Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Flytta spektrum AR6200 Antenn

  1. #1

    Standard Flytta spektrum AR6200 Antenn

    Förlänga R/C antenner är väl inte bara, man måste ha rätt längd osv vad jag läst mig till, men skulle man på något vis kunna montera dit en SMA-antenn på min 2.4ghz Spektrum AR6200 mottagare?
    Det är så att jag vill bygga in all min elektronik på min robot i en stor kopplingslåda, och dra ut antennen för att montera den ovanpå mitt robotchassi, skulle detta gå, och hur i så fall?

    vilken koaxkabel ska man använda isåfall?
    Som jag tänker skulle kopplingarna se ut ungefär såhär;
    AR6200 ---> koax med crimpad SMA till utsidan av kopplingslådan ---> SMA till SMA koax ca 100cm till utsidan av roboten (plåtar som jordplan) ---> 2.4ghz SMA antenn

    kan jag få problem med denna setupen? Det är alltså två koaxsladdar som skall användas mellan recievern och antenn.

    Med vänlig hälsning

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Det funkar.
    Minimera kabellängden och antalet kontakter.
    Möjligen får du lite kortad räckvidd men på en robot är det väl av mindre betydelse?

  3. #3

    Standard

    Så länge jag får upp emot 500m (inkl FPV lite senare) så är jag nöjd. Men eftersom roboten skall ploga och dyligt så kommer det behöva kunna styras i ett bostadsområde så signalen får väl tampas med några hus förmodar jag. Som jag ser det kommer det behöva bli en lödning på AR6200-satelliten samt två skarvar. Finns det någon koaxkabel som är bättre än den andra?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    Så länge jag får upp emot 500m (inkl FPV lite senare) så är jag nöjd. Men eftersom roboten skall ploga och dyligt så kommer det behöva kunna styras i ett bostadsområde så signalen får väl tampas med några hus förmodar jag. Som jag ser det kommer det behöva bli en lödning på AR6200-satelliten samt två skarvar. Finns det någon koaxkabel som är bättre än den andra?
    Signalen går inte igenom hus, hur menar du?
    fredrik

  5. #5

    Standard

    2,4ghz går väl genom hus? mitt wifi gör det iaf... eller är det annorlunda för RC? Är helt ny inom RC så jag har inte så stor kunskap om det tyvärr.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    2,4ghz går väl genom hus? mitt wifi gör det iaf... eller är det annorlunda för RC? Är helt ny inom RC så jag har inte så stor kunskap om det tyvärr.
    En 2,4 GHz signal kan mycket riktigt tränga genom hus men den dämpas mer eller mindre, d.v.s räckvidden minskar. Tunna icke ledande material dämpar minst och ledande material dämpar mest alternativt skärmar av helt.
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Lödningen av satelliten och koaxkabeln gick bra, än så länge har jag mottagning

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •