Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Dokumentrdags p TV10 - "DC3:an som frsvann" samt "Shady Lady" B23 Liberator

Cool Dokumentrdags p TV10 - "DC3:an som frsvann" samt "Shady Lady" B23 Liberator

Jag har upptckt att de ibland snder vldigt trevliga dokumentrer p TV10.
    Vill tipsa om tv sevrda dokumentrer nu p lrdag 15 mars, (texten klippt frn tv-tabln):

10:05 Mysteriet med det frsvunna spionplanet
    Svensk dokumentr frn 2011. Det hr r historien om det svenska stridsflygplanet DC-3 som frsvann ver stersjn 1952. Mer n 30 r senare avsljades det att planet var p ett hemligt uppdrag och den ryska staten medgav att Sovjet hade skjutit ner planet. Vraket terfanns aldrig och dess besttning p tta man frblev frsvunna fram till 2003, nr SAS kaptenen Anders Jallai begav sig fr att leta rtt p planet. Producerat r 2011. (60min, 9:56 till start)

20:00 B-24 Liberator: flygangrepp mot alla odds
    Brittisk dokumentr frn 2012. Hr den storslagna berttelsen om B-24 Liberator, stridsflygplanet som ven gick under namnet Shady Lady. Hon flyg frn Darwin i Australien, fredagen den 13 augusti 1943, d vrldens mest lngvariga bombangrepp inleddes. Under Doug Craigs befl kmpade Shady Lady tillsammans med tio andra bombflygplan fr att attackera en rad oljeraffinaderier i Borneo. Detta var ett vghalsat uppdrag eftersom mlet lg mnga mil bakom fiendens linjer. Besttningen ombord p B-24 Liberator stred tappert fr att sl tillbaka den kejserliga japanska armn. Det enastende bombflygplanet utstod intensiva tropiska stormar, kraftig turbulens, samt hrd eldgivning frn fienden. Efter 16 timmar och 35 minuter i luften fick hon dock slut p brnsle och kraschlandade i en avlgsen del av Australien. Med hjlp av std och hjlp frn de lokala aboriginerna, samt en massiv rddningsaktion, lyckades Shady Lady slutligen att flyga igen. Producerat r 2012. (60min, 19:51 till start)
    "Modellflyg r strtsknt"

Standard

Gr ven att se p TV10 Play

Standard

r du sker p det? Jag har letat men inte hittat den p TV10 Play. Har du mjligen en lnk att bist med? Nu menar jag Shady Lady B-24 Liberator.... finns den p play? Ha, upptcker nu att jag slant med fingrarna nr jag skrev rubriken ;o)
    "Modellflyg r strtsknt"

Standard

Bda programmen fanns i morse p TV10 Play men r nu som bortflugna...

Standard

DC-3an, r det den som finns att se p Linkpings Flygvapenmuseum? Inte lnge sen den brgades.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Anders Jallai har dessutom skrivit riktigt bra bcker.
    http://www.jallai.se/forfattaren/
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

@lnning. Jo. Antar att "Mysteriet med det frsvunna spionplanet" handlade just om terfinnandet och brgandet. Men nu r det tyvrr borta ur playtabln..Synd fr det hade jag velat se. Och B24-programmet verkade intressant det ocks. Hade njet att trffa p ett "live" i Mobile.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_7140 (1024x683).jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	352,1 KB 
Id:	44510  
    "Allting beror p allting"

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Bilden visar en b-25
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Jo, jag borde onekligen sett programmet :-)
    "Allting beror p allting"

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Fyller p denna trd med tips om Drnare p TV:
    Kobra, Onsdag 21.30 p 1:an.

Liberator-filmen ligger p hrddisken och invntar regniga dagar....man tackar.

// Mwd

Standard

Hrligt, vi ser grna mer tips p program som handlar om flyg, modell som fullskala r vi ju alla intressreade av! Inte alltid man har koll p alla kanaler.
    "Modellflyg r strtsknt"

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •