Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: hand starta plan

  1. #1
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard hand starta plan

    Hej folk
    Jag har ett firebird delta ray plan. Som man kan hand starta. Saken är den att när jag försökte så gick den rakt ner i backen. Men när jag kastar åt någon annan så fungerar det. Vad hör man för fel. I filmer på u tube så kastar vissa rakt fram och vissa lite snett upp. Vilket är rätt. ? Sedan undrar jag varför kastar / startarvinden och inte med vinden? samma med landning. ot vin

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Ok, är problemet att den "långsamt" dalar, eller snurrar den runt/ krashar på direkten?

    Om den långsamt dalar är det bara att kolla så att CG inte ligger för långt fram eller att den har för mycket "ner" trim. Kasta på!

    Om det tummar/ krachar är CG för långt bak eller så roterar du för mycket i kastet, en linjär fösande rörelse!

    Man kastar mot vinden för att öka luftens hastighet över vingen, och därmed även lyftkraften

  3. #3
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Aha. Detta plan ska stiga av sig själv. Beginner mode. Finns 3 mode. Beginner intermediate , expert. Finns även safe på dwnna. Tänkte åka till fältet imorgon om vädret tillåter så man kan öva på kast. Det dalade direkt efter kast. Men sen när jag gjorde det utan kontroll så fungerade det perfekt. En annan flög planet då. Det är ett rtf paket jag fick av sambon. Okej för rent tekniskt sett så i mitt huvud känns det fel att kasta mot vinden. Haha kanske är en vane sak. tack för svaren.

  4. #4
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Täk såhär, om det blåser 20 km/h och du kan kasta 20 km/h, om du då kastar i medvind så har planet 0 km/h gentemot luften, så det blir samma sak som att bara släppa det i vindstilla väder :-)
    Alla flygplan, även stora, startar och landar alltid i motvind, det är inte farten gentemot marken som är viktig utan farten gentemot luften. Så rent tekniskt så har ditt huvud fel ;-)

  5. #5
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yaförklaring. Tack. Blir att öva imorgon om det blir bättre väder som sagt. Visa inlägg
    Täk såhär, om det blåser 20 km/h och du kan kasta 20 km/h, om du då kastar i medvind så har planet 0 km/h gentemot luften, så det blir samma sak som att bara släppa det i vindstilla väder :-)
    Alla flygplan, även stora, startar och landar alltid i motvind, det är inte farten gentemot marken som är viktig utan farten gentemot luften. Så rent tekniskt så har ditt huvud fel ;-)
    Okej bra förk

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är detta första planet? Har du övat i simulator innan?
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För mig låter det helt enkelt som fel typ av plan för en nybörjare. De finns enklare sätt att komma igång med denna hobby... Grejorna flyger liksom inte själv så man måste göra det så enkelt som möjligt när man är nybörjare. Sen kan ett besök på närmaste klubbfält underlätta starten rejält genom den hjälp du kan få där.
    Roger

  8. #8
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    [QUTE=freddan_6;341177]Är detta första planet? Har du övat i simulator innan?[/QUOTE]

    Jo jag har övat en del i sim. Ja första planet. Har bara kört heli innan.

  9. #9
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    För mig låter det helt enkelt som fel typ av plan för en nybörjare. De finns enklare sätt att komma igång med denna hobby... Grejorna flyger liksom inte själv så man måste göra det så enkelt som möjligt när man är nybörjare. Sen kan ett besök på närmaste klubbfält underlätta starten rejält genom den hjälp du kan få där.
    Roger
    Har flugit planet innan när jag fick hjälp med kast. När det väl är i luften så var det riktigt lätt. Börkar det gå åt helsike så trycker,man in en knapp så rätar planet sig själv direkt. Även så fort man kastat det ordentligt så stiger det själv med i beginner mode samt landar själv. Flite test har gjort en video om detta plan. Samma teknologi som apprentice planet.

  10. #10
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Har varit på modell klubben där en äldre herre hjälpte mig med att kasta det och det flög fint. även när man släpper spakarna så planar planet ut och flyger rakt och fint. inbyggt i planet är as3x eller hur det stavas samt safe mode. Panik knapp. Beginner , inretmediate samt advqnce mode. Planet

  11. #11

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej - OK - då får vi hoppas att det går bra men du behöver säkert hjälp med att kasta kärran. Såvida du inte har en slät och fin startbana men det är väl inte den vassaste motoriseringen så den kanske inte klarar markstart...
    Roger

  13. #13
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Den klarar markstart från typ väg och fin gräsmatta om man börjar på stenplattor sen ut på gräs i full fart. Ska snart ut på fältet och testa igen. Har köpt lim med nu. Haha

  14. #14
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Så nu är man tillbaka från fältet. Blåste dock en del kan jag ju säga. Testade först hand start och 75% gas. Gick bra som bara den. Sedan blev det mark start och det gick riktigt fint. Blev en del starter och landningar. Just för att komma in i det. Även den här å crap knappen fungerade riktigt bra.Som sagt det blåste en del så det var inte lätt att ta ner den där man tänkte. Kule som bara den att flyga men jag får nog böra att flyga när ingen annan är i luften för att undvika knasiga situationer.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Grattis - bara att kämpa vidare då till dess du känner större säkerhet...
    Roligt är det utan tvekan och ännu roligare blir det när du kommer in i flygandet ännu mera.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Grattis - bara att kämpa vidare då till dess du känner större säkerhet...
    Roligt är det utan tvekan och ännu roligare blir det när du kommer in i flygandet ännu mera.
    Hälsningar
    Roger
    Tackar så mycket. Ska införskaffa mig en mindre modell som jag kan flyga med här nere i stan vid ett litet fält så man lär sig mer och mer.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill du flyga på ett begränsat utrymme så kan du t ex välja en vanlig inomhus-EPP;kärra - t ex nån av RC Factorys modeller som säljs av RC Flight. Behöver du nåt som tål vind liiite mera så kan du gå upp till deras 1000 mm (spännvidd) modeller - eller en Multiplex Parkmaster som är en snarlik modell. Är det trångt ute så är det nog långsamma modeller som främst gäller och inte i lika hög grad små kärror.
    Roger

  18. #18
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Tänkte mig en duet från parkzone typ. Ganska liten och lätt flygen. Mer så man får in hur plan beter sig i olika situationer och att man får in känslan. Så man inte gör stora misstag med sitt delta ray. Till sommaren blir det en quadcopter med en blade 350 qx. Så fina och flyger med samma teknologi som mitt delta ray. Safe samt 3 stegs mode för nybörjaren till avancerad flygning.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är möjligt att en Duet kan fungera men en kärra på 38 g ger liksom inte riktigt samma känsla av flygplan som en större och tyngre. Har du begränsat utrymme att flyga på så kan du säkert flyga en kärra som denna i alla fall - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2266
    Även den är ju liten och lätt men ändå lite mera kärra och framförallt kan du träna manövrer med den om du är intresserad.
    En lite större men mycket välflygande och tålig kärra är denna typiska inomhus-kärra - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2135
    Man skall dock vara medveten om att det är ett stort steg mellan att flyga en lätt inomhuskärra och att ställa sig utomhus och flyga ett "riktigt" flygplan på typ 1,5 kg vikt eller mera.
    Har du t ex ett RC-fält till förfogande så finns ju kärror som är ännu mera anpassade för utomhusflyg men har du små utrymmen så kan de jag länkade till vara vettiga val.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Blir det fint nån dag dom närmaste helgerna så hänger jag med ut till fältet en stund..
    Jag ska ladda upp ett par accar så jag har färdigt om det blir fint. Ska bara slänga på hjulen också, extran står just nu på skidor sen vintern.

    Blev sugen som f_n idag när jag körde förbi o hämta ungarna på skola/dagis. Var hur fint som helst men inte en kotte på fältet.
    Hade jag bara haft grejorna laddade hade jag kunnat ta med ungarna ut. E där inte för mycket folk så går dom fint o ha med sig.

    Kanske lördag förmiddag/middag om vädret håller sig som SMHI lovar.. sol 5-6 grader 5-6 s/m.. lite mer i byarna men det gör inte så mycket.
    Jag ska ladda och montera hjulen imorgon så ser vi hur det blir...
    Senast redigerat av Smajly den 2014-03-05 klockan 19:50.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •