Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nu har SMHI fått fnatt igen!

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool Nu har SMHI fått fnatt igen!

    Kollade vädret i helgen och enligt den blåser det 9m/s just nu där jag står och gottar mig i solen(verklig cirka 3m/s), till helgen 21m/s på lördag?

    Kanske damma av hangseglaren eller blir det enligt omvandling från dagens prognos endast 7m/s?

    De har varit bra fram till för två veckor sedan, men nu flippat ut helt i sin tro.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2

    Standard

    Håller med, ganska ofta som det inte stämmer. Jag håller tummarna för att dom har fel om helgens väder där dom lovar starka vindar med snöblandat regn
    Får flygabstinens !!

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    De senaste åren har de felat väldigt mycket. De lovar 20cm snö i morgon för att ett par timmar innan det skulle komma in stryka snön helt etc. Inte att det blir lite mer eller lite mindre snö utan ingenting. Samma med regn och vind.

    Nu blir ju vädret vad det blir, men man försöker ju planera en smula efter vad som komma skall i form av underlättande val genom livet och det är irriterande när de hela tiden missar så himla grovt. Om det regnar en dag 2mm eller 10mm är för mig inom felmarginalen men att trolla bort ett oväder med kort varsel eller tvärt om är faktiskt kass.

    Någonting måste dessutom sparkat dem i häcken för det haglar ju Klass X varningar nu för tiden. Det blåser 8m/s och de går ut med klass 2 varning, paniken sprider sig, Biltema stänger "pga storm" etc... sen blir det ingenting... eller ja, det blev nog de där 8m/s, men att börja stänga ner butiker för det som är standardväder.

    För ordningen skull noterar vi att det likväl skulle kunna varit vilken butik som helst, men just nu var det Biltema som hade stängt och en lapp på dörrarna.
    Superhero

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, det är dåligt de fattar inte vad de ställer till med dessa dåliga prognoser.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var det inte nån gammal poet som sa att:
    "Alla pratar om vädret, men ingen jäkel gör någonting åt det..."?
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jag är ganska säker på att ingen kan förutse vädret mer än en dag famåt, speciellt inte nederbörd om det finnd spridd sådan i ett område. Då kan ingen förutspå vart det dimper ner förens en timme innan kanske och då kan man ju bara kolla på radarbilderna å bilda sig sin egna prognos.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  7. #7

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard

    Jag har gjort ett antal empiriska försök som det heter....om jag varje kväll tittar ut och säger "Vädret i morgon blir ungefär som i dag" så har jag bättre träffsäkerhet än SMHI. Det visar tydligt att meteorologi inte är någon exakt vetenskap, för många okända faktorer som styr.

    Ang Luleå-väder kan man säga att när en gång i tiden (under tidig Jura-period...) Nordnytts väderprognos var den militära, presenterad av F21-meteorologen, så var träffsäkerheten nära 100%. Efter flitig lobbying av SMHI lagstiftades det för ca 10 år sedan att militär vädertjänst förbjöds att vid vite av väldigt stora summor (kommer inte ihåg exakt summa) lämna gratis väderprognoser till allmänheten. Enl SMHI dumpade den militära vädertjänsten priserna på väderprognoser till nackdel för SMHI.

    Det enda sättet för närvarande i Luleå skärgård att få en relevant lokal väderprognos med hög träffsäkerhet är att sätta upp en flygradioscanner med extern antenn på en mast (jag har provat) ... ;-)

    /Micke
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, Vad kan jag säga, ser jag på vädret idag träffade de ganska rätt till slut, jag har uppmätt 18m/s och de uppgav 21m/s.

    Men att säga att det är just nu 9m/s och flaggorna hänger rakt ner är jätte tokigt. Då är det bättre de lägger ner eller säger att vi är bara intresserade av att ge väder till Stockholm. För här nere stämmer det inte så ofta kan jag säga.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Men att säga att det är just nu 9m/s och flaggorna hänger rakt ner är jätte tokigt.
    Ken
    Det blåser rakt uppifrån fattar'u väl...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •