Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Flygfotografering

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man som Kenneth inte känner att t ex RCFF kan tillföra något så föreslår jag att han avstår medlemskap.
    Jag är heller inte med i RCFF numera men var med nåt/några år i början mest för att stötta dom under uppstarten för jag har mitt ordinarie medlemskap i min klubb och den vägen också i SMFF. Men det hindrar inte att jag tycker att RCFF helt klart fyller en funktion och gör ett bra jobb.
    Fast nu började ju denna tråd med lite frågor om flygfotografering så ni som har erfarenhet och kunskap kan ju fortsätta att svara på de frågor som ännu inte besvarats.
    Roger

  2. #22
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Som ren fpv flygare, ställer jag nu frågan.
    Vad kan rcff göra för mig som inte finns till på klubbfältet, kanske i framtiden kan det bli aktuellt men jag undrar nu, om en vecka sätts pengar in på rcff om de kan övertyga mig och då vill jag inte höra argumentet kompisarna.
    Ken
    Forumet! Det enda vettiga forum inom svenskt modellflyg, sen finns det bra FPV trådar med. Mitt bidrag är på G

    //Matte

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Inom segelflyget har vi gräns 150kg.
    IGG
    Tror det är den gränsen som gäller.
    Ken

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vart tog 7 kg vägen som det snackades om mycket förut?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

    Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

    Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

    Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

    Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

    Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

    Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

    Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

    Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
    Ken
    Man kan ju bara tänka tillbaka på vilka restriktioner Google Maps fick när dom från sin egen satellit fick bilder som var skarpare än NASA:s. Dom fick direktiven att göra bilderna mindre skarpa för att inte bli anmälda för intrång på den personliga integriteten bl.a.
    Sen fick dom massor med anmälningar på sig för bilderna från "street-view" där privatpersoner kom med på bild när dom befann sig på sina egna tomter i olika situationer. Så nu vet dom hur dom ska fota i fortsättningen förhoppningsvis.

    Med det i åtanke så bör det väl inte vara alltför svårt att beräkna vad som är lämpligt och inte lämpligt att fota eller filma under FPVflygning.

    På Fb kan du väl själv välja om inläggen ska vara offentliga eller i en sluten grupp som du har valt? Sen är det ju alltid tveksamt om vänners vänners vänner osv beteende. Dom kan ju också se inläggen.
    Så i princip får man väl räkna sig som officiell på Fb hur man än gör.
    Senast redigerat av Keny den 2014-03-06 klockan 09:35.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  6. #26

    Standard

    Varför är det ingen som kollar TS istället för att freestyla svar angående vikt?

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

  7. #27

    Standard

    På TS sida står det felaktigt följande "För kommersiellt utnyttjande av flygbilder måste försvarsmaktens krav för publicering med mera följas." Kommersiellt och offentlig är ju inte riktigt samma sak. På försvarets hemsida står det att det gäller all form av spridning oavsett hur den sker. Endast för det egna fotoalbumet är det fritt fram. Undrar hur många av bilderna och filmerna här på forumet som har tillstånd. En annan fråga är huruvida någon har blivit dömd för någon bild eller film.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •