Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Varför kalibrera ESC

  1. #1

    Standard Varför kalibrera ESC

    Hej

    Har väl funderat för mycket och har för lite kunskap.
    Varför ska man kalibrera ESC.
    PPM signalen har väl ett visst utseende. Varje kanal har sitt 'tilldelade' utrymme 2 ms.
    Där 0,7 är min utslag och 1,7 max.
    Borde inte ESC:na direkt kunna veta detta direkt?
    Dji:s esc som levereras i deras byggsatser behöver ej kalibreras som jag förstått.
    Jag skulle uppskatta en förklaring av er duktiga 'elekroniker'. Gärna nån bra länk att läsa

    bosv

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Radiotillverkare har olika pulserlängder och det finns inget standard. Om jag säger så här, tar du en Graupner radio och sätter den på 100% utslag så är det inte samma utslag som på t.ex Futaba med samma inställning. Därför måste du lära ESC vad som är rätt, därför skall ESC´n anpassas till de olika radio systemen. Då har du lärt den hitta tomgång och fullgas mellan radio och motor.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Problemet är att varje radio är unik och skickar ut lite olika signaler. Då kalibrerar du ditt/dina ESC efter din radios PPM

    Ett annat alternativ är också att kalibrera radion efter spakarnas signal (går på vissa modeller)

    Den rörelse som du har i en spak skall kalibreras så att det motsvarar max/min PPM.

    Att sådant kan förändras tror jag de flesta vet, det är vanliga potentiometrar i spakarna och dessa slits olika mycket, kan ärga och annat så funktionen blir sämre.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Billiga reglage som inte kan kalibreras står ofta still tills du har rört gasspaken 25% sedan vaknar det och ger fullgas vid 75% och de sista 25% av spakutslaget gör ingenting. Värdelöst

    Det är ju lite som att digitala trimmar, eller modellminnen. Bygg rätt, rakt och lika så slipper du modellminnen och trimmar.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    OK då verkar det inte vara så smart att kalibrera med en servotestare som jag sett en del rekommendera.
    Alla blir väl iofs lika men matchar inte sändaren

  6. #6

    Standard

    Jag byggde en sån här som man kan koppla in fler ESC's på och kalibrera alla samtidigt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20120505_193504.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	44424

    hur smidigt som helst
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •