Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Regler för FPV flygning inom RCFF och SMFF

  1. #1
    Administrator RCFF - Administratör
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    215

    Standard Regler för FPV flygning inom RCFF och SMFF

    Utbudet av färdiga, fungerande FPV-maskiner är i dag stort och utrustningen blir allt billigare och bättre. Även på leksaksmarknaden exploderar det fullständigt av bättre och bättre modeller och utrustning.

    Australien och Asien har, utan konkurrens, den snabbast växande marknaden av fjärr/radiostyrda farkoster. I Australien tävlar man exempelvis med multikoptrar med och utan FPV. Inom en snar framtid kommer det med största sannolikhet att vara en godkänd tävlingsklass inom FAI/CIAM.

    Sedan många år har både SMFF och RCFF i stort sett samma inställning till och regler för framförandet av FPV-farkoster. Det innebär också att om FPV-flygning utövas enligt förbundens regelverk så uppfylls även transportstyrelsens krav.

    Det finns i dag två platser i Sverige där det, med stora restriktioner, är tillåtet att bedriva flygning bortanför ”line of sight” med professionella UAV’er. Det är på FMVs raketskjutfält i Vidsel samt utanför Karlsborg där försvarsmakten bl.a. flyger med UAV-03 Örnen. Verksamheten med förarlös farkost omgärdas av ett rigoröst säkerhetsarrangemang.

    SMFF och RCFF har, mot bakgrund av Transportstyrelsen regelverk för civil luftfart, inte möjlighet att försvara verksamhet som inte uppfyller kraven i SMFF/RCFF’s regelverk. Dvs flygning bortom ”line of sight”. Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

    Vad gäller försäkring så innebär en FPV-maskin ett helt nytt läge där försäkringsbolagen måste göra en helt ny riskbedömning och ta fram en ny försäkringspolicy.
    Det finns i dagsläget inget försäkringsbolag i Sverige eller på den internationella marknaden som skulle försäkra flygning bortanför ”line of sight”.

    Stockholm 2014-02-26

    För RCFF Richard Bokström, Säkerhetsansvarig
    För SMFF Roland Brebäck, Ordförade VO-Elit

  2. #2

    Standard

    Intressant så ni har kontakt med alla internationella försäkringsbolag? Jag förstår er synpunkt men inlägget kanske skulle vunnit på att formulerats annorlunda?

    Referensen till den verksamhet som sker inom FM flygprovområden har i min mening inget som helst koppling till radiostyrd flygning som sker inom hobbyverksamhet.

    Kortfattat så menar ni att försäkringarna i RCFF och SMFF inte gäller flygning utom synhåll. Räcker det inte att skriva så?

    Jag undrar hur er inställning är avseende flygning utom synhåll i framtiden. Givetvis då med stöd av TS. Kanske tom att RCFF kan föra diskussioner med TS om hur detta skulle kunna bedrivas inom RC-hobbyn?
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-03-01 klockan 19:50.

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Simon,
    En par av Sveriges mer kända modellflygare har detta som yrke och jag har ingen anledning att tvivla på informationen om försäkringar som kommer från dessa,
    jag själv vet vad sådana kostar inom flyget för runtomkringverksamheten och om det skulle kunna gå o göra så kommer premien bli astronomisk.
    Varsågod o forska i ämnet,dessa har gjort det..
    Skrivelsen är gemensam för SMFF och RCFF och då får man ge och ta i texten men det ändrar inget i grunden.

    Som jag skrev på annat håll så är sannolikheten att man lagligt skall få bedriva flygning bortom Line Of Sight lika med noll,
    anledningarna är många och vi har ingenting att komma med som skulle kunna förändra detta.
    Vi har fått vårt stora spelrum för vad som är modellflyg,trampar någon över detta så är det inte modellflyg längre,punkt.

    Man kan tycka vad man vill om detta,ändrar inget i sak.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    Jag vet vad dagens skrivelser från TS innehåller men jag är helt övertygad om att det skulle gå att hitta överenskommelser om viljan finns. Det finns den dock uppenbarligen inte.

    Det jag skrev avsåg framtiden, dvs inte nu.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-03-04 klockan 21:26.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vill man inte utvecklas så är det därmed punkt på denna fråga.
    Undra vad kommande generation skall tycka om detta?
    Nåväl, jag är väl död innan beslutsfattarna själva begriper bättre, när deras barnbarn frågar om de kan leka med sen ny inköpta leksaken från leksaksaffären.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om du tror att så är fallet så är du välkommen att försöka,att påstå att jag och Ove stack huvudet i sanden då vi var där för några år sen eller nu tycker jag är korkat och raljerande.
    Trist att du tycker som du tycker men det kan jag inte göra något åt.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Förlåt, om du trodde det var er jag menade, det var riktat till TS.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    @bokis
    Kan personangrepp undvikas tack? Exempelvis skriva att eventuella meningsmotståndare är korkade etc.

    Jag menade inte att ni stack huvudet i sanden när ni var hos TS, det var inte det jag skrev. Du skrev i absoluta termer för framtiden och det tycker jag är mycket kortsynt. Om man skulle vilja hitta en lösning för framtiden så tror jag att det skulle gå men kanske inte idag och kanske inte i den omedelbara framtiden. Men att skriva att sannolikheten är noll för att det någonsin ska kunna bedrivas lagligt tycker jag verkligen är att sticka huvudet i sanden då det är att blunda för möjliga lösningar i framtiden.

    Att ni inte har någonting att komma inför TS har ju flera anledningar som diskuterats förut. Dels att ni värnar för andra verksamheter inom RC, förutom FPV, där vi i Sverige nu har stora friheter, som exempelvis tunga farkoster i storskala, samt att ni troligtvis inte försöker särskilt mycket att hitta lösningar. Eller har detta ändrats, bedrivs det dylika diskussioner?
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-03-04 klockan 21:26.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Återigen så tror jag att det vore bra om du satte dig in varför det inte finns någon möjlighet till att motivera att man ska ha möjligheten att flyga iväg bortom synhåll..
    Att påstå att vi sticker huvudet i sanden ,jag vet inte vad man ska kalla det,är inte speciellt trevligt allrahelst som det inte stämmer över huvud taget.
    De regler som finns för civil luftfart som man då är inne o trampar på finns inte en chans att ändra på för en önskan o få ge sig iväg o flyga med något som inte är modellflyg i dagens läge och som TS på goda grunder inte kommer att räkna som leksaker/modellflyg på villkors vis.
    Jag har här på forumet inte läst ett enda argument man skulle kunna ta med sig för att få dem att ändra ståndpunkt,ska man bedriva en diskussion med dem om detta så bör man definitivt ha det för de motargument som de har är mycket starka.

    Eftersom du inte har stuckit huvudet i sanden så kan du kanske kan författa en önskelista till dem och skicka den till TS.
    Jag ser fram emot att få läsa skrivelsen och svaret du får..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Jag vet vad nuvarande skrivelser anger men att tro att detta skall bestå i all framtid tror jag inte. Att hitta en rimlig väg framåt tycker jag verkligen ligger i RCFFs intresse. Att det finns medlemmar inom RCFF som har intresset medför väl per automatik att föreningen till viss del också har det?

    Finns det då någon mening med att hitta en väg framåt? Ja, det finns det verkligen. I min mening är det totalt absurt att man får flyga livsfarliga maskiner på flera hundra kilo men att flyga en liten multikopter runt en buske kan inte RCFF tolerera. Samma sak avseende lågflygning någon km över en åker eller skog. Modellen syns tydligt på höjd men om man flyger lägre syns den inte lika tydligt. Säkerhetstänket är i dessa specifika fall bristfälligt utan snarare är det egna intressen som styr. Jag undrar om TS tänker även på detta? Troligtvis inte, de fokuserar nog på maskiner som flyger långt bort. Skrivelserna anger dock bara utom synhåll vilket är förbluffande otydliga och ogenomtänkta.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-03-02 klockan 10:36.

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Faktum kvarstår att flygning utom synhåll inte är modellflygning och tillstånd ska inhämtas från TS.
    Man kan leka med tanken att RCFF bildar en FPV-avdelning som i förlängning blir en form av tillsynsmyndighet/organisation som hanterar FPV-tillstånd och hjälper FPV-are tillrätta. Ungefär som landets hembyggare av flygplan administreras och kontrolleras inom EAA (Experimental Aircraft Association). Då behövs också en fungerande FPV-organisation, en speciell försäkring samt ett säkerhetsdokument. Allt detta kan vara en framkomlig väg endast på ett villkor - att några personer med intresse och kunnande tar hand om det jobb det innebär.
    Jag kan hålla med om att det är bättre att vi har en stor organisation som har all form för RC under samma tak. Faran kan dock vara att myndigheten (TS) drar all RC över en kam. Det hela skulle stå och falla med att TS anser att förbunden sköter det hela professionellt. Och vi har erfarenhet av att föreningar och förbund har svårt nog att ens klara av att skicka medlemskort och tidningar... Hur skulle den högre kostnaden för administration och försäkringar fördelas? ...många frågor som kräver ett svar.

    Att tolkningen av vad som är modellflyg är otydlig håller jag inte alls med om. Den är så enkel och kristallklar så t.o.m en femåring skulle förstå. Flyger man inom synhåll så sker det över en terräng som är anpassad till storlek och tyngd på maskinen. Failsafe är ett måste och maskinen ramlar rakt ner - inom synhåll i ett "säkrat" område om olyckan är framme.

    Och mycket riktigt som Bokis påpekar; TS vill inte och kan inte ändra reglerna för civil luftfart för att acceptera FPV/UAS. Det måste med nödvändighet vara det nya fenomenet med förarlösa farkoster som rättar in sig i ledet.
    Senast redigerat av AM den 2014-03-02 klockan 11:16.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Faktum kvarstår att flygning utom synhåll inte är modellflygning och tillstånd ska inhämtas från TS.
    Fråga: Hur rimmar detta med grenen "friflyg"?

    För den som inte vet, denna gren inom modellflyg som går ut på att släppa iväg en modell utan någon styrning över huvud taget och få den att flyga så länge (och långt) som möjligt (ofta med en timer som avbryter efter t.ex. 3 minuter). Dessa hamnar rutinmässigt utanför LOS och måste följas med kikare.

    /Z
    Senast redigerat av MasterZap den 2014-03-09 klockan 11:54.

  13. #13
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hemskt vad tyst det blev efter MasterZaps inlägg... Bevisar logiken. Eller rättare sagt bristen på denna gällande ställningstagandet.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #14


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Sant Magnus, men att peka finger åt andra grenar tror inte jag är en lösning på "problemet"

  15. #15
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Jag blev åtsagd på skarpen att hålla mig på mattan och inte peta i saker jag inte hade med att göra, i princip.

    Det är lite skrattretande nu när man ser det hela med lite perspektiv; uppenbart för mig är att "modellflyg" kunnat köra på en väldigt lös definierad räkmacka vid sidan av TS och riktig flygfart med en flummigt definierad text som säger att "klubben fiiiixar det dära, det behöver ni på TS iiiiinte tänka på".

    Och sen har man kört.... vitt och brett och högt och långt.... och kanske inte med så hög säkerhet man utlovat heller.

    Se bara hur diskussionen löper i USA där FAA (deras TS) börjat mecka med definitionerna. Där har i princip stora segment av modellbranchen helt vänt ryggen åt FPV för att försöka rädda sitt eget skinn (lustigt nog med de i mina ögon totalt livsfarliga jet-piloterna i spetsen!) istället för att göra enad front.

    Det känns väldigt mycket som man vill slå bort granskning för man kanske inte skulle klara denna granskning... men hey... det gäller inte bara modellflyg.... jag ser dagligen fullskaleflyg som knappast följer de regler som finns på höjder e.dyl.

    Rent allmänt verkar det vara kutym inom flyget med "Jo visst finns det en massa regler, men när ingen tittar kör vi som vi vill" oavsett storlek på flygetyg och om man sitter i det eller ej.... och så BLIR det om reglerna är för idiotiska och strikta.

    SAMTIDIGT måste man kunna se detta ur regelmakarens synsätt. Ur deras vy, vill dom göra allt för att främja säkerheten. För om dom tillät undantag X och en person dör p.g.a. undantag X, vad ska dom säga då? Just därför är "förbjud allt" standardmodellen, för då täcker dom sin EGEN rygg. Om nåt händer kan dom alltid säga "titta inte på oss, vi gjorde regler emot det där". Att dom sen inte genomför reglerna aktivt (och därmed underblåser cowboyattityden bland flygfolk) förbättrar inte saken.

    I princip har vi två motstånde krafter som båda vill "cover their asses", och där i en ultimat idealvärld skulle det finnas en gyllene medelväg med "lagom" strikta begränsningar och "lagom" stora friheter... tror jag inte att man i ett byråkratiskt samhälle som Sverige någonsin ser en sån gyllene medelväg.

    Istället blir det tyvärr det vanliga, precis som sker i trafiken... det finns lagar och regler... ingen följer dem till punkt och pricka för då skulle man dö av tristess.... nån stans bortom den gränsen finns en gräns där polisen faktiskt agerar... folk försöker hålla sig i gråzonen, men eftersom den inte är definierad är man aldrig säker åt något håll.

    Världen är trist. Så är det bara.

    Nu åker jag ut och flyger FPV. Totally out of line of sight, för jag ska köra min 250 size miniquad mellan träden uppe i skogen bakom huset, och där kan jag inte se den.

    Jag lovar att se upp för lågflygande cessnor på 2 meters höjd mellan mina träd, allt medan jag bryter alla transportstyrelsens regler, för jag har ju inte pratat med tornet om min 2 meters flygning.....

    Ha det bra.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag blev åtsagd på skarpen att hålla mig på mattan och inte peta i saker jag inte hade med att göra, i princip
    Kan kanske även bero på att en del inlägg som gjordes av dig för ett tag sedan lätt kunde tolkas som rena "troll inlägg"?
    ( inte bara jag som reagerade så )

    Det som behövs idag är inte en massa tjafs i trådar om vad reglerna säger och hur dåliga alla är som inte gör något åt det.
    det behövs fpv folk som får sitta med och diskutera detta bland dom folken som bestämmer och för in åsikter .
    Jag vet att rcff har erbjudit ṕlats i styrelsen till en fpvflygare som har åsikter men vet inte om han hakade på men jag är säker på att det är detta som behövs inte massa meningslösa inlägg om att man tänker åka hem och flyga oolos.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Troll? Wow. Då vet jag inte hur ni läser.

    Tycker jag reglerna som finns är idiotiska? Visst. Det tycker vi nog alla.

    Jag trodde förut naivt att modellflygklubbarna skulle "grow a pair" och ta striden, men numer har jag insett hur livrädda dom är för att behålla den redan tveksamma (långt innan FPV dök up) situationen som redan finns.... ?

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Zap har helt rätt i sina synpunkter!

    Vad modellflyget behöver, så är det en uppryckning och inte motarbeta nya sätt att utöva hobbyn på. Slå ihop smff och rcff så vi blir starkare och kan få muskler bakom våra önskemål.

    Om jag tycker dagens regler är omoderna, givetvis tycker jag det.

    Att betala pengar för tillstånd för att få bedriva fpv verksamhet som inte är fpv utan los flygning, hur tänkte de där? Vad gör transportstyrelsen för oss och hur kontrollerar de oss med dessa tillstånd eller blir det kaffe pengar?

    Jag kan köpa höjdreglering för fpvfarkoster, men förstår inte reglering i avstånd.
    Ibland möter jag fullskala som flyger lägre än vad jag gör, vilka regler följer de som inte jag känner till?

    Nej, öppna upp till diskussion och se till att det blir bättre regler som ger frihet åt oss alla.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok Masterzap, bara gillade ditt inlägg med hur de ställer sig till friflyg då när de utesluter Fpv och det kom inget vettigt svar. Du slog huvudet på spiken där. Jag känner inte till dina andra påståenden och åsikter i du nämnt och blir omnämnd för i denna tråden (verkar som de blivit raderade eller?)och vissa andra har så starka åsikter här.
    Det verkar som jag stack huvudet i ett getingbo och det var ju inte meningen.
    Men vi kan begrava tråden för vem orkar hålla på i diskussionsforum i detta vädret!? Skall ut och köra fpv med två kärror idag. Väääldigt långt från min GS men över landsbygd såklart. Säkerhet är viktigt.

    Ha roliga flygningar idag och njut av vädret alla!
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  20. #20
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Det roliga är att för $20 kan du köpa en USB SDR radio som kan ta emot "ADS-B", som är ett ganska enkelt system för att positionsange flygplan (det är ADS-B data som är basen för www.flightradar24.com). I dagsläget är det bara stora trafikplan (och LÅNGT IFRÅN ALLA!) som sänder detta (små plan använder en annan standard som är svårare att avkoda, om dom har nåt över huvud taget). Men just p.g.a. av att ADS-B är så simpelt, skulle man kunna bygga en billig enkel ADS-B tranceiver till koptrar... du skulle kunna få upp all närliggande trafik med avstånd och vinkel på din OSD display, och dom skulle alla veta var du fanns baserad på ett redan etablerat standardformat. Givetvis skulle vi sända med långt svagare effekt än vad de stora planen gör (jag har tagit emot ADS-B från trafikplan på 250km avstånd själv)... det skulle lösa många problem. Orkar nån bråka i den sandlådan? Näe. *suck*

    Jag ska ut och göra en Endor Run mellan träden med min miniquad istället. Helt i brott mot alla lagar, förstås, för jag är i en TIZ för en flygplats och flyger utanför LOS. Men ingen regel tar hänsyn till att jag är på 2 meters höjd MELLAN TRÄD. Så jag exekverar min konstitutionella rätt för "civil olydnad" och kör ändå.

    Ha en bra dag. Solen skenar.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •