Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

mne: Behver hjlp med inkoppling av rel!

Reg.datum
    Sep 2013
    Inlgg
    286
    Jobb
    Electromekaniker p Renault.
    Klubb
    Ingen nnu.

Standard

D den "bara" jordar s r strmmen den viktiga faktorn.
    I och med att din led var delvis trasig s sjnk ju strmmen ver utgngskretsen.

Sjlva flytronkretsen pallar nog bara 5V input men utgngen kan kanske palla med
    24volt 1Amp. Det r lite svrt att veta nr dom bara skriver att den kan driva en LED p max 1Amp.
    Eller r alla PowerLED 12volts lysdioder?
    Jag r ingen expert p nya typer av LED. Hihi

Det var det du skulle ha transistorn till. Med trissan i kretsen s r det den som
    bestmmer hur mycket strm du kan belasta med. 1050mA r ju ver 1000mA s
    risken finns ju att din flytron brinner upp.

//tony
    Vga vgra Facebook.

Standard

De nya Dioderna hade anlnt just idag frn HongKong, och det funkade perfekt!

Fortfarande kopplat precis enligt Tonys schema hr under:

Spnning: 11.46v
    Ljustyrka: S inthelvete!!
    Vrmeutveckling: Nej, knappt knnbart med endast en liten aluminiumplatta som heatsink.
    (De som lekt med 10w LED vet att de blir otroligt varma p bara ngra sekunder, speciellt vid 11.5v)

Flytron och UBEC hade ingen mrkbar vrmeutveckling efter 5 minuter igng, inte heller ngon rk ;P

Hr kommer en liten demo, i ett nedslckt rum p ca 10 kvadratmeter.
    Br underltta vid nattflygningar, eventuell video kommer nr jag installerat den i ngot som flyger!

Standard

Snille spekulerar?
    Fr inte detta att stmma, dioden r 10W. Strmmen r 1050mA borde d inte spnningen vara ca 9,5 volt? Vid 12 volt borde strmmen bli 1200 mA.
    Med korta pulser borde det inte ha s stor betydelse men kan i vrsta fall brnna lysdioden. Ett seriemotstnd rekommenderas.
    Difference between men and boys is the price of their toys

Standard

Anvnd formeln P=U*I eller som i ditt fall, I=P/U vilket ger 10/12=0.83, allts 0.83A eller 830mA

/Jonas

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlgg
    Snille spekulerar?
    Fr inte detta att stmma, dioden r 10W. Strmmen r 1050mA borde d inte spnningen vara ca 9,5 volt? Vid 12 volt borde strmmen bli 1200 mA.
    Med korta pulser borde det inte ha s stor betydelse men kan i vrsta fall brnna lysdioden. Ett seriemotstnd rekommenderas.
    Jo det stmmer, LEDen kan matas med 9-12volt, 1050ma r bara den info jag fick frn sljaren p ebay.

Har hrt att det r dumt att driva dem med 12 volt, men som sagt s hoppas jag att de korta pulserna ska vara okej"!

Standard

Rtt tnkt Jonas men nu var det strm och effekt som var givet. D blir det 10 watt delat med 1,05 A 10/1,05 och d fr vi spnningen till dioden 9,5 volt.

Standard

Skulle sjlv vlja ett serie motstnd p 3 ohm och en 10 Watt. Dioden r uppbyggd med tre serie dioder och tre parallella dioder vilket ger nio dioder. En vit diod brukar ligga p ca 3 volt spnningsfall vilket i detta fall skulle ge ca 9 volt. Med ett serie motstnd skulle strmmen begrnsas men knappast ljusutbytet. Bara ett frslag i stllet fr att brnna lysdioder, har inte hittat ngon med 12 volt angiven som spnning.

Bert

Reg.datum
    Sep 2013
    Inlgg
    286
    Jobb
    Electromekaniker p Renault.
    Klubb
    Ingen nnu.

Standard

Det skulle vara kul att se vad en strmmtning i 40ms sger men eftersom
    den hll i 5min borde den klara sig fr tillfllet.
    Extra vikt skall man spara p men skall det hlla s r det
    bst med motstnd i serie eller hur Bert. hihihi
    Vga vgra Facebook.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •