Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

mne: Hjlp strmfrsrjning frsta bensinaren

Standard

Klockrent!! Blir emcotec och ngon av de dr fr mig med. Tack fr tipsen bara bestmma mig fr vilken av dom nu.. Ar8000 har jag med haft problem med p exakt samma stt en gng som din kompis i en edf krra s blir och skra satelliten ordentligt nu nr jag hrde fler rkat ut fr samma sak..

Mvh

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Tnk bara p att vlja lite strre accar nr du ska kra tndningen frn samma accar.
    Jag kommer att kra sdana hra: http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=5062.
    150g per acc paket, hittade inga frdiga accpaket med liknande vikter och kapacitet s det blev att bygga egna.
    Det blir lite ondigt mycket kapacitet kanske men som sagt, jag gillar inte att ladda
    P frra krran krde jag dubbla 2s 1700 mah life och en separat acc fr tndningen, och med strmtrstiga servon s gick det bara att flyga 3 gnger, och det tycker jag var aldeles p tok fr lite. S nu hoppas jag att det kommer att rcka en hel dag p fltet, men det terstr att se ;-)

Standard

Menar du att du ska kra totalt 6600mah X2? :-0... Sjlv funderar jag p 2st 2200mah life alt lipo. Hur mycket c r och rekommendera?

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

N, det blir 2x3300mah, s totalt 6600mah, 2x2200mah blir nog perfekt, C-talet r inte s viktigt men mera n 1c i alla fall.
    Kolla p vikten i stllet, det kan skilja en hel del dr mellan olika accar och accar med lgre c tal r ju oftast lttare.
    Har en plare som kr 2x2200mah p en 2.3m Cub med analoga servon, och efter en timme i luften hade han frbrukat 30% av kapaciteten, men analoga servon drar ju betydligt mindre strmm ocks.
    Tycker inte att det r nn vits i ditt fall att kra li-fe, fr du ska ju nd kra med en Emcotec Dpsi, om det inte r s att du inte kan plocka ut accarna enkelt (tex monterade under motorkpan) d kan det knnas bttre med Li-fe pga brandrisken.
    Frdelen med lipo r att det finns ett strre urval av accar, och dom r lttare.

Standard

Jag har en ganska ltt motor dle 35 i nosen nu och mnga flyger krran jag har med en 50cc s lite av tanken jag har var att eventuellt vikta krran lngt fram med batterierna precis som du skrev.. Blir till och montera allt nu frst och sen kolla cg och leta accar och storlek p dom efter att jag monterat allt och sett hur mycket vikt jag behver och vart jag ska lgga den.. Har tnkt lipo men r det s att jag mste "gmma" dom fr att f rtt cg blir ju life ett alternativ nd.. Det rcker allts med 5-10c p batterierna fr och klara leverera till rubbet och vara sker? Tackar dig yak 55 fr all din hjlp hr r jtte tacksam!!

Standard

Blev fr vrigt ibec en du rekommenderade och skulle ha i din krra efter att jag med bara lste positivt om den p div forum mm :-)..

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Ja precis, har inte lst om en enda som haft problem med dom, och dom har ju funnits ett tag nu.
    Om du har 5c p accarna och kr med dubbla 2200mah, s klarar dom av att leverera 22A kontinuerligt, s du ska nog klara dig ;-)
    Ja vikta med accarna, d fr du ju ingen "dd vikt" i alla fall, och dom kanske blir s stora att det rcker jtte mnga flygningar.
    Synd bara att inte nnu fler skriver och tycker saker, fr det r alltid bra att f flera infallsvinklar p sna hr saker, och jag r ju insnad p mina tankar, s det kan ju finnas bttre alternativ.......eller tminstne billigare

Standard

Ojd.

Ska bertta om min setup.

Edge 540 Spnnvid 1980mm motor boxer 55cc. mottagarbatteri 2300ma 6,0volt.Fr tndning 2300ma 4,8volt killswitch.

6 servon hitec 5625 digital. gas 545

Men ska man hlla p hovra ock kra med alla servon,fr man nog ta en annan setup. Har funkat bra i mnga r, men gr ju aldrig nt avancerat hela tiden. Har aldrig orkat kra slut p batteriet. Men har tnkt ha ett mottagar batteri till fall i fall.

Thomas

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Ja det r jtte stor skillnad p hur mycket strm olika servon drar, p en flygning (10 min) s drog mina Mks 1210 700mah, och jag hade 2x1700 life, s det blir ju 3400mah tot, men man kan ju inte plocka ur allt + att det var dlig kvalla p accarna, s 3 flygningar fick jag ut p den vrdelsa setupen :-).
    Och givetvis s spelar det roll hur man flyger ocks.

Standard

Hmm

Man ska nog inte stta i fr starka digi servon n ndvndigt.Runt 6,a7kilo .Rcker gott fr det jag skrev innan.

Har en pica mustang 1/5 Bara hitec 545analoga + 645 fr hjdrodret. Byggd 2003 ock lever n. Vger 11 kg

Thomas

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

N precis, men r det en 3d krra med jttestora roderytor, och stora utslag s behvs det feta servon.

Standard

japp

Smakar det s kostar det.

Standard

Se denna video om ibec en ni funderar p i era krror..

► 7:23
    www.youtube.com/watch?v=eTgfkCZ5Dl8

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Var lite nervs dr ett tag ;-),men det dr ser ju riktigt bra ut, som sagt s har jag inte lst nnting negativt om denna Ibec ver huvud taget, och jag tror att denna kommer att funka kalasbra.

Standard

Trodde ni skulle bli det :-D. En anledning till att jag inte "vgat" mig p en sn dr r just det om tndningen ger sig alt ibec och vad som hnder d men nu nr man har svar blir jag riktigt sugen p en sn dr.. Det verkar ju som den fungerar riktigt bra..
    Senast redigerat av MrOnk den 2014-03-06 klockan 02:01.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag kr 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga d kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tndningen.

Jag undviker att driva tndmodulen med samma spnningsklla som radion. Tndmodulen kan orsaka ett rippel som kan stra radion d den switchar och drar strm i takt med motorvarvtalet.
    Ove (AM) Nielsen

yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefte

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Jag kr 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga d kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tndningen.

Jag undviker att driva tndmodulen med samma spnningsklla som radion. Tndmodulen kan orsaka ett rippel som kan stra radion d den switchar och drar strm i takt med motorvarvtalet.
    Du har helt rtt i att det helt klart sktaste r att driva tndmodulen som ett "eget system", men den hr Ibec:en ska ju ha ett 4 stegs filter fr att frhindra just att det blir strningar till mottagaren, och den som sljs nu r av fjrde generationen och det har inte rapporterats ngra som helst problem med dom tidigare verssionerna heller, det r trots allt en hel del som kr med Tec Aeros Ibec nufrtiden (dock inte i Sverige), och hade det varit det ngra som helst problem s hade det nog skrivits om det p nn av det stora forumen tex Flying giants, Rc groups mm, men alla som provat r mer n possitiva till detta system.
    Men det skraste r ju som sagt nd en separat tndacc och en optokopplad switch.

Standard

Som yak skriver ibec verkar ju vara riktigt bra och inte heller jag har lst ngot negativt om den och frstr inte att den inte testats av folk hr i Sverige.. Sknt och slippa ladda ett extra acc och lite vikt sparar man ju med.. Jag har bestllt en nu och tnkte stta i en 2312mm cub med dle20 som str p mitt bygg bord nu och inte minsta orolig efter allt positivt jag lst om den..

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •