Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

mne: Hjlp strmfrsrjning frsta bensinaren

Standard Hjlp strmfrsrjning frsta bensinaren

Hejsan!!

Efter ett par r med enbart el krror kpte jag nu min frsta "riktiga" krra med brum brum i nosen och behver lite hjlp med det hr med strm frsrjningen.. Krran kpte jag beg och tom (great plains yak 54) s nr som p motorn dle35 som sitter i nosen.. Har digitala futaba servon jag tror klarar 6,6v lg jag tnk stoppat i och en ar8000 mottagare men sen r det ju det hr med strm matning till tndning mottagare som inte riktigt r min starka sida.. Hur mnga ampere br en bec klara till 6 digitala servon samt mottagaren fr att vara sker? Vill kra 2 alt 3s lipon i modellen. Ska jag kra en Bec p 6v ut? Tndning samma sak dr bara en bec eller skaffa mig ngon typ av regulator/ killswitch/smartbox eller vad de nu kallar allt jag vet knappt skillnaden p grejerna som riktig nybrjare jag r utan flygklubbs tillgng (tuvrr).. Ge mig era tipps p hur ni erfarna bensin piloter stter upp eran strm matning p lmpligast stt s r jag mer en tacksam..

Vill ocks passa p att tacka er som str bakom rcflyg.se utan er och alla vnliga forum deltagare hade jag aldrig kommit igng med denna otroligt roliga hobby!!

/martin

Standard

Hej Martin!

Jag har satt upp min 26cc med 6 analoga servon s hr:

Till servona har jag en bec, hobbywing 8amp(15max). Finns tex p hobbyking eller giantshark. Batteriet r 2s lipo p2200 mah.

Till tndning har jag en killswitch och ett vanligt 4cell nimh.

Som referens kan jag sga att efter en timmes effektiv flygning, (6x10min) s hade servona dragit 500mah och tndningen 700mah nr jag laddade eftert.

Servona drar ju inte s mycket strm totalt, men dremot momentant, jag fick problem frst med att min mottagare varnade fr lg spnning med ett vanligt 5cell nimh acc.

Funderar p att byta till bec och lipo fr tndningen ox.

Det finns frstss mer erfarna bensin flygare som kan svara, ja har ju bara en bensinmodelll, men setupen har funkat fint i ver ett r nu.

Standard

Tackar fr vrdefulla tipps.. Den bec du nmner har jag kollat p med och lutar lite t en sn fr mig med d men sen fr jag se med tndning d om jag gr enbart p en bec dr med men vill grna kunna bryta tndning om ngot hnder..

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Det r modigt att snla p BECen. Det r en vital komponent minst sagt. Oavsett vilken vg du vljer att g s belasta dina servon och hrdtesta strmfrsrjningen innan du flyger. Jag hade en Delayking BEC som det stod 10A p, den dog bara jag viftade p servona i min Venom i EPO-skum. Den orkade allts inte med 6st 9grams servon som gick i det fria.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Det dr har jag hrt flera sga.. Vad rekommenderar ni fr lite kraftigare bec? Antar de digitala servona nd mste krva endel d man flyger lite hrdare med grejerna

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin_s Visa inlgg
    Det dr har jag hrt flera sga.. Vad rekommenderar ni fr lite kraftigare bec? Antar de digitala servona nd mste krva endel d man flyger lite hrdare med grejerna
    Jag kr med Jeti BEC - men testar likvl innan jag flyger

Standard

Nu har jag tittat lite nrmare och kommer istllet setts upp krran med totalt 6st futaba 3305 servon rcker en sbec p 6v 5A i till dessa? Tndning funderar jag p samma sbec samt killswitch men dr lr det vll knappast vara ngra problem med en 5a sbec? Frvirrad r jag men lite snurr tycker jag att jag brjar f in i huvet.. Hur mnga A drar ett standardservo som mest ca ngon som har koll p det?

Standard

Ja satsa p en bra bec, inte kul att krasha bara pga det!
    Killswitch kar ocks skerheten, dels fr att det gr att stnga av motorn frn sndaren, men framfrallt att motorn stngs av om strmmen stngs av eller mottagaren tappar tckningen

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Jag gillar redundans, s jag slr ett slag fr DPSI Micro DualBat d kr man med dubbla lite mindre accar, s om ena accen ger upp, eller glappar s flyger man p den andra accen, men om allt r ok s tar den strm frn bda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strmbrytare) och en diod som blinkar felkoder om ntt har hnt tex lg spnning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11050&p=541 dom finns med tv olika utspnningar och olika kontakter.

Till tndningen har jag krt en DPSI Micro - RCS Funkar ocks riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541
    Jag har en sn till salu om det kan vara av intresse?

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlgg
    Jag gillar redundans, s jag slr ett slag fr DPSI Micro DualBat d kr man med dubbla lite mindre accar, s om ena accen ger upp, eller glappar s flyger man p den andra accen, men om allt r ok s tar den strm frn bda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strmbrytare) och en diod som blinkar felkoder om ntt har hnt tex lg spnning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11050&p=541 dom finns med tv olika utspnningar och olika kontakter.

Till tndningen har jag krt en DPSI Micro - RCS Funkar ocks riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541
    Jag har en sn till salu om det kan vara av intresse?

Anvnder precis samma p mina modeller av lite "mer vrde". Knns tryggt och har fungerat 100% alla gnger.

Standard

Nu har jag tittat lite nrmare och kommer istllet setts upp krran med totalt 6st futaba 3305 servon rcker en sbec p 6v 5A i till dessa? Tndning funderar jag p samma sbec samt killswitch men dr lr det vll knappast vara ngra problem med en 5a sbec? Frvirrad r jag men lite snurr tycker jag att jag brjar f in i huvet.. Hur mnga A drar ett standardservo som mest ca ngon som har koll p det?
    P vissa servon finns specat stall current, mer n s borde de inte kunna dra. Kanske att servot kommer upp nra den strmmen momentant vid brjan av stora utslag och hrd belastning.

Ett av mina servon har typ 2A:
    http://www.phidgets.com/products.php?product_id=3204_0

S har dina servon ung samma borde en bec med peak current p 10A rcka gott och vl, och gissningsvis 5A continous r man nog i praktiken helt safe.

Men det beror ju p var man lgger skerhetsribban, jag kr ju tom med hobbywing bec!

Standard

Kr alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

Mindre elektronik, mindre felmarginal.

Och en 5v bec till tndningen, om den bara pallar max 6v.

Har funkat bra hittills

Standard

Tackar terigen fr era svar.. r jag dumsnl om jag kr denna till bde tndning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade tv nya snna lg men jag kanske r dumsnl p en s pass stor/dyr krra som det nd r? Ngon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte anvnda planet till ngon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv s normal sportflygning.. Ngra bttre alternativ (har ju ftt endel men klagar inte p fler)..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_Lipoly.html

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av banimal Visa inlgg
    Kr alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

Mindre elektronik, mindre felmarginal.

Och en 5v bec till tndningen, om den bara pallar max 6v.

Har funkat bra hittills
    Tar man bort en komponent s kan den givetvis inte g snder, men man tappar alla dess positiva egenskaper ocks. Frdelen med en BEC mellan r att man fr en konstant spnning och inga dippar. En bra BEC har kondingar fr att klara av kraftiga peakar vilket ett batteri inte gr p samma stt. Exakt vad som r bst och rttast r svrt att sga.

Det viktigaste r att man har en plan och aktivt har valt sina komponenter. Att kpa en iPhone fr det r en iPhone r alltid fel i mina gon, att kpa den fr att *ngon bra anledning* r alltid rtt

Standard

Tackar terigen fr era svar.. r jag dumsnl om jag kr denna till bde tndning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade tv nya snna lg men jag kanske r dumsnl p en s pass stor/dyr krra som det nd r? Ngon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte anvnda planet till ngon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv s normal sportflygning.. Ngra bttre alternativ (har ju ftt endel men klagar inte p fler)..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_Lipoly.html
    Vid nrmare eftertanke r det exakt en sn som sitter i min bensinare, inte hobbywing varianten. Men de ser likadana ut och har samma spec. Den har som sagt funkat bra, men tror nd det lnar sig skerhetsmssigt med ett finare mrke typ emcotec.

Standard

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	44097 Hittade en sdan emcotec till fyndpris s nu ndrades planerna lite och en sn ker i med dubbla batterier :-D.. Ska man kra life eller 2st 2s lipo och gr det frgrena ut strmmen till bde mottagare och tndning? Antar det r dumt men varfr envisas igentligen folk med bec eller nimh acc till tndning r min nsta frga.. Tndsystemet till min dle 35ra ska ju klara upp till 9v.. Mycket nybrjar frgor s hoppas ni str ut d jag vill flyga mitt plan s skert det gr bde pga kostnader och framfrallt folk mm omkring fltet..

Standard

Anledningen till min frga om att reglera ut strm till bde tndning och mottagaren var att tidigare gare gjort s och den ser ut s hr idag.. Riskabelt och kra 2st lite strre accar och lta den vara som den r idag?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	44102  

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Det dr mste vara en lite ldre modell av DPSI, fr alla nyare har dubbla matarkablar, och klarar lite mera strmm n dom gamla, men det ska vl funka nd.
    Anledningen till att man brukar kra tndningen som en helt separat krets r att tndenheten kan stra mottagaren annars, det finns dom som matar tndningen frn mottagaraccen/mottagaren direkt ocks och ftt det att funka bra, men jag skulle inte gra det, om man inte har en typ sdan hr:http://www.tech-aero.net/ultra-ibec.
    P min nya krra kommer jag att kra med Ibec, bara fr att slippa ladda en extra mottagaracc (hatar att ladda :-) )
    Krde frut med separat tndacc och en sn hr:http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541, och det funkar super, den r optokopplad s mottagaren kan inte stras p ntt vis med denna.
    Men som sagt, jag kr p det som jag r helt sker p att det funkar, men andra har skert andra uppfattningar vad som r bra.

Standard

Tack fr ditt svar.. Ngon aning om vissa mottagare r knsligare en andra och hur vanligt r det att de str ut mottagaren i mitt fall en spektrum ar8000.. Det dr du lnkade till verkar ju riktigt intressant o dyr var den ju inte hller. D kr du tex emcotecen jag har bara till mottagaren och sen strm frn mottagare direkt till tndningen igenom den dr ibec? Fattat rtt? r lite som du och ju frre accar jag behver ladda ju bttre..

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Har ingen aning om hur Spectrum hanterar sdana strningar, har en polare som mosade en krra med en ar 8000 pga att satelit kabeln hade vibrerat av vid kontakten, fr ar8000 funkar inte utan satelit, s se till att sattkabeln r skrad i anslutningarna s inte detta kan hnda.
    Japp, den tar spnning direkt frn mottagaren, och det sitter nn typ av 3 vgs filter som ska ta bort eventuella strningar.
    Har Googlat heltid en hel vecka p detta och denna och denna ska ocks funka bra (har en polare som kr med denna med bra resultat) http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p1003.html

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •