Hej

Jag har lite funderingar om flygfotografering/filmning med quadcopter.

1 Jag har såsmåningom funderingar på att montera en kamera på Bumblebee, den har ju som tillbehör en kameragimbal med ett servo för tiltfunktion också, och jag har frågat lite på facebook etc om vad som gäller för flygfotografering med quadcopter, några skrev att jag måste ha tillstånd från TS, Militären och Säksam för detta, jag har också hört att man inte får fotografera/filma mer än 9 minuter i sträck och på en maxhöjd på 500 meter från marken samt om flygfilmning sker inom en klubb så gäller respektive klubbens regler, jag har också hört att jag måste ha tillstånd från en annan myndighet för att lägga ut filmen på YouTube?

2 Jag är ju medlem i RCFF så jag undrar om jag har något skydd och försäkring för flygfilmning som medlem i RCFF om jag t ex flyger på ett stort öppet fält utanför flygklubbar t ex hemma i mitt bostadsområde och bara filmar bostadsområdet från ovan eller om jag flyger på Kungälvs modellflygfält som är medlemmar i SMFF, och kan jag flyga på ett SMFF fält när jag är medlem i RCFF?

3 Behövs tillstånd för att flygfilma landskap med träd, bäckar och blommor eller kan landskapet stämma mig för detta och kan jag lägga ut filmen på min egen hemsida www.radiocopter.hemsida24.se och får jag lov att överhuvudtaget montera en kamera på quadcoptern?

4 Det finns många medlemmar här som flyger FPV så jag undrar om jag kan få hjälp att skaffa nödvändiga tillstånd så att jag också kan känna mig säker och slippa oroa mig för att göra något kriminellt varje gång jag är ute och flyger med min quad. Hur gjorde dessa medlemmar för att få tillstånd, fick ni det genom RCFF eller SMFF och kostar det nåt att få sådana här tillstånd?