Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
Enda sättet är att börja lobba för ett undantag eller anpassning av regelverket till hobbyverksamhet och detta kommer bara kunna göras i en dialog med Transportstyrelsen.
Detta går nog inte som enskild person utan då måste det ske på ett organiserat sätt och med tillräckligt många utövare bakom sig. Annars kommer de helt enkelt inte orka bry sig.
Är det något RCFF skulle kunna tänka sig att ställa upp på? Dom har ju varit väldigt duktiga hittills, med ett redan mycket "vettigare" regelverk an SMFF.

Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
Det är som sagt varken Rcff eller lokala klubbar som ställt upp reglerna och vad jag förstår av AM's inlägg så var det bara med blotta förskräckelsen resten av modellflyget undkom regelverket om UAS
Ja, detta var mycket intressant information och jag skulle gärna höra mer om historien bakom detta?


Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
...och där blev skiljelinjen just att man flyger inom synhåll.
Kan förstå frustrationen, men nu hamnade kniven just där och det är egentligen inte så mycket att diskutera.
Ja, det är just denna skiljelinje som är vårt (FPV nissarnas) problem. Inte för att vi fritt vill susa som någon slags galning mil ifrån startpunkten (eller ju, såna finns väl åxå), men det som stör är väl striktheten i den definitionen. Jag saknar nåt "i rimlig mån" eller liknande formulering.

Tyvärr blir en Hubsan X4 FPV en "UAS Klass 3" (med krav på medecinskt intyg och tusen andra saker) om du vänder ryggen till den i köket. Ja det låter dumt, och jag anklagas för att "orimligen" läsa reglerna när jag säger så, men eftersom dom är skrivna på det sätt dom är så är det faktiskt så. Lagarna saknar viktgräns, inomhus-undantag, eller att man får under kortare tider komma utom synhåll om man på ett säkert sätt kan komma tillbaka inom synhåll igen... sådana små enkla rimliga saker.

Men visst, man kanske inte vill väcka den Transportstyrelse-björn som sover. Vi vill ju inte se dom danska reglerna....

/Z