Reklam

 
Sidan 17 av 19 FörstaFörsta ... 71213141516171819 SistaSista
Resultat 321 till 340 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #321

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Den kraschande hexakoptern på filmen flyger helt klart i kontrollerad luft inne i Bromma CTR. Ganska nära inflygningen till bana 30 på Bromma.
    Han har ju lämnat sitt namn själv, och starten sker på en parallellgata till Sockenvägen i Enskede, man kan till och med identifiera huset på filmen.
    Hur smart får man vara ????

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  2. #322
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Jag har redan hyvlat av honom då det fortfarande gick att kommentera. ....
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  3. #323

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Nämen vad konstigt.. nu är klippen privata !!
    Det är ju tur att dom är säkrade på disk medans de fortfarande gick att se !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  4. #324
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Nya EU regler på gång:

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...systems-RPAS-/

    ...och de verkar förvånansvärt vettiga:

    Delar TYDLIGT upp:
    - UAS (som dom kallar RPAS, Remotely Piloted Aerial Systems)
    - Modellflyg
    - Leksaker

    EXAKT den uppdelning jag saknat!!!

    Om det går igenom är det jag sysslar med modellflyg! Tumme upp på det, och tack EU!

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  5. #325

    Standard

    Punkt 2.4.5.4.1
    ..för den som INTE orkar söka sig fram själv...


    Detta betyder att även jag flyger modellflyg - så det så.


    Så vi avrundar det hela med en skön färsk observation.
    Mikrokopter flyter dåligt...
    Senast redigerat av UndCon den 2014-04-25 klockan 15:19.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #326

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Plockade ut texten ur dokumentet, för att det ska bli lite lättare för alla att läsa den aktuella texten i förslaget:

    "2.4.5.4 Model aircraft and toy aircraft

    2.4.5.4.1 Model aircraft
    Significant debate took place in the community, in the comments to NPA 2012-10, in
    the subsequent ‘focussed consultation’, but also in several other forums, regarding the
    relationship and demarcation between model aircraft and RPAS. The discussion was
    complicated by the facts that:
    — in the past the demarcation between model aircraft and ‘real’ aircraft was clear,
    since the latter were manned;
    — traditionally manned general aviation may include ‘professional’ applications
    (e.g. transport of business persons on business jets), but also ‘recreational’
    uses;
    — traditionally the rules on manned non-commercial aviation were less stringent
    than those on commercial air transport, in order to grant a higher level of
    protection to paying passengers;
    — in the case of RPAS, which carry on board no humans, there is instead no
    justification to apply less stringent rules to non-commercial operations, since the
    risk for third parties (on the ground or in the air) is identical.
    Finally, it was concluded that:
    — model aircraft are those exclusively used for recreational, sport or similar
    purposes (regardless of mass, authorised oprations and on-board sensors); and
    — RPAS are those used for ‘professional’ purposes (commercial, non-commercial,
    corporate, aerial work).
    The Agency does not intend to propose detailed common rules for model aircraft, since
    there is no evidence that the current regime, based on national rules, is unsafe.
    European Aviation Safety Agency NPA 2014-09

    This position was appreciated, through an informal exchange of mails, with prominent
    members of the aero-modelist community:
    ‘I am so pleased to see that you are proposing to keep the definition of
    model aircraft simple and easy to understand. It is something I have
    continually strived to achieve within Europe and you seem to have
    grasped this need from the comments received on NPA 2012-10.
    You are totally correct in not wishing to change the status quo for model
    flying in any way through the introduction of RPAS, we model fliers are
    really proud of the excellent safety record we have achieved throughout
    our life span which now is more than 110 years.’

    2.4.5.4.2 Toy aircraft
    The ‘toy Directive’15 applies to products designed or intended, whether or not
    exclusively, for use in play by children under 14 years of age.
    Some of these toys are capable of flight and fall under the definition of aircraft.
    The Directive aims at protecting the ‘user’ of the toy from any possible hazard (e.g.
    toxic materials), but it does not cover risks for third parties on the gorund or in the
    air.
    It is, hence, necessary to link the SERA also to ‘toy aircraft’, however, even in this
    case, leaving the responsibility to possibly adopt more detailed rules of the Member
    States.
    This is also necessary taking into account the evolution of the state of art which allows
    to offer on the market sophisticated products able of sustained flight and equipped
    with cameras, which are so easy to use, that they can be marked under the toy
    Directive.

    2.4.5.4.3 Operation of model aircraft and toy aircraft
    This NPA, hence, proposes a new paragraph 4 in Article 1 of Commission
    Implementing Regulation (EU) No 923/2012, giving the Member States the
    responsibility to adopt rules on the use of model aircraft and toy aircraft similarly to
    the principle of ‘due regard’ already applied to State flights.
    No new rules are deemend necessary in the Annex (Rules of the Air) to this
    Regulation, since rule SERA.3101 (Negligent or reckless operation of aircraft) is
    already sufficient and applicable to model aircraft and toy aircraft:
    An aircraft shall not be operated in a negligent or reckless manner so as to endanger
    life or property of others."

    ====================
    Obs att det kan finnas annan text i dokumentet ifråga som berör oss modellflygare, jag gick enbart på Undcons pekare. Orkar inte läsa hela dokumentet just nu...

    Obs också att detta är en remiss på ett förslag. Det är alltså inte något som gäller, ännnu.

    Sista obs: Jag tror jag fick med all text, men vill du VERKLIGEN vara säker på att läsa allt, gå då till originaldokumentet länkat nedan.

    /Dix (den tvådimensionella, svartvita men inte alltid fyrkantiga seriefiguren )

  7. #327

    Standard

    Jag har varit i kontakt med transportstyrelsen och frågat hur lång tid det kan ta att få igenom förändringar av detta slaget och enligt dem kan det ta flera år då det är internationerlla regler och många som vill påverka...så vi får hoppas att det går fortare än så...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #328
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag är djupt imponerad över det faktum att Ni överhuvudtaget bara orkar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
    Mogge

  9. #329
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Klart att man vill veta allt om sin kära hobby, vad tjänar man på att köra huvudet i sanden!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #330
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag har varit i kontakt med transportstyrelsen och frågat hur lång tid det kan ta att få igenom förändringar av detta slaget och enligt dem kan det ta flera år då det är internationerlla regler och många som vill påverka...så vi får hoppas att det går fortare än så...
    Vad jag förstår är förslaget resultatet av en process som redan hållit på i flera år. Första versionen skrotade och den nuvarande har tagit med de synpunkter som kom in i första remissrundan. Det verkar vara ett tämligen färdigt förslag. Det borde inte ta flera år till att få igenom det. Men man vet aldrig.

    Det intressanta är att förslaget helt avstår från att reglera det som vi kallar modellflyg. Detta med den vettigaste motiveringen man kan tänka sig; modellflyg har funnits länge och det finns inga problem med det någonstans i unionen, så respektive stat sköter bäst den regleringen själv även i fortsättningen.

    Intressant är också den strikta uppdelningen mellan kommersiellt och hobby. Oavsett hur små och billiga modeller som används, så håller man på med reglerad verksamhet i samma ögonblick som man tar betalt.

  11. #331
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kryddan i den senaste debatten, enligt vissa rykten har Ripa förbjudit flygning med FPV på sitt fält. Undra om man snart inte också endast får flyga en viss modell också t.ex. P-51.

    Hoppas det inte är sant, annars tappade därmed den träffen, minst 2 deltagare som handlar glass i kiosken.
    Enligt diskussion med resp. så hade han en väldigt tokig syn på FPV-flygets reglemente. Nu går det väl snart häxjakt på denna dessa utövare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kryddan i den senaste debatten, enligt vissa rykten har Ripa förbjudit flygning med FPV på sitt fält. Undra om man snart inte också endast får flyga en viss modell också t.ex. P-51.

    Hoppas det inte är sant, annars tappade därmed den träffen, minst 2 deltagare som handlar glass i kiosken.
    Enligt diskussion med resp. så hade han en väldigt tokig syn på FPV-flygets reglemente. Nu går det väl snart häxjakt på denna dessa utövare.
    Hej Kenneth!

    Utan att veta vem du pratat med och vilken information du fått, kan jag som ordförande för Ripa Mfk dementera det du skriver.
    Frågan om något förbud för FPV har över huvud taget inte diskuterats, vare sig på klubb eller styrelsemöte, vi har dock informerat klubbens medlemmar, vid såväl klubbmöte som i det senaste medlemsbrevet (se infogad text nedan), och då påtalat vikten av att följa
    klubbens fält och säkerhetsregler samt flygområde, detta av två anledningar.

    1. Säkerheten får aldrig sidosättas
    2. Klubben måste säkerställa full tillgänglighet till flygfältet utan restriktioner p.g.a. buller, något som alla piloter måste respektera.

    Text nedan inklippt från medlemsbrev Nr 2 2014-03-17

    FLYG och FÄLTREGLER
    Modellflygets framtid och utveckling debatteras flitigt på landets båda modellflygforum, att vår hobby kommer att få ett tuffare regelverk i framtiden står nog rätt klart, frågan är när, och vilka begränsningar som införs.
    Dessa diskussioner borde inte vara föremål för diskussion, detta under förutsättning att alla utövare måste inse att modellflyg skall utövas på ett säkert sätt och på säker plats.

    Alla modellflygklubbar har skapat fält och flygregler för att utveckla föreningarna med ordning och reda, detta i kombination med vanligt sunt förnuft borde räcka långt, och för alla kategorier av utövare på modellflygfältet.

    • Alla som flyger på Ripa Modellflygfält skall följa klubbens fält och säkerhetsregler.
    • För att flyga ensam måste man vara försäkrad genom SMFF eller RCFF.
    • Flyg med förbränningsmotordrivna modeller får endast ske mellan kl. 9.00 - 21.00
    • Bullriga maskiner har medfört restriktioner på många modellflygfält, på Ripa gäller max 85 db på 10 m.
    • Flygområdet skall följas även om man är ensam pilot på fältet
    • Alla husdjur som vistas på modellflygfältet skall vara kopplade på ett av ägaren kontrollerat sätt, alternativt vistas inom inhägnat område, typ förtält, eller hundgård vid husvagn
    • Alla flygningar skall skrivas in i loggboken, detta för att veta vem som flugit på fältet och när detta skett.

    I övrigt skall alla som flyger på Ripa följa klubbens Fält och säkerhetsregler

    Mvh
    Mats Erlandsson

  13. #333
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej Mats , då blev jag/vi lättade. Jag vill inte namnge någon, men han har stora maskiner. Vi hade fly-in idag på Mrfs och då kom detta up på tal och flera reagerade.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #334

    Standard

    Skitsnackare verkar finnas i fler föreningar...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #335

    Standard

    Nu har jag läst hela tråden. Den där EU-remissen verkar intressant men jag förstår inte riktigt vad den innebär om den går igenom? Att de svenska reglerna blir kvar.

    Som så många andra har inte heller jag tid att engagera mig utan detta blir lite tankar från en s k buskflygare. Som jag ser det behöver reglerna både skärpas och luckras upp. Nuvarande situation är varken hållbar eller rimlig. De hårda reglerna med krav på tillstånd, amatörradiocertifikat, begränsningar m a p frekvenser och uteffekter i kombination med den fria tillgången till avancerad teknik gör att många flyger FPV tämligen okontrollerat och utan erfoderlig kunskap. Således bör det:

    - Vara tillåtet att flyga FPV utan tillstånd etc så länge vikten på modellen inte är för stor, förslagsvis kanske två kilo. För detta bör det dock krävas en licens som man kan få efter en kortare utbildning.
    - Inte vara tillåtet att flyga över bebyggelse, större vägar eller folksamlingar.
    - Inte vara tillåtet att flyga över en viss höjd, förslagsvis ett par hundra meter.
    - Inte vara tillåtet att flyga på ett givet avstånd från flygplatser, hur långt låter jag andra avgöra.
    - Åläggas tillverkare och/eller distributörer att informera om de regler som finns.
    - Eventuellt finnas begränsningar vad gäller maxhastighet, bränsle och/eller mängd bränsle.

    Dessa regler borde få till konsekvens att:
    - FPV-farkoster inte riskerar krocka med övrigt flyg.
    - Människors hälsa eller egendom på marken inte riskeras.

    Till er som i motsats till mig är aktiva i diverse förbund vill jag säga att detta självklart inte är några krav eftersom jag inte har tid att engagera mig själv eller ens är medlem i något förbund, bara förslag på idéer som ni kan ta till er och driva om ni vill. Jag grundar dessa förslag i dels det jag läst på detta och andra forum, dels på egen erfarenhet. Den säger att det inte är någon större skillnad på farligheten i FPV och övrigt modellflyg så länge man håller sig till ovan nämnda regler, även om jag haft betydligt fler krascher / flygtimme då jag flugit LOS än FPV.

  16. #336

    Standard

    Som jag förstod det så var det att dom var tvungna att följa rcffs regler och att dom reglerna förbjuder att man flyger FPV för att det inte är modellflyg.

    Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

    Det var den delen som hade uppfattats som att PILOTEN skulle alltid kunna se modellen och fick då inte använda goggles för då skulle hen inte se modellen och då blev det inte modellflyg(?).

  17. #337

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Intressant är också den strikta uppdelningen mellan kommersiellt och hobby. Oavsett hur små och billiga modeller som används, så håller man på med reglerad verksamhet i samma ögonblick som man tar betalt.
    Ja, detta innebär även att sponsrade flygare enligt detta inte pysslar med modellflyg utan RPAS.

  18. #338
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ja, detta innebär även att sponsrade flygare enligt detta inte pysslar med modellflyg utan RPAS.
    Njaa, tveksamt!
    Eftersom de flesta erkänt duktiga modellflygare inte får något gratis..
    Att få rabatt/bra pris, är som sagt en helt annan sak!

    Inom "idrottsrörelsen" är det ganska vanligt med sponsring.
    Vad "skatteverkets" ställningstagande är när det gäller sponsring går att läsa på skatteverket.se.
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2014-04-27 klockan 01:46.

  19. #339
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej kenneth det jag pratade med dig var Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

    o inget annat så håll dig till sanningen o ni var bara 2st som jag pratade med o vi stod tillsammans
    o jag förbjöd inte flygning på vårat fält bara att säkerhetbestämernas efterlevs
    Mvh Leo

  20. #340
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Ingen FPV pilot har väl någonsin tolkat "line of sight" reglerna som att man faktiskt MÅSTE titta på modellen. Det är ju bara idiotiskt - då flyger man ju inte FPV!

    Regeln talar om ett avstånd, definierat av en möjlighet att se objektet. Den nämner på ingen punkt någonting om att faktiskt titta på det. Jag kan inte se att några sådana krav existerar?


    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •