Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Airworld FW190, Moki250

  1. #21

    Standard

    Detta blir så himla snyggt och bra!! härligt att se!

  2. #22

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hej Lelle,

    Jo det är bara tre hål. Men en M5 8.8 skruv har en brottgräns på ca 11.3 kN, ca 1000kP. Så det är inte skruvarna som ger upp först. Däremot så sitter hålen ganska nära kanten, där kan det nog brista vid belastning. Så tre hål till kan nog betala sig. Bra att du uppmärksammade detta. Fler fästhål blir det.

    Namn:  DSC_2353.JPG
Visningar: 1382
Storlek:  254,5 KB


    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Snyggt jobbat, Kenny.

    En liten fråga; Är det bara 3 st fästbultar på din Moki? Dom som jag har är 5 st. Tycker att 3 st är i minsta laget, det är ändå 15 HP som dom ska stå emot.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #23

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Sorry Kenny, jag räknade fel i hastigheten. Det är naturligtvis 6 bultar i mitt motorfäste.
    Jag tror som du, att det nog är lite säkrare med 6 i alla fall.

    GLAD PÅSK.
    /Lelle

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag vet inte riktigt hur man ska tänka, om nu Moki anser att 3 bultar räcker så gör nog jag det med. Ifall dom hade räknat med att behöva 6 bultar för att hålla motorn på plats och bara satt dit 3 stycken så vetti fan om någon överhuvudtaget köpt sig en moki stjärna.
    Sen att 3 bultar i ett bultförband inte är det mest optimala ifall en släpper är en annan sak.

    Snyggt jobbat med FW Kenny.

  5. #25

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Kollar man runt lite, så är det 3 skruv i de ARF jag sett. En tänkbar nackdel med sex skruv är att det kan bli för starkt. Ev. brott flyttas till vevhuset istället. Men efter en sådan belastning så kvittar det nog. Förmodligen bara skrot kvar i alla fall.



    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt hur man ska tänka, om nu Moki anser att 3 bultar räcker så gör nog jag det med. Ifall dom hade räknat med att behöva 6 bultar för att hålla motorn på plats och bara satt dit 3 stycken så vetti fan om någon överhuvudtaget köpt sig en moki stjärna.
    Sen att 3 bultar i ett bultförband inte är det mest optimala ifall en släpper är en annan sak.

    Snyggt jobbat med FW Kenny.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har haft moki215 och det fungerar fint med 3
    Bultar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kenny.

    Eftersom jag drog upp frågan om 3 eller 6 bultar som håller motorn så ska jag tillrättalägga frågan. Att jag tog upp den var helt enkelt så att jag har 2 motorer som är borrade med 6 bulthål direkt från fabrik.

    Jag har genom åren fått en riktigt trevlig kontakt inifrån Moki-fabriken i Ungern. Den här personen har arbetat på fakriken med motorprovning i mer än 10 år och är nog den som kan ge oss det korrekta svaret. Vi har kontakt med varann relativt ofta, både om motorteknik och helt privata ting.

    Jag ställde helt enkelt frågan till honom om vad som var rätt, och det är helt ok att bara använda 3 bultar för att montera fast motorn.


    Här är hans svar.

    Lelle,
    Answer to your question: that is more than enough fixing the motor with three screws. The size of screws is M5 and the hardness is 8.8. This means that the strength of tensile is 800N/squaremm and 640N/squaremm for the yield strength. An M5 is about 12.5 squaremm, so a bolt can be at least 8000 N (circa 800 kg) where it won't be broken and there you have three of this screw. The static thrust of St250 is about 30kg.

    I hope I could help for you,
    /Lelle

  8. #28

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Inga problem med det, nu blir det sex st skruv i denna också.
    Tre skruv är optimalt om man vill justera motorriktningen , men här är det inget behov av att göra det.

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Kenny.

    Eftersom jag drog upp frågan om 3 eller 6 bultar som håller motorn så ska jag tillrättalägga frågan. Att jag tog upp den var helt enkelt så att jag har 2 motorer som är borrade med 6 bulthål direkt från fabrik.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #29

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Elektronik för motor

    För att underlätta för service så monterar jag servon för trottel och choke samt tändbox på brandskottet. På så vis kan hela motorpaketet enkelt skiljas från kroppen med tre kablar och två slangar.

    Namn:  DSC_2355.JPG
Visningar: 1095
Storlek:  265,9 KB

    Hål taget för trottelstång.

    Namn:  DSC_2356.JPG
Visningar: 1078
Storlek:  303,1 KB

    Även choken får ett servo, detta dubblerar även stoppfunktionen av motor.

    Namn:  DSC_2357.JPG
Visningar: 1083
Storlek:  266,4 KB

    Med en "profilkopiator" får jag fram mallen till fästet för servobryggan.

    Namn:  DSC_2359.JPG
Visningar: 1110
Storlek:  251,9 KB

    Epoxylimmat fästen

    Namn:  DSC_2362.JPG
Visningar: 1092
Storlek:  265,5 KB

    Servobryggan och 3mm stötstänger på plats,

    Namn:  DSC_2364.JPG
Visningar: 1089
Storlek:  309,2 KB

    Fäste för tändboxen.

    Namn:  DSC_2365.JPG
Visningar: 1109
Storlek:  271,5 KB

    Så där, lite finlir kvar. Byter nog ut den raka DIN kontakten till en vinklad. Den tar för mycket plats nu.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  10. #30

    Standard

    Najs! =) Men är det en synvilla att du har rätt kraftig vinkel mellan servoarmen på "högra" servot och dess stag (via kullinken)? Risken att den hoppar ur vid för hög vinkel finns.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är ganska stor vinkel men den sitter säkert utan att det spänner.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Najs! =) Men är det en synvilla att du har rätt kraftig vinkel mellan servoarmen på "högra" servot och dess stag (via kullinken)? Risken att den hoppar ur vid för hög vinkel finns.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  12. #32

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    För att underlätta för service så monterar jag servon för trottel och choke samt tändbox på brandskottet. På så vis kan hela motorpaketet enkelt skiljas från kroppen med tre kablar och två slangar.
    Insuper idéer och inspiration! Precis så här tänkte jag göra på min D9 också!

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    7
    Klubb
    Vallentuna MFK, Norra Uppland, Tierp

    Standard

    Kenny, på motorkåpan kl 10 och kl 16 finns en bula på vardera sida. Om denna bula slutar innan vingen är det en A-4 eller senare, om den slutar något ovanför vingroten är det en A-3 eller tidigare. A-4 versionen fick ny tyngre radioutrustning varför en 10 cm längre motorbock krävdes för att korrigera tyngdpunkten och förlängde därmed nosen med samma avstånd. En oväntad effekt av detta var bättre kylning av motorn (större luftvolym och bättre flöde genom motorrummet) varför också detta problem löstes en gång för alla. De tidiga versionerna hade alla problem med hög motortemperatur.

    Det är för övrigt ett oerhört vanligt misstag bland de som gör profiler såväl som RC modeller att inte notera denna skillnad. Det var ett tag sedan jag grävde i mina FW190 böcker så reserverar mig för att det kan varit A-5 versionen som introducerade det större motorfästet, men om jag minns rätt så var det A-4 och jag tror det stämmer. A-5 introducerade en omarbetad vinge med fästen för MG-FF 20 mm kanoner en bit utanför landningsstället. A-6 förstärkte dessa vapenfästen ytterligare för att ta den kraftigare rekylen från MG-151/20 som matades med kraftigare ammunition av samma kaliber och hade längre pipa. A-7 introducerade MG131 istället för MG17 ovanför motorn (framför cockpit). A-8 starkare motor. A-9 var kompressormatad så att samma effekt som var tillgänglig i A-8 med MW50 boost var hela tiden tillgänglig i A-9 utan boost.

    Ja, i stora drag. Fantastiskt bygge av en fin kärra. För övrigt är nog Kurt Tank den enda chefskonstruktör som aktivt deltagit i försvaret av sina fabriker, med flera nedskjutna fiendeplan till sitt namn. Högst inofficiellt eftersom hade det blivit känt skulle det bli permanent flygförbud.
    Senast redigerat av Turner den 2014-06-28 klockan 18:48.

  14. #34

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hej Turner,

    Tack för intressant info.

    Det mesta talar för att det är en A3 Airworld försöker efterlikna.

    Bulorna slutar visserligen framför vingen, men de ser ut att vara något för korta. Dock är de asymmetriska vilket utesluter A0
    Den har "gälar" bakom motorn vilket utesluter A1
    Antennfästet på fenan sitter framåt, detta borde utesluta A4 och högre som har en liten mast på fenan.

    Källa
    http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/11/stuff_eng_fw190_01.htm


    Citat Ursprungligen postat av Turner Visa inlägg
    Kenny, på motorkåpan kl 10 och kl 16 finns en bula på vardera sida. Om denna bula slutar innan vingen är det en A-4 eller senare, om den slutar något ovanför vingroten är det en A-3 eller tidigare. A-4 versionen fick ny tyngre radioutrustning varför en 10 cm längre motorbock krävdes för att korrigera tyngdpunkten och förlängde därmed nosen med samma avstånd. En oväntad effekt av detta var bättre kylning av motorn (större luftvolym och bättre flöde genom motorrummet) varför också detta problem löstes en gång för alla. De tidiga versionerna hade alla problem med hög motortemperatur.

    Det är för övrigt ett oerhört vanligt misstag bland de som gör profiler såväl som RC modeller att inte notera denna skillnad. Det var ett tag sedan jag grävde i mina FW190 böcker så reserverar mig för att det kan varit A-5 versionen som introducerade det större motorfästet, men om jag minns rätt så var det A-4 och jag tror det stämmer. A-5 introducerade en omarbetad vinge med fästen för MG-FF 20 mm kanoner en bit utanför landningsstället. A-6 förstärkte dessa vapenfästen ytterligare för att ta den kraftigare rekylen från MG-151/20 som matades med kraftigare ammunition av samma kaliber och hade längre pipa. A-7 introducerade MG131 istället för MG17 ovanför motorn (framför cockpit). A-8 starkare motor. A-9 var kompressormatad så att samma effekt som var tillgänglig i A-8 med MW50 boost var hela tiden tillgänglig i A-9 utan boost.

    Ja, i stora drag. Fantastiskt bygge av en fin kärra. För övrigt är nog Kurt Tank den enda chefskonstruktör som aktivt deltagit i försvaret av sina fabriker, med flera nedskjutna fiendeplan till sitt namn. Högst inofficiellt eftersom hade det blivit känt skulle det bli permanent flygförbud.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  15. #35

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    7
    Klubb
    Vallentuna MFK, Norra Uppland, Tierp

    Standard

    Ja då är det nog som du säger, en A-3. För övrigt så kallade britterna FW190 för "Butcher Bird" efter sin brutala entre på kanalfronten. Något som hängde kvar länge. Vid ett tillfälle så decimerade en formation på 50 st 190A lika många B17 på ~3 minuter. Minns inte på rak arm vilket datum det var.

  16. #36

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Tankar

    Bygget har fått vila en stund till förmån för andra projekt, men nu är tankarna snart på plats. En för bränsle och en för rök. Tankarna placeras så att tyngdpunkten inte påverkas allt för mycket av nivån.


    Börjar med att limma in ett par stödlister. Tänkte lägga ett "golv" där, men skippade detta senare då det inte fyllde någon funktion.
    Namn:  DSC_3191.JPG
Visningar: 681
Storlek:  244,0 KB


    Behöver ett par spant att sätta tankarna i. Formen tar jag fram med ett mallverktyg.
    Namn:  DSC_3192.JPG
Visningar: 753
Storlek:  211,0 KB


    Klipper ut två pappmallar som fästes med tejp.
    Namn:  DSC_3193.JPG
Visningar: 657
Storlek:  232,5 KB


    Sätter ihop mallarna med kartong och dubbelhäftande tejp för att få hela spantets form.
    nblb iui iyg ig ig


    Första spantet utsågat
    Namn:  DSC_3194.JPG
Visningar: 666
Storlek:  207,2 KB


    Provar av passformen.
    Namn:  DSC_3197.JPG
Visningar: 673
Storlek:  191,1 KB


    Hålen för tankarna skurna med en ställbar hålskärare från Jula. Samt fräsning av spår till ett fäste för rökpump
    Namn:  DSC_3198.JPG
Visningar: 669
Storlek:  229,9 KB


    Riktar och limmar ihop "paketet" med några stödbitar som tas bort efter att det är limmat på plats i kroppen
    Namn:  DSC_3200.JPG
Visningar: 666
Storlek:  230,9 KB


    Spanten limmade på plats
    Namn:  DSC_3204.JPG
Visningar: 653
Storlek:  212,9 KB


    Återstår att montera ett fäste för rökpumpen mellan tankarna samt ett fäste för en elektrisk bränslepump. Den kommer att sitta på mellan locken på tankarna.
    Namn:  DSC_3205.JPG
Visningar: 655
Storlek:  239,1 KB
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tar risken att verka gnällig just här. Det diskuterades 3 respektive 6 skruvar för monteringen. Hade det inte varit värt besväret att välja 12.9 skruv med riktig skalle medan du ändå är på G? Ser ut som någon oklassad skruv nu, samt att krysskalle är svårare när man drar moment. Man klarar att dra ca 8Nm med en skruvmejsel, om bitset greppar så långt dvs.

    Förövrigt den häftigaste flygplan/motorkombon som finns på marknaden idag, om jag inte redan sagt det.
    Superhero

  18. #38
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,det finns en som jag är ännu mera äggsjuk på,Jerry Bates Fury med Moki.
    Det sagt så är jag jätteglad åt min FW 190.fantastisk flygare(dock så är pilotetas inte nån direkt hit) som i den kombon är goo..
    Håller med dig om skruvvalet ,jag har insexor I bra stål o stoooora brickor på baksidan.
    Kankse inte behövs men det känns säkrare...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #39

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Lugn i stormen...

    Skruvarna som syns är bara för provmontering under bygget. Det är riktigt att de är billiga blötjärnsskruv.

    Blir en plåt som motsvarar formen på pylonen på insidan.



    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  20. #40
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    F´låt! Inte meningen...Lysande bygge förrexten!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •