Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: TF Mustang P51D val av acc. 4,8V el. 6,0V?

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard TF Mustang P51D val av acc. 4,8V el. 6,0V?

    Min TopFlite Mustang är snart träfärdig och börjar fundera lite på strömförsörjningen.
    Modellen är i skala 1/7 med spännvid på 1,65m.
    4 servon i vingen, skev o klaff samt elektriska infällbara ställ och självklart sida, höjd o trottelservon.

    Finns det för o nackdelar med 4,8 el 6,0, har tidigare alltid kört med 4,8 men dessa modeller har varit lite mindre.
    Vad hade ni valt som mottagar acc, Nmh 4,8 el. 6,0volt ?
    Alternativt finns ju Lipo med Bec att använda.

    Med vänlig hälsning/Anders

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har det fungerat med NiMh 4,8V i alla år så fungerar det säkert nu också!
    6V ger visserligen mer kräm till servona, men drar också ur ackarna fortare.
    Och modellen är ju ganska moderat i storlek, så mer power behövs säkert inte.
    Retroholic!

  3. #3
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Har det fungerat med NiMh 4,8V i alla år så fungerar det säkert nu också!
    .
    Nja, detta är dock inte alltid helt sant, för nyare digitala servon drar ofta mycket mera ström än gammla hederliga analoga dito, och med den strömförbrukningen så klarar inte alltid en "gammal hederlig" minh acc att leverera tillräckligt med kräm och man kan då få ett spänningsfall som är väldigt högt, så pass högt att man kan få en sk "brownout".
    Men det beror ju helt klart på vad man har för servon, och även storleken på dessa förståss.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Självklart, men varför använda digitala servon "bara för att de finns"??
    Lite overkill i den storleksklassen tycker jag. Precisionen i digitala servon är nog inget man märker speciellt mycket av i en 1,65-meters kärra, däremot kan det vara idé att använda separat strömförsörjning till landställen för att avlasta roderservona, detta finns beskrivet i diverse andra trådar.
    Kostnader, vikt, komplicitet mm ökar med kvadraten när man börjar laborera med större och "säkrare" ackar och servon.
    Men, det hela handlar ju om tycke och smak.

    Jag flyger min 9-kilos, 2 meters "Hall Bulldog" med en 50 cc bensinare i nosen och analoga 5-6-kilos servon till rodren utan problem.
    Enda optionen är en optisk killswitch till tändningen.
    Retroholic!

  5. #5
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Du har absolut helt rätt i det du säger, men det framgick inte vad det var för servon det handlade om här, men
    en mustang i den storleksklassen, behöver ju varken speciellt kraftiga eller digitala servon.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard

    Jag kan förtydliga att det är standardservon futaba 3003 som används och eflite elektriska infällbara ställ.
    /Anders

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hade det varit min kärra så hade jag köpt 5 cells accpaket från t.e.x Minicars av den nya sorten som har låg självurladdning,billigt och enkelt..Funkar lika bra med 4 cells men blir mindre rappa då men det kan egentligen kvitta..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Hade det varit min kärra så hade jag köpt 5 cells accpaket från t.e.x Minicars av den nya sorten som har låg självurladdning,billigt och enkelt..Funkar lika bra med 4 cells men blir mindre rappa då men det kan egentligen kvitta..
    Menar du dom där gröna instant eller vad dom nu heter? Såna har jag endast köpt på senare tid, RCmaffian har dem, funkar såå fint så. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Analogt servo duger gott. Har en pica mustang väger 11kg 10 servon, med ett sanjo 1500mah batteri 4,8volt. Färdigbyggt 2003
    Hitec545 till skev å klaffar, höjdroder mg 645 har aldrig haft nåt problem med nått. Så futabas 3003 räcker gott ock väl.

    Landstället bör du nog ha ett eget batteri till, vet ju inte om det börjar stålla(dra ström) eller börjar krångla.
    '
    Thomas

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard

    Hur bär man sig åt för att koppla in separat acc till landställen?
    Som det är nu kopplas ställen enbart med en y-kabel till mottagaren.
    E-flites ställ har ett inbyggt skydd som ska bryta strömmen om den tex fastnar för att inte riskera att acc töms.
    Denna funktion kan givetvis krångla den med som allt annat.
    /Anders

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det finns ett sätt att lösa det,man tar en Y-kabel och sätter den mellan mottagare och styrningen till landstället,klipper röda kabeln från mottagaren och sätter en acc i i Y-kabeln,då får man plus o minus till ställen från accen som är inkopplad till ställen och inget plus från mottagaren..Dock så ska Svart(minus) och vit/gul (signal) vara kvar från mottagaren till ställen..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Standard

    Jag lånar denna tråden till en fråga på ämnet separat acc till landställ och Y kabel. Går det bra att göra som Bokis föreslår om man har 2 olika accar, med en Y kabel och kapa plus-kabeln. Jag har en 7.4 v lipo till servon och mottagare och tänkte använda en 6.6 v life till ställen. Kommer det att fungera med sammankopplad minus? Hoppas inte frågan blir för dum, jag är en looser vad det gäller el :-)

  13. #13

    Standard

    Hej Igen!

    Jag är mycket tacksam om någon med kompetens i ämnet kan svara på min fråga här i tråden angående om det är möjligt att koppla separata batterier av olika sort via Y-kabel med avklippt pluskabel.

  14. #14

    Standard

    Jag skulle inte rekommendera det, LiPo batterier är väldigt kinkiga och börjar relativt lätt att brinna. Om du absolut vill testa så håll dig utomhus på grus eller asfalt och långt bort från andra människor som kan andas in den giftiga röken.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Jag vet svaret på Emils fråga... men jag har en kuggfråga:

    1. Om man matar ett HV-servo med egen 2S-ack (7,4V) kan då ändå puls-signalerna från mottagaren vara på bara 4.8V för att mottagaren matas med egen 4-cells NiMH på 4.8V? Självklart är pluskabeln mellan servo och mottagare kapad.

    Och jag har ett konstaterande:
    2. Om du inte vet vad du gör eller förstår exakt va vi menar när vi förklarar, så har du eld.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Ja, du Ålänning. Inte blev jag klokare på ditt svar, eftersom du frågar samma sak som jag frågade. Har du möjlighet att förtydliga, eller kanske någon annan kan?

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Verkar som om för många utan kunskap svarar och stökar till för den som frågar.
    Klart man kan köra olika spänningar till olika saker, bara man har jord(-) gemensam. Pulståget använder (-) som referens.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Emil, det var inte en fråga till dig, jag var lite otydlig där.
    Jag ville ha svar av andra på en sak före jag kunde konstatera något. Jag har själv kört olika ackar utan problem, jag bara undrade om signalen kunde vara bara 4,8 V när matningen är 7,4 V (kuggfrågan). Svaret på det står i servospecifikationerna om det ens står (jag har alltid utgått från att ett servo som kan matas med 4.8-7,4 V även kan ta in en signal på 4,8-7,4 V). Det finns knappast nån generell regel: "Japp du kan alltid koppla si och så" eftersom det är skillnad på saker och ting. Men med tanke på Kenneth E's svar så antar jag att du kan ha olika ackar OM dina grejer klarar av det. Skissa och visa bilden hur du tänkt, då ser vi att du förstår vad du håller på med, samt förstått vad vi yrat om och även se att du gör rätt. Tumregel: Koppla aldrig ihop olika ackar. Detta är ju ingen avancerad grej, bara det blir rätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Tack för era svar. Jag har som grädde på moset kollat med en kompis som är bevandrad i ämnet. Han säger liksom ni att det inte bör vara något problem att koppla ihop minus på olika batterier. Hans enda oro var att jag via min ubec mellan lipo och mottagare kunde krångla till något. Han trodde inte det, men var inte säker.

    Det jag hade tänkt att göra är såhär: 1) Lipo 7.4v kopplas till strömbrytare som kopplas till ubec (drivspänning 6v) som kopplas till mottagare. 2) Life 6.6v kopplas till Y-kabel, Y-kabeln kopplas till ställen och till mottagaren. Den delen av Y-kabeln som kopplas till mottagaren klipps plus av. På så vis får systemet delad minus och mottagaren drivs med lipo via ubec och ställen drivs med Life.

    Eftersom man förmodligen helst inte skall koppla ihop olika batterityper, funderar jag på att helt enkelt strunta i en separat acc till ställen. Det känns sådär att ta bort en potentiell felkälla och addera en ny.

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Om du kopplar rätt (- till - och + separat från annan +) så ska det inte vara något problem principiellt att ha olika batterityper. Men detta var något futaba hittade på i sändaren (lägre spänning på pulståget jfrt matning) och som Hitec-servo inte tålde. Så det bör testas noggrant på marken. Jag avråder från instant-batteri till stor kärra då de har högt RI, och ger större risk för brown-out. Jag har själv bytt alla plan utom ett till LiPo + BEC. Det plan som är kvar har en 4S NIMH på 2100mAh avsedd för mottagare eller en 4S 700mAh NiCD avsedd för mottagare. Jag skulle definitivt ha separat batteri till ställen, om du landar lite hårt så stångar servona därefter och tömmer acken på nolltid. Du vill inte tappa styrförmågan bara för att du en gång mötte moder jord lite för snabbt.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •