Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: PIXHAWK Ny 32 bitars Autopilot för APM från 3DR

  1. #21

    Standard

    Jasåå så man borde fundera på pixhawken trots allt... =) Nåja.. får si får si! Nu hamnada jag på nån kolfiber-tricopter med nåt JR-gyro och borde fixa klar de där APM-flygetygen först.

    Tar inte propparna i varann på den där hexan? Hur nära varann bör man inte ha propparna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Så här använder du Pixhawkens micro-sd kort.

    Det är ju suveränt att kunna kolla Vibrationsnivåer, GPS glitch, power issues, battery issues, mechanical isues mm. utan att först behöva ställa in APM:en så att den loggar all data och sedan downloada med kabel.

    Bara att sätta in minneskortet (som följer med Pixhawken) i den medföljande Sd-kortsadaptern och stoppa in i en kortläsare i din dator.

    För att kolla vibrationsloggar mm gör så här
    Öppna ett terminalfönster i Missionplannern
    Log browse till ditt minneskort
    Öppna en loggfil
    Välj vad du vill titta på i dropdownmenyn.
    Se bilden
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pixlog.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	44858

    Gillar verkligen min Pixhawk.

  3. #23
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Tar inte propparna i varann på den där hexan? Hur nära varann bör man inte ha propparna?
    Jag köpte ett par kolfiberproppar från RcTimer som skulle vara 15" men dom var liiiite för stora så de tog i varandra när man belastade så att armarna flexade upp lite, det lät inte så roligt när dom small ihop i luften och trimmade av lite kolfber från spetsarna .... :-)
    Men med dessa fällbara och de kolfiber som följde med i kitet så är det någon cm mellan...

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Verkar jobbigt att klydda med dator och minnes kort för att kolla vibrationer, detta har jag live från min ZeroUAV.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Standard

    Kanontråd, beställde en Pixhawk igår och ska börja testa ut den, kommer säkert med en massa frågor.

    En snabb grej som någon kanske har svar på redan, har beställt en extern LED men funderar på ifall det finns någon lösning där man kan sätta ledstripes på armarna och koppla dem till Pixhawken så att de kan blinka på samma sätt som LEDen på Pixhawken?

  6. #26

    Standard

    Beställde just en pixhawk kopia. Så hur kass är programvaran nu för tiden?

  7. #27

    Standard

    Är det stor skillnad i själva gränssnitt och användning mellan APM 2.6 och Pixhawk?
    Alltså när är det dags släppa APM 2.6 och skaffa en Pixhawk? =) Ska man köpa APM för att man är van, eller ska man överväga skaffa ytterligare nåt helt nytt, då är det kanske enklare att köra vidare ett tag på APM, tänkte jag?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Jag tog pixhawk för att apm's hårdvara börjar begränsa så pixhawk är mer framtids säker

  9. #29
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är det stor skillnad i själva gränssnitt och användning mellan APM 2.6 och Pixhawk?
    Alltså när är det dags släppa APM 2.6 och skaffa en Pixhawk? =) Ska man köpa APM för att man är van, eller ska man överväga skaffa ytterligare nåt helt nytt, då är det kanske enklare att köra vidare ett tag på APM, tänkte jag?
    Har inte varit inne här på ett tag ser jag ...
    Pixhawk är inte nåt nytt vad gäller programmering och gränssnitt som är exakt detsamma... Däremot så är hårdvaran mycket vassare. Pixhawken är enklare att strömförsörja och känns mycket säkrare på en stor maskin med armeringsknappen som pixhawken har. Plus att alla sensorer och även processsorn (coprocessor) är dubblerade.
    Har nu kört hela sommaren med min och inte ett enda problem eller glitch. Mycket nöjd med Pixhawken.
    APM funkar ju åxå bra men om man ska köpa nytt i dag så rekommenderas pixhawken starkt.

  10. #30
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Beställde just en pixhawk kopia. Så hur kass är programvaran nu för tiden?
    Vet att många hade problem förr med mjukvaran men den funkar klockrent nu tycker jag.. Enkel setup med wizarden och autotune som ställer in PID själv.
    Enda "buggen" som jag hittat är att man INTE kan köra "kompassmot" på pixhawken, dvs kompencera kompassen mot trottel för minskad motorinfluens på kompassen

  11. #31

    Standard

    Okaj låter bra. Kom en hög med paket idag men ingen pixhawk

  12. #32

    Standard

    Jag tycker mina Pixhawks är awesome!
    Kör den både på min T960 och min Quad 360mm och dom funkar kanon!

    Autotune funkar inget vidare med stora ramar men på den lilla är den kanon. Upplever att ramen blir alldeles för snabbstyrd på den stora men default PIDarna funkar kanon.

    Se bara till att skaffa en Powermodule som klarar 6s om du köra sånna lipos! Jag körde för visso 6s på 3dr PMen utan problem. Slutade dock med det efter jag läst specarna, men det funkade iaf =)

    Rctech.se har väldans bra pris på 3dr Pixhawk och har dessutom väldigt bra support. Sen finns ju en del cloner däute, men som man säger: Cry once... Det är värt några extra hundringar!

  13. #33

    Standard

    Beställde också från rctech.se
    Bra pris och riktigt snabbleverans.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    2
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    RFK gripen

    Standard

    Tjena alla.

    Jag kör också Pixhawk från Rctech, han är kanon att handla med men OJJJ va jag är nybörjare och OJJJ va mycke som kan gå fel...
    Om man ska börja flyga Hexa som jag så ha en kompis redo som har hållt på med dessa saker tidigare, oavsett APM el Pixhawk så behövs (för mig) hjälp att få saker att fungera.

    En del saker är "enkla" om man läser hela tråden eller infomationen 2 ggr och sedan tänker lite logiskt innan man kopplar in ström...

    Det senaste jag gjorde var att uppdatera pixhawkens firmware för några dagar sedan och helt plötsligt var min i failsafe läget, tog ett bra tag att hitta vad som var fel.
    Uppdateringen hade ändrat dels mitt batteri från normalt 8000mah till 10000mha vilket gav ett "low battery" och ovanpå det så hade throttel kurvan ändrats till att vara max 20%...

    Man vågar knappt ändra något i mavlink via min 3dr/telemetri för att undvika problem...men en del måste man våga ändra.

    Nu har jag gått från elflyg under hösten till Hexa med gimbal/gopro black, Fpv med Mobius och monitor från skyzone med en massa kanaler som också fungerar ink OSD... Jag har hittat massor av information men endast 2 bilder har hittills varit väldigt avgörande för att kunna få sakerna att fungera.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gps koppling.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	49153 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pixhawk setup.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	49154

  15. #35

    Standard

    APM och Pixhawk ger ett första intryck som är "ojoj, vad har jag givit mig in på"... och när man börjar pula med dem så blir det ännu värre! :-D Men läser man på lite så fattar man ju galoppen och sen är det lite testa o klura som gäller för att sedan få ihop allt och sen funkar det kanoners när man väl fått till det. Håller just nu på mekar med en quad och två hexa med APM. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Jag funderar på detta paketet: http://www.banggood.com/PIXHAWK-PX4-...-p-965218.html

    Har någon här köpt en clone och det funkat felfritt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •