Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Metanolkonvertering el-modell

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag förordar bättre/kraftigare infästning av landstället. Bryter man av nylonskruvar så är det lätt hänt att hjulen trycks in i vingen istället så förstärkning runt infästningen är vad jag brukar göra på de flesta balsa-ARF-kärrorna eftersom just landställsinfästningen nästan jämt är en svag punkt. Det gäller att sprida ut belastningen. Sen är kolfiberställ (och styva alu-ställ) ett elände för de är så styva i längsriktningen så de bryter väldigt hårt i infästningen. Gamla hederliga ställ av pianotråd är mycket snällare mot landställsinfästningen.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Låter lite övermotoriserad kanske, om det blev roderfladder...
    Vilken motor blev det, och vad hamnade slutvikten på?
    Ja något kanske det blev en os40la, och slutvikten otankad ca 1250g

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Ja så blev det premiär i morse.. Det gick ju sådär..

    ..motorn hostade till igen precis innan den tog mark så den kom upp och sen ner aningen för brant så då rök såklart landningstället!
    visst blir man pisse på fabrikanten som högst medvetet inte anstränger sig ett skit att göra en infästning värt namnet! nu är det upp till flygarna själva att försöka förstärka efter bästa förmåga. Inte så lätt på en däckis ..hoppas du får till det ändå! /m
    Senast redigerat av multipass den 2014-04-06 klockan 18:09.

  4. #24

    Standard

    Funderar på hur jag ska förstärka på bästa sätt så att det håller;
    Antingen sätter jag balsaklossar på de tre ställen den har gått sönder
    Eller så plankar jag hela stabben med typ 1mm balsa

    Eller både och kanske, vad tror ni?

    Annars tycker jag den var riktigt fint byggd från början, alla hål var förborrade tex och passformen var också bra. Men det är min första arf som jag sätter ihop själv så jag har inte mycket att jämföra med.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När det gäller ställinfästningen så skall du främst se till att belastningen sprids ut och hur man kan lösa detta kan ju vara olika från fall till fall.
    Men långa infästningsytor är ju nåt att börja med och inte bara en liten bit plywood på tvären inlimmad mellan kropps-sidorna.
    Man brukar få använda sin fantasi och tänka sig hur krafterna sprider sig när det tar tvärstopp i landstället... Sen är ju inte alla tappade landställ fabrikantens fel utan ibland gör vi ju egna misstag av den digniteten att det är svårt att få ett ställ att sitta kvar...
    Har du knäckt stabben så återstår väl att bygga en ny... Visst - har du lätt balsa typ 1 mm flak så kan du säkert planka stabben och laga den på så sätt men annars är det ju inte så svårt att bygga en ny heller. Se till att höjdroderhalvorna sitter ihop stabilt samt tejpa gärna spalten mellan höjdrodret och stabben så kanske du i bästa fall slipper roderfladder. Jag har vid nåt tillfälle läst att om man gör höjdrodret aningen tjockare än stabben (där dom ansluter mot varandra - och typ 10--15 % tjockare) så skulle risken för roderfladder minska avsevärt.
    Roger

  6. #26

    Standard Metanolkonvertering el-modell

    Oj kom visste ett bra uttömmande svar, tar bort inlägget

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Stället brukar det finnas all anledning att förstärka infästningen av så det tycker jag absolut att du skall göra. Risken är att det går sönder mera runtomkring när ställinfästningen ger vika och kan man med relativt enkla ingrepp göra den stabilare så brukar man ha igen det. F ö har du lite om stabben också i mitt svar.
    Roger

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag har vid nåt tillfälle läst att om man gör höjdrodret aningen tjockare än stabben (där dom ansluter mot varandra - och typ 10--15 % tjockare) så skulle risken för roderfladder minska avsevärt.
    Roger
    Hum då låter ju plankning inget vidare med tanke på det.. Får se hur det blir.

    Skulle kunna tänka mig att anledningen till att fladdret blev så stort kan vara att yttre delen på rodret går framför gångärnens centrum. Känns som att det blir bra moment då om det väl börjar fladdra

  9. #29

    Standard Metanolkonvertering el-modell

    Nu har jag äntligen lagat planet och flugit lite! Det blev plankning med 1mm balsa, tycker det känns starkt och bra. Enda flexet nu är pianotriden mellan höjdhalvorna, inte superstabilt men inget jag märkte när jag flög.

    Stället limmade jag dit som det satt förut men med en balsalist framför som förlängning av plattan ställen sitter i. Det höll åtminståne idag

    Planet flyger finfint, det känns inte alls tungt och man kan puttra runt straxt över tomgång. Tomgången är mycket bättre nu när jag har flyttat ner tanken också. Och den gick även bra inverterat. Så motorvalet känns helt rätt, den går lagom fort på rakan och rätt upp så länge man vill. Flygtiden med 220ml tank är ca 10 min.

    Men sen är det en sak som är lite mysko, på knivegg går den mycket bättre/stabilare åt vänster än höger. Men man får ge ganska mycket sida. På höger sida behövs inte alls lika mycket sidoutslg, men den vill å anda sidan gärna rolla vänster. Kan det vara motorvinkeln som inte är rätt? Ska jag vinkla ännu mer åt höger?

    Så här ser det ut nu


    När den ligger rätt i knivegg så drar den även "nedåt", har jag motorn för mycket vinklad nedåt då, eller ska det vara så i knivegg?


  10. #30
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett utmärkt tillfälle att besöka F3A-Sweden
    http://www.f3a.se/index.php?page=trimning_av_modeller
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •