Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hjälp strömförsörjning första bensinaren

  1. #1

    Standard Hjälp strömförsörjning första bensinaren

    Hejsan!!

    Efter ett par år med enbart el kärror köpte jag nu min första "riktiga" kärra med brum brum i nosen och behöver lite hjälp med det här med ström försörjningen.. Kärran köpte jag beg och tom (great plains yak 54) så när som på motorn dle35 som sitter i nosen.. Har digitala futaba servon jag tror klarar 6,6v låg jag tänk stoppat i och en ar8000 mottagare men sen är det ju det här med ström matning till tändning mottagare som inte riktigt är min starka sida.. Hur många ampere bör en bec klara till 6 digitala servon samt mottagaren för att vara säker? Vill köra 2 alt 3s lipon i modellen. Ska jag köra en Bec på 6v ut? Tändning samma sak där bara en bec eller skaffa mig någon typ av regulator/ killswitch/smartbox eller vad de nu kallar allt jag vet knappt skillnaden på grejerna som riktig nybörjare jag är utan flygklubbs tillgång (tuvärr).. Ge mig era tipps på hur ni erfarna bensin piloter sätter upp eran ström matning på lämpligast sätt så är jag mer en tacksam..

    Vill också passa på att tacka er som står bakom rcflyg.se utan er och alla vänliga forum deltagare hade jag aldrig kommit igång med denna otroligt roliga hobby!!

    /martin

  2. #2

    Standard

    Hej Martin!

    Jag har satt upp min 26cc med 6 analoga servon så här:

    Till servona har jag en bec, hobbywing 8amp(15max). Finns tex på hobbyking eller giantshark. Batteriet är 2s lipo på2200 mah.

    Till tändning har jag en killswitch och ett vanligt 4cell nimh.

    Som referens kan jag säga att efter en timmes effektiv flygning, (6x10min) så hade servona dragit 500mah och tändningen 700mah när jag laddade efteråt.

    Servona drar ju inte så mycket ström totalt, men däremot momentant, jag fick problem först med att min mottagare varnade för låg spänning med ett vanligt 5cell nimh acc.

    Funderar på att byta till bec och lipo för tändningen oxå.

    Det finns förståss mer erfarna bensin flygare som kan svara, ja har ju bara en bensinmodelll, men setupen har funkat fint i över ett år nu.

  3. #3

    Standard

    Tackar för värdefulla tipps.. Den bec du nämner har jag kollat på med och lutar lite åt en sån för mig med då men sen får jag se med tändning då om jag går enbart på en bec där med men vill gärna kunna bryta tändning om något händer..

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är modigt att snåla på BECen. Det är en vital komponent minst sagt. Oavsett vilken väg du väljer att gå så belasta dina servon och hårdtesta strömförsörjningen innan du flyger. Jag hade en Delayking BEC som det stod 10A på, den dog bara jag viftade på servona i min Venom i EPO-skum. Den orkade alltså inte med 6st 9grams servon som gick i det fria.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Det där har jag hört flera säga.. Vad rekommenderar ni för lite kraftigare bec? Antar de digitala servona ändå måste kräva endel då man flyger lite hårdare med grejerna

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_s Visa inlägg
    Det där har jag hört flera säga.. Vad rekommenderar ni för lite kraftigare bec? Antar de digitala servona ändå måste kräva endel då man flyger lite hårdare med grejerna
    Jag kör med Jeti BEC - men testar likväl innan jag flyger
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Nu har jag tittat lite närmare och kommer istället setts upp kärran med totalt 6st futaba 3305 servon räcker en sbec på 6v 5A i till dessa? Tändning funderar jag på samma sbec samt killswitch men där lär det väll knappast vara några problem med en 5a sbec? Förvirrad är jag men lite snurr tycker jag att jag börjar få in i huvet.. Hur många A drar ett standardservo som mest ca någon som har koll på det?

  8. #8

    Standard

    Ja satsa på en bra bec, inte kul att krasha bara pga det!
    Killswitch ökar också säkerheten, dels för att det går att stänga av motorn från sändaren, men framförallt att motorn stängs av om strömmen stängs av eller mottagaren tappar täckningen

  9. #9
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Jag gillar redundans, så jag slår ett slag för DPSI Micro DualBat då kör man med dubbla lite mindre accar, så om ena accen ger upp, eller glappar så flyger man på den andra accen, men om allt är ok så tar den ström från båda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strömbrytare) och en diod som blinkar felkoder om nått har hänt tex låg spänning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11050&p=541 dom finns med två olika utspänningar och olika kontakter.

    Till tändningen har jag kört en DPSI Micro - RCS Funkar också riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541
    Jag har en sån till salu om det kan vara av intresse?




  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Jag gillar redundans, så jag slår ett slag för DPSI Micro DualBat då kör man med dubbla lite mindre accar, så om ena accen ger upp, eller glappar så flyger man på den andra accen, men om allt är ok så tar den ström från båda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strömbrytare) och en diod som blinkar felkoder om nått har hänt tex låg spänning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11050&p=541 dom finns med två olika utspänningar och olika kontakter.

    Till tändningen har jag kört en DPSI Micro - RCS Funkar också riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541
    Jag har en sån till salu om det kan vara av intresse?




    Använder precis samma på mina modeller av lite "mer värde". Känns tryggt och har fungerat 100% alla gånger.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_s Visa inlägg
    Nu har jag tittat lite närmare och kommer istället setts upp kärran med totalt 6st futaba 3305 servon räcker en sbec på 6v 5A i till dessa? Tändning funderar jag på samma sbec samt killswitch men där lär det väll knappast vara några problem med en 5a sbec? Förvirrad är jag men lite snurr tycker jag att jag börjar få in i huvet.. Hur många A drar ett standardservo som mest ca någon som har koll på det?
    På vissa servon finns specat stall current, mer än så borde de inte kunna dra. Kanske att servot kommer upp nära den strömmen momentant vid början av stora utslag och hård belastning.

    Ett av mina servon har typ 2A:
    http://www.phidgets.com/products.php?product_id=3204_0

    Så har dina servon ung samma borde en bec med peak current på 10A räcka gott och väl, och gissningsvis 5A continous är man nog i praktiken helt safe.

    Men det beror ju på var man lägger säkerhetsribban, jag kör ju tom med hobbywing bec!

  12. #12

    Standard

    Kör alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

    Mindre elektronik, mindre felmarginal.

    Och en 5v bec till tändningen, om den bara pallar max 6v.

    Har funkat bra hittills

  13. #13

    Standard

    Tackar återigen för era svar.. Är jag dumsnål om jag kör denna till både tändning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade två nya sånna låg men jag kanske är dumsnål på en så pass stor/dyr kärra som det ändå är? Någon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte använda planet till någon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv så normal sportflygning.. Några bättre alternativ (har ju fått endel men klagar inte på fler)..

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_Lipoly.html

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av banimal Visa inlägg
    Kör alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

    Mindre elektronik, mindre felmarginal.

    Och en 5v bec till tändningen, om den bara pallar max 6v.

    Har funkat bra hittills
    Tar man bort en komponent så kan den givetvis inte gå sönder, men man tappar alla dess positiva egenskaper också. Fördelen med en BEC mellan är att man får en konstant spänning och inga dippar. En bra BEC har kondingar för att klara av kraftiga peakar vilket ett batteri inte gör på samma sätt. Exakt vad som är bäst och rättast är svårt att säga.

    Det viktigaste är att man har en plan och aktivt har valt sina komponenter. Att köpa en iPhone för det är en iPhone är alltid fel i mina ögon, att köpa den för att *någon bra anledning* är alltid rätt
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_s Visa inlägg
    Tackar återigen för era svar.. Är jag dumsnål om jag kör denna till både tändning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade två nya sånna låg men jag kanske är dumsnål på en så pass stor/dyr kärra som det ändå är? Någon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte använda planet till någon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv så normal sportflygning.. Några bättre alternativ (har ju fått endel men klagar inte på fler)..

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_Lipoly.html
    Vid närmare eftertanke är det exakt en sån som sitter i min bensinare, inte hobbywing varianten. Men de ser likadana ut och har samma spec. Den har som sagt funkat bra, men tror ändå det lönar sig säkerhetsmässigt med ett finare märke typ emcotec.

  16. #16

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	44097 Hittade en sådan emcotec till fyndpris så nu ändrades planerna lite och en sån åker i med dubbla batterier :-D.. Ska man köra life eller 2st 2s lipo och går det förgrena ut strömmen till både mottagare och tändning? Antar det är dumt men varför envisas igentligen folk med bec eller nimh acc till tändning är min nästa fråga.. Tändsystemet till min dle 35ra ska ju klara upp till 9v.. Mycket nybörjar frågor så hoppas ni står ut då jag vill flyga mitt plan så säkert det går både pga kostnader och framförallt folk mm omkring fältet..

  17. #17

    Standard

    Anledningen till min fråga om att reglera ut ström till både tändning och mottagaren var att tidigare ägare gjort så och den ser ut så här idag.. Riskabelt och köra 2st lite större accar och låta den vara som den är idag?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	44102  

  18. #18
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Det där måste vara en lite äldre modell av DPSI, för alla nyare har dubbla matarkablar, och klarar lite mera strömm än dom gamla, men det ska väl funka ändå.
    Anledningen till att man brukar köra tändningen som en helt separat krets är att tändenheten kan störa mottagaren annars, det finns dom som matar tändningen från mottagaraccen/mottagaren direkt också och fått det att funka bra, men jag skulle inte göra det, om man inte har en typ sådan här:http://www.tech-aero.net/ultra-ibec.
    På min nya kärra kommer jag att köra med Ibec, bara för att slippa ladda en extra mottagaracc (hatar att ladda :-) )
    Körde förut med separat tändacc och en sån här:http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11065&p=541, och det funkar super, den är optokopplad så mottagaren kan inte störas på nått vis med denna.
    Men som sagt, jag kör på det som jag är helt säker på att det funkar, men andra har säkert andra uppfattningar vad som är bra.

  19. #19

    Standard

    Tack för ditt svar.. Någon aning om vissa mottagare är känsligare en andra och hur vanligt är det att de stör ut mottagaren i mitt fall en spektrum ar8000.. Det där du länkade till verkar ju riktigt intressant o dyr var den ju inte häller. Då kör du tex emcotecen jag har bara till mottagaren och sen ström från mottagare direkt till tändningen igenom den där ibec? Fattat rätt? Är lite som du och ju färre accar jag behöver ladda ju bättre..

  20. #20
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Har ingen aning om hur Spectrum hanterar sådana störningar, har en polare som mosade en kärra med en ar 8000 pga att satelit kabeln hade vibrerat av vid kontakten, för ar8000 funkar inte utan satelit, så se till att sattkabeln är säkrad i anslutningarna så inte detta kan hända.
    Japp, den tar spänning direkt från mottagaren, och det sitter nån typ av 3 vägs filter som ska ta bort eventuella störningar.
    Har Googlat heltid en hel vecka på detta och denna och denna ska också funka bra (har en polare som kör med denna med bra resultat) http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p1003.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •