Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: UFO eller vad var det jag såg en sen kväll 1983

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard UFO eller vad var det jag såg en sen kväll 1983

    Jag var ute för en mystisk sak i dom mörka småländska bygderna en höstkväll, måste ha varit -83.

    Jag var med ett arbetslag i riksskogstaxeringen som markkartör och vi inventerade provytor under hela fältsäsongen. Nåväl, denna kväll bodde vi hos lagbasen, någonstans utanför Ljungby möjligen åt Lidhultshållet. Det spelar ingen roll men det gäller ju att bygga upp stämningen. Jag hade hunden med mig och var ute på kvällspromenaden vid 11-tiden. Det var alldeles mörkt och stjärnklart. Jag gick på en cykelväg parallellt med bilvägen som där går flera 2-3 km alldeles rakt. Plötsligt får jag syn på en triangelformad farkost som flyger helt ljudlöst på vad jag uppskattar vara 50-150 m höjd, ganska snabbt längs vägen. Den tecknade sig som svart mot stjärnhimlen och storleken gissade jag då var 3-4-5 m i vingspann och ungefär som en liksidig triangel som sagt.
    Vad tror ni detta kan ha varit? Jag tror inte på UFOs... men höll man på med UAVs redan då tro? Idag hade det ju inte varit så konstigt...

    Och säg nu inte att jag tittat för djupt i flaskan den kvällen för så var inte fallet

  2. #2

    Standard

    Om det flög och du inte vet vad det var så var det per automatik ett UFO. Hehe ibland vill man ju bara vara en viktigpetter

    Extremt svårt att se hur högt nånting flyger när mörker råder.
    Har en bok med massvis av nordiska observationer men jag hittar inte igen den så jag vet inte om det står något om den här händelsen i den.

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Haha, men jag tror ju inte på unidentified objects!
    Så sant att det är svårt med höjden, och ju högre så blir det ju desto större. Säkert är att det var fullkomligt ljudlöst, inte tillstymmelse till motorljud eller vingbrus. Och var det på hög höjd så är det lika märkligt. I sådana fall var det gigantiskt stort och extremt snabbt. Minns jag rätt uppskattade jag att det gick 5 sekunder från att jag fick syn på det till att det försvann igen.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bor i krokarna men känner inte igen beskrivningen på raksträcka med cykelväg, möjligtvis bort åt halmstad, men det är ju 5mil från Lidhultskrokarna. Har betydelse var det var om vi ska forska vidare
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Skilj på aliens och UFO. Kanske va en Avro Vulcan och att det blåste lite så du inte hörde nåt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Bor i krokarna men känner inte igen beskrivningen på raksträcka med cykelväg, möjligtvis bort åt halmstad, men det är ju 5mil från Lidhultskrokarna. Har betydelse var det var om vi ska forska vidare
    Kollade på satellitbilderna på google maps, och försöker få fram på andra vägar var det var vi bodde den aktuella veckan. Den km-långa vägen som jag kopplar samman med platsen är den som går österut från Ljungby mot Vislanda. Dock kan jag inte vara säker för cykelvägen/grusvägen alldeles bredvid går inte att hitta där... så kanske jag kopplar vägen fel...

    Var letar man förklaringar till dylika händelser, du antyder att det går att forska...

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Skilj på aliens och UFO. Kanske va en Avro Vulcan och att det blåste lite så du inte hörde nåt. =)
    Skulle det kunna ha varit, men ändå, ljudlöst... motorerna på tomgång och helt nersläckt men det är väl det troliga för den var väl knappast svenskflaggad??

    Med 30 m spännvidd kan höjden ändå inte varit mer än gissningsvis 3-500 m...

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Var letar man förklaringar till dylika händelser, du antyder att det går att forska...
    Mja, det är inte mer avancerat än att platsen avslöjar möjliga förklaringar. Tex om det finns vindkraftverk, fyrverkerifabrik, modellflygfält, militärbas eller någonting annat.

    Vislandavägen har ingen cykelbana eller grusväg parallellt. På den tiden var alla järnvägar fortfarande järnvägar, så har svårt att placera stället.
    Superhero

  8. #8

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok, jag gör lite andra efterforskningar för att placera platsen på kartan men någon av de föreslagna förklaringarna vara det inte... Möjligen militärflyg, för visst finns/fanns det ett provisoriskt vägfält i de krokarna?? Annars låter Ålänning's förslag än så länge som det mest sannolik... i all sin osannolikhet=)

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En kväll när jag körde hem så såg jag något lysande rakt framför mig. En lång stund - helt stilla.
    Jag är helt övertygad om att det var en lysraket som hamnat i en låg molnbank där ljuset spred sig likformigt.
    HÄFTIGT men tyvärr så hade jag inte kameran med mig. Jag var förstummad över att en lysraket kunde hålla sig så stabil under så lång tid - kanske 2 minuter under ca 3 km med bilen. Något annat är väl helt orimligt att tänka sig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Ok, jag gör lite andra efterforskningar för att placera platsen på kartan men någon av de föreslagna förklaringarna vara det inte... Möjligen militärflyg, för visst finns/fanns det ett provisoriskt vägfält i de krokarna?? Annars låter Ålänning's förslag än så länge som det mest sannolik... i all sin osannolikhet=)
    Precis vad jag tänkte skriva ang militärflyg. Nu är det länge sen jag bodde i Ljungby men minns från den tiden att det fanns ett par km lång raksträcka där man brukade genomföra flygövningar. Tror det var vägen Ljungby-Halmstad.

    Så jag satsar mina pengar på att det var Draken eller möjligen Viggen på inflygning du har sett då

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    En kväll när jag körde hem så såg jag något lysande rakt framför mig. En lång stund - helt stilla.
    Jag är helt övertygad om att det var en lysraket som hamnat i en låg molnbank där ljuset spred sig likformigt.
    HÄFTIGT men tyvärr så hade jag inte kameran med mig. Jag var förstummad över att en lysraket kunde hålla sig så stabil under så lång tid - kanske 2 minuter under ca 3 km med bilen. Något annat är väl helt orimligt att tänka sig.
    Måste ha varit en förlupen militär Ikaros, närlysraket!? Kommer ihåg att de hängde irriterande länge i sin fallskärm när man låg o funderade i mörkret och inte ville bli sedd.

    Här en riktigt sopig avskjutning där maxhöjden missas och den flyger iväg åt fel håll... Dock är det nog inte den Svenska versionen av den.
    https://www.youtube.com/watch?v=YBGs...e_gdata_player

    Har för mig att de slocknade långt innan de landade om man sköt upp dom rätt och att på avstånd så såg det ut som att de hängde helt stilla i luften.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-03-04 klockan 13:28.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Precis vad jag tänkte skriva ang militärflyg. Nu är det länge sen jag bodde i Ljungby men minns från den tiden att det fanns ett par km lång raksträcka där man brukade genomföra flygövningar. Tror det var vägen Ljungby-Halmstad.

    Så jag satsar mina pengar på att det var Draken eller möjligen Viggen på inflygning du har sett då

    Beror som sagt på var det var. Kortbana B som ligger mot lidhult fick inte användas i fredstid och den enda landning som gjordes där var inte ljudlös, eftersom piloten backade runt kärran och startade igen. :P

    Vid kortbana C, alltså på 25:an så flög man då och då, men där finns ingen cykelväg på så vis att man på håll kan ljudlöst se ett flygplan landa.

    Med hjälp av exakt tid och datum så går det som sagt mycket enklare att forska i ämnet om möjliga förklaringar
    Superhero

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Beror som sagt på var det var. Kortbana B som ligger mot lidhult fick inte användas i fredstid och den enda landning som gjordes där var inte ljudlös, eftersom piloten backade runt kärran och startade igen. :P

    Vid kortbana C, alltså på 25:an så flög man då och då, men där finns ingen cykelväg på så vis att man på håll kan ljudlöst se ett flygplan landa.

    Med hjälp av exakt tid och datum så går det som sagt mycket enklare att forska i ämnet om möjliga förklaringar
    Jag drar i lite trådar för att få fram plats och tidpunkt. Lyckas jag bara hitta plats kan jag med ganska stor exakthet säga på vilken bäring den flög också.

    Rent allmänt, finns det över huvud i fredstid möjlighet att flyga helt nersläckt på låg höjd?

  14. #14

    Standard

    Slölyssnade på P3 i förmiddags och där var en "UFO-utredare" gäst i studion. Han berättade att han själv hade sett något som dom inte kunde hitta en förklaring till: han hade sett 3 "plustecken" som rörde sig över himlen. Quadcopter, tänkte jag direkt. Nu vet jag inte om detta var nyligen eller om det var innan multicoptern var "uppfunnen" och jag vet inte om det var ljust eller mörkt ute, lyssnade som sagt bara m ett halvt öra. 3 quaddar m ledlampor och laddade m waypoints hade nog fått folk att hajja till rejält.
    Christian

  15. #15

    Standard

    Hittade en bok på jobbet från 1983 eller 1986 där de visade hur man kunde använda RC-helikopter för att fota ifrån, trodde det var nåt nytt påfund jag, men nä. Så kanske det redan fanns quads då också. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hittade en bok på jobbet från 1983 eller 1986 där de visade hur man kunde använda RC-helikopter för att fota ifrån, trodde det var nåt nytt påfund jag, men nä. Så kanske det redan fanns quads då också. :-D

    Få saker är nya påfund, det som skiljer är prislappen.

    Sprang på några gamla sådana i Hermeskeil förra året

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •