Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Bygg en 3D Quad som kan flyga inverterat...

  1. #1
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard Bygg en 3D Quad som kan flyga inverterat...

    Jag håller på och bygger en billig 3D Quad :-)

    Hej!
    Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt...
    Min gamla HK 450 som mest ligger och samlar damm tänkte jag göra nåt roligare med...
    Som att flyga lite QUAD 3D som denna http://vimeo.com/61127136

    Om man vill kan man köpa en färdig 3D quad från pitchpump för 590 euro men jag tänkte (som vanligt) snåla lite...

    Men det kräver lite flaschande av ESC:er, firmwarebyte på naze32 kortet till en som klarar av 3D, konfigurering av radio samt lite inställningar i BaseFlight GUI.
    Om du som jag tycker att det är roligt att pilla med sånt så är detta ett mycket roligt projekt.
    Det tog en kväll för mig att få den att fungera, men då tog det den mesta tiden att hitta alla program och firmware som du får gratis nedan....

    Gillar du inte att pilla med datorer, software och PID settings sluta läs här...

    Du behöver

    En quad

    Jag kör med dessa prylar
    Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version
    4x NTM Prop Drive 28-26 1350KV
    4x Turnigy TY-P1 25Amp HEXFET® Brushless Speed Controllers


    Ett naze32 utan kompass och annat onödigt krafs, kortet kostar 128Kr här.

    http://abusemark.com/store/index.php...products_id=38

    Det lilla 32 bitarskortet monterat
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0106.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	44087

    Sen behöver du några symmetriska propellrar (som tyvärr inte kommit ännu..)http://www.pitchpump.de/shop/propell...3dprop-set?c=7
    Det lär funka hjälpligt med vanliga proppar men dom får ju sjukt dålig verkningsgrad när dom snurrar baklänges vid inverterad flygning...

    Du behöver en sån här USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors för att flascha ESC:erna
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...occessors.html

    Om du kör med atmel baserade ESC:er så är det smidigt med en sån här Atmel Atmega Socket Firmware Flashing Tool
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...20Firmware%20F

    En vanlig mini USB (ej micro) som dom flesta har en spagettihög med i nån låda...

    Du behöver även en dator med en massa bra program.
    Programvara som jag använder (det funkar ju säkert med andra program åxå..)

    Lazyzero KKmulticopter tool (som jag använder för att flascha ESC:erna med simonk reverse firmvare)
    http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool

    Simonk reverse ESC fw.
    http://www.rcgroups.com/forums/showa...1&d=1363067332

    Vilken fw ska jag använda till min ESC ??(Till mina Turnigy TY-P1 25Amp så används bs.hex)
    https://docs.google.com/spreadsheet/...BQkZZRlE#gid=0

    Senaste versionen av BaseFlight GUI som går att uppgradera kortets baseflight.hex med direkt från GUI:t (smidigt att slippa använda hercules och en separat flashloader)

    http://www.klick-punkte.info/downloa...lightGUI23.zip

    BaseFlight AfroFlight 3D firmware
    http://afrodevices.googlecode.com/fi...t-20130719.zip

  2. #2

    Standard

    Jag byggde en för några månader sen och kan säga att du kommer behöva en jävla kraft i motorerna för att den ska flyga ok med 3D propellrar. Jag fick köra 4cell med 1250kv motorer (8x45 propellrar) för att den skulle hovra under 75% gas. Bygg den även så lätt det bara går min ram låg på 130g med lysdioder och tror den vägde 450g rft.

  3. #3
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Ja den orkar ju hålla sig flygande nu inverterat med normala proppar...det borde ju bli bättre än så med 3D proppar i a f...
    Nu är snarare problemet när man flyger rättvänt att man har så lite trottel att motorerna stoppar i bland (om man drar av för mycket när man sjunker).

    Hur flyger din annars neu?
    Har du nån film?

  4. #4

    Standard

    hehe du saknar du ingen kraft

    Har bara blivit ett test utan 3D firmware på fartreglagen för det vill inte funka som det skulle. Ett fartreglage levde sitt eget liv men ska ta tag i det och fixa till den.

    Tyckte att den flög som en sten :P Men det var nog inställningarna i multiwii (är inte helt hemma på det ännu). När jag skulle rolla den från 20m höjd så slog den i marken på vägen ner men var ingen större skada bara en propeller och så fick jag böja tillbaka armen.

  5. #5

    Standard



    Den flyger! Har monterat ett Naze32 som jag hade över och bytt ESC. Flyger som en dröm även om det sitter vanliga propellrar(har bara HQ 3D propellrar och eftersom dom är så ömtåliga så vill jag inte slösa dom i början).

    Flög 3 eller 4 gånger idag och helt klart den roligaste quaden jag har testat. Har sjukt mycket power. Sitter en 450 acro setup i den vilket gör att hovrar på 30% gas.

  6. #6
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Fan vad Nice neu!
    Jag får inte till PID settings på min...Den vobblar som f..n när man drar av så att motorerna börjar reversera.
    Eller så är det jag som fegar..
    Måste testa igen...

  7. #7

    Standard

    Jag kör standar pids har bara ökat rate en hel del. Man får inte fega med gasen utan vända den fort och så på med mycket gas.

    Får tacka Kenneth E för filmningen

  8. #8
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag har lyckats flyga inverterat nu men den orkar inte riktigt hålla sig flygande med vanliga proppar inverterat utan sjunker sakta :-)
    Men när jag flippar tillbaka så börjar den vobbla kraftigt och ramlar vaggande ner trots fullgas. Måste vara fel PID men jag har testat masor fram och tillbaka men jag får inte till det... Kan du ta en bild på dina PID settings för jag kommer inte ihåg vad default låg på...

  9. #9

    Standard

    Finns det inte en reset button?
    Ska se om jag kan fixa en bild när jag kommer hem ikväll.

  10. #10
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Ja det fanns det! Tackar!

  11. #11
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Oj default blev aldeles för höga värden... Men nu börjar den faktiskt funka riktigt bra...
    Känns ovant att se quaden upp och ner :-)
    Jag hamnade på låga P=1 I=0,007 och D=5 men nu när man kunde börja leka lite så fastnade en prop i gräset, + att jag drog ner trotteln lite för långt vid landningen och en esc brann..
    Typiskt!
    Måste beställa nya från HK genast...

  12. #12

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Red face

    Tjena

    Har nu skaffat lite pryttlar och behöver nu läsa på och få tips på hur man ställer in allt..

    - Har flashat esc'ar med reverse fw (HK F-20) och dom verkar fungerar som dom skall.

    - Naze32 har jag fått hem och lyckats uppdatera med ovan nämda mjukvara (Baseflight-20130719)
    --- Det finns senare mjukvara varför skall man inte använda denna?
    --- Använder Baseflight configurator, verkar vara samma som Baseflight GUI fast den hämtar hem mjukvara själv.

    - Hur gör ni i tx med trottelkurvor, har ni en std kurva vid start (trottelspak I botten) och flippar om en switch till reverse under flygning?


    mvh /Hans
    Hälsningar
    /Hans

  13. #13

    Standard

    Jag har inte orkat att göra en flightmode för vanlig flygning utan kör bara 3D mode med throttle hold.

  14. #14

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Håller på att bli tokig.. har inte grejat nåt med multiwii innan, (vilket jag antar att naze32 bygger på?) Hur kalibrerar ni era fartreglage, verkar ju få nåt spel med simonk reverse flashade fartreglage?? och hur armerar jag på ett korrekt sätt.. måste man lägga armering på en switch för att det skall fungera, är det därför det strular för mig. (jag försöker armera genom throttle reglage ner till höger, då kommer kommer jag in I kalibreringsmode. (på några esc'ar bara)

    alla tips är välkommna
    Hälsningar
    /Hans

  15. #15

    Standard

    Man ska inte kalibrera fartreglagen och du MÅSTE arma med en switch. Har för mig att det står i instruktionerna

  16. #16

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Tack för svaret
    Jag kan nu armera med en switch men throtteln måste vara i "avläget" (spaken längst ner) och då hamnar jag I ett kalibreringsläge?? Vilka instruktioner refererar du till ovan? Verkar som att jag behöver läsa igenom dessa..
    Hälsningar
    /Hans

  17. #17

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    hmm undrar om inte det är feature 3d som jag hade missat, nu verkar allt fungera helt plötsligt??
    Hälsningar
    /Hans

  18. #18

    Standard

    haha jepp du måste ha på 3D feature annars så kommer du inte långt :P


    Finns inte mycket som man kan kalla för manual men lite info här https://github.com/c---/MultiWii3D/

  19. #19

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Ok, det skulle jag ha läst med en gång :-)

    Funderar nu på: Newer versions of simonk should additionally set:

    • RC_CALIBRATION = 0


    Är detta något man måste göra? Har problem med att någonting händer i Naze32 som jag behöver korrigera någonstans. ==> När jag provar motorer och fartreglage via rx då funkar det klockrent. När dom är inkopplade via Naze32 så ändras pwm värdena. (motorerna startar och stannar inte samtidigt)
    Hälsningar
    /Hans

  20. #20
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Hur funkar detta med 3D? Vänder motorerna rotationsriktning när ni flyger upp och ner? Hur lång tid tar det att byta riktning?
    Är det aktiv broms i mjukvaran till reglagen isåfall?
    Har sett nån quad för ett tag sedan med ställbar pitchvinkel på propparna. Som en 3D helikopter, men detta verkar helt annorlunda?

    Edit. funderar lite till.. går det inte åt en helsikes massa effekt för att så snabbt som möjligt bromsa ner motorn och sedan spinna upp den till hög fart åt andra hållet?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •