Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vad kan RCFF göra för FPV folket?

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool Vad kan RCFF göra för FPV folket?

    Stod och filmade i Söndags och fick kontakt med två snubbar som också bor i Bara där jag bor, dessa hade precis beställt varsin Quad och Hexa för att filma med, en snabb huvudräkning så inser jag att nu är vi 7 stycken som flyger fpv i lilla Bara och ingen av oss är med i RCFF dag. Jag berättade lite om allt möjligt och att det fanns en klubbar i närheten om man var intresserad.

    När jag är ute och flyger träffar jag alltid på ett par stycken som har eller skall skaffa radiostyrda fpv-farkoster. Skall man räkna med alla dessa jag träffat på under de år som jag träffat under mina fpv-flygningar så är det fler än vi kan ana och bara i Malmö trakten är de fler än till antalet medlemmar som rc-klubbarna har som finns representerade.

    Nu är frågan vad kan RCFF erbjuda dessa nya flygare, ge mig argument som håller för rena FPV flygare så skall jag glädjeligen prata för RCFF när jag är ute.

    Kan vara värt att tänka på, se oss FPV-flygare som rekryterare till RCFF, då det är helt klart är den störst växande grenen inom RC-flyget idag.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Kanske samma sak hos oss .. det finns väldigt många i Karlshamnstrakterna där många är och flyger vid/på vårt flygfält med FPV maskiner i alla de storlekar men, vad jag vet , inte med i RCFF.. kanske man kan rekrytera dem med..
    Mvh Micke Karlshamns modellflygsällskap.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min ståndpunkt är att RCFF inte är någon supportorganisation utan en medlemsdriven intresseorganisation.

    De frågor och verksamhetsfält som medlemmarna väljer att engagera sig i är de som kommer att synas utåt. Genom att ni som FPV-flygare blir medlemmar får ni praktisk möjlighet att påverka verksamheten och dessutom en plattform för eventuellt framtida diskussioner/förhandlingar med exv. myndigheter. Som enskild eller oorganiserad (FPV-)modellflygare har man i praktiken ingen möjlighet att påverka de regler som myndigheterna beslutar om. Är man en tillräckligt stor organiserad intressegrupp kan saken komma i ett annat läge.

    För den 100-lapp/år som det kostar att vara RCFF-medlem kan RCFF för närvarande erbjuda en ansvarsförsäkring som gäller även om ni flyger utanför vanliga modellflygfält. Vidare så tillhandahåller RCFF detta mycket livaktiga forum som i huvudsak drivs via idogt ideellt arbete och medlemsavgifter. Årligen har RCFF också organiserat eller varit medorganisatör till en "Shootout", ett meeting för alla typer av modellflyg. För de medlemmar som är organiserade i en klubb som valt att ansluta sig till till RCFF finns möjlighet att söka finansiellt stöd för företrädesvis åtgärder som avser säkerhet (exv. skyddsnät), utbildning (exv. skolflygutrustning) och marknadsföring (exv. skyltar, PA).

    Välkommen till RCFF!
    Senast redigerat av Michael den 2014-03-06 klockan 13:52.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är det ett svar på frågan?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Det tycker jag nog att det var. Bra skrivet Michael!

    Ju fler FPV-flygare som ansluter sig desto större möjlighet att påverka.

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kan bara hålla med Michael och Boopido.
    Det tycks ju finnas hur många fpv, flygfotografer och multirotorflygare som helst lite varstans i landet. Om alla ansluter sig så kan de ju vara med och tycka hur RCFF skall agera i frågan. Om inte annat påverka vid årsmöte eller kanske hjälpa till med styrelsearbete.
    //Lasse

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag håller med, men saknar några riktiga argument som håller och verkligen bjuder in dessa piloter till rcff.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som jag skrev på annan plats, är det kanske en framkomlig väg att RCFF startar en FPV-gren som ska bli så proffsig att TS kan överlåta tillsyn och tillstånd till förbundet. Då talar vi förstås om Hobby-FPV.

    Förutsättningen att det skulle fungera är att några kunniga, motiverade och intresserade personer tar på sig uppgiften.

    Andra frågor som kräver ett svar är också: Vad kommer det att kosta, vem ska betala, vem tar på sig att skriva ett säkerhetsdokument och regler för FPV? Hur ska tillsynen fungera så att vi i så fall uppfyller TS krav....

    Det är ju bättre att radiostyrd hobby och FPV ligger under samma tak, mot att det bildas ännu en organisation där vi pekar finger åt varandra och tycker att "DE" får men inte vi....

    Det är fritt att "Brainstorma"....
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Jag kan ju bara tala för mig: om RCFF visade sig FPV-vänligt... och för mig kan det räcka med ett löfte om en tanke om att planera att eventuellt föra en lobbyverksamhet mot TS nån gång senare när man hinner ... skulle jag gå med direkt.

    Tyvärr tyder ju det "klargörande" som postades nyligen mest på motsatsen tycker jag, d.v.s. en slags "gilla läget, basta, inget snack, så här är det, stick och göm er" attityd som kändes lite tråkig.

    /Z

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som jag skrev tidigare - allt bygger på att några personer tar på sig arbetet att administrera FPV inom förbundet. Det är lätt att tycka att förbundet ska fixa det ena och det andra, men själv har man ju varken tid eller lust.... Så jag upprepar - ni som vill ha RCFF engagerat i FPV, ta tag i saken!
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Standard

    Själv skulle jag jättegärna engagera mig. Men att själv vara den som drar igång något har jag helt enkelt inte tid med. Småbarn och renovering av hus gör att timmarna för annat helt enkelt är för få och om jag är med och startar något vill jag vara säker på att kunna lägga tillräckligt med tid och energi för att ro det i land. Men om något/några år är nog läget annorlunda.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-03-07 klockan 21:02. Anledning: Stavfel

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag är i samma situation om ca: 5 år då är den minsta av mina tre 10 år gamla. Flyger nu när det ges tid och har inte tid att åka ut till den lokala klubben, utan det blir på väg till och från jobbet någonstans i Sverige. Vill jag starta något skall det gå att fullfölja det. Annars hade jag tagit på mig hatten.


    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Själv skulle jag jättegärna engagera mig. Men att själv vara den som drar igång något har jag helt enkelt inte tid med. Småbarn och renovering av hus gör att timmarna för annat helt enkelt är för få och om jag är med och startar något vill jag bara säker på att kunna lägga tillräckligt med tid och energi för att ro det i land. Men om något/några år är nog läget annorlunda.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Om fem år är min yngsta fem.

    Det AM skriver håller jag helt med om, ska det ske så bör det vara inom någon av de existerande föreningarna. Och även om man inte känner sig lämpad att dra i något kan man ju alltid göra lite grann. Som exempelvis att se till att allt fler FPV-flygare ansluter sig. Så där Kenneth, har du ju en lämplig uppgift. Bara att värva dig själv och de andra in hit och börja diskutera. Vem vet, snart kanske det finns någon som har tid och glöd att ta sig an uppgiften?

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har inga som helst problem att rekrytera piloter, det jag efterlyste var argument. Argument som dessa sedan kan återkoppla till genom sitt medlemskap i just RCFF. Jag tycker RCFF har en sund inställning till RC flyget, men saknar styrka att hålla kvar piloter som utövar FPV, dessa piloter känner sig utanför. Kan vi fånga upp dessa argument så blir vi säkert fler inom detta organ vilket vi alla skulle kunna dra nytta av.


    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Om fem år är min yngsta fem.

    Det AM skriver håller jag helt med om, ska det ske så bör det vara inom någon av de existerande föreningarna. Och även om man inte känner sig lämpad att dra i något kan man ju alltid göra lite grann. Som exempelvis att se till att allt fler FPV-flygare ansluter sig. Så där Kenneth, har du ju en lämplig uppgift. Bara att värva dig själv och de andra in hit och börja diskutera. Vem vet, snart kanske det finns någon som har tid och glöd att ta sig an uppgiften?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kan inte se det stora problemet med att rcff inte vill ha fpvpiloter, kan nån berätta för mig vart rcff har gjort så man inte känner sig välkommen som fpvflygare har missat det.
    en stor del av min flygning består av fpv och ser inga saker som får mig att gå ifrån rcff.
    Flyg med sunt förnuft och allt är frid och fröjd.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag har inga som helst problem att rekrytera piloter, det jag efterlyste var argument. Argument som dessa sedan kan återkoppla till genom sitt medlemskap i just RCFF.
    De får en bra ansvarsförsäkring som gäller även utanför klubbfält (så länge rcff-regler följs givetvis). Ju fler FPV'are som går med, ju större chans att det kommer in personer med tid & driv att genomföra lobby för ändringar i TS regelverk, t.ex!

    Medlemsavgiften är ju kaffepengar, jmf med vad man lägger ner i övrigt på sin hobby

    //

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Kollegor
    Vi har all anledning att mötas och verka för att alla skall trivas tillsammans och tillhöra samma regelverk. Jag är gammal skärmflygare som "svartflög" som paramotorpilot, PM, med ryggsäcksmotor på 90-talet. Jag jobbade intensivt för att vi skulle tillhöra SSFF Svenska skärmflygförbundet men motarbetades av såväl förbundet som "vanliga" skärmflygare. När jag så småningom blev invald i SSFF styrelse så hade vi kämpat i nästan 10 år för att få en plats i styrelsen och då kunde vi börja integrera PM i verksamheten. Vi fick även gamla Luftfartsverket LFV, numera TS, att delegera ansvaret för PM till SSFF. Det tog drygt 5 år till innan allt var på plats och vi hade samlat alla sorters skärmflygare under samma tak. I dag flyger jag inte skärmflyg längre men vet att det är en väl fungerande flygsport på såväl förbundsnivå som på klubbnivå. I år hålls första SM i PM-flygning i Ålleberg och det finns många duktiga piloter i Sverige, jättekul!

    Det jag vill komma till är att jag ser stora likheter i problematiken mellan skärmflygning och FPV (jag är själv hängiven FPV-pilot). Vi måste närma oss varandra med målet att inordna FPV i modellflyget och anpassa regelverket så att vi kan utvecklas tillsammans under överenseende av TS. Det kommer att ta tid men vi måste BÖRJA NU!
    Initiativet bör komma från flygare som är redo att jobba ideellt hårt och länge med lobbing inom förbundet och klubbarna för att lyckas! Låt oss göra ett upprop här på Sveriges bästa forum för att se om/var dessa finns!
    Jag kommer att räcka upp handen men vet att vi behöver vara fler med god geografisk spridning för att klara uppgiften!
    Göran
    Västerås
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Vad kan RCFF göra för FPV folket?

    Jag tackar för ditt neutrala och stöttande uttalande. Kanske skall det stå att man är fpv pilot eller t.ex helikopter pilot när man betalar in medlemsavgiften för att veta hur många som är aktiva i varje gren?
    Då kan man dela upp ansvar och talan efter procent inom rcff. Nu tror jag i och för sig att fpv är svagt till det totala antalet medlemmar här, men dessa kan öka och det arbetet med att rekrytera till rcff kan jag ställa upp på, men då skall det också stå att dessa är fpv piloter så vi vet annars är jobbet ogjort tycker jag. Dock inte heltogjort men då vet ingen hur många som verkligen till hör denna skara. Detta tycker jag är viktigt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Kollegor
    Vi har all anledning att mötas och verka för att alla skall trivas tillsammans och tillhöra samma regelverk. Jag är gammal skärmflygare som "svartflög" som paramotorpilot, PM, med ryggsäcksmotor på 90-talet. Jag jobbade intensivt för att vi skulle tillhöra SSFF Svenska skärmflygförbundet men motarbetades av såväl förbundet som "vanliga" skärmflygare. När jag så småningom blev invald i SSFF styrelse så hade vi kämpat i nästan 10 år för att få en plats i styrelsen och då kunde vi börja integrera PM i verksamheten. Vi fick även gamla Luftfartsverket LFV, numera TS, att delegera ansvaret för PM till SSFF. Det tog drygt 5 år till innan allt var på plats och vi hade samlat alla sorters skärmflygare under samma tak. I dag flyger jag inte skärmflyg längre men vet att det är en väl fungerande flygsport på såväl förbundsnivå som på klubbnivå. I år hålls första SM i PM-flygning i Ålleberg och det finns många duktiga piloter i Sverige, jättekul!

    Det jag vill komma till är att jag ser stora likheter i problematiken mellan skärmflygning och FPV (jag är själv hängiven FPV-pilot). Vi måste närma oss varandra med målet att inordna FPV i modellflyget och anpassa regelverket så att vi kan utvecklas tillsammans under överenseende av TS. Det kommer att ta tid men vi måste BÖRJA NU!
    Initiativet bör komma från flygare som är redo att jobba ideellt hårt och länge med lobbing inom förbundet och klubbarna för att lyckas! Låt oss göra ett upprop här på Sveriges bästa forum för att se om/var dessa finns!
    Jag kommer att räcka upp handen men vet att vi behöver vara fler med god geografisk spridning för att klara uppgiften!
    Göran
    Västerås
    Fan vad bra skrivet!

    /Z

  20. #20

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Se där ja, en som inte bara tycker att någon annan skall fixa biffen.
    Härligt Göran!
    //Lasse

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •