Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Metanolkonvertering el-modell

  1. #1

    Standard Metanolkonvertering el-modell

    Hej!
    Har köpt mig en liten protech ultimate på 90 cm byggd i balsa avsedd för eldrift, men tänkte sätta i en glödmotor. Varför då kan man undra, jo jag gillar ju motorer helt enkelt!

    Antar att man måste förstärka kroppen, men hur gör man det på bästa sätt?

    Har läst om att pensla med epoxy utspädd med t-röd, funkar det bra?
    Läste även att man kan använda utspätt vitlim, räcker det som styrka? Är ju lite skönare och enklare att hålla på med än epoxy. Motorfästet tänkte jag ta 3mm plywood och limma dit med epoxy.

    Sen funderade jag på servon, den är avsedd för 1kg mini servon runt om, men det känns lite klent tycker jag? Flygvikten står ska vara 1080g, och avsedd effekt på elmotorn är 420w.

    Nån som har ideer eller gjort liknande?

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Har du några bilder på hur det ser ut där du vill montera fast din metanolsnurra?
    Vilken storlek på motor hade du tänkt använda?

    Det fungerar bra att blanda en (liten!) skvätt T-sprit i en 30 min epoxyblandning
    och sedan pensla på de delar du vill bränsleskydda.

    Om du har nära till Biltema så finns där en lamineringsepoxy som går utmärkt att
    pensla på.

    Matsa...

  3. #3

    Standard

    Är epoxyn bara för att bränslesäkra?


    Tänkte som sagt limma dit en 3mm plywood att skruva fast motorfästet i.



    Och sen limma balsalister på baksidan av den befintliga motorväggen, mot sidoväggarna



    Motorn tänkte jag använda en os 40la som jag har på hyllan. Gissar att den flyger ok med en 25:a, men vore kul med en storlek större typ en os32sx, fast den motsvaras nästan av min 40:a i vikt och effekt, fast den varvar inte lika mycket.



    Så jag ska nog välja servon på kanske 2kg ialla fall?

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    KUL PROJEKT.
    Det är nog enklare att konvertera till bränsle för du har ju ett bra utrymme för tank.
    Rätt med större servon. Inte för att kraften behövs men för att klara vibrationerna.
    Som du skriver 3 mm extra tjock brandvägg. Epoxi med glasfiber i främre utrymmet där tanken ska ligga bör ju förstärka en hel del tillsammans med dina balsalister. Tänk på att täta alla klädselskarvar med tunn CA för att klädseln ska sitta kvar lite längre när det kommer bränsleslabb som ska torkas bort med rödsprit eller annan "dekokt".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard Metanolkonvertering el-modell

    Tack för råden!

    Har några hxt900 som jag tänkte använda till skeven, de drar 1,6kg, tror inte jag får plats med djupare än 20mm ändå.
    Men till höjd och sida måste jag ändå köpa nytt så då blir det kanske lite större.

    Sen tänkte jag limma motorväggen med epoxy men testa utspädd vitlim till bränsleskydd invändigt på övriga ställen. Inte så sugen på epoxy egentligen.

    Sen är jag jäkligt sugen på att testa en mousse can muffler, men det blir en senare historia!

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=3

    Postar länk till denna utförliga tråd i andra format.
    Lycka till.
    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Standard

    Tack för länken, det var bra läsning! (När man väl hade sollat bort el-metanol diskussionen..)
    Verkar inte som att de har lagt ner alltför mycket energi på att förstärka kroppen, lite mer lim bara

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag gillar HXT 900 skarpt och har nog köpt en bra bit över 100 st genom åren men .... till en snygg bränslemodell hade jag nog gått upp ett steg till 12-15 grams servon med metalldrev.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag gillar HXT 900 skarpt och har nog köpt en bra bit över 100 st genom åren men .... till en snygg bränslemodell hade jag nog gått upp ett steg till 12-15 grams servon med metalldrev.
    hxt900 är ett kap för upp till 600gr parkflygare men till din nya kamin finns inget som slår.. HK-CS929MG

    Använder dom själv till mina 120modeller, inga som helst problem. kör förvisso eldrivet men ändå så tror jag på sådana i din kamin. /m
    Senast redigerat av multipass den 2014-04-06 klockan 18:38.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Risken med en såpass stor metanol-rova är att denna lilla kärra blir för tung för att vara rolig att flyga. Har du gjort nån genomtänkt bedömning av flygvikten inkl förstärkningar, motor, tank, lite större servon och soppa i tanken ? Skulle tro att du bör förstärka landställsinfästningen också (det brukar behövas även vid eldrift på många ARF-kärror) - sen är frågan hur stabilt själva stället är om totalvikten ökar på kärran. Som sagt - fundera över en stark men lätt motor när det gäller en såpass liten kärra. Tänker man på den tiden när .40-kärror var vanliga så vägde dom sällan under 2 kg men ofta mera - kanske runt 2,5 kg... Numera kan man dock komma ner klart lägre i vikt med "lättbyggnads-teknik" men var medveten om att du får mycket mera vibrationer jämfört med eldrivet vilket bl a kräver rejälare servon vilket även det ökar på vikten. Själv hade jag nog valt en större kärra och gärna en kärra med "bara" en vinge för ett metanolkonverteringsprojekt - men det är jag det...
    Lycka till hälsar
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till metanol skulle jag nog inte använda kinaservo. Jag skulle köra på Hitec MG-82 eller HS-81. Jag har dålig erfarenhet av kinaservo som skakar sönder av metanolmotor. Sen skulle jag som McRegor skriver välja minsta möjliga metanolmotor för att få så lätt kärra som möjligt. OS .25 FX och .32 SX är exempel på starka och lätta motorer.
    fredrik

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske skulle t o m en Aircombat-rova kunna passa - typ lätt .15--.21. Vikten på dessa kärror med .21-motor ligger väl runt 1--1,5 kg så den motorstorleken borde ju kunna fungera även på denna kärra. På köpet får man ju mindre tank med mindre bränsle - förutom väsentligt lättare motor och ljuddämpare. Grejen är nog att försöka hålla kärran lätt för lättare kärror flyger alltid bättre.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    40LA är en ganska lätt motor men dett till trots anser jag att det är en för stor motor till ett 90 cm aerboaticflygplan, bl.a. för att motorn kräver en ganska stor bränsletank, vibrerar mer än en liten motor och får ganska mycket tomgångsdragkraft vilket kan vara ett problem vid landnngar. En LA25 är nog det största jag skulle använda för ett så pass litet flygplan.
    Microservon ska du undvika om de inte är av erkänt bra kvalitet. Förbränningsmotorer ger upphov till ganska mycket högfrekventa vibrationer som kan slita hårt på dreven i servonas växellådor.

  14. #14

    Standard

    Tack för alla bra synpunkter!

    Har inte räknat nåt på hur mycket tyngre det blir med metanol, men jag ska nog göra det och det verkar vettigt att hålla den så lätt som möjligt.

    Nu kör jag en 25la på mini jazz, jag tycker det är lagom för den storleken, och jag tror den skulle bli lite klen för ultimaten. Eller kanske inte, det är ju bara att testa

    40la väger lika mycket som os32sx, men aningens mindre effekt och lägre varvtal. Den satt förut på en poison (tyvärr krashad) som jag förstått ska ha en 32:a, den flög bra med 40la motorn som jag minns det. Verkar inte så ofya man ser en 32sx för flyg, finns mest för heli begagnat, kan man använda en sån? Ser ut att vara toppen och dämparen som skiljer, funkar det ändå?

    Jag kom på att jag har två hs65bb, de borde väl vara tillräcklig kvalle på för ett metanolplan? Ska kolla på hk servona, sen såg jag även power hd 1711mg och 1705mg hos autopartner, nån som ha testat dem?

  15. #15

    Standard Metanolkonvertering el-modell

    Nu har jag förstärkt motorfästet och fått dit tanken, så nu är det bara premiärflygning som återstår

    Servon blev metalldrevade från hobbyking HK-CS929MG

    Motorväggen var helt rak, så jag la några brickor så att motorfästet blev lite vinklat nedåt och åt höger. Exakt hur mycket vet jag inte, svårt att mäta men det ser ut ung som andra modeller jag haft.

    Vikten otankad hamnar på ca 1250g tror jag (ska väga igen nu) och som elmodell skulle flygvikten vara 1050g. Förstärkningen väger ca 40g fast det var nog utan moterbocken fastskruvad. Servona är lite tyngre än elmodellens spec, men jag satte på ett kolfiberställ från hobbyking som väger 30g mindre än det som följde med. Ajaa lite här och lite där, plus och minus så det verkar bli ca 200g tyngre än spec. Men det är ju ptankad vikt, tanken rymmer 220ml.

    Sär här se förstärkningen ut (med lite vitlimskladd)





  16. #16
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    De modeller jag har konverterat till glöd har blivit lättare än motsvarande El, så det är bara fördelar som jag ser det...

    Jag har själv varit lite sugen på just Protech Ultimaten, men då hade jag tänkt mig en stark .15 motor. Möjligen en lätt .20-.25 motor men inte mera, en låg vikt gör mycket gott för flyg-egenskaperna.

    Tanken verkar hamna lite för högt? Eller ser jag fel?
    Centrum på tanken bör ligga kring centrum i förgasaren, inte vevaxelcentrum. Har du tanken för högt så kommer du att få problem, särskilt på låga vartal och inverterade motorer.
    Kör så det ryker!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    De modeller jag har konverterat till glöd har blivit lättare än motsvarande El, så det är bara fördelar som jag ser det...

    Jag har själv varit lite sugen på just Protech Ultimaten, men då hade jag tänkt mig en stark .15 motor. Möjligen en lätt .20-.25 motor men inte mera, en låg vikt gör mycket gott för flyg-egenskaperna.

    Tanken verkar hamna lite för högt? Eller ser jag fel?
    Centrum på tanken bör ligga kring centrum i förgasaren, inte vevaxelcentrum. Har du tanken för högt så kommer du att få problem, särskilt på låga vartal och inverterade motorer.
    Ja kanske ska jag sätta på min 25 la istället...

    tycker också det känns som att tanken kommer lite högt iförhållande till förgasaren, har inte provkör motorn än så vi får se om det blir som du säger, får bli att ändra lite då.....

    Borde få till att provflyga nu i helgen, återkommer med erfarenheter

    /Adners

  18. #18

    Standard

    Ja så blev det premiär i morse.. Det gick ju sådär..

    Först så var det lite svårt att få motorn att gå bra på tomgång, det var några år sen jag körde den sist, men jag tror att det faktiskt berodde på att tanken var för högt placerad! Den verkade få för mycket bränsle, även fast jag skruvade ut airbleed skruven helt, så tanken ska jag sänka lite.

    Sen var nog hjulen aningens små, jag har bytt till 50mm hjul från 40, men det var ändå lite svårt att rulla på gräset. Har ett par 75mm som jag ska testa.

    Väl uppe i luften så drog jag efter lite intrimning en repa på fullgas, och då skakade ena höjdrodret sönder! Det är en pianotråd som är bockad och håller ihop roderhalvorna, den del som satt fast från fabrik bröt sönder balsat runt infästningen, och stabben knäcktes på diagonalen..

    Jaha ner igen på marken snabbast möjligt, jag stängde av motorn innan nedsättning för att rädda proppen om det blev en noseover med de små hjulen, men motorn hostade till igen precis innan den tog mark så den kom upp och sen ner aningen för brant så då rök såklart landningstället!

    Aja inget som inte går att fixa med lite lim men det vart ju surt med typ två tre minuters flygning..

    Däremot kan jag inte säga att den kändes för tung av det lilla jag hann flyga, så motorn får stanna kvar på ett tag till.



  19. #19
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ooops, ser i alla fall ut att vara reparerbart...

    Låter lite övermotoriserad kanske, om det blev roderfladder...
    Vilken motor blev det, och vad hamnade slutvikten på?

    Bränsletanken bör som sagt ha sin centrum linjen i höjd med, eller ngt lägre, än trumman i förgasaren. Finns ingen genväg här, och när motorn är inverterad så blir den lite extra känsligt för en alltför rik bränsleblandning (bränslet samlas kring stiftet). Tror att bränsletanken bör ligga så lågt som det bara går inne i kroppen, för att den skall hamna ngt sånär rätt...

    På't igen!
    Kör så det ryker!

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Plastskruvar till stället nästa gång, så att skuvarna ger sig och inte förstärkningen bakom?
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •