Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Hjälp strömförsörjning första bensinaren

  1. #21

    Standard

    Klockrent!! Blir emcotec och någon av de där för mig med. Tack för tipsen bara bestämma mig för vilken av dom nu.. Ar8000 har jag med haft problem med på exakt samma sätt en gång som din kompis i en edf kärra så blir och säkra satelliten ordentligt nu när jag hörde fler råkat ut för samma sak..

    Mvh

  2. #22
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Tänk bara på att välja lite större accar när du ska köra tändningen från samma accar.
    Jag kommer att köra sådana hära: http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=5062.
    150g per acc paket, hittade inga färdiga accpaket med liknande vikter och kapacitet så det blev att bygga egna.
    Det blir lite onödigt mycket kapacitet kanske men som sagt, jag gillar inte att ladda
    På förra kärran körde jag dubbla 2s 1700 mah life och en separat acc för tändningen, och med strömtörstiga servon så gick det bara att flyga 3 gånger, och det tycker jag var aldeles på tok för lite. Så nu hoppas jag att det kommer att räcka en hel dag på fältet, men det återstår att se ;-)

  3. #23

    Standard

    Menar du att du ska köra totalt 6600mah X2? :-0... Själv funderar jag på 2st 2200mah life alt lipo. Hur mycket c är och rekommendera?

  4. #24
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Nä, det blir 2x3300mah, så totalt 6600mah, 2x2200mah blir nog perfekt, C-talet är inte så viktigt men mera än 1c i alla fall.
    Kolla på vikten i stället, det kan skilja en hel del där mellan olika accar och accar med lägre c tal är ju oftast lättare.
    Har en plare som kör 2x2200mah på en 2.3m Cub med analoga servon, och efter en timme i luften hade han förbrukat 30% av kapaciteten, men analoga servon drar ju betydligt mindre strömm också.
    Tycker inte att det är nån vits i ditt fall att köra li-fe, för du ska ju ändå köra med en Emcotec Dpsi, om det inte är så att du inte kan plocka ut accarna enkelt (tex monterade under motorkåpan) då kan det kännas bättre med Li-fe pga brandrisken.
    Fördelen med lipo är att det finns ett större urval av accar, och dom är lättare.

  5. #25

    Standard

    Jag har en ganska lätt motor dle 35 i nosen nu och många flyger kärran jag har med en 50cc så lite av tanken jag har var att eventuellt vikta kärran långt fram med batterierna precis som du skrev.. Blir till och montera allt nu först och sen kolla cg och leta accar och storlek på dom efter att jag monterat allt och sett hur mycket vikt jag behöver och vart jag ska lägga den.. Har tänkt lipo men är det så att jag måste "gömma" dom för att få rätt cg blir ju life ett alternativ ändå.. Det räcker alltså med 5-10c på batterierna för och klara leverera till rubbet och vara säker? Tackar dig yak 55 för all din hjälp här är jätte tacksam!!

  6. #26

    Standard

    Blev för övrigt ibec en du rekommenderade och skulle ha i din kärra efter att jag med bara läste positivt om den på div forum mm :-)..

  7. #27
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ja precis, har inte läst om en enda som haft problem med dom, och dom har ju funnits ett tag nu.
    Om du har 5c på accarna och kör med dubbla 2200mah, så klarar dom av att leverera 22A kontinuerligt, så du ska nog klara dig ;-)
    Ja vikta med accarna, då får du ju ingen "död vikt" i alla fall, och dom kanske blir så stora att det räcker jätte många flygningar.
    Synd bara att inte ännu fler skriver och tycker saker, för det är alltid bra att få flera infallsvinklar på såna här saker, och jag är ju insnöad på mina tankar, så det kan ju finnas bättre alternativ.......eller åtminståne billigare

  8. #28

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Ojdå.

    Ska berätta om min setup.

    Edge 540 Spännvid 1980mm motor boxer 55cc. mottagarbatteri 2300ma 6,0volt.För tändning 2300ma 4,8volt killswitch.

    6 servon hitec 5625 digital. gas 545

    Men ska man hålla på hovra ock köra med alla servon,får man nog ta en annan setup. Har funkat bra i många år, men gör ju aldrig nåt avancerat hela tiden. Har aldrig orkat köra slut på batteriet. Men har tänkt ha ett mottagar batteri till fall i fall.

    Thomas

  9. #29
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ja det är jätte stor skillnad på hur mycket ström olika servon drar, på en flygning (10 min) så drog mina Mks 1210 700mah, och jag hade 2x1700 life, så det blir ju 3400mah tot, men man kan ju inte plocka ur allt + att det var dålig kvalla på accarna, så 3 flygningar fick jag ut på den värdelösa setupen :-).
    Och givetvis så spelar det roll hur man flyger också.

  10. #30

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hmm

    Man ska nog inte sätta i för starka digi servon än nödvändigt.Runt 6,a7kilo .Räcker gott för det jag skrev innan.

    Har en pica mustang 1/5 Bara hitec 545analoga + 645 för höjdrodret. Byggd 2003 ock lever än. Väger 11 kg

    Thomas

  11. #31
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Nä precis, men är det en 3d kärra med jättestora roderytor, och stora utslag så behövs det feta servon.

  12. #32

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    japp

    Smakar det så kostar det.

  13. #33

    Standard

    Se denna video om ibec en ni funderar på i era kärror..

    ► 7:23
    www.youtube.com/watch?v=eTgfkCZ5Dl8

  14. #34
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Var lite nervös där ett tag ;-),men det där ser ju riktigt bra ut, som sagt så har jag inte läst nånting negativt om denna Ibec över huvud taget, och jag tror att denna kommer att funka kalasbra.

  15. #35

    Standard

    Trodde ni skulle bli det :-D. En anledning till att jag inte "vågat" mig på en sån där är just det om tändningen ger sig alt ibec och vad som händer då men nu när man har svar blir jag riktigt sugen på en sån där.. Det verkar ju som den fungerar riktigt bra..
    Senast redigerat av MrOnk den 2014-03-06 klockan 02:01.

  16. #36
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag kör 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga då kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

    7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tändningen.

    Jag undviker att driva tändmodulen med samma spänningskälla som radion. Tändmodulen kan orsaka ett rippel som kan störa radion då den switchar och drar ström i takt med motorvarvtalet.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #37
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag kör 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga då kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

    7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tändningen.

    Jag undviker att driva tändmodulen med samma spänningskälla som radion. Tändmodulen kan orsaka ett rippel som kan störa radion då den switchar och drar ström i takt med motorvarvtalet.
    Du har helt rätt i att det helt klart säktaste är att driva tändmodulen som ett "eget system", men den här Ibec:en ska ju ha ett 4 stegs filter för att förhindra just att det blir störningar till mottagaren, och den som säljs nu är av fjärde generationen och det har inte rapporterats några som helst problem med dom tidigare verssionerna heller, det är trots allt en hel del som kör med Tec Aeros Ibec nuförtiden (dock inte i Sverige), och hade det varit det några som helst problem så hade det nog skrivits om det på nån av det stora forumen tex Flying giants, Rc groups mm, men alla som provat är mer än possitiva till detta system.
    Men det säkraste är ju som sagt ändå en separat tändacc och en optokopplad switch.

  18. #38

    Standard

    Som yak skriver ibec verkar ju vara riktigt bra och inte heller jag har läst något negativt om den och förstår inte att den inte testats av folk här i Sverige.. Skönt och slippa ladda ett extra acc och lite vikt sparar man ju med.. Jag har beställt en nu och tänkte sätta i en 2312mm cub med dle20 som står på mitt bygg bord nu och inte minsta orolig efter allt positivt jag läst om den..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •