Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Storageladda en redan fulladdad lipo?

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Storageladda en redan fulladdad lipo?

    Hej!
    Nu kommer en dum fråga kanske men jag vill storageladda mina nu fulladdade ackar.
    Ska inte flyga på ett tag så därför.
    Om jag sätter laddaren på storage.....laddar den då ur den fulladdade lipon automatiskt till rätt nivå eller måste man först discharge lipon innan man kör storage?

    //Pierre

  2. #2

    Standard

    I normala fall laddar den ur om det är för mycket och i om det är för lite så acken hamnar på 3.85v per cell. Vilken laddare har du?

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Reine Visa inlägg
    I normala fall laddar den ur om det är för mycket och i om det är för lite så acken hamnar på 3.85v per cell. Vilken laddare har du?
    En hitec h4...
    Jag testar nu att köra storage mode och jomän den laddar ur för fullt....
    Stannar nog på 3.8 volt per cell ser det ut som:-)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    En hitec h4...
    Jag testar nu att köra storage mode och jomän den laddar ur för fullt....
    Stannar nog på 3.8 volt per cell ser det ut som:-)
    Inte alla laddare som kan ladda ur men din har en urladdningskapacitet på 4W. Det kan ta en stund på stora lipos men det är smidigare än att behöva göra en egen urladdningslösning som jag fick göra :P

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...tteriurladdare

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Själv har jag lärt mig flyga så länge i minuter att när jag landar så ligger accarna på lagringsladdning 3,7-3,8 volt per cell
    Tobbe

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Själv har jag lärt mig flyga så länge i minuter att när jag landar så ligger accarna på lagringsladdning 3,7-3,8 volt per cell
    Tobbe
    Jag med men om det om det inte blir av att man flyger så är det smidigt att kunna ladda ur dem. Går jue att "torrköra" i modellen hemma också men då har man proppar som snurrar så känns lite halvfarligt

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har aldrig i hela mitt elflygliv reflekterat över ackarnas laddstatus vid förvaring, jag kan heller inte minnas att jag har något fall där jag kan säga att denna ack pajjade pga jag lagrat den fulladdad.

    Vissa är extremt noga att följa recepten, andra inte. Det viktigaste är att man har koll på vad man gör och varför. Vissa kan inte baka sockerkaka ens med recept framför näsan

    Något jag alltid gör är att ha dedikerade ackar till mina applikationer, en ack som är 8S förblir 8S och aldrig 2st 4S eller så. Det tror jag personligen att jag vinner på.
    Superhero

  8. #8

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Nu har jag lyckats förvaringsladda 4 ackar men nåt hände men den ena balanseringsadaptern hmm.
    Det sprakade till en tiondels sekund och sen var den rökt så att säga.
    Vet inte om jag kom åt med ena kabeln från lipon medans balanskontakten satt i adaptern eller vad som hände riktigt.
    Adaptern kanske var kass från början?
    Tror och hoppas i alla fall att inte lipon tog skada........tog bort den brända adaptern och satte dit en ny och kopplade in samma lipo igen och då funkade det igen i alla fall så lipon bör väl inte ha tagit skada eller?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •