Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Regler för FPV flygning inom RCFF och SMFF

  1. #21

    Standard

    Man ska väl flyga över 30 meter för att inte vara en fara för folk, tyckte jag att jag läste i en lokaltidning när det snackades om drönare och hur högt man får flyga, max.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Har faktiskt kontaktat lokaltidningen i förebyggande syfte så ska dom skriva nåt ska jag vara med.
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  3. #23
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Rätt intressant att fpvarna får ha en avdelning på detta forum, men "tillhör" ej modellflyget. Bara en iakttagelse.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #24


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Rätt intressant att fpvarna får ha en avdelning på detta forum, men "tillhör" ej modellflyget. Bara en iakttagelse.
    Vem har sagt det????? Los, spotter o lämpligt ställe att flyga på så är det ju modellflyg. Klart det skall finnas en forumdel.

    Jag tycker att det är intressantare att det är så få fpvare som har medlem 2014 loggan men ändå anser att ,i detta fallet,
    Rcff skall arbeta fram bättre vilkor för dem. Varför då???

    Är själv sugen som f.. på att prova fpv, jag fattar bara inte vad som är problemet?

  5. #25
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Enligt RCFF och SMFF så är det inte modellflyg om man flyger utanför LOS. Om inte jag förstått det helt fel? Vilket jag inte tror. Men i jämförelse med andra verksamheter om vi tar tex mc, så gäller tex vanlig försäkring på väg, men en annan om man kör på bana, vilket är helt förståeligt då det är mycket större risk med att köra mc på bana med fri hastighet osv.
    Det är inte så att Sveriges mc förbund, eller vad de nu heter, säger att det inte är mc körning längre som vissa inom RCFF och SMFF förespråkar angående fpv long range. Varför inte göra en tilläggsförsäkring för fpv long range flygare om det nu är "osäkrare" vilket kan diskuteras i annat forum, men rimligen är så med betydligt fler komponenter och felkällor.
    Det här avståndstagandet "det är inte modellflyg" ter sig ju löjligt för icke insatta och skapar bara grupperingar inom modellflyget.
    För utomstående är det ju bara fjantigt med två exakt likadana plan bredvid varandra och man förklarar att det är ett modellplan, men inte det för det kan flyga längre bort. Bara fjantigt, illojalt och kommer medföra både ekonomiska konsekvenser och splittringar.

    Angående rc9s fråga om medlemskap är den motiverad. Svaret är att jag tex har tom förra året varit medlem i SMFF och även funderat på RCFF, och då tillhörde fpv modellflyget. Nu när dessa förbund inte vill veta av oss så får de ej mina pengar heller. Skulle inte bli förvånad om det startas en egen organisation snart för fpvare om det inte redan gjort det. (Därav kommer det bli ekonomiska konsekvenser). Det enda jag kommer minnas av de vanliga förbunden är illojalitet tyvärr.

    Ps. Har full förståelse för regelverk för flyghöjder, vissa geografiska områden spärrade osv givetvis. Säkerheten är viktig
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Enligt RCFF och SMFF så är det inte modellflyg om man flyger utanför LOS
    Möjligt att jag både är trött och korkad , men det handlar väl ändå om vad lagarna accepterar , sysslar man
    med flyg utanför dom gränser som är ok enligt lagen så håller sig rcff och smff utanför.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #27
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Lagarna, hur vettiga de nu är, är ju upp till var och en att följa. Men det är fortfarande modellflyg. Annars sticker man huvudet i sanden.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    men vad spelar det för roll om dom kallar det modellflyg det är ju fortfarande inte ok enligt dom bestämmelser som finns idag
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #29
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Se text ovan
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  10. #30

    Standard

    Finns inga försäkringsbolag som skulle täcka long range fpv. Long range är bra mycket farligare då man inte har koll på om det kommer något fullskalig plan mot en. Sen så kommer någon säga ''Men då flyger vi under 150m för det är det är deras minimum höjd.'' bullshit dom flyger mycket lägre än så och ska du flyga längre bort så måste du även upp på höjd för att inte förlora radiokontakt.

    Sen så har vi även alla noobs som inte förstår något utan bara flyger (dom som faktiskt är en fara för hobbyn). Vissa förstår inte att man måste ha koll på hur långt man kan flyga på ett batteri innan man ger så ut och flyger längre (du vet nog hur det är). Sen så har vi dom som inte kan något utan bara går in och köper en phantom som flyger sig själv (tills den gör en DJI Flyaway®) och flyger på mycket olämpliga ställen.

    Hur skulle vi kunna lösa det och slippa nya regler?

    Jo man borde införa något typ av certifikat som man var tvungen att ha för att flyga fpv. Låter kanske dom det är svårt och dyrt att ta men det är just det som det inte ska vara. Det ska finnas för att vi ska kunna säga att det inte är en av oss när någon sätter en phantom i huvudet på någon i Stockholm city. Man ska bara behöva göra ett litet prov om elektronik, radio utrusning (frekvenser/antenner osv) och var det är lämpligt att flyga. Sen så ska man även vissa praktisk erfarenhet genom att flyga ett par varv med en quad utan gps och vissa att man kan kontrollera den (det som dom flesta inte kan när det händer en flyaway).

    Det ska va simpelt för tanken är att det ska väcka ett intresse att kolla upp mer info om antenner osv och det ska stoppa dom som inte har något intresse utan bara köper en phantom för dom ska flyga över nakenbadet.

  11. #31


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    [QUOTE=neu;355255]
    Hur skulle vi kunna lösa det och slippa nya regler?

    Jo man borde införa något typ av certifikat som man var tvungen att ha för att flyga fpv[QUOTE=neu;355255]

    Vad kallar man något som är tvunget? En regel va? Skulle det hjälpa i sakfrågan att införa regler för att slippa fler regler????

  12. #32

    Standard

    Det där lät vettigt Neu.

  13. #33

    Standard

    Känns som att bli dissad av en 10åring där. Ja man inför EN regel för att slippa 100nya regler som i princip kommer förbjuda all form av fpv (Älskar fpv men det är tyvärr bara en tidsfråga).

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg

    Vad kallar man något som är tvunget? En regel va? Skulle det hjälpa i sakfrågan att införa regler för att slippa fler regler????

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    så gött att äntligen läsa något som verkligen är tanke bakom, och inte bara en massa skit för att skapa liv.
    kan helt klart tänka mig en "fpvlicens" för att få lite mer friheter , tror vi skulle slippa ganska många idiotiska flygningar, MEN då måste ju också allmänheten känna till att licens krävs, saker går ju alltid få tag i.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #35
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Fpv licens JA, med försäkring och tillhöra modellflyggrenen. Låter riktigt bra. Sållar vi ut pappskallarna ala "phantom på stan"
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  16. #36

    Standard

    Om vi skulle kunna ha en sändare för att synas på radarn och fpvlicens så skulle jag kunna tänka mig att vi har större chans att få tillstånd av ts och kunna få en försäkran. Som det är nu när vem som helst kan köra fpv så kommer inget bolag att göra en utanför LOS försäkring även om jag inte tror att den skulle bli använd (har inte hört om någon som faktiskt har skadat något när dom kraschat utanför LOS bortsett från idioten som flög i Stockholm).

  17. #37
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...2207043&page=2

    Redan på gång. Ser bra ut! Ett steg på vägen....
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Enligt RCFF och SMFF så är det inte modellflyg om man flyger utanför LOS. Om inte jag förstått det helt fel? Vilket jag inte tror. Men i jämförelse med andra verksamheter om vi tar tex mc, så gäller tex vanlig försäkring på väg, men en annan om man kör på bana, vilket är helt förståeligt då det är mycket större risk med att köra mc på bana med fri hastighet osv.
    Det är inte så att Sveriges mc förbund, eller vad de nu heter, säger att det inte är mc körning längre som vissa inom RCFF och SMFF förespråkar angående fpv long range. Varför inte göra en tilläggsförsäkring för fpv long range flygare om det nu är "osäkrare" vilket kan diskuteras i annat forum, men rimligen är så med betydligt fler komponenter och felkällor.
    Det här avståndstagandet "det är inte modellflyg" ter sig ju löjligt för icke insatta och skapar bara grupperingar inom modellflyget.
    För utomstående är det ju bara fjantigt med två exakt likadana plan bredvid varandra och man förklarar att det är ett modellplan, men inte det för det kan flyga längre bort. Bara fjantigt, illojalt och kommer medföra både ekonomiska konsekvenser och splittringar.

    Angående rc9s fråga om medlemskap är den motiverad. Svaret är att jag tex har tom förra året varit medlem i SMFF och även funderat på RCFF, och då tillhörde fpv modellflyget. Nu när dessa förbund inte vill veta av oss så får de ej mina pengar heller. Skulle inte bli förvånad om det startas en egen organisation snart för fpvare om det inte redan gjort det. (Därav kommer det bli ekonomiska konsekvenser). Det enda jag kommer minnas av de vanliga förbunden är illojalitet tyvärr.

    Ps. Har full förståelse för regelverk för flyghöjder, vissa geografiska områden spärrade osv givetvis. Säkerheten är viktig
    Vad är det som är så svårt att förstå? Du skriver att "Nu när dessa förbund inte vill veta av oss så får de ej mina pengar heller.". Det är ditt val, men det är inget av förbunden som tagit avstånd från FPV-flygning, tvärtom har man gemensamt gjort ett ställningstagande om hur FPV-flyging ska bedrivas utifrån den definition av modellflyg som den reglerande myndigheten, dvs. Transportstyrelsen utgår från. Detta just för att man ska ha möjighet att flyga FPV som modellflyg, dvs. med en internationellt sett ovanligt stor frihet. Flygning "out-of-sight" är enligt Transportstyrelsen inte modellflyg.

    Du skriver även "Det enda jag kommer minnas av de vanliga förbunden är illojalitet tyvärr.". Om du inte har fattat det så är det som så att RCFF har organiserat och driver detta forum med stora ideella insatser från vissa medlemmar och de kostnader som finns finansieras huvudsakligen genom medlemsavgifter. Forumet hålls öppet för alla med intresse för modellflyg av olika slag oavsett medlemskap, även dig. Då är det ganska magstarkt att du som inte är medlem i RCFF och ganska flitigt använder detta forum anklagar de betalande medlemmar som utgör förbundet för illojalitet.

    Slutligen: Du skriver att "Skulle inte bli förvånad om det startas en egen organisation snart för fpvare om det inte redan gjort det. (Därav kommer det bli ekonomiska konsekvenser).". Det finns två alternativ, antingen antingen så sätter ni som högljuddast problematiserar förbundens (och Transportstyrelsens) ställningstagande igång en intressegrupp, arbetar fram förslag på nya/förändrade regler, förankrar dem i förbundet och tar därefter ta upp frågan med myndigheterna. Så har skett tidigare med framgång. Andra alternativet är att ni gör det helt i egen regi. Du lever i ett i huvudsak demokratiskt land så det är ditt val. Förvänta dig inte att någon annan ska göra jobbet åt dig. Eftersom du inte är medlem i något av förbunden så blir de ekonomiska konsekvenswerna om du skulle välja det sista alternativet NOLL!

  19. #39
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    ...
    då måste ju också allmänheten känna till att licens krävs, saker går ju alltid få tag i.
    Och där har vi problemet. Alla vet att man måste ha körkort för att få köra bil men hur många skulle känna till att man behöver "FPV-licens" om en sån skulle införas och vem skulle vara kontrollorgan?
    Går att hitta på hur många bra idéer som helst men att få genomslag på dom är nog svårt eftersom flertalet nya flygare inte är anslutna till någon klubb.

  20. #40
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Michael..

    1. Du verkar ha problem med läsförståelse/och eller tankeförmåga. Jag HAR varit medlem i SMFF. Pga ställningstagandet att Long range fpv inte är modellflyg (vilket det för alla normalt tänkande är, enligt texten ovan med exemplet mc) har jag gått ur SMFF. Dvs minus i kassan för SMFF och även RCFF. Eftersom jag funderade på att även bli medlem där. Du har alltså fel i din slutledning där.
    2. Jo illojalitet är just vad det är och det pågår i ett större forum rcgroups.com en stor diskussion om just detta http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2213745 där rc jet gänget "slängt fpv killarna under en buss". Och varit just det illojala mot fpv grenen. Det är möjligt att där du kommer ifrån sticker man vänner/kolleger/ organisationsmedlemmar i ryggen och sedan funderar man inte över det. Men så är inte jag uppfostrad. Men som du säger så gömmer man sig bakom en lag och då är det tack och ajöss, hur korkad den lagen än är. Uppbackning, kan du stava till det?
    3. En egen organisation för rakryggade människor som backar upp varann? Japp, sign me up

    Och innan ni paragrafryttare hoppar på en med fötterna före. Ett modellplan med en liten kamera på och går ett par km längre än din radioutrustning, är det inte ett MODELLPLAN? Och han som flyger det, håller inte han på med MODELLFLYG? Allvarligt?

    ( och jag vill inte höra "lagen är sån" för det får tankarna tillbaks till Hitler Tysklands hjärntvättning....)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •