iaf är det så för mig om jag jämför de olika flygstilarna.

  16. #276

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men det är en skillnad, dem som flyger sådana flygplan har koll på sina grejor och flyger på ett sätt som är så säkert som möjligt. Det är tigermotharna som trillar ner bakom pilotlinjen i depån på löpande band.

    Du har ett jättestort fel i ditt påstående, det är inte farten som dödar, det är smällen. En smäll med en Tigermoth i 50km/h är värre än ingen smäll i 700km/h.

    Du är ju ansvarig i vår klubb för säkerhetsutbildning, där i finns säkerheten. Inte i hastigheten.

    De flesta somnar av att åka i 1000km/h med en Coca cola i handen på jumbojetten. Fart är ingenting.

    Så fel du kan ha Henke , desto högre hastighet desto värre smäll , fel nr 2 , jag var säkerhetsansvarig i klubben på -90 talet det är ett tag sedan men tänket har jag kvar, oavsett hur du flyger med kastbanor från depå /publik så kan du få ett radiofel och det kan vara kört , du kanske inte kan styra den och den träffar något i 300 km/h, inte kul eller.....
    Flyg fort och lågt

  17. #277
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Anslagsenergin ökar med kvadraten på hastigheten, så visst gör farten skillnad. Men en Tiger Moth på 8kg i 50kmh mitt i planeten eller en jet i 300 blås så blir nog resultatet det samma, och en multirotor på 3kg som faller från 100m höjd mitt i skallen så är utgången mest troligt väldigt lika.
    Men skillnaden är att dom som flyger jet och andra farliga maskiner gör det på ett modellflygfält som är avsedd för ändamålet, och andra som vistas i anslutning till fältet är medveten om riskerna, och då finns det en försäkring som gäller vid en eventuell olycka.

  18. #278
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Så fel du kan ha Henke , desto högre hastighet desto värre smäll , fel nr 2 , jag var säkerhetsansvarig i klubben på -90 talet det är ett tag sedan men tänket har jag kvar, oavsett hur du flyger med kastbanor från depå /publik så kan du få ett radiofel och det kan vara kört , du kanske inte kan styra den och den träffar något i 300 km/h, inte kul eller.....
    Rolf, du har tokfel. Du är ett ollon vars uppgift är att sänka mig. Tänk nu på det ni som läser detta... eller ring mig på 0703055706 för förtydligande.


    Från styrelsens protokoll:

    "Rolf har efter förfrågan gett
    klartecken att vilja hålla i
    utbildningen för våra
    klubbmedlemmar." (Detta är 2013)


    Som sagt det farliga är inte hastigheten utan smällen och där felar vår klubb brutalt! Yes Rolf klubben där du är utbildningsansvarig. Fundera på det innan du försöker sänka mig, för det går inte. Okej igen Rolf, det går inte! Går inte!!!! Rolf, det går inte! Inte!!! Rolf!

    Så, replik välkomnas Rolf. Fundera ett par dagar and do your best.
    Superhero

  19. #279

    Standard

    Och där tycker jag att gränsen passerades... oavsett om man har olika åsikter är personangrepp aldrig ok.

  20. #280
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du har rätt samtidigt väldigt fel. När jag flyger mina maskiner som är ännu snabbare så flyger jag på ett eftertänksamt sätt. Jag flyger alltid utåt, en åtta med svängarna utåt. Min maskin går dubbelt så fort som F3D pylonmaskinerna och jag får alltid frågan om jag inte kan flyga pylonbanan för skojs skull, men jag säger alltid nej, för jag svänger inte inåt publiken helt enkelt.
    Kan ju bara konstatera att när jag kommer med liknande "Jag kör försiktigt på sätt A, B och C" sågas jag utefter fotknölarna. Jag kan bara le åt ditt försök att göra detsamma. Inget av det du skriver lugnar mig egentligen.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Att flyga FPV på en kilometer trollar bort översikten, du tappar helt periferiseendet vilket gör att du har väldigt begränsad koll på vad som finns runt om. En sådan flyning i 30km/h kan och är farligare även om farten bara är en tjugondel.
    Om vi bortser från att jag har autopilot, dubbla gps'er, en videosändare vars räckvidd vida överstiger vad jag nånsin behöver, kamera med nästan 180 graders FOV samt en sekundär kamera på ett pan/tilt head som gör att jag kan titta mig om helt och hållet, samt att jag faktiskt inte flyger där det varken finns folk eller andra idioter som flyger (alltså så långt från "klubbfält" som bara går), så funkar inte din matematik, eftersom 1.7kg i 30km/h är en helt annan anslagskraft än vafansomhelst-kg i 300 km/h... kvadraten på hastigheten och allt det där.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Så farten är inte farlig, det är smällen som är boven.
    Jo men NÄR det smäller DÅ är det hastigheten - eller mera specifikt, kvadraten på densamma - som är boven.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •