Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Få bort epoxy från målad glasfiber?

  1. #1

    Standard Få bort epoxy från målad glasfiber?

    Har ett flyg (Kyosho Kelly F1) som förre ägaren limmade på blyvikter vid stjärten på bägge sidor med enorma mängder epoxylim. Detta lim lossnar lätt från klädsel, men inte från denna målade yta, det går, men svårare. Förslag? Värma? Slänga hela flyget? Karva bort med kniv och måla om? Annat tips? Det sitter bra, men krafsar man med skalpell så sprätter det bort småsmå bitar. Här och där är limmet lite mjukare och lossnar lättare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jo nä det går inte att få bort så släng hela flyget.
    Kan komma och hämta bort det
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Värmepistol?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Hej, när jag plastar brukar jag ofta grovputsa epoxy/glasfiber med vanlig vinkelkap. Smek ytan med lätta svepande rörelser ungefär som man brer smör på en macka. Prova på något ställe där det är lite tjockare för att hitta rätt känsla/teknik och vinklar. Kör ner laminatet till dess det är tunt nog att kunna sprättas bort. Bandfil är ju också ett alternativ när det sista ska avverkas.

    Värme tror jag inte på.
    /Johan

  5. #5

    Standard

    Yeeh jag vill se Micke gå på flyget med vinkelslipen.
    Kanske dremeln skulle vara lite mera måttligt.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Standard

    Hej, jag förstår hur du tänker.
    Visst, kan man dremla bort skräpet i ett nafs, så håller jag med dig helt och hållet!
    Jag tror man måste ha vågat prova att SMEKA en yta med skivan för att se hur bra man kan kontrollera avverkningen. Det är snabba fjäderlätta touchar jag åsyftar, inget annat. Jag brukar luta skivan 45 grader eller mer och sen brer jag som en smörkniv och tar nån 1/10-dels mm per svep. Nyttja den INTE som sågklinga!! Vinkelkap förutsätter förstås att man har full åtkomst så att man inte råkar toucha det som inte ska röras.
    /J

  7. #7

    Standard

    Mhmm... finns det nåt ämne som löser upp epoxy då? Men då far väl vita färgen med... plasten... ?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Näe, ingen av standardkemikalierna vad jag vet.
    /J

    Edit: Thinner i nån timme funkar enligt den här länken - http://www.wikihow.com/Remove-Epoxy
    Problemet är att materialet bakom epoxin lär väl bli kass också.
    Senast redigerat av johanvm den 2014-02-11 klockan 20:18.

  9. #9

    Standard

    Epotex säljer Epoxy och epoxylösare, köpte för många år sedan. Det fanns en snällare och en elakare som jag fick tjata mig till

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag köpte en begagnad seglare för en del år sedan... Där var det "slabbatt" med epoxy på diverse olämpliga ställen... Och efter att ha provat alla metoder jag känner till så kom jag fram till att pillande med ett så tunt knivblad som möjligt gav det bästa och enklaste resultatet. Det är precis som att där är rester av släppmedel, så Epoxyn biter inte riktigt, så om man bara kan få upp en kant så går det fint att få resten att släppa med lite mild övertalning...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Standard

    Just med skalpell jag suttit och krafsat utan att förstöra ytan under. Men det sitter nog fast bra måste jag säga, får man upp en liten kant så sprätter en liiiten bit bort. Borde va skottpengar på folk som sätter fast allt med epoxy där man kan använda annat... grr...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Värme och ett X-Actoblad (nr 11)!
    Antingen varmluftpistol eller lödkolv, eller en kombination av bägge.

  13. #13

    Standard

    Tackar! Ska prova. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Om du vill börja lite försiktigt så kan du ju prova att värma med en hårfön först. Vissa epoxylim bli lite segare/mjukare redan vid de temperaturerna man åstadkommer med en hårfön.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •