Reklam

 
Sidan 3 av 19 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan nog hålla med både Zallisen och Medeashusse att det viktigaste är att alla kan få relevant information om lagar, regler, rekommendationer och risker. Jag har full förståelse för de som Medeashusse har långt till RC-klubbar - i de fallen är det ju inte praktiskt möjligt att vara med. Dock kan man ju ändå rekommendera besök på nån närliggande RC-klubb för de som är nybörjare och har den möjligheten - sen får väl individen själv avgöra vad som känns bäst och roligast. Förhoppningsvis känns det såpass inspirerande för en del att de väljer att bli medlemmar och därmed får chans att träffa likasinnade.
    Roger

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Modellflyget i stort och multikopterflygandet i synnehet har utvecklats dithän att alltfler väljer att flyga på egen hand utan att organisera sig.

    Somliga modellflygare tycker att en del av hobbyns tjusning är att flyga tillsammans med andra likasinnade och det är då naturligt att man ansluter sig till en modellflygklubb. Andra finner det lika njutbart att flyga på egen hand, eller bor så till att det inte är praktiskt möjligt att bli medlem i en klubb. Det finns ingen anledning att klandra någon för att ha gjort det ena eller andra valet, det är personligt och ingetdera valet är rätt eller fel.

    Oavsett om man är medlem i en rganisation eller ej så måste flygningen bedrivas på ett sätt som inte utgör en fara för "allmännheten". Om verksamheten inte hamnar inom UAS som lyder under ett särskilt myndighetsstyrt regelverk, rekommenderar Transportstyrelsen att RCFFs eller SMFFs säkerhetsregler ska följas. Det ett "vänligt" sätt av myndigheten att peka på hur modellflyg bör bedrivas. Notera att Transportstyrelsen inte uppmanar till medlemskap i någondera av organisationerna utan nöjer sig med att rekommendera att deras regler följs.

    En parantes: Frågan om RCFF är ett förbund eller ej är ointressant, det viktiga är att det är en organisation som transportstyrelsen på sin hemsida refererar till (tillsammans med SMFF) vad det gäller säkerhetsregler.

    Hur mycket vi än anstränger oss kommer andelen oorganiserade modellflygare att vara stort och det enda vi kan göra är att informera så tydligt som möjligt om vad vi anser vara rimliga säkerhetsrekommendationer och uppmana så många som möjligt att följa dem. En sajt som denna utgör därvidlag en fantastisk kanal eftersom vi vet att många av dem som börjar med modellflyg i en eller annan form söker information här.

    De två organisationerna SMFF och RCFF har gjort fundamentalt olika val angående hur man utformat sina regler/rekommendatiioner och dessutom kopplat dessa till i vilka fall de ansvarsförsäkringar som man erbjuder medlemmarna gäller eller ej.

    SMFF har valt att gå på en linje där säkerhetsbestämmelserna utgår från att flygning ska ske från ett modellflygfält eller plats som är "godkänd" av en klubbstyrelse.
    RCFF har valt ett i säkerhetsbestämmelserna ge rekommendationer för val av lämplig plats att flyga från och låter utifrån dessa individen själv välja plats. Följer man rekommendationerna med "sunt förnuft" så finns förutsättningar för att flygningen ska kunna ske på ett säkert vis.

    Det viktiga är att man gör som Transportstyrelsen rekommenderar och följer någon av organisationernas regler/rekommendationer. Vilken av organisationerna man väljer spelar i detta sammanhang ingen som helst roll.
    Senast redigerat av Michael den 2014-02-19 klockan 20:58.

  3. #43

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Bra nulägesbeskrivning Michael!
    Termen "sunt förnuft" är intressant då det rimligen krävs kunskap för att få det och hur sprider man det till de som väljer att flyga utanför klubbarnas flygområden? RCFF regler/rekommendationer, transportstyrelsens regler för raketer, ballonger och svävande lyktor och andra länders motsvarandes regler är det jag har hittat och läser man igenom allt detta så har man nog en god grund till detta "sunda förnuft". Inte flyga närmare än 10 km från storflygplats utan att ta reda på vad som gäller, inte närmare än ungefär 50m till närmaste person, byggnad eller fordon om modellen kan skada dessa allvarligt eller störa integriteten, och inte högre än ungefär 100m utan att ta reda på vad som gäller tycker jag är exempel på "sunt förnuft" som vi borde informera om.

    /Ingemar

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ingemar - sen borde du kanske komplettera den korta sammanfattningen men reglerna runt FPV-flyg vilken nog är en rätt stor gren av RC-flyget för de som inte väljer att vara medlemmar i klubbar.
    Roger

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    En parantes: Frågan om RCFF är ett förbund eller ej är ointressant, det viktiga är att det är en organisation som transportstyrelsen på sin hemsida refererar till (tillsammans med SMFF) vad det gäller säkerhetsregler.
    Hur RCFF agerar har ju inte med titeln att göra, men om dem refereras till på transportstyrelsens hemsida eller ej har ju med det att göra i högsta grad. Intressant att transportstyrelsen om så är fallet refererat till två vitt skilda inställningar till hur man skall flyga modellflyg. På samma vis som man undrar hur länsstyrelsen i skåne agerar på fritt bevåg i vissa frågor så kan man ju undra hur transportstyrelsen bestämmer vilka som är godkända för att dela ut regelverk att följa kring modellflyg och varför man i så fall väljer att rekommendera två så olika filosofier.
    Superhero

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ingemar - sen borde du kanske komplettera den korta sammanfattningen men reglerna runt FPV-flyg vilken nog är en rätt stor gren av RC-flyget för de som inte väljer att vara medlemmar i klubbar.
    Roger
    Är FPV så stort i antal? Jag tror bara de få som finns syns mycket, eftersom det är just dem som har film att visa. Klubben här hemma har plockat in 5st buskflygare i år/förra året. Ingen av dem var FPV, alla var helikopter. Jag har här ikring aldrig sett eller hört talas om någon buskflygande FPV, ja en gång då någon flög en proffsmakin över Nissan i samband med en Gesslekonsert i somras men det är första och enda gången.
    Superhero

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - det spelar väl i princip ingen roll hur stort det är men eftersom det finns regelverk runt just detta så bör det ju helt klart framgå i eventuella rekommendationer inte minst eftersom just detta med att flyga långt ifrån där man står ofta är en av de första frågorna ifrån nybörjare som är intresserade av FPV.
    Roger

  8. #48

    Standard

    Då nybörjare köper hoj så frågar dom hur många hp hur fort går den,,som nybörjare frågar man såna saker men det finns vissa som vill idiotförkara nybörjare samt att vissa vill ha lagar och förbud samt hatar det såkalade fpv flygandet,,jag är inte medlem i nån klubb va det men gick ur,,ser ingen somhelst anledning till det går utanför dörren när jag vill flyga ��Bor på landet eget flygfält ,vill jag va social kan jag väl åka till nån klubb å hälsa på..

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Då nybörjare köper hoj så frågar dom hur många hp hur fort går den,,som nybörjare frågar man såna saker men det finns vissa som vill idiotförkara nybörjare samt att vissa vill ha lagar och förbud samt hatar det såkalade fpv flygandet,,jag är inte medlem i nån klubb va det men gick ur,,ser ingen somhelst anledning till det går utanför dörren när jag vill flyga ��Bor på landet eget flygfält ,vill jag va social kan jag väl åka till nån klubb å hälsa på..
    Varför tala om "hata" - det är ingen i denna tråd som tidigare nämnt detta. Det jag personligen sagt är att det faktiskt finns regler runt FPV-flygandet och dessa bör ju alla känna till och inte minst nybörjare som inte är klubbanslutna och inte får info om bl a säkerhetsfrågor den vägen. Sen är det ju faktiskt inte alla FPV-flygare som bor på landet och har eget flygfält.
    Roger

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Främmande term där "buskflygare" men efter sökning i forumet börjar jag förstå att det är en flygare som inte är medi nån klubb?

    Jag såg faktiskt en tricopter(eller Y6 kanske det var?) som flög runt över nissan vid gässlekonserten i somras. Trodde det var en kommerciellt anlitad av hallandsposten för man fick si flygbilder från sammal vinkel i den nästa dag om jag inte missminner mig.

    Men bra med info här, ska som sagt försöka sammanställa all info på ett ställe snart.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  11. #51

    Standard

    dom flesta nybörjare läser nog detta forum samt många andra forum beroende på vad dom är intresserad av,,följer säkerligen denna tråd samt många andra ,,,det verkar ju som du MCRegor inte tror att dom kan läsa ,gällande FPV så ser man juvilka som hackar mest på det ,,nä om man skulle ut och flyga några mil,,,kanske kolla in arlanda

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ingemar - sen borde du kanske komplettera den korta sammanfattningen men reglerna runt FPV-flyg vilken nog är en rätt stor gren av RC-flyget för de som inte väljer att vara medlemmar i klubbar.
    Roger
    Mitt förslag var bara sådant som jag tycker saknas i våra regler idag. Känner själv att jag har tillräckligt med uppdrag i den lokala klubben för att gå vidare med detta. Och man ska hinna flyga också, både på klubbarnas fält och som "vilde" på åkern hemmavid! Jag har ju faktiskt alla möjligheterna genom att vara med i båda förbunden.
    /Ingemar

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    dom flesta nybörjare läser nog detta forum samt många andra forum beroende på vad dom är intresserad av,,följer säkerligen denna tråd samt många andra ,,,det verkar ju som du MCRegor inte tror att dom kan läsa ,gällande FPV så ser man juvilka som hackar mest på det ,,nä om man skulle ut och flyga några mil,,,kanske kolla in arlanda
    Vissa föregår ju med gott exempel låter det som. Jag tror absolut att alla som befinner sig här på forumet är läskunniga men jag tror också att det skulle vara en bra idé att sammanställa grundläggande "säkerhetsinfo" och publicera den så att den är lätt att hitta även för de som är nya på forumet.
    Slutligen - all heder åt dig Zallisen om du lyckas göra en bra sammanställning av säkerhetsrelaterad info som kan vara bra att känna till.
    Roger

  14. #54
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det kan ju vara en bra idé att lägga till text i säkerhetsrekommendationerna som är riktat till "buskflygarna".
    "Tänk på detta:" ..........
    Ove (AM) Nielsen

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Mitt mål är att göra en typ av svensk "community" sida för folk som flyger, vill flyga eller komma i kontakt med andra som flyger olika typer av UAVs som t.ex. FPV flyg i form av vingar eller multirotor. Vilket borde göra att folk söker sig dit när de varit å köpt eller ska köpa sin nya DJI Phantom på teknikmagasinet en helg.
    Så min grundidée med sidan är att först informera vad som gäller och att ha entyp av wiki som förklarar alla begrepp inom denna specifika del av hobbyn och eventuella guider om hur de olika maskinerna fungerar.

    Men nu vet jag hur "Buskflygare" ska beskrivas i ordboken nu då.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  16. #56

    Standard

    Njae, Zallisen!
    Definitionen haltar kanske lite, buskflyga handlar inte primärt om klubbtillhörighet eller ej, utan mer om platserna där man flyger. När man startar o landar utanför iordninggjorda landningsbanor tex ute i vildmarken.
    Uttrycket kommer ifrån fullskalaflyget "Bush flying" och jag tror att det är även det som menas inom modellflyget.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bush_flying

    Här i Pajala är vi, än så länge, hänvisade till den formen av flyg så länge vi inte har något modellfält. Faktiskt lite roligt då man måste anpassa planen och flygningen till ganska bedrövliga förhållanden.
    Tex så är det många gånger där min flygning gått ut på att starta för att sedan ägna hela flygtiden till att träna/testa inflygning för att kunna landa på samma ställe.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-20 klockan 14:26.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller nog med Medeashusse när det gäller "definitionen" av buskflyg. Fast det kan tillämpas även på klubbfältet om man tänjer lite på "fältgränsen" - där finns det många buskar att lattja bland...
    Roger

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Aja då är ju namnet mer förståeligt. Då har jag buskflugit massor helt avsigtligt antagligen men mest i avsigt att jag redan har tillräckligt många flygfilmer från fältet.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  19. #59
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Mitt mål är att göra en typ av svensk "community" sida för folk som flyger, vill flyga eller komma i kontakt med andra som flyger olika typer av UAVs som t.ex. FPV flyg i form av vingar eller multirotor. Vilket borde göra att folk söker sig dit när de varit å köpt eller ska köpa sin nya DJI Phantom på teknikmagasinet en helg.
    Så min grundidée med sidan är att först informera vad som gäller och att ha entyp av wiki som förklarar alla begrepp inom denna specifika del av hobbyn och eventuella guider om hur de olika maskinerna fungerar.

    Men nu vet jag hur "Buskflygare" ska beskrivas i ordboken nu då.
    Tanken är god men vad får dig att tro att budskapet kommer att nå fram till den tänkta mottagaren?

    Den som köper ett metspö på macken för att fiska lite abborre med barnen på semestern kommer förmodligen inte att leta på internet om det finns någon klubb eller intresseförening som har regler för hur jag skall använda metspöet.
    Ungefär lika stor chans tror jag det är att någon som traskar in på Teknikmagasinet och köper en r/c modell börjar med att leta på internet efter regler.
    Det är lätt att sätta upp regler och riktlinjer i en förening men att tro att man per automatik når alla icke anslutna genom att skriva något på ett forum är nog tyvärr lite överoptimistiskt.

    För övrigt är jag benägen att hålla med om det som några personer gett uttryck för i denna tråd nämligen att vi som inte är anslutna till en klubb får känslan av att vara någon form av andra klassens modellflygare, speciellt om vi också har en kamera på flygfarkosten då är vi en fara för dess fortlevnad.
    Acceptera att det finns olika intressen och mål med hobbyn och dra nytta av det för att få hobbyn att växa i stället för att avvisa det.
    Kan dra en parallell till pistolskyttet som jag har hållit på med i två decennier. För 5-6 år sedan blev det mer och mer populärt med några alternativa skytteformer till det traditionella 25 meters banskyttet. Vår klubbstyrelse uppmärksammade detta och tillät dessa skytteformer samt gjorde även vissa anpassningar av anläggningen medan två av våra närmaste klubbar i de angränsande kommunerna motarbetade dessa former av skytte. Vi har stadigt ökat vårt medlemsantal de senaste åren medan en av de andra klubbarna knappt har någon verksamhet kvar och den andra har stängt helt...

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Tanken är god men vad får dig att tro att budskapet kommer att nå fram till den tänkta mottagaren?
    Till att börja med skulle jag nog försöka kontakta diverse företag som säljer phantom eller mer avancerade maskiner i sverige och försöka få till utbytesavtal att de kan få ha direktlänkade annonser till sina sådana produkter på sidan mot att de hänvisar sina kunder av dessa produkter till sidan för allas vinning. Men det kommer nog finnas fler metoder.

    Själva syftet med sidan är att jag ska försöka göra den känd så att alla blivande flygfilmare blir medvetna om den på diverse sätt, jag tar gärna emot tips och idéer.
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •