Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: FPV-råd för Bandvagn/plog

  1. #1

    Standard FPV-råd för Bandvagn/plog

    Hej, jag har precis färdigställt (iaf första utgåvan) av min radiostyrda bandvagn med plog (kanske ska förses med klippaggregat på sommaren) och funderar nu på FPV.

    Det jag vill är att kunna ha en bra länk i upp till 500m

    HD är inget krav men gärna en helt ok kamera.

    7" monitor som monteras på min dx6i

    Vad skall man ha? 900mhz (inte ens lovligt va?) 1.2g? Det lilla jag läst mig till är att ju lägre frekvens, desto bättre penetration, vilket jag behöver då jag vill kunna ploga tomten innifrån.

    har sett 1.2GHz 800mw sändar/mottagar kit på ebay för runt 60 USD, hur är dessa?

    Tips på bra kamera tas också gärna emot.
    Prylarna behöver inte vara flugviktare eller vara strömsnåla. Eller kanske monitorn då den kommer drivas av lipo? antar jag.

    MVH

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	1486 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	43996

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En reflektion.. Plogningen kanske inte blir så effektiv om du bara plogar med rakt blad kontra ett med vinkel...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Det är ställbart, i framtiden kanske det blir med ett ställdon också, just nu är det manuellt :-/

  4. #4

    Standard

    Kommunen håller på att rensa upp i skogar runt om staden och jag såg en kille som körde omkring med en bandvagn som såg ut att vara monterad med någon form av cylinderklippare framtill. Troligen för att kapa bort sly och liknande.

    Den var uppskattningsvis 1 meter lång och nästan lika bred (såg den bara på långt håll)

    Navigatören stod någon meter bakom - kan varit radiostyrd.

    Kul grej iaf.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Det var ett vansinnigt läckert projekt, jag har långt gångna planer på något liknande fast tänkte mig 6-hjuling då jag såg band som svårt och dyrt. Kan du inte lägga upp lite mer info?
    Var har du fått tag på banden och vad kostar det? Vilka motorer kör du etc?

    /Magnus

  6. #6

    Standard

    Snygg maskin! Hur lång är skapelsen?
    Ang fpv så skulle jag kört med 1.3Ghz någon liknande mottagare som den här: http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1020

    1258 frekvensen är ej nödvändig och liknande mottagare finnes på diverse andra butiker...
    Som sändare räcker nog 250-400mW rätt bra. T.ex den här: http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1016

    Sen nån kamera som har ca 700tvl som upplösning borde fixa biffen... Har en som jag är nöjd med kollosalt men har ej märket på den i skrivande resande stund. Den är från securitycam2000 och heter något i stil med cmx99...

  7. #7

    Standard

    Så 1.3ghz torde vara grejen vad jag förstått.
    Ang. skärm så har jag även förstått att den inte ska bli blå vid kass signal, men hur strömförsörjer man bäst en 7" monitor på 6-8w (enligt specarna) lipo?

    Bandvagnen i övrig är 75cm bred och med plogbladet monterat ca 150cm lång, vikten skattar jag till runt 100kg
    Banden är china-made (köpt via alibaba) och med frakt ca 3000kr hem (27kg) de är 14cm breda samt 250cm i omkrets. aktiv "markyta" på banden är 110cm så totalt har jag 3080cm2 markkontakt.

    Allt styrs via en dx6i kopplad till en 2x25A Sabertooth från Dimension engineering för diffrentialdrift på två st rullstolsmotorer på ca 500w st. Ställdonet drivs via ett SyRen 10 kort, även det från Dimension engineering.

    Strömkällan är då två st biltema 63Ah-batterier kopplade för 24v.

  8. #8

    Standard

    Det blev ett 1.2g 800mw kina-kit, vi får se hur det fungerar. Kameran blev dock en riktig Sony Exview 960 HAD med allt lullull.

    Det som är kvar (blir nog beställt senare) är monitor samt strömförsörjning till den, hur löser man det enklast?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    en 3cells lipo så är allt löst det är iallafall vad jag har på mottagar sidan
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Att köra video på 1.2/1.3 kräver radioamatörcertifikat - men det kanske du redan vet
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    När ja kollade upp det på pts hemsida stod det att det inte behövs licens längre? Vad gäller? Kanske har fattat fel :-S

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Att köra video på 1.2/1.3 kräver radioamatörcertifikat - men det kanske du redan vet
    Går utmärkt att köra utan också "Har jag hört"

  13. #13

    Standard

    Vill ju inte "röra om i grytan" i onödan, prylarna är
    redan beställda, kan de beslagtas i tullen?

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    Vill ju inte "röra om i grytan" i onödan, prylarna är
    redan beställda, kan de beslagtas i tullen?
    Det är kul att röra om i grytor

    Nej de kommer inte beslagtas, utrustningen är inte olaglig.

    Förövrigt är den här grytan på forumet lite uppblåst, det är folk som försöker lösa ett problem som inte finns.

    Jag skulle också rekommendera Cloverleaf/Skewplanar istället för original antennerna!

  15. #15

    Standard

    Aha, det är ett skapat problem alltså finns inom alla hobbys tills man provat och inga problem dyker upp och man undrar vad alla menar :-D

    hur ömtåliga är de antennerna? Bandvagnen kommer nog få känna på lite stryk nämligen, idag körde jag nedför en trappa och när den planande ut är den bakre panelen lite halvt utsatt. En stel pinne känns iaf mer stryktålig är en ståltrådsvisp

    http://youtu.be/oVeYCtGiqU4

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    Aha, det är ett skapat problem alltså finns inom alla hobbys tills man provat och inga problem dyker upp och man undrar vad alla menar :-D

    hur ömtåliga är de antennerna? Bandvagnen kommer nog få känna på lite stryk nämligen, idag körde jag nedför en trappa och när den planande ut är den bakre panelen lite halvt utsatt. En stel pinne känns iaf mer stryktålig är en ståltrådsvisp

    http://youtu.be/oVeYCtGiqU4

    Ungefär så ja, finns ju ett ganska stort antal i sverige som kör både utom synhåll och på "Olagliga" frekvenser. Och jag har inte hört om några incidenter i sverige ännu.


    ja de bör ju helst behålla formen för att fungera, så lite ömtåligare är de.

    Du får bygga en liten "rollbar" så att den skyddas Fördelen är ju att du slipper multipathing om du ska köra mellan en massa hus osv, samt att kina antennerna inte alltid är gjorda för en specifik frekvens.

    Mycket häftigt projekt måste jag säga, hoppas det kommer fler filmer
    Senast redigerat av Kvaddcopter den 2014-03-09 klockan 00:36.

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanon, en sådan skulle ja vilja han släpper bära den. Tänk en sådan i return to home. När man vaknar på morgonen står den på plats redo för nästa uppdrag.
    Häftig pryl, är där någon tanke till vad du skall använda den till?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Såg den här på blocket nyss och tänkte genast att den var ganska lik din robot ;D

    http://www.blocket.se/ostergotland/S....htm?ca=14&w=3

  19. #19

    Standard

    Cool!!! :-D Sätta kameran i en gyrostabiliserad gimbal?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Va kul att ni gillar bygget

    Kommer nog hur som helst att prova mig fram med vanlig plastantennen som följer med sändar/mottagarkitet och se hur långt det räcker.

    Har ni några tips på hur man skall hänga upp kameran för att få bort så mycket vibrationer som möjligt (och det skakar rätt rejält!)

    Någon gyrostabiliserad blir det dock inte, däremot ser dessa gummikuddupphängda plattorna ok ut, funkar de lika bra? På sikt skal jag väl iaf montera kameran i ett pan-tiltfäste iaf.

    Det finns ganska många liknande robotar i staterna, men priserna är ju som synes hutlösa. Gillade dock styrningen på den länkade roboten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •