Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ADXL335, och ENC-03M Single-axis Gyro problem

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    3
    Jobb
    Tätskiktsarbetare
    Klubb
    Ingen

    Standard ADXL335, och ENC-03M Single-axis Gyro problem

    Hej ! Jag är ny på detta forumet,Jag varken flyger eller kör rc-bil. Men jag köpte en billig rc-bil Alldeles för billig. Det var inte så mycket spännande med den. Men min tanke var inte heller att köra med den, utan försöka få den att balansera på bakhjulen.
    Jag köpte lite småprylar från DX. Arduino mini, motrdrivare, adxl335.
    Men jag förstod ju ganska snabbt att jag inte klarar av att göra detta bara med en adxl335.
    Här är mitt första försök endast med adxl335 inkopplad.


    Jag beställde en ENC-03M Single-axis Gyro Module från DX i kina, Men den är inte lika lättbegriplig som adxl'n.

    Då jag inte har haft med sådana här saker att göra innan så behöver jag verkligen hjälp.

    Motorn i bilen är en vanlig DC motor med 2 kablar. Jag kör en pwm signal från arduino'n till motordrivaren.
    ju mer bilen lutar åt något håll, ju mer krämar jag på för att kompensera lutningen.

    Jag kanske borde ha helt annan motor för detta projektet?

    Men mitt stora frågetecken är hur jag skall använda gyrot. Finns det någon som har en programsnutt till en arduino, så jag kan se att värdena ändrar sig när jag har gyrot igång?

    Hoppas på svar. Jag vill få bilen att stå för sig själv. /// Tony
    PS: Vet ej om jag skrev i rätt trådträd. Flytta gärna tråden om jag lagt mig fel.
    Senast redigerat av administrator den 2014-03-09 klockan 12:42.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •