Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Discovery pro

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    futaban har alltid trainerporten aktiverad
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22

    Standard

    Några framsteg under dagen ? Eller har det gått åt pipsvängen ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #23

    Standard

    Hej,
    Sorry för lite sent svar.
    Har tagit på mig att jobba massa extra så har inte hunnit allt för mycket.
    Här kommer en liten uppdatering på hur allt har gått.

    Min tanke var lite att eftersom att det är min första quad jag bygger så ville jag se att allt fungera på den och se att den flyger.
    Så jag kopplade på mottagaren jag fick med futaban och såg försökte få igång s.sub pga försöka få ner vikten några gram extra
    Gick sådär och slutade med att jag kopplade in det manuellt istället till alla kanaler och det var inga problem alls.
    Så nu vet jag ju i alla fall att rent logiskt sätt nu så borde jag kunna bara plocka bort mottagaren och sätta dit Ezuhf´n rakt av och sen synka den så borde det fungera pga att kablarna är rätt ifall det är det som bråkar.(Men har inte hunnit testa ännu)
    Har ställt in kontrollen så alla switchar går till rätt grejjer.
    Så det är 4 saker som fortfarande behövs fixas som jag inte riktigt fått rätt på ännu.
    Första saken är ju det med Ezuhfn. Men det får jag ju testa och byta rakt av nu och se vad som händer.
    Andra problemet är lite med Gimbalen. Det är bara Pitch som fungerar och inte Rollen fast det ser inkopplat ut som det ska.
    Tredje problemet var lite granna med Mottagningen för videon.
    Köpte en Groundstation med Yagi antenn sammtidigt. och flyger jag iväg en 50-75 meter och kanske 20 meter upp så har jag tappat bilden nästan helt.
    Antar att jag får prova mig fram lite med antennerna och sånt. Men som sagt har inte hunnit testa allt för mycket.
    Sista grejjen är lite med Gpsen. Efter jag synkat den vill den blinka en grön och sen 3 röda vilket innebär nästan ingen gps signal. Men har inte forskat så mycket över det heller så det var ett mindre bekymmer

    Så ser läget ut för tillfället
    Kan ju tillägga att första flygturen var ju sjukt nervös hehe. Men sjukt roligt

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    problemet med bilden att du både flyger och kör videolänk på 2.4, det går ju inte så bra

  5. #25

    Standard

    Akta dig för att flyga utan bra gps lock. Du vill verkligen inte att din Disco pro ska göra en flyaway (sök på dji naza flyaway).

  6. #26
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    problemet med bilden att du både flyger och kör videolänk på 2.4, det går ju inte så bra
    Om han kör mottagaren med uhf adapter så kan han köra 2.4 utan problem.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    man måste hålla inne mittenknappen på t8fg när man startar radion för att 2,4 skall vara avstängt, det räcker att starta en 2,4 sändare för att riskera stora störningar på 2,4 video
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #28

    Standard

    Lite uppdatering

    Har provat lite olika med EzUHFn.
    Det går inte Binda den varken manuellt eller med hjälp av datorn.
    Vad jag har lyckats att få fram så ska du mer eller mindre faktist kunna binda den med hjälp av datorn utan att någonting är inkopplat förutom datorn som ger den ström.
    Problemet blir ju att datorn hittar den inte heller som ni kan se i youtube videon jag postade.
    Jag kan få fram vad det är för firmware men thats it.
    Går inte uppdatera firmware, går inte göra nått med den där även fast jag har instalerat drivrutinerna.

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    du vet om att du inte startar den på samma sätt för att uppdatera fw?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30

    Standard

    Jag har haft endel problem på mina Win8.1 burkar med Immersion mjukvaran/drivrutinerna. Fick köra det på en Win7 maskin där funka det. Sen starta inte ens senaste programversionen för mig, fick köra den näst nyaste.
    Säkert inte ditt problem men tänkte kan vara bra att nämna.

  11. #31

    Standard

    Mjo har förstått att windows8 är ganska dåligt vad det gäller typ.. allt! hehe

    Jag kör windows7 så det är nog inte det problemet heller.
    Jag har kontaktat TBS supporten om problemet så jag hoppas på att dom kan byta ut den eller att dom kanske har någon lösning på det. Men jag brukar ha sån sjuk otur så det är förmodligen fabrikationsfel på den hehe..

  12. #32

    Standard

    Då kommer lösningen till alla problem jag har haft nu äntligen.
    EzUHF´n är Kass så den är bara skicka tillbaka.
    Gimbal problemet var tyvärr så att ena motorn var kass också.
    Provade efter många timmars testande och trixande att byta plats på motorerna och då funkar roll men inte pitch
    Video signalen är svårt att säga men det är förmodligen så som nämnt tidigare att det går båda på 2,4ghz så jag får vänta på en ny EzUHF och prova lite igen.
    GPS problemet flyttade jag bara på GPSén och så funkade även den.

    Så har ju haft ganska otur att fått 2 saker som har varit trasiga

    Så vill tacka alla så mycket som hjälpt mig

  13. #33

    Standard

    Såg att sassen svarade på din video. Trist, verkar som du fått ett riktigt måndags exemplar...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #34

    Thumbs up

    Ny Uppdatering på allt

    Good news. jag lyckades få min EzUHF att fungera ÄNTLIGEN! hehe..

    Jag tänkte att innan jag skickar tillbaka den så mailar jag till folket på TBS.
    Fick lite olika ideér som jag kunde prova på.
    Testade även dom och det funkade inte.
    Så skrev han att "använd senaste mjukvaran av immersion tools, ibland kan det vara någon uppdatering som behövs"

    Så jag gick in och kollade vilken jag använde, visade sig att det var den senaste.
    Men så såg jag att det fanns även en beta version.
    Tankade hem beta versionen och provade igen... med tyvärr samma resultat..eller i alla fall nästan!.
    Det kom fortfarande fram error meddelandet att den inte kan hitta sändaren MEN! den blinkade till lite på en kanal innan jag fick felmeddelandet.
    Så tänkte jag att.. även om dom har samma firmware kan jag prova ifall betan klarar av att flasha om den eftersom att den "typ" hittade sändaren.
    efter ett litet tag och med lite tur så lyckades den faktist flasha om ezuhfn.
    men efter det så hittade den inte riktigt enheten endå.
    Lyckades klura ut att med en viss version av firmware måste du ha en viss version av Immersion Tools för att få det att fungera.
    Lite skumt men ja Nu fingerar den i alla fall Yaaay

    Gimbal motorn där emot är totalt död. inte ett liv nån stans alls.
    Så TBS skickar mig en ny

    Så nu har jag bara 1 problem kvar som jag än sålänge inte blir riktigt klok på.
    Video länken ska ju vara upp mot kanske 10km.
    Jag får störningar redan på 10 meter och efter 50 meter är bilden mer lr mindre helt borta.

    Det jag har provat är följande:

    Byta mellan 2 olika antenner (har en tbs ground station med medföljande antenn+ yagi antenn)
    Har provat byta like olika kanaler på videon. 1,6,7 och 8. inte särskilt stor skillnad i resultatet.
    provade byta frekvens från 433 till 436-438mhz och det blev väll typ 5 meters skillnad bättre.


    jag har lite svårt och hitta vad jag ska leta efter och söka på vad jag kan ändra/testa för att få det att fungera.
    Så om ni har lite tips och ideér till mig vore det tacksamt

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xyrez Visa inlägg
    Så nu har jag bara 1 problem kvar som jag än sålänge inte blir riktigt klok på.
    Video länken ska ju vara upp mot kanske 10km.
    Jag får störningar redan på 10 meter och efter 50 meter är bilden mer lr mindre helt borta.
    Vad har du för videosändare och antenn på sändaren? 50 meter måste vara fel kanal eller någon defekt i hårdvaran nästan.

  16. #36

    Standard

    Har du Fatshark Attitude?
    Kör du kabel mellan GS och brillor?
    Har du provat att bara titta på GS monitorn utan att ha brillor inkopplade?

    Jag har kört en liknande uppsättning på 1.3 och hade en kabel mellan mottagare och glasögon. Det gick nästan exakt 50 meter sen dog bilden med brus. Jag provade att ta bort kabel och i stället köra 5.8 mellan mottagare och brillor. Då funkade det jättefint med bra bild.

  17. #37

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har du nått filter på 1,3 mottagaren?

    testa att flytta bort 1,3 mottagaren så långt ifrån dig som möjligt ,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #38

    Standard

    • Detta är kittet jag köppte:
    • *TBS DISCOVERY PRO top & bottom plates
    • *Gimbal with motors and IMU
    • *Integrated SimpleBGC Controller
    • *TBS CORE & Camera Switcher integrated
    • *4x Flamewheel F450 Arms (black)
    • *DJI Naza LITE Flight Control + GPS
    • *4x 900kV Motors
    • *4x TBS BULLETPROOF 30A ESC
    • *4x 9x5 Graupner E-Props
    • *Short Servo Extensions
    • *TBS-branded Velcro Straps
    • *Futaba T8FG 8ch remote control
    • *EzUHF Tx, 8ch Diversity Rx, all antenna upgrades
    • *4S 3.3Ah TBS LiPo
    • *Charger B6AC 80W
    • *TBS 59 FPV Camera
    • *Fatshark Dominator Video Glasses
    • *Lawmate Stock transmitter and receiver
    • *Required RCA female to female converter
    • *TBS Groundstation LiPo 3S 5Ah
    • *Battery connector and 2.5qmm silicon wire

    Sen uppgraderade jag med :

    11dbi Yagi
    Tuned VRx
    Tuned VTx
    Naza V2
    TBS69 Cam
    TBS Groundstation 2.4ghz
    Spare Battery 4.5 Ah
    Uppgraded included battery to 4.5Ah

    Jag har bara provat glasögonen om den fungerar i princip.
    Har kollat på skärmen först mest för att se hur allt fungerar osv, Så glasögonen är dvs inte inkopplade..

    Provade lite till igår och efter att mixat med kanalerna lite och lyckades åka ca 80 meter eller nått sånt och bilden var fortfarande OK.
    Det känns ju dock fortfarande som det är en hel del störningar och bilden är väll inte super stabil direkt.

    Idag stormar det här i skånelandet så tror inte det kommer kunna bli så mycket mer testandes idag

    Men ni som är lite erfarna och så.. Vilka band kör ni på som kör 2.4? och vilken frekvens kör ni med? samt hur lång räckvidd har ni?.

    Jag var mest ute efter en stabil bild så tänkte lite starkare antenner skulle ju inte skada.

    Funderar även på att köpa 1.3 gear med starka antenner. Kanske bättre val?

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Med den utrustningen så borde du ju kunna flyga tills batteriet tar slut med bra bild. Tänk på att yagin måste peka ganska direkt mot videosändaren för att få bra mottagning

  20. #40

    Standard

    Sålänge det är fri sikt borde det inte bli några störningar ifall det nu inte råkar vara mycket wifi eller annat störande i närheten.
    Det kan iof bli störningar om du flyger nära byggnader eller andra stora objekt som kan reflektera radiosignalen, kallas multipathing men det brukar lösas till stor del med cirkulära antenner som klöver antenn osv. Iof med en yagi borde det inte vara något problem då den är så riktad så reflekterande signaler borde inte tas upp så mycket.

    Glöm inte att stänga av mobilen innan du flyger, fick fina störnignar i bilden när min Iphone börja ringa en gång..
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-03-15 klockan 16:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •